بررسی کتب زبان عمومی دانشگا ههای ایران از نظرانگیزش تفکر انتقادی
Subject Areas : Journal of Language, Culture, and Translation
1 - دانشجوی دکترای دانشگاه آزاد اسلامی، واحد خوراسگان
Keywords: تفکر انتقادی, درک مطلب, زبان عمومی,
Abstract :
هدف از تحقیق حاضر ارزیابی کتاب های زبان انگلیسی عمومی تدریس شده در دانشگاههای ایران است. به منظور انجام این تحقیق ، سوالات درک مطلب 10 کتاب زبان عمومی مورد ارزیابی قرارگرفت. پس از انتخاب کتاب ها سوالات درک مطلب هر درس از هر کتاب بر اساس مدل تفکر انتقادی (Facione, 2011) که دارای 6 فاکتور است، مورد بررسی قرار گرفت و پس از تجزیه وتحلیل داده ها، درصد حضور هر فاکتور انتقادی از مدل منتخب ، در هرکتاب به طور مجزا محاسبه شد. نتایج به دست آمده از این تحقیق مقدار حضور فاکتورهای انتقادی مدل مورد نظر را در 10 کتاب منتخب آشکار ساخت. علاوه بر این یافته های این مطالعه نشان می دهد که نباید انتظار پرورش دانش آموزانی دارای تفکر انتقادی توسط این کتاب ها را داشت.