جدایی از طبیعت: دیدگاه بومی-منتقدانه نسبت به The Heart Goes Last
Subject Areas : All areas of language and translationFatemeh Golpaygani 1 , رویا Yaghoubi 2 , محمد مطیعی 3
1 - Department of Literature, South Tehran Branch, Islamic Azad University, Tehran, Iran
2 - Department of Literature, South Tehran Branch, Islamic Azad University, Tehran, Iran
3 - Department of English, Central Tehran Branch, Islamic Azad University, Tehran, Iran
Keywords: آزادی, رویا, حیوانات, اکوسفر, جهان طبیعی,
Abstract :
مقاله حاضر کتاب The Heart Goes Last (2015) اثر اتوود را از دیدگاه اکو انتقادی تحلیل می کند. دغدغه اصلی بوم نقد ایجاد رابطه نزدیک بین زبان طبیعت و زبان ادبی است. به همین ترتیب، گرگوری گارارد راههای جدیدی را بین انسان و محیط زیست در حوزههای فرهنگی در سال 2016 توضیح داد، اگرچه سه موج به سمت این رویکرد در دهه 2000 وجود داشت. به دست آوردن اطلاعات بیشتر در مورد جهان طبیعی نه تنها برای بحران زیست محیطی فعلی بلکه برای بلایای احتمالی در آینده بسیار مهم است. به این ترتیب، مردم در بسیاری از بخش های زندگی خود رویای طبیعت را می بینند که در رمان مورد بحث قرار خواهد گرفت. این رویاها تمایل درونی افراد را به محیط خود به عنوان بخشی اجتناب ناپذیر از زندگی نشان می دهد. جدای از طبیعت، فجایع قابل قبولی را در زندگی انسان به دنبال خواهد داشت. در همین حال، اتوود طبیعت را به عنوان نگرانی برای نگرانی های اکولوژیکی جهانی توصیف کرده است. نقش اکوسفر جدای از مفید بودن حیوانات در این مقاله نیز مورد تحلیل قرار می گیرد. از این رو، در نظر گرفتن تأثیرگذارترین عوامل بومشناسی به خوانندگان کمک میکند تا جهان را بهتر بشناسند و احتمالاً تلاش خواهند کرد رویکرد نظری را عملی کنند.
Atwood, M. (2015). The heart goes last (Vol. 4). Bloomsbury Publishing.
Barry, P. (2009). Beginning theory: An introduction to literary and cultural theory. In Beginning theory (fourth edition). Manchester university press.
Botkin, D. B. (2004). Our natural history: the lessons of Lewis and Clark. Oxford University Press, USA.
Bressler, C. E. (2011). Literary Criticism: An Introduction to Theory and Practice 4th-ed. UK: Pearson Education Inc.
Clark, T. (2011). The Cambridge introduction to literature and the environment. Cambridge University Press.
Feldman-Kołodziejuk, E. (2018). On freedom in the times of Economic Crisis–A Close Reading Of Margaret Atwood's The Heart Goes Last. Idea. Studia nad strukturą i rozwojem pojęć filozoficznych, 2(XXX), 137-154.
Garrard, G. (2012). 1 Ecocriticism. Year's Work in Critical and Cultural Theory, 18(1), 1-35.
--- (2010). “Ecocriticism.” The Year's Work in Critical and Cultural Theory. April 2010: 1-37. Format.
---(2011). “Ecocriticism.” The Year's Work in Critical and Cultural Theory. April 2011: 46-82. Format.
---(2016). Teaching Ecocriticism and Green Cultural Studies. Macmillan, 2016. Print.
Glotfelty, C. (1996). Introduction: Literary Studies in an Age of Environmental Crisis' in Glotfelty, Cheryll and Harold Fromm (eds) The Ecocriticism Reader: Landmarks in Literary Ecology. Athens, Georgia: The University of Georgia Press: xv-xxxii.
Miceli, B. (2019). Margaret Atwood’s The Heart goes Last: Panopticism, Discipline Society and Ustopia. Metacritic Journal for Comparative Studies and Theory, 5(2), 79-90.
Naess, A., & Sessions, G. (1995). Deep ecology for the twenty-first century. Boston: Shambhala.
Weiss, M. (2019). Truthiness, Collectivity, and Overlapping Subjectivities: Margaret Atwood’s Take on Current Metamodern Trends in The Heart Goes Last. SKASE Journal of Literary and Cultural Studies, 1(2).