• XML

    isc pubmed crossref medra doaj doaj
  • فهرست مقالات


      • دسترسی آزاد مقاله

        1 - ارائه راهبرد بهبود کیفیت خدمات رسانی به مشتری در زنجیره تامین
        علیرضا آقا قلیزاده سیار مهدی ایزدیار رضا قرایی پور فاطمه اسکندر
        درسازمان های پیشرفته تصمیمات و راهبردهای مدیران در طول زنجیره تامین مستلزم بکارگیری مدیریت دانش است. تولید محصول با کیفیت بالا برای پاسخگویی به تقاضای بازار و تحویل به مقدار و به موقع به مشتریان از مهمترین اهداف واحدهای تولیدی می باشد. از این رو مسئله خدمت رسانی و تحویل چکیده کامل
        درسازمان های پیشرفته تصمیمات و راهبردهای مدیران در طول زنجیره تامین مستلزم بکارگیری مدیریت دانش است. تولید محصول با کیفیت بالا برای پاسخگویی به تقاضای بازار و تحویل به مقدار و به موقع به مشتریان از مهمترین اهداف واحدهای تولیدی می باشد. از این رو مسئله خدمت رسانی و تحویل کالا به مشتریان اهمیت ویژه ای دارد که با توجه به آن راهبرد شرکت در تعامل با مشتریان مشخص می گردد. بنابراین مدیریت این راهبرد نیازمند تصمیمات آینده نگر و طراحی ظرفیتهای جدید با رویکردی جامع و به هم پیوسته است و نمیتوان از طریق نگرش ایستا به آن دست یافت. همچنین مدیریت دانش در سازمان های مختلف به وسیله استفاده موثر از منابع و بهبود خدمت رسانی به مشتری و دستیابی به مزیت رقابتی سازگار شده است. به همین منظور، در این پژوهش به دنبال ارائه مدلی پویا برای ارزیابی تاثیر مدیریت دانش بر بهبود خدمات به مشتریان در چارچوب تفکر سیستمی هستیم این پژوهش در یک شرکت تولید محصولات پتروشیمی در یک بازه زمانی 20ساله مورد مطالعه قرار گرفته است.که با تایید خبرگان در این حوزه، ابتدا متغیرهای اصلی شناسایی و روابط آن ها در قالب حلقه های علی تدوین گردیده، سپس با طراحی‌ مدل اصلی در قالب نمودار انباشت جریان تکمیل ودر نرم افزار Vensim شبیه سازی می شود که در نهایت با ارائه راهبرد پیشنهادی، در انتهای بازه زمانی مورد مطالعه میزان خدمت رسانی به مشتریان به میزان 15درصد بیشتر می شود که منجر به پوشش تقاضای بیشتر به میزان 12درصد در کل سیستم می گردد. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        2 - تدوین و اعتبار سنجی مدل جبران خدمت با رویکرد بهره وری (مورد مطالعه: بانک ملی ایران)
        محسن محمدباقری اکبر اعتباریان خوراسگانی فائزه تقی پور
        مدل جبران خدمت باید به گونه ای تدوین گردد که باعث انگیزه و رضایت کارکنان شده و در نهایت منجر به ارتقای بهره وری گردد‌‌. برهمین اساس هدف از این پژوهش تدوین و اعتبار سنجی مدل جبران خدمت با رویکرد بهره وری در بانک ملی ایران است و روش آن کیفی - کمی (آمیخته)می باشد که در بخش چکیده کامل
        مدل جبران خدمت باید به گونه ای تدوین گردد که باعث انگیزه و رضایت کارکنان شده و در نهایت منجر به ارتقای بهره وری گردد‌‌. برهمین اساس هدف از این پژوهش تدوین و اعتبار سنجی مدل جبران خدمت با رویکرد بهره وری در بانک ملی ایران است و روش آن کیفی - کمی (آمیخته)می باشد که در بخش کیفی با 17 نفر از مدیران بانکی در شهرهای تهران و اصفهان و 5 نفر از اساتید دانشگاه تا مرحله اشباع نظری مصاحبه های عمیق انجام شد و داده های حاصل بر اساس نظریه زمینه‌ای(گراندد تئوری) کد گذاری و مقوله‌‌‌بندی گردید و عوامل علّی، عوامل زمینه‌ای، عوامل مداخله گر، راهبردها و پیامدها ‌شناسایی و در نهایت مدل جبران خدمت بارویکرد بهره وری تدوین گردید. در بخش کمی، به منظور اعتبار سنجی مدل، با توجه به یافته های بخش کیفی پرسشنامه تنظیم و بر اساس قانون ده برابر، حجم نمونه تعیین و توزیع گردید. سپس اطلاعات حاصل بررسی و اعتبار مدل با بکارگیری نرم افزار 8-2-3- Smart_PLS و بررسی شاخص های سازگاری درونی، پایایی مرکب، روایی همگرا، روایی واگرا، شاخص ارتباط پیش‌بین و مجذور ضریب همبستگی چندگانه تایید گردید. اجرای این مدل نه تنها باعث ارتقای بهره وری کارکنان می شود بلکه باعث ایجاد فرهنگ سازمانی پویا و رشد یابنده، خوشنامی سازمانی، کیفیت افزایی، تعلق و وفاداری سازمانی، هم افزایی و دلبستگی سازمانی کارکنان می گردد و منجر به درک بهتر مدیران و برنامه ریزان از ارتباط میان معیارهای بهره وری و معیارهای جبران خدمت بویژه در شبکه بانکی می شود. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        3 - نقش راهبردی مدیریت ریسک بر تعامل بین کارایی، عملکرد و سلامت مالی بانک‌ها
        میر مرتضی موسوی عسگر پاک مرام جمال بحری حسن قلیباف اصل
        همه سازمان‌ها دررسیدن به اهداف از پیش تعیین‌شده با ریسک مواجه می‌شوند، اما در صورت درک و برخورداری از مدیریت راهبردی ریسک، آن ریسک می‌تواند به مزیت رقابتی تبدیل شود. بانک‌ها به‌عنوان مهم‌ترین ﻧﻬﺎﺩﻫﺎﯼ ﻓﻌﺎﻝ ﺩﺭ ﺑﺎﺯﺍﺭﻫﺎﯼ ﭘﻮﻟﯽ ﻭ ﻣﺎﻟﯽ، ﻧﻘﺶ ﺑﻪ ﺳﺰﺍﯾﯽ ﺩﺭ ﺭﺷﺪ ﻭ ﭘﯿﺸﺮﻓﺖ ﮐﺸﻮﺭﻫﺎ ﺩﺍﺭﻧ چکیده کامل
        همه سازمان‌ها دررسیدن به اهداف از پیش تعیین‌شده با ریسک مواجه می‌شوند، اما در صورت درک و برخورداری از مدیریت راهبردی ریسک، آن ریسک می‌تواند به مزیت رقابتی تبدیل شود. بانک‌ها به‌عنوان مهم‌ترین ﻧﻬﺎﺩﻫﺎﯼ ﻓﻌﺎﻝ ﺩﺭ ﺑﺎﺯﺍﺭﻫﺎﯼ ﭘﻮﻟﯽ ﻭ ﻣﺎﻟﯽ، ﻧﻘﺶ ﺑﻪ ﺳﺰﺍﯾﯽ ﺩﺭ ﺭﺷﺪ ﻭ ﭘﯿﺸﺮﻓﺖ ﮐﺸﻮﺭﻫﺎ ﺩﺍﺭﻧﺪ. ﺑﻪ ﺩﻟﯿﻞ ﺍﯾﻦ ﻧﻘﺶ ﺍﺳﺎﺳﯽ ﻭ ﺟﻠﻮﮔﯿﺮﯼ ﺍﺯ ﻫﺪﺭ ﺭﻓﺖ ﻣﻨﺎﺑﻊ ﻣﺎﻟﯽ، ﺑﺮﺭﺳﯽ ﮐﺎﺭﺍﯾﯽ بانک‌ها ﺍﺯ ﺟﺎﯾﮕﺎﻩ ویژه‌ای ﺑﺮﺧﻮﺭﺩﺍﺭ ﺍﺳﺖ. ﺑﻪ ﺩﻟﯿﻞ ﺍﯾﻦ ﺍﻫﻤﯿﺖ، ﻧﻬﺎﺩﻫﺎﯼ ﻧﻈﺎﺭﺗﯽ ﻣﻠﯽ ﻭ بین‌المللی ﺑﺎ ﺗﺤﻤﯿﻞ محدودیت‌هایی ﺳﻌﯽ ﺩﺍﺭﻧﺪ تا از افزایش ریسک پرﺗﻔﻮﯼ بانک‌ها ﺟﻠﻮﮔﯿﺮﯼ ﻧﻤﺎﯾﻨﺪ، ﺍﺯ ﻃﺮﻓﯽ ﺍﻋﻤﺎﻝ ﺍﯾﻦ ﻣﺤﺪﻭﺩﯾﺖ ﻣﻤﮑﻦ ﺍﺳﺖ ﺑﺎ ﮐﺎﻫﺶ ﺍﺧﺘﯿﺎﺭﺍﺕ بانک‌ها ﺩﺭ سرمایه‌گذاری ﻭ وام‌دهی، ﺑﺎﻋﺚ ﺗﻀﻌﯿﻒ ﻋﻤﻠﮑﺮﺩ بانک‌ها ﺷﻮﺩ؛ بنابراین هدف اصلی پژوهش حاضر، با پیروی از پژوهش لو و همکاران (2018) و بیانیه سوم کمیته بال (2014) بررسی تأثیر مدیریت راهبردی ریسک (تعیین انباره و اشتهای ریسک، تدوین و اجرای استراتژی ریسک، ارزیابی داخلی، برنامه‌ریزی و آزمون بحران، گزارش دهی و شفافیت) بر تعامل بین کارایی، عملکرد و سلامت مالی صنعت بانکداری ایران پرداخته‌ شده است. جامعه آماری این پژوهش، مدیران ستادی و شعب صنعت بانکداری ایران است و برای گردآوری داده‌ها از پرسشنامه استاندارد استفاده‌شده که پس از آزمون‌های پایایی و روایی داده‌های نمونه، بر اساس رویکرد مدل یابی ساختاریتحلیل گردیده‌اند. نتایج پژوهش نشان داد که گزارش دهی و شفافیت بر تعامل بین کارایی، عملکرد و سلامت مالی بانک‌ها تأثیر معناداری دارد. همچنین تأثیر معنادار ارزیابی داخلی، برنامه‌ریزی و آزمون بحران بر تعامل بین عملکرد و سلامت مالی بانک‌ها نیز مشاهده گردید. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        4 - ارائه چارچوبی برای تدوین چشم‌انداز مطلوب( مورد مطالعه : اسناد چشم‌انداز شرکت‌های برتر)
        علی عابدینی کاظم حسن زاده حمیدرضا یزدانی
        چشم‌انداز که به‌عنوان نقطه شروع برنامه‌ریزی استراتژیک محسوب می‌شود، نقطه مطلوبی که سازمان در سایه دستیابی به آن بتواند اهداف خود را محقق کند و از طریق ایجاد مزیت رقابتی بقای سازمان را تضمین کند، لذا باوجود نیاز به نحوه تدوین چشم‌انداز مطلوب و کاربردی اما چارچوبی منسجم ب چکیده کامل
        چشم‌انداز که به‌عنوان نقطه شروع برنامه‌ریزی استراتژیک محسوب می‌شود، نقطه مطلوبی که سازمان در سایه دستیابی به آن بتواند اهداف خود را محقق کند و از طریق ایجاد مزیت رقابتی بقای سازمان را تضمین کند، لذا باوجود نیاز به نحوه تدوین چشم‌انداز مطلوب و کاربردی اما چارچوبی منسجم برای تعریف اجزای چشم‌انداز مطلوب وجود ندارد که این تحقیق علاوه بر ارائه رویکردهای متفاوت در پی ارائه چارچوبی براساس چشم انداز شرکت های تجاری موفق در دنیا است. در این تحقیق چشم‌انداز 54 شرکت موفق در سال 2020 که در سایت فورچون رتبه‌بندی شده‌اند، مورد بررسی قرار گرفت و پس از تحلیل مضمون اسناد چشم‌اندازی شرکت‌ها به 162 کد اولیه احصاء شده که در قالب 24 کد دسته‌بندی شده‌اند و درنهایت 8 مفهوم کلیدی مشخص شد. سپس با توجه به نوع فرایند خلق مزیت رقابتی دو رویکرد سیستمی و سازمانی برای تدوین چشم‌انداز مشخص شد که در رویکرد سیستمی عناصر شامل ورودی‌ها (عناصر استراتژیک)، پردازش (عناصر عملیاتی)، خروجی‌ها(جایگاه، منطقه جغرافیایی، دامنه صنعت و جامعه هدف)، محیط( ذی‌نفعان)، بازخور(پاسخگویی) و در رویکرد سازمانی اعم از عناصر درون‌سازمانی (عناصر استراتژیک، عناصر عملیاتی و پاسخگویی) و برون‌سازمانی (جایگاه، منطقه جغرافیایی، دامنه صنعت، جامعه هدف و ذی‌نفعان) می‌باشد. در نهایت می توان گفت نوع رویکرد انتخابی برای تدوین چشم‌انداز بستگی نوع تفکر استراتژیک حاکم بر سازمان دارد و با توجه به شرایط سازمانی می تواند گام به گام توسعه یابد. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        5 - مدل تصمیم گیری راهبردی جهت اولویت بندی عوامل مؤثر آمیخته بازاریابی خدمات بیمه عمر و سرمایه گذاری با استفاده از نتایج حاصل از تکنیک فرایند تحلیل سلسله مراتبی AHP
        امین عباسی محمد لشکری
        تصمیم‌گیری جوهره مدیریت است و مدیر کسی است که هر لحظه تصمیم می‌گیرد. تکنیک AHP از آنجا که توانایی مواجهه با مسائل تصمیم‌ گیری چند معیاره را دارا بوده، همچنین روشی برای اندازه‌ گیری معیارهای کیفی و شیوه‌ای بر مبنای اولویت‌ها را فراهم می‌سازد؛ به مدیران امکان می‌دهد تا به چکیده کامل
        تصمیم‌گیری جوهره مدیریت است و مدیر کسی است که هر لحظه تصمیم می‌گیرد. تکنیک AHP از آنجا که توانایی مواجهه با مسائل تصمیم‌ گیری چند معیاره را دارا بوده، همچنین روشی برای اندازه‌ گیری معیارهای کیفی و شیوه‌ای بر مبنای اولویت‌ها را فراهم می‌سازد؛ به مدیران امکان می‌دهد تا به وسیله ساده کردن و تسریع در فرایند تصمیم‌گیری خود، تصمیمات مؤثری را در موضوعات پیچیده اتخاذ کنند. در این مقاله روش تحقیق از نوع پیمایشی- اکتشافی و جامعه آماری 10000 نفر از مشتریان شرکت بیمه ایران، آسیا و کارآفرین می باشد. ابزار جمع آوری اطلاعات پرسشنامه است، که با توجه به جدول تعیین حجم نمونه مورگان و کوهن نمونه 370 تایی انتخاب و با استفاده از روش نمونه گیری طبقه ای سیستماتیک بین خریداران بیمه عمر و سرمایه گذاری این شرکت ها توزیع و نسبت به تکمیل پرسشنامه ها اقدام گردیده است. مقاله حاضر به بررسی و اولویت بندی عوامل مؤثر آمیخته بازاریابی خدمات (8P) بیمه جامع عمر و پس انداز پرداخته است. از آنجائیکه بیمه عمر به عنوان یک معیار مهم توسعه یافتگی در دنیا محسوب می شود؛ این تحقیق با ارائه مدل تصمیم گیری راهبردی به کمک تمامی شرکت ها، کارگزاری ها و نمایندگی های بیمه که سعی در بهبود وضعیت فروش بیمه عمر خود دارند شتافته است. پس از بررسی عوامل مؤثر آمیخته بازاریابی عنصر جدید به نام بهره وری و کیفیت نیز شناسایی و به مدل اضافه گردید. نتیجتاً مدل بهینه آمیخته بازاریابی خدمات با استفاده از نتایج حاصل از تکنیکAHP معرفی گردید. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        6 - طراحی و اعتبارسنجی الگوی رهبری دیجیتال در نظام آموزش و پرورش کشور (مطالعه موردی: آموزش وپروش استان سیستان و بلوچستان)
        مصطفی ملازهی سنجر سلاجقه صدیقه حسنی احمدیه آمنه فیروزآبادی رحمان جلالی جواران
        موفقیت نظام آموزش و پرورش در عصر حاضر نیازمند پایش، پاسخگویی و هماهنگی با تحولات دیجیتال حاکم بر تمامی ارکان زندگی فردی و اجتماعی است. دستیابی به این مهم نیازمند شیوه نوینی از رهبری است که با عنوان رهبری دیجیتال از آن یاد می‌شود. در این راستا، پژوهش حاضر با هدف ارائه ال چکیده کامل
        موفقیت نظام آموزش و پرورش در عصر حاضر نیازمند پایش، پاسخگویی و هماهنگی با تحولات دیجیتال حاکم بر تمامی ارکان زندگی فردی و اجتماعی است. دستیابی به این مهم نیازمند شیوه نوینی از رهبری است که با عنوان رهبری دیجیتال از آن یاد می‌شود. در این راستا، پژوهش حاضر با هدف ارائه الگویی بومی برای سنجش رهبری دیجیتال در نظام آموزش و پرورش کشور انجام شده است. مطالعه حاضر از منظر هدف یک پژوهش بنیادی است که با روش آمیخته صورت گرفته است. همچنین از نظر روش و بازه زمانی گردآوری داده‌ها یک پژوهش پیمایش مقطعی است. جامعه آماری بخش کیفی شامل 23 نفر از خبرگان تجربی و نظری در حوزه مورد مطالعه است. در بخش کمی نیز از دیدگاه 400 نفر از کارکنان نظام آموزش و پرورش کشور استفاده شده است. ابزار گردآوری داده‌ها مصاحبه نیمه‌ساختاریافته و پرسشنامه مدلسازی ساختاری-تفسیری و پرسشنامه محقق‌ساخته می‌باشد. برای تحلیل داده‌ها از روش تحلیل کیفی محتوا، مدلسازی ساختاری-تفسیری و حداقل مربعات جزئی استفاده گردیده است. نتایج نشان داده است، ساختار حکمرانی دیجیتال و زیرساخت فناورانه دیجیتال متغیرهای زیربنایی الگوی رهبری دیجیتال هستند. این متغیرها تاثیرگذارترین متغیر‌های مدل می‌باشد که به صورت مستقیم بر تدوین استراتژی دیجیتال اثر می‌گذارند. به همین ترتیب تدوین استراتژی دیجیتال نیز بر مدیریت منابع انسانی و خط‌ مشی‌گذاری دیجیتال تاثیر دارند. از طریق خط‌مشی دیجیتال و مدیریت منابع انسانی نیز می‌توان فرهنگ دیجیتال را در سازمان نهادینه کرد و در نهایت نیز رهبری دیجیتال قابل حصول است. پرونده مقاله