مدل تصمیم گیری راهبردی جهت اولویت بندی عوامل مؤثر آمیخته بازاریابی خدمات بیمه عمر و سرمایه گذاری با استفاده از نتایج حاصل از تکنیک فرایند تحلیل سلسله مراتبی AHP
محورهای موضوعی : پژوهش های مدیریت راهبردی
1 - دانش آموخته کارشناسی ارشد، مدیریت بازرگانی( گرایش بازاریابی)، دانشگاه آزاد اسلامی، نیشابور،ایران
2 - دانشیار اقتصاد، دانشگاه پیام نور مشهد
کلید واژه: آمیخته بازاریابی, AHP, بیمه عمر و سرمایه گذاری, خدمت,
چکیده مقاله :
تصمیمگیری جوهره مدیریت است و مدیر کسی است که هر لحظه تصمیم میگیرد. تکنیک AHP از آنجا که توانایی مواجهه با مسائل تصمیم گیری چند معیاره را دارا بوده، همچنین روشی برای اندازه گیری معیارهای کیفی و شیوهای بر مبنای اولویتها را فراهم میسازد؛ به مدیران امکان میدهد تا به وسیله ساده کردن و تسریع در فرایند تصمیمگیری خود، تصمیمات مؤثری را در موضوعات پیچیده اتخاذ کنند. در این مقاله روش تحقیق از نوع پیمایشی- اکتشافی و جامعه آماری 10000 نفر از مشتریان شرکت بیمه ایران، آسیا و کارآفرین می باشد. ابزار جمع آوری اطلاعات پرسشنامه است، که با توجه به جدول تعیین حجم نمونه مورگان و کوهن نمونه 370 تایی انتخاب و با استفاده از روش نمونه گیری طبقه ای سیستماتیک بین خریداران بیمه عمر و سرمایه گذاری این شرکت ها توزیع و نسبت به تکمیل پرسشنامه ها اقدام گردیده است. مقاله حاضر به بررسی و اولویت بندی عوامل مؤثر آمیخته بازاریابی خدمات (8P) بیمه جامع عمر و پس انداز پرداخته است. از آنجائیکه بیمه عمر به عنوان یک معیار مهم توسعه یافتگی در دنیا محسوب می شود؛ این تحقیق با ارائه مدل تصمیم گیری راهبردی به کمک تمامی شرکت ها، کارگزاری ها و نمایندگی های بیمه که سعی در بهبود وضعیت فروش بیمه عمر خود دارند شتافته است. پس از بررسی عوامل مؤثر آمیخته بازاریابی عنصر جدید به نام بهره وری و کیفیت نیز شناسایی و به مدل اضافه گردید. نتیجتاً مدل بهینه آمیخته بازاریابی خدمات با استفاده از نتایج حاصل از تکنیکAHP معرفی گردید.
Decision making is the essence of management, and manager is a person who makes a decision every minute. AHP technique is capable of tackling multi-criteria decision-making issues, and also provides a method for measurement of qualitative criteria and a method based on priorities. It enables managers to facilitate and accelerate their decision-making processes and make effective decisions in complicated topics and situations. In this article, the research method is survey-exploratory and the statistical population is 10,000 customers of Iran, Asia and Entrepreneur Insurance Company. The data collection tool is a questionnaire, which according to the sample size determination table of "Morgan" and "Cohen" 370 samples were selected and distributed by systematic stratified sampling method between life insurance buyers and investment of these companies and compared to Questionnaires have been completed. The present article examines and prioritizes the effective factors of service marketing mix (P 8) in the comprehensive life insurance and savings. Whereas life insurance is an important measure of development in the world; This research has rushed to provide a strategic decision model with the help of all companies, brokerages and insurance agencies that are trying to improve the life of their life insurance sales. After examining the effective factors of the marketing mix, a new element called productivity and quality was identified and added to the model. As a result, the optimal service marketing mix model was introduced using the results of AHP technique.
احمدیان، حمیدرضا؛ محنایی، فاطمه و احمدیان، علیرضا (1398).« شناسایی و اولویت بندی میزان تأثیر شاخص های مؤثر بر فروش بیمه عمر با استفاده در حالت فازی(مطالعه موردی بیمه سامان)» چهارمین کنفرانس ملی در مدیریت کسب و کار و بازرگانی، تهران، ص1.
الوداری، حسن (1388). بازاریابی و مدیریت بازار، تهران، انتشارات دانشگاه پیام نور، چاپ ششم.
امیری، هوشنگ(1382).بیمه ایران از فروهر تا عباس زادگان، تهران، انتشارات دل آگاه.
اوبر، ژان لوک (1378 ). بیمه عمر و سایر بیمه های اشخاص، محمود جانعلی صالحی، تهران، انتشارات بیمه مرکزی جمهوری اسلامی ایران.
باقری گیگل، اکبر (1384 ).بررسی عوامل مؤثر بر فروش بیمه های عمر با تأکید بر تجربه سایر کشورها و علل موفقیت بیمه گران استان خراسان (مطالعه موردی شهر مشهد)، فصلنامه صنعت بیمه .سال2(20)،7 -66 .
پارسا منش، علی و جاسمی، محمد و محمدی، ندا، (1398). «شناسایی و اولویت بندی عوامل مؤثر بر تقاضای بیمه عمر در ایران»، دومین کنفرانس ملی تحقیقات بنیادین در مدیریت و حسابداری، تهران، ص1.
حرآبادی فراهانی، نسرین و ابراهیم پور، ابراهیم (1398). «نقش اطلاعات و ارتباطات بر بازاریابی بیمه عمر در شرکتهای بیمه ای حاضر در بورس اوراق بهادار»، چهارمین کنفرانس مدیریت، مهندسی صنایع، اقتصاد و حسابداری، تهران، ص1.
دستباز، هادی (1377 ). اصول و کلیات بیمه های اشخاص،ج1و2 ،تهران، انتشارات علمی و فرهنگی.
صالحی، جان علی محمود (1384).حقوق بیمه، تهران، انتشارات پژوهشکده بیمه، چاپ دوم.
عباسی، امین (1390).بررسی و اولویت بندی عوامل موثر آمیخته بازاریابی خدمات برفروش و بازاریابی بیمه جامع عمر و پس انداز با استفاده از تکنیک فرایند تحلیل سلسله مراتبی،نیشابور، دانشگاه آزاد اسلامی واحد نیشابور.
فرجادی، منوچهر (1354).بیمه های عمر و بازنشستگی، مدرسه عالی بیمه تهران، ش 8 ، .17 -28
قدسی پور، سید حسن (1387).فرایند تحلیل سلسله مراتبی AHP ،انتشارات دانشگاه صنعتی امیرکبیر، (پلی تکنیک تهران)،چاپ ششم.
کاتلر، فیلیپ و آرمسترانگ،گری (1380).اصول بازاریابی، ترجمه بهمن فروزنده،اصفهان، انتشارات آتروپات، چاپ سوم.
کجباف زاده، محمدجواد و شکرجی زاده، احمدرضا (1397). «بررسی موانع درون سازمانی و برون سازمانی بر عدم توسعه بیمه عمر در کشور»، اصفهان،کنفرانس نوین پژوهش های نوین کاربردی در مدیریت، ص 1.
کریمی، آیت (1383).کلیات بیمه، تهران، انتشارات پژوهشکده بیمه.چاپ یازدهم.
محبی امیرحسینی، علی (1399). «انتخاب آمیخته بازاریابی مناسب با استفاده از تکنیک AHP با رویکرد برنامه ریزی استراتژیک بازاریابی»، تهران، همایش ملی بهبود و بازسازی و کسب وکار، ص1.
نودهی، هادی (1398). « نقد و واکاوی بیمه های عمر و پس انداز شرکتهای سهامی بیمه پاسارگاد و آسیا(مطالعه موردی:شهر گرگان)، اصفهان، هفتمین کنفرانس بین المللی نقد و واکاوی مدیریت در هزاره سوم، ص1
Bitner, J. and Booms, B. (1981): "marketing strategies and organizational structures for service firms", in Donnelly, J .and George, W. marketing, American marketing Association, Chicago
Borden, N.H. (1964); "the concept of the marketing Mix", Journal of adverlising research, June, Vol.4, pp.2-7
Dibb,sally,wensley,Rohin(2002), “sementation analysis for industrial market:problems of intehration customer requirements into operation strategy” ,uropean journal of marketing,vol.36,221-231.
Gilmore JH & pin II BJ(1997),The Four face of mass customization, harvard Business Reviw, january-February,PP:91-101
Godin, S. (2001); "the new p`s of Marketing". Sales and marketing management, Bill Communications, New York, February
Goldsmith, Ronald E. (1999); "Markiting intelligence & Planning", Markiting intelligence & planning, Volume: 4(17), 178-185
Gronroos, c. (1997); "Towards a paradigm shift from Markiting Mix into Relationship marketing", 12 markiting management Decision 34/5, MCB University Press, Bradford UK, 322-339
Kimuli, Barlon (2006); "The concept of the marketing Mix", presentation on
marketing management, Vol 1, September, pp. 2-7-Turku university- Finlandthe same article can also be found in: Schwartz, G. )ed), Science in Markiting, John Wiley, new York, 1965, 386-397- and also in: Enis,B. and Cox, K. (1991) Markitong Classics, A selection of influential articles, Allyn and Brownm Boston, 1991,. 361-369.
Kotler p & Armestrong, G (1991); principles of narkiting (5rd Ed), New Jersey: Englewood Cliffs, Prentice hall International Inc.
Krejcie, R., & Morgan, D (1970). Determining sample sixe for Research Activities, Educational and psychological measurement, 30
Kustin, Richard Alan (2004); "marketing mix standsrdization: a cross cultural study of for counties', international business Review, 13, 637-649.
Lauterborn, R (1990); "New Markiting litany: 4 Ps Passe; C words take over", adverlising Age, October 1, pg 26 Lovelock. Christopher h. & Wright lauraen, (1999); Princhles of Service Markiting and management USA: Perntice Hall
Lyrich J.E., Hooky G.J. (1989); "inductrial Advertising Budget Approaches in the UK", industrial marketing Management Journal, 18 (4); pp.265-270, November
Magruth A.J., hardy K.G. (1987): "Selecting Sales and Distribution Channels". Industrial Markiting management Journal, 16 (4), 273-278
Mason, R.B, (2007): "A Markiting Mix Model for a comples and Trulent Enviroment", Acta Commercii, 236-254
Rafiq, M, Ahmad, P.K. (1995); "Using the 7Ps as generic marketing gmix, an exploratory survey of UK and Europen matkiting ecademics, marketing intelligence and planning, 13 (9) (MCB university press).
Zeithaml, V.A. Donnelly and W.R. George, eds. (1998) Chicago: American marketing association, 186-90
_||_