پژوهش کیفی تکنیک های روش حمایتی (داربستی) متقابل بر دیدگاه زبان آموزان ایرانی از طریق سیستم مدیریت زبان اِل اِم اِس
Subject Areas : Journal of Language, Culture, and Translation
مرضیه سبزواری
1
(
دانشجوی دکترای، گروه زبان انگلیسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد میبد، میبد، ایران
)
ندا فاتحی راد
2
(
گروه زبان انگلیسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرمان، کرمان، ایران
)
مسعود تاج الدینی
3
(
گروه زبان انگلیسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرمان، کرمان، ایران
)
Keywords: دیدگاه, پژوهش کیفی, محیط زبان خارجه, سیستم مدیریت زبان اِل اِم اِس, تکنیکهای داربستی متقابل,
Abstract :
این پژوهش کیفی با هدف بررسی تأثیر تکنیکهای روش حمایتی (داربستی) متقابل در کلاسهای زبان انگلیسی بر دیدگاه زبانآموزان ایرانی در محیط سیستم مدیریت زبان اِل اِم اِس انجام شد. بدین منظور، 32 زبان آموز سطح متوسطه یکی از مؤسسات زبان کرمان به روش نمونهگیری تصادفی ساده انتخاب شدند. ابزار گردآوری داده ها شامل آزمون همگن و مصاحبه های مرتبط بود. شرکت کنندگان، آموزش تکنیک های داربستی متقابل را در کلاس آنلاین خود از طریق اِل اِم اِس دریافت کردند. آنها راهبردهای آموزشی را که استقلال فراگیران را در محیط اِل اِم اِس تشویق می کرد، تمرین کردند. در پایان دوره با شرکت کنندگان بر اساس تکنیک اشباع داده ها مصاحبه شد. نتایج مصاحبه دیدگاه مثبت و منفی زبان آموزان را نسبت به استفاده از این استراتژی ها در محیط اِل اِم اِس بررسی کرد. نتایج نشان داد که استفاده از آموزش متقابل و داربستی و ادغام آنها فرصت های یادگیری بیشتری را در خصوص منابع یادگیری اضافی در چارچوب اِل اِم اِس ارائه می دهد. مراحل پایانی روش داربستی متقابل مربوط به استقلال و خودمختاری زبان آموزان بود، بنابراین آنها می توانستند منابع اضافی را بدون کمک گرفتن از معلم مطالعه کنند. در مجموع، همه عوامل منجر به رضایت بالای فراگیران از تکنیک ها شد. این پژوهش برخی مفاهیم آموزشی را برای معلمان و زبان آموزان در استفاده از تکنیک های داربستی متقابل در محیط یادگیری زبان خارجه پیشنهاد کرد.