فعالیتهای برخط مبتنی بر 5E و عملکرد خواندن و شنیدن دانشجویان زبان انگلیسی
ملیسا وفائی کیا
1
(
دپارتمان زبان انگلیسی-دانشکده ادبیات و علوم انسانی و اجتماعی-دانشگاه ازاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات تهران-ایران
)
سیده سوسن مرندی
2
(
دپارتمان زبان انگلیسی-دانشکده ادبیات-دانشگاه الزهرا-تهران-ایران
)
مسعود سیری
3
(
دپارتمان زبان انگلیسی-دانشکده ادبیات و علوم انسانی و اجتماعی-دانشگاه ازاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات تهران-ایران
)
Keywords: عملکرد خواندن, عملکرد شنیداری, ایزی کلاس, مدل چرخه یادگیری 5E,
Abstract :
مهارت های خواندن و شنیدن به عنوان دو مهارت از چهار مهارت قابل توجه در زمینه آموزش زبان هستند. این مطالعه با استفاده از بینش مدل چرخه یادگیری 5E، با هدف بررسی تأثیر فعالیت های برخط مبتنی بر 5E بر عملکرد خواندن و شنیدن دانش آموزان زبان انگلیسی زبان انجام شد. این مطالعه برای دستیابی به این هدف از رویکرد روش تجربی استفاده کرد. نمونه ای متشکل از 60 زبان آموز بزرگسال انگلیسی که در دوره پیش از آیلتس در یک آموزشگاه زبان خصوصی تحصیل می کردند در این مطالعه شرکت کردند. برای جمع آوری داده های کمی از دو نمونه واقعی از آزمون های شنیداری و خواندن آیلتس به عنوان پیش و پس آزمون استفاده شد. دو جلسه قبل از شروع دوره 12 جلسه ای پیش از آیلتس، زبان آموزان با کلاس الکترونیکی خود به نام ایزی کلاس آشنا شدند و همچنین پیش آزمون های شنیداری و خواندن آیلتس را دریافت کردند. سپس، فعالیتهای بر خط مبتنی بر 5E به شرکتکنندگان گروه آزمایشی ارائه شد در حالی که فراگیران گروه کنترل، تدریس متعارف ایلتس یا غیر مبتنی بر 5E را دریافت کردند. در پایان ترم، فراگیران در یک جلسه اضافی برای گرفتن پس آزمون شرکت کردند. تجزیه و تحلیل داده های کمی نشان داد که استفاده از فعالیت های برخط مبتنی بر 5E در بهبود عملکرد شنیداری و خواندن زبان آموزان زبان انگلیسی موثر بوده است. یافتهها حاکی از آن است که معلمان زبان میتوانند از فعالیتهای مبتنی بر 5E برای بهبود مهارتهای زبانی در بین زبانآموزان بهره ببرند.