Exploratory and Confirmatory Factor Analysis of Internal Consistency and Behavioral Factors Affective Scholarly Communication
Subject Areas : Journal of Knowledge StudiesFarshad Parhamnia 1 , Fatemeh Nooshinfard 2 , Nadjla Hariri 3 , Sedegh Mohamad Esmaeil 4
1 - Department of Knowledge and Information Science, College of Literature and Humanities, Kermanshah Branch, Islamic Azad University, Kermanshah, Iran.
2 - Department of Knowledge and Information Science, Science and Research Branch, Islamic Azad University, Tehran, Iran.
3 - Department of Knowledge and Information Science, Science and Research Branch, Islamic Azad University, Tehran, Iran.
4 - Department of Knowledge and Information Science, Science and Research Branch, Islamic Azad University, Tehran, Iran.
Keywords: Behavioral Factors, Exploratory Factor Analysis, internal consistency, confirmatory factor analysis, Scholarly Communication,
Abstract :
Objective: The present study aimed to investigate the factors affecting scholarly communication among the faculty members in Iran’s Universities. It also explained the validity and reliability of the scale. Methods: The study, is a descriptive study. The target statistical population included the faculty members working at Ministry of Science, Research and Technology, Ministry of Health and Medical Education and Islamic Azad University of all the selected sample 380 were chosen based on the Krejcie and Morgan (1970) Table. After the selection of the sample using stratified sampling, the participants were chosen. The instrument was an organized questionnaire. The data analysis, exploratory factor analysis, confirmatory factor analysis, and the internal consistency were calculated using SPSS and Amos 21. Results: The findings showed that the six obtained factors were responsible for 77.45 percent of the whole variance of the behavioral factors. Based on the analysis of confirmatory factor analysis the presented model with six factors had an acceptable good fit. The alpha Cronbach showed that the reliability of the questionnaire was acceptable. Furthermore, Cronbach alpha coefiecient showed an acceptable internal reliability. Conclusion: Overall, based on the findings, the resultant model was of a good fit; therefore, the questionnaire with six factors and twenty items was an acceptable measure to scholarly communication among faculty members of the Iranian university.
ابراهیمی، ق. (1372). اجتماع علمی، ساختار و هنجارهای آن. رهیافت،(5)، 51-70.
ایمانی، ا.؛ عابدیسعیدی، ژ. (1394). مروری بر انواع تقلب در انجام پژوهش های پرستاری و راهکارهای مقابله با آن. پژوهش پرستاری، 10(1)، 76-85.
باقریبنجار، ع.، و همکاران (1394). بررسی رابطه ارتباطات علمی با خود اثر بخشی دانشگاهی دانشجویان. توسعه اجتماعی (توسعه انسانی قدیم)، 10(2)، 79-100.
پلویی، آ.؛ نقشینه، ن.(1395). ارتباطات علمی از منظر آرای نیکلاس لومان. مطالعات ملی کتابداری و سازماندهی اطلاعات، 7(2)، 7-20 .
جمشیدیبروجنی، گ.؛ سعیدی، م.؛ حیدری، غ. (1393). میزان آگاهی دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه شهید چمران اهواز از مصادیق سرقت علمی و عوامل مؤثر بر آن. نظامها و خدمات اطلاعاتی، 3(3-4)، 95-108.
حسنزاده، م.؛ بقایی، س.؛ نوروزی چاکلی، ع. (1387). هم تألیفی در مقالات ایرانی مجلات ISI در طول سالهای 1989 تا 2005 و رابطه آن با میزان استناد به آن مقالات. سیاست علم و فناوری، 1(4)، 11-19.
خسروجردی، م. (1385). ترسیم شبکه ارتباطات علمی میان دانشمندان با استفاده از رویکرد شبکه استنادی. کتابداری، 40(45)، 97-112.
داورپناه، م.ر.(1386). ارتباط علمی: نیاز اطلاعاتی و رفتار اطلاع یابی. تهران: دبیزش؛ چاپار.
رحیمی، م. (1386). بررسی وضعیت همکاری در تولید آثار علمی و عوامل موثر بر آن در میان اعضای هیأت علمی دانشگاه فردوسی مشهد. پایاننامه کارشناسی ارشد کتابداری و اطلاعرسانی ، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد.
شارحپور، م.؛ فاضلی، م.(1386). جامعه شناسی علم و انجمنهای علمی در ایران. تهران: پژوهشکده مطالعات فرهنگی و اجتماعی.
علیدوستی، س.؛ خسرجردی، م.؛ دوران، ب. (1388). مدیریت ارتباطات علمی. تهران: پژوهشگاه اطلاعات و مدارک علمی ایران؛
چاپار.
علیزادهاقدم، و همکاران (1390). بررسی تعیینکنندههای پایندی به اخلاق علمی در بین اعضای هیأت علمی؛ مطالعه موردی دانشگاه
تبریز. حیات علم و فناوری، 3(4)، 57-68.
قانعیراد، م.ا.؛ قاضیپور، ف.(1381). عوامل هنجاری و سازمانی مؤثر بر میزان بهرهوری اعضای هیأت علمی. نامه پژوهش فرهنگی، 7 (4)، 167-206.
قانعیراد، م.ا.؛ ملکی، ا.؛ محمدی، ز. (1392). تحول فرهنگی در علم: از علم دانشگاهی تا علم پسادانشگاهی. تحقیقات فرهنگی ایران، 6(4)، 31-59.
کیوانآرا، و همکاران (1392). گونهشناسی تقلبها و سرقتهای علمی؛ با استفاده از شناخت تجربیات صاحب نظران در دانشگاه علوم پزشکی اصفهان. مدیریت اطلاعات سلامت، 10(3)، 1-12.
محسنیتبریزی، ع.؛ قاضیطباطبایی، م.؛ مرجانی، م. (1389). تأثیر مسائل و چالشهای محیط علمی بر جامعه پذیری دانشگاهی. فصلنامه پژوهش و برنامه ریزی در آموزش عالی، (55)، 45-67.
محمدی، ا. (1386). تاثیر ارتباطات بر تولید دانش. جامعه شناسی ایران، 8(1)، 52-75.
میرز، ل. اس؛ گامست، گ.؛ گارینو، ا.ج. (1391). پژوهش چند متغیری کاربردی(طرح و تفسیر). مترجمان پاشا شریفی، و همکاران.
تهران: رشد.
هاشمی، س. (1390). بررسی نقش صفات شخصیت و سبکهای شناختی در گرایش و اجتناب از بحث و استدلال. پژوهشهای نوین
روانشناختی، 6 (22)، 176-201.
Bickle, G. (1997). Arqumentativenss and the facets of the big five. Psychological Reports,
8, 1379-1385.
Crawford, S. (1971). Informal communication among scientists in sleep research. Journal of the American Society for Information Science(22), 301-310.
Djenchuraev, N. (2004). Toward a new policy for scientific and technical communication: the
case of Kyrgyz Republic. From: http://arxiv.org/abs/cs/0405001
Ehikhamenor, F. A. (1990). Informal scientific communication in Nigerian universities.
Journal of the American society for information science, 41(6), 419-426.
Garvey, W.D., & Griffith, B.C. (1972). Communication and information procrssing within
scientific disiplines: Emprical findings for psychology. Information Storage and Retrieval,
8, 123-126.
Hurd, J. M. (2000).The transformation of scientific communication: A model for 2020. Journalof the American Society for Information Science, 51(14). 1279-1283.
Gass, S. (2001). Transforming scientific communication for the 21 century. Science and
Technology libraries, 19(3-4), 3-18.
Krejcie, R.V.; Morgan, D.W. (1970). Determining sample size for research activities.
Educational and Psychological Measurement, 30, 607-610.
Kyvik, S.; Larsen, I. M. (1994). International contact and research performance.
Scientomertrics, 29(1), 161-172.
Lievrouw, Leah A. (1992).Communication, representation, and scientific knowledge: A
conceptual framework and case study. Knowledge and Policy, 5(1), 6-28.
Odlyzko, A. (2013). The future of scientific communication. Available:
Menzel, H. (1964). The information needs of current scientific research. Library Quarterly, 34,
4-19.
Menzel, H.(1967). Planning the consequences of unplanned action in scientific
communication. paper presented in symposium on communication in science: Paper presented in Symposium on Communication in Scence: Documentation and Automation, eds. DeReuck, Anthony and J. Knight, 1996.
Merton, Robert K.(1973). The Sociology of Science . Chicago: University of Chicago press.
Meyers, L.S., Gamst, G. and Guarino, A.J. (2006). Applied Multivariate Research: Design and Interpretation. Thousand Oaks, CA: Sage.
Mulaudzi, P. (2005). Intercultural Communication: Problem or Solution within the New South
African Context, paper presented at humanities conference, 2005, University of Cambridge,
Uk. Available: http://ho5.cgpubliser.com/proposals/758/index_html.
Price, D.J. de Solla (1986). Little science, big science…and beyond. New York: Columbia
University press.
Roosendaal, H. E.; Geurts, P.A. Th. M. (1997). Forces and functions communication: an
analysis of their interplay. Proceedings of the Conference on Co-operative Research in
Information Systems in Physics, University of Oldenburg, Germany, September 1-3.
Avaliable at: http://www.physik.uni-oldenburg.de/conferences/crisp97/roosendaal.html.
Smith, P.A.; Shoho, A.R. (2007). Higher education trust, rank and race: Aconceptual and
emoirical analysis. Innovattive Higher Education, 32(3), 125-138.
Zuccala, A. (2006). Modeling the Invisible College. Journal of the American Society for
information Science and Technology, 52(2), 152-168.
_||_