5E-Based Online Activities and English Language Students’ Reading and Listening Performances
ملیسا وفائی کیا
1
(
دپارتمان زبان انگلیسی-دانشکده ادبیات و علوم انسانی و اجتماعی-دانشگاه ازاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات تهران-ایران
)
سیده سوسن مرندی
2
(
دپارتمان زبان انگلیسی-دانشکده ادبیات-دانشگاه الزهرا-تهران-ایران
)
مسعود سیری
3
(
دپارتمان زبان انگلیسی-دانشکده ادبیات و علوم انسانی و اجتماعی-دانشگاه ازاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات تهران-ایران
)
کلید واژه: reading performance, Listening performance, Easyclass, 5E Learning Cycle Model,
چکیده مقاله :
Reading and listening skills are regarded as two out of four significant skills in the field of language teaching. However, no valid research was carried out to study the role of the 5E Learning Cycle Model in developing these two receptive skills. Drawing on insight from the 5E Learning Cycle Model, this study aimed at examining the effect of 5E-based online activities on English language students’ reading and listening performances. A sample of 60 adult EFL learners studying in a pre-IELTS course at a private language school participated in the study. The study utilized an experimental method approach to achieve this. Two real samples of listening and reading IELTS tests were used as pre-and post-test to gather quantitative data. Two sessions before the start of a 12-session pre-IELTS course, learners became familiar with their electronic classroom called Easyclass and also received their pre-tests on listening and reading of IELTS. Next, 5E-based online activities were presented to the experimental group participants while the learners in the control group received conventional or non-5E-based instruction. At the end of the semester, learners participated in one extra session to take their post-tests. The independent sample t-test analysis of the quantitative data demonstrated that the employment of 5E-based online activities culminated in the improvement of EFL learners’ listening and reading performances. The findings imply that language teachers, teacher trainers, and material developers can benefit from 5E-based activities to improve language skills among learners.
چکیده انگلیسی :
مهارت های خواندن و شنیدن به عنوان دو مهارت از چهار مهارت قابل توجه در زمینه آموزش زبان هستند. این مطالعه با استفاده از بینش مدل چرخه یادگیری 5E، با هدف بررسی تأثیر فعالیت های برخط مبتنی بر 5E بر عملکرد خواندن و شنیدن دانش آموزان زبان انگلیسی زبان انجام شد. این مطالعه برای دستیابی به این هدف از رویکرد روش تجربی استفاده کرد. نمونه ای متشکل از 60 زبان آموز بزرگسال انگلیسی که در دوره پیش از آیلتس در یک آموزشگاه زبان خصوصی تحصیل می کردند در این مطالعه شرکت کردند. برای جمع آوری داده های کمی از دو نمونه واقعی از آزمون های شنیداری و خواندن آیلتس به عنوان پیش و پس آزمون استفاده شد. دو جلسه قبل از شروع دوره 12 جلسه ای پیش از آیلتس، زبان آموزان با کلاس الکترونیکی خود به نام ایزی کلاس آشنا شدند و همچنین پیش آزمون های شنیداری و خواندن آیلتس را دریافت کردند. سپس، فعالیتهای بر خط مبتنی بر 5E به شرکتکنندگان گروه آزمایشی ارائه شد در حالی که فراگیران گروه کنترل، تدریس متعارف ایلتس یا غیر مبتنی بر 5E را دریافت کردند. در پایان ترم، فراگیران در یک جلسه اضافی برای گرفتن پس آزمون شرکت کردند. تجزیه و تحلیل داده های کمی نشان داد که استفاده از فعالیت های برخط مبتنی بر 5E در بهبود عملکرد شنیداری و خواندن زبان آموزان زبان انگلیسی موثر بوده است. یافتهها حاکی از آن است که معلمان زبان میتوانند از فعالیتهای مبتنی بر 5E برای بهبود مهارتهای زبانی در بین زبانآموزان بهره ببرند.