مقایسه معلمان ایرانی زبان انگلیسی در مدارس دولتی و آموزشگاههای زبان: تمرکز بر تفکر انتقادی و جنیست
Subject Areas : Journal of Language, Culture, and Translation
مونس معصومی زاده
1
(
کارشناس ارشد، گروه زبان انگلیسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد شهرضا، شهرضا، ایران
)
شیما قبادی
2
(
دکترای زبان انگلیسی، گروه زبان انگلیسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد شهرضا،شهرضا، ایران
)
Keywords: جنسیت, تفکر انتقادی, معلمان زبان انگلیسی, مدارس عمومی, آموزشگاههای زبان انگلیسی,
Abstract :
تفکر انتقادی، به عنوان مهارت بنیادی در جهان کنونی ما در سال های اخیر تمرکز بسیاری را به خود جلب کرده است . با بررسی نوشته ها می توان دریافت که عامل ضروری مانند جنسیت در نوشته های مربوط به تفکر انتقادی نادیده گرفته شده است. مطالعه حاضر ماهیت تفکر انتقادی در بین معلمان زبان انگلیسی ایرانی و ارتباط آن با جنسیت در بخش های عمومی و خصوصی را بررسی کرده است. برای نیل به این هدف، 153 معلم ( 57 مرد و 96 زن) بر طبق نمونه گیری از 20 آموزشگاه زبان و 20 مدرسه عمومی در اصفهان در جهت مشارکت در این مطالعه انتخاب شده اند. از شرکت کنندگان در خواست شده تا پرسشنامه 80 آیتم تفکر انتقادی از واتسون را پاسخ بدهند. یافته ها حاکی از آن است که میزان ضعیفی از تفکر انتقادی در بین معلمان وجود دارد، همچنین معلمان زن و مرد ایرانی زبان انگلیسی تفاوت قابل توجهی در میزان تفکر انتقادی ندارند . علاوه بر این نتایج نشان داد بخش خصوصی زمینه بهتری را برای گسترش تفکر انتقادی در بین معلمان زبان انگلیسی فراهم کرده است. استدلالهای این مطالعه مورد بحث قرار گرفته اند .