بررسی رابطه ی بین هوش زبانی انگلیسی آموزان ایرانی، توانایی نوشتاری آنها و معیارهای ارزیابی نوشتار
Subject Areas : Journal of Language, Culture, and Translationموسی احمدیان 1 , سمانه حسینی 2
1 - گروه زبان و ادبیات انگلیسی دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه اراک
2 - کارشناس ارشد آموزش زبان، دانشگاه اراک
Keywords: زبان دوم, هوش زبانی, نظریه هوش های چندگانه, توان /مهارت نوشتاری, مقیاس ارزیابی هوش چندگانه,
Abstract :
نظریهی هوش های چندگانه گاردنرحداقل 8 نوع هوشرا در انسان نشان می دهد؛ یکی از آن ها هوش زبانی استکه به شکل های گفتاری و نوشتاری زبان می پردازد. این روی کرد نوین از هوش تا کنون در کلیت و یا هرنوع هوش (از هوش های چندگانه ) بطور جداگانه درپاره ای از مطالعات یادگیری و آموزش زبان بکار گرفته شده است، اما در یادگیری و رشد مهارت نوشتاری و نیز معیارهای ارزیابی نوشتار چندان مورد توجه قرارنگرفته است . از این رو، پژوهش حاضر رابطه ی بین هوش زبانیِِانگلیسی آموزان ایرانی، توانایی نوشتاری آنها و ارزیابی این توانایی را بررسی می کند. بر این هدف، تعداد 33 زبان آموز زن و همگن از نظر هوش زبانی و سطح بسندگی زبانی (بر اساس آزمون میشیگان )انتخاب شدند . هوش زبانی آزمودنی ها با استفاده از که شیرِر ( 1996 ) طراحی کرده است، و توان (MIDAS) " پرسشنامه "مقیاس ارزیابی رشد هوش های چندگانه نوشتاری آن ها از طریق میانگین نمرات دومتن نوشته، بر پایه "مقیاس پنجگانه " ارزیابی یاکوبسن و دیگران — محتوی، نظم /انسجام، کاربرد زبان، واژگان، و ساختار —، مورد سنجش قرار گرفت . نتایج مقایسه آماری و تحلیل همبستگی رابطه معنا داری را بین هوش زبانی و توان نوشتاری آزمودنی ها نشان داد . نتایج تحلیل برگشت (رگرسیون) نیز حاکی از بیشترین همبستگی بین هوش زبانی و واژگان (از مقیاس پنجگانه ) بود. کاربردهای یافتههای تحقیق در آموزش زبان و بویژه آموزش و یادگیری توان نوشتاری بحث خواهد شد.
Ahmadian, M., & Hosseini, S. (2012). A Study of the relationship between Iranian EFL learners’ Multiple Intelligences and their performance on writing. Mediterranean Journal of Social Sciences, 3(1), 111-126.
Armstrong, T. (2002). Multiple intelligences in the classroom. (3rd edition). Alexandria, VA: Association for Supervision and Curriculum Development. Alexandria, Virginia USA.
Armstrong, T. (2003). The multiple intelligences of reading and writing: making the words alive. Alexandria, VA: Association for Supervision and Curriculum Development. Alexandria, Virginia USA.
Brown, H. D. (2007). Principles of language learning and teaching. (5th edit). United States of America: Longman.
Brauldi, A. C. (1996). Multiple Intelligences: Gardner's Theory. Eric Cleaninghouse on Assessment and Education. Washington Dc, Ed.
Chastain, K. (1998). Developing second-language skills theory and practice. (3rd edit). USA: Harcourt Brace Jovanovich.
Christine, C. L. (2003). The effects of student multiple intelligence performance on integration of earth science concepts and knowledge within a middle grades science classroom. (MA Thesis, ED: 479329). Department of Teacher Education of Johnson Bible College.
Dobbs, V. (2002). The relationship between implementation of multiple intelligences theory in the curriculum and student academic achievement at a seventh-grade at-risk alternative school. Dissertation Abstract International, 62(9). UMI Number: 3027334.
Fahim, M., & Nejad Ansari, D. (2006). A multiple intelligence-based investigation into the effects of feedback conditions on EFL writing achievement. IJAL, 9(2), 51-78.
Farhady, H., Jaffarpour, A., and Birjandi, P. (2004). Testing Language Skills: Theory in Practice. Tehran, SAMT Publishers.
Furneaux, C. (1999). Recent materials on teaching writing. ELT Journal, 35(1), 56-61.
Gardner, H. (1983). Frames of mind: the theory of multiple intelligences. New York: Basic Books.
Gardner, H. (1985). The mind's new science: a history of the cognitive revolution. New York: Basic Books.
Gardner, H. (1993). Multiple intelligences: the theory in practice. New York: Basic Books.
Gardner, H. (1995).Multiple intelligences as a catalyst. The English Journal, 84(8), 16-18.
Gardner, H. (1999). Intelligence reframed: multiple intelligences for the first century New York: Basic Books.
Gardner, H. (2003). Multiple intelligences after twenty years. American Educational Research Association, MA:02138.
Harklau, L. (2002). The role of writing in classroom second language acquisition. Journal of second language writing, 11,329-350.
Hashemi, J. (2009). The Relationship between emotional intelligence, language proficiency, and L2 learners' writing performance in Iranian EFL learners. (Unpublished M.A Thesis). Arak University, Arak, Iran.
Jacobs, H. L., & Zinkgraf, S. A., & Wormuth, D. R., & Hartfield, V. F., & HUghey, J. B. (1981). Testing ESL composition: A practical approach (Electronic Version). Rowley, Massachussets: Newbury House. 91-104.
Kezar, A. (2001). Theory of MI: Implications for higher education. Innovative Education, 26(2), 141-154.
Laughlin, J. (1999). Multiple intelligences Inquiry, 4(2), 4-18, available at: http://www.vccaedu.org/inquiry/inquiry-fall99/i-42-laughlin.html
Mahdavi, B. (2008). The role of Multiple Intelligences (MI) in listening proficiency: a comparison of TOEFL and IELTS listening tests from an MI perspective. Asian EFL Journal, 10(3),1-14.
Marefat, F. (2007). Multiple intelligences: voices from an EFL writing class. Pazhuhesh-e Zabanha-ye Khareji, 32, 145-162.
McClaskey, J. (1995). Assessing student learning through multiple intelligences. The English Journal, 84(8), 56-59.
Piaget, J., (1952). The Origin of Intelligence in Children (trans. M. Cook). New York, International University Press.
Piaget, J., & Inhelder, B. (1973). Memory and Intelligence, New York: Basic Books.
Price, S. D. (2001). Multiple intelligences theory and foreign language teaching. AAT:9999346.
Richards, J. C. & Renandya, W. A. (2002). Methodology in language teaching: an anthology of current practice. Cambridge University Press: USA.
Richards, J. C. & Rodgers, T. S. (2nd edit) (2001). Approaches and methods in language teaching. UK: Cambridge University Press.
Saricaoglu, A., & Arikan, A. (2009). A study of multiple intelligence, foreign language success, and some selected variables. Journal of Theory and Practice in Education, ISSN: 1304-9496, 5(2), 110-122.
Sharifi, H. P. (2008). The introductory study of Gardner’s multiple intelligences theory, in the field of lesson subjects and the students’ compatibility. Quarterly Journal of Educational Innovations, 24, 11-20.
Shearer, C. B. (1996). Multiple intelligences developmental assessment scales (MIDAS). United States of America: Author.
Shearer, C. B. (2006). Criterion related validity of the MIDAS assessments. Kent, Ohio: MI Research and Consulting, Inc. www. MIResearch.org.
Smith, E. (2001). Implication of Multiple Intelligences theory for second language learning. Post- script, 2(1).
Vigotsky, L. (1986). Thought and Language Trans. Alex Kozulin, The MIT Press, Cambridge, London, UK.
Visser, A. B., & Ashton, M. C., & Vernon, P. A. (2006). Beyond g: putting multiple intelligences theory to the test. Intelligence, 34, 487-502.