بررسی تأثیر رابطه معلم - دانش آموز و دانش آموز - دانش آموز بر احساس کلاس درس از جامعه و مشارکت دانش آموزان در کلاس درس
Subject Areas : Journal of Language, Culture, and Translation
نیما
یمرلی
1
(گروه آموزش زبان انگلیسی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه آزاد اسلامی، گنبدکاووس، ایران)
حامد
ضرابی
2
(Department of English Language Teaching, Faculty of Humanities, Islamic Azad University, Gonbad-e-Kavous, Iran)
نادیا
قرنی
3
(گروه آموزش زبان انگلیسی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه آزاد اسلامی، گنبدکاووس، ایران)
Keywords: رابطه, ارتباط, ارتباط معلم و دانش آموز, رابطه دانش آموز و دانش آموز, احساس اجتماع در کلاس درس, تعامل دانش آموزان در کلاس درس,
Abstract :
هدف پژوهش حاضر بررسی تأثیر رابطه معلم-دانش آموز و رابطه دانش آموز-دانش آموز بر احساس کلاسی از جامعه و مشارکت کلاسی دانش آموزان در بین زبان آموزان ایرانی دبیرستانی بود. بدین منظور 300 دانشآموز نوجوان از دبیرستانهای مختلف استان گلستان به روش نمونهگیری تصادفی برای شرکت در پژوهش انتخاب شدند. برای جمعآوری دادهها، سه پرسشنامه (مقیاس رابطه معلم و دانشآموز و مقیاس ارتباط دانشآموز-دانشآموز، مقیاس احساس جامعه در کلاس و مقیاس مشارکت کلاسی دانشآموزان) بین شرکتکنندگان توزیع شد. در مجموع به 57 مورد 6-Likert توسط دانشجویان پاسخ داده شد. با استفاده از تحلیل عاملی اکتشافی (EFA)، همبستگی پیرسون و تحلیل میانجیگری، مشخص شد که بین رابطه معلم و دانشآموز و رابطه دانشآموز و دانشآموز و درگیری کلاس و احساس جامعه کلاسی رابطه معناداری وجود دارد. علاوه بر آن، مشخص شد که احساس اجتماعی کلاس درس تأثیر مستقیم و معناداری بر مشارکت دانشآموزان دارد. پیامدهای این مطالعه عمدتاً برای معلمان است که با دانشآموزان خود و خود دانشآموزان رابطهای دوستانه برقرار کنند تا بتوانند برای درگیر شدن در فرآیند یادگیری احساس آرامش و امنیت کنند.