تدوین و اعتبار سنجی مدل جبران خدمت با رویکرد بهره وری (مورد مطالعه: بانک ملی ایران)
محورهای موضوعی : پژوهش های مدیریت راهبردیمحسن محمدباقری 1 , اکبر اعتباریان خوراسگانی 2 , فائزه تقی پور 3
1 - دانشجوی دکتری ،مدیریت دولتی ( گرایش منابع انسانی)، واحد اصفهان(خوراسگان)، دانشگاه آزاد اسلامی، اصفهان، ایران
2 - دانشیار مدیریت دولتی، واحد اصفهان(خوراسگان)، دانشگاه آزاد اسلامی، اصفهان، ایران
3 - دانشیار مدیریت دولتی،واحد اصفهان(خوراسگان)، دانشگاه آزاد اسلامی ، اصفهان ، ایران
کلید واژه: بانک ملی ایران, گراندد تئوری, بهره وری, جبران خدمت,
چکیده مقاله :
مدل جبران خدمت باید به گونه ای تدوین گردد که باعث انگیزه و رضایت کارکنان شده و در نهایت منجر به ارتقای بهره وری گردد. برهمین اساس هدف از این پژوهش تدوین و اعتبار سنجی مدل جبران خدمت با رویکرد بهره وری در بانک ملی ایران است و روش آن کیفی - کمی (آمیخته)می باشد که در بخش کیفی با 17 نفر از مدیران بانکی در شهرهای تهران و اصفهان و 5 نفر از اساتید دانشگاه تا مرحله اشباع نظری مصاحبه های عمیق انجام شد و داده های حاصل بر اساس نظریه زمینهای(گراندد تئوری) کد گذاری و مقولهبندی گردید و عوامل علّی، عوامل زمینهای، عوامل مداخله گر، راهبردها و پیامدها شناسایی و در نهایت مدل جبران خدمت بارویکرد بهره وری تدوین گردید. در بخش کمی، به منظور اعتبار سنجی مدل، با توجه به یافته های بخش کیفی پرسشنامه تنظیم و بر اساس قانون ده برابر، حجم نمونه تعیین و توزیع گردید. سپس اطلاعات حاصل بررسی و اعتبار مدل با بکارگیری نرم افزار 8-2-3- Smart_PLS و بررسی شاخص های سازگاری درونی، پایایی مرکب، روایی همگرا، روایی واگرا، شاخص ارتباط پیشبین و مجذور ضریب همبستگی چندگانه تایید گردید. اجرای این مدل نه تنها باعث ارتقای بهره وری کارکنان می شود بلکه باعث ایجاد فرهنگ سازمانی پویا و رشد یابنده، خوشنامی سازمانی، کیفیت افزایی، تعلق و وفاداری سازمانی، هم افزایی و دلبستگی سازمانی کارکنان می گردد و منجر به درک بهتر مدیران و برنامه ریزان از ارتباط میان معیارهای بهره وری و معیارهای جبران خدمت بویژه در شبکه بانکی می شود.
The compensation model should be developed in a way that causes motivation and satisfaction in employees and finally promotes their productivity. Therefore, this study aims to present and validate a compensation model with a productivity approach in Bank Melli Iran. In the qualitative section, in-depth interviews were performed with 17 experts and banking managers and 5 university professors who were experts in human resources management to reach theoretical saturation, and the findings were encoded and categorized and causal conditions, contextual conditions, intervening conditions, strategies, and consequences identified and finally led to the compensation model with a productivity approach. In the quantitative section, the sample size was defined as per the “10-times rule" and questionnaires were prepared based on the findings in the qualitative section, and distributed then obtained data were analyzed and the validity of the model was confirmed by using Smart_PLS-3-2-8 software and analyzing composite reliability, average variance extracted (AVE), discriminant validity, predictive relevance (Q2), coefficient of determination (R2), and internal consistency indices. Applying this model not only promotes employee productivity but also creates a growing and dynamic organizational culture, organizational reputation, quality enhancement, organizational belonging and loyalty, synergy, and Employees' affiliation and leads to a better understanding of managers and planners from the relationship between productivity criteria and compensation criteria, especially in the banking network.
ایمانی، حسین؛ آذر، عادل؛ قلی پور،آرین و پورعزت، علی اصغر (1399). ارائه مدل تفسیری ـ ساختاری نظام جبران خدمات کارکنان بخش دولتی در راستای ارتقای سلامت اداری . مدیریت دولتی.460-427 ،(3)12 .
بذرافشان، رضا؛ دعائی؛ حبیب اله؛ حدادی، ابراهیم؛ کیخا، عالمه و کشته گر، عبدالعلی (1399). شناسایی و اولویتبندی مؤلفه های جبران خدمات و پاداش کارکنان و مدیران گمرک، پژوهشنامه مدیریت تحول، 27 ،90 ،151-140 .
تیموری، هادی؛ شاهین،آرش؛ شائمی برزکی، علی و کریمی، عبداله (2018). الگوی نظام جبران خدمات شایسته محور کارکنان. مطالعات مدیریت (بهبود و تحول)، 27 ،90 ،115 -140
حیدری، مجتبی؛ سلاجقه، سنجر ؛ پورکیانی، مسعود ؛ صیادی، سعید و امیری، افلاطون (1396). تبیین و طراحی یک الگوی مفهومی اثربخش نظام جبران خدمت در راستای سیاست های کلی نظام اداری. مدیریت شهری و روستایی،16 ، 48 ،477 -496 .
دیواندری، علی؛ نظری، محسن؛ سیدجوادین، سیدرضا؛ حاجی کریمی، عباسعلی و رایج، حمزه (1397 ). بررسی چگونگی تأثیر جبران خدمات بر عملکرد فردی: بررسی نقش میانجی انگیزش درونی و تعدیل کننده خودکامیابی و انتظار دریافت پاداش (مطالعه موردی: بانک ملت). مدیریت بازرگانی (دانش مدیریت)، 37 ،673-694 .
سرشار، الهام و سمیعی، روح اله (1398).شناسایی مولفه های به سازی منابع انسانی با تاکید بر نظام شایسته سالاری در ادرات دولتی ایران، چشم انداز مدیریت دولتی، 4 ،10 ،191 - 176
سرلک، محمدعلی و نوریائی، محمدحسین (1395).شناسایی عوامل مؤثر بر جریان های شکافنده سازمان های دولتی ا استفاده از استراتژی نظریه پردازی داده بنیاد، مدیریت دولتی، 4 ، 8 .533-570
فانی، عای اصغر؛ دانائی فرد، حسن؛ کاوسی، سیده الهه و نیری، شهرزاد (1399 ).طراحی مدل نظام جبران خدمات کارکنان دانشی در سازمانهای دانش بنیان فناوری محور، پژوهش های منابع مدیریت انسانی، 4،12 .161-195
محمدی، هانیه؛ زرگر، سید محمد؛ همتیان، هادی وکیل الرعایا، یونس (1399). مدلسازی تأثیر اینترنت اشیا بر مدیریت منابع انسانی (مورد مطالعه: سازمان هواپیمایی کشور، چشم انداز مدیریت دولتی،3 ،11 .
میرکاظمی، سیده عذرا؛ راستگو، سمانه و خراشادیزاده، محمد (1396).طراحی ابزارسنجش عوامل مؤثر بر بهره وری نیروی انسانی در فدراسیون های ورزشی ایران، مدیریت و توسعه ورزش، 2،6 .1-15
Alshammari, A. A. (2020). The Impact of Human Resource Management Practices, Organizational Learning, Organizational Culture and Knowledge Management Capabilities on Organizational Performance in Saudi Organizations: A Conceptual Framework. Revista Argentina de Clínica Psicológica, 29(4), 714
Basit, A. A., Hermina, T., & Kautsar, M. Al. (2018). The Influence of Internal Motivation and Work Environment on Employee Productivity.KnE Social Sciences, 3(10), 790–800
Bujang, M. A., Omar, E. D., & Baharum, N. A. (2018). A review on sample size determination for Cronbach’s alpha test: a simple guide for researchers. The Malaysian journal of medical sciences: MJMS, 25(6), 85
Cronbach, L. J. (1951). Coefficient alpha and the internal structure of tests. Psychometrika, 16(3), 297–334
Da Silva, J., Riana, I. G., & Soares, A. D. C. (2020). The Effect of Human Resources Management Practices on Innovation and Employee Performance (Study Conducted at NGOs Members of FONGTIL) Dili. International Journal of Multicultural and Multireligious Understanding, 7(9), 322-330
Daoud, J. I. (2017, December). Multicollinearity and regression analysis. In Journal of Physics: Conference Series, 949(1)
Diamantopoulos, A., Sarstedt, M., Fuchs, C., Wilczynski, P., & Kaiser, S. (2012). Guidelines for choosing between multi-item and single-item scales for construct measurement: a predictive valiidity perspective. Journal of the Academy of Marketing Science, 40(3), 434-449.
Divandari, A., Nazari, M., Seyed Javadin, S. R., Haji Karimi, A., & Rayej, H. (2018). Investigating the Effect of Compensation on Individual Performance: A Study on the Mediating Role of Internal Motivation and the Moderating Role of Self- efficacy and Reward Expectancy. Journal of Business Management, 10(3), 673-694. (In Persian)
Doaei, H., Haddadi, E., Keikha, A., & Keshtegar, A. (2020). Identifying and prioritizing the components of compensation for the customs employees and managers. Transformation Management Journal, 12(1), 197-232. [In Persian]
Edo, B. L., & Nwosu, I. C. (2018). Working environment and teachers’ productivity in secondary schools in Port-Harcourt Metropolis. International Journal of Innovative Psychology & Social
Development, 6 (4), 39- 49.
Efendi, R., Rifa'i, M. N., Bahrun, K., Milla, H., & Suharmi, S. (2020). The Mediation of Work Motivation on the Effects of Work Discipline and Compensation on Performance Batik MSMEs Employees in Yogyakarta City, Indonesia. International Journal of Multicultural and Multireligious Understanding, 7(1), 689-703.
Ekhsan, M., Aeni, N., Parashakti, R., & Fahlevi, M. (2019, November) The Impact Of Motivation, Work Satisfaction And Compensation On Employee's Productivity In Coal Companies. In2019 1st International Conference on Engineering and Management in Industrial System (ICOEMIS 2019) (pp. 406-415). Atlantis Press
Fani, A. A., Danaeifard, H., Kavoosi, S. E., & Nayyeri, S. (2020). Designing a Compensation Model for the Services of Knowledge Employees in Knowledge-Based, Technology-Oriented Organizations. Human Resources, 12(3), 161-195. (In Persian)
Fernandes, A. J., Hartono, H., & Aziza, C. (2020). Assessment IT Governance of Human Resources Information System Using COBIT 5. International Journal of Open Information Technologies, 8(4)
Fofack, A. D., & Temkeng, S. D. (2021). A cross-sectoral analysis of the relation between labor productivity and labor compensation in the European Union. Applied Econometrics, 62, 54-65
Fornell, C., & Larcker, D. F. (1981). Evaluating structural equation models with unobservable variables and measurement error. Journal of marketing research, 18(1), 39-50
Goodhue, D.L., Lewis, W., and Thompson, R. (2012). Does PLS have advantages for small sample size or non-normal data? MIS Quarterly, 36(3), 981-1001
eisser, S. (1975). The predictive sample reuses method with applications. Journal of the American statistical Association, 70(350), 320- 328
Hair, J. F., Risher, J. J., Sarstedt, M., & Ringle, C. M. (2019). When to use and how to report the results of PLS-SEM.European business review.
Hair Jr, J. F., Hult, G. T. M., Ringle, C., & Sarstedt, M. (2016). A primer on partial least squares structural equation modeling (PLS-SEM) Sage publications
Hair, J.F., Ringle, C.M. and Sarstedt, M. (2011), “PLS-SEM: indeed a silver bullet”, Journal of Marketing Theory and Practice, Vol. 19 No. 2, pp. 139-151
Hanaysha, J., & Tahir, P. R. (2016). Examining the effects of employee empowerment, teamwork, and employee training on job satisfaction. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 2019, 272-282
Hematian, H., Zargar, S., Mohammadi, H., Vakilaroaya, Y. (2020) Modeling the Impact of Internet of thing on Human Resource Management; Case Study: State Airlines. Public Administration Perspaective, 11(3). (In Persian)
Heydari, M., Salajeghe, S., Pourkiani, M., Sayadi, S., Amiri, A. (2020). Providing a Model of Compensation for Material and Non-Material Services to Approach of Human Resources Productivity. Journal of Development & Evolution Mnagement, 1399(40), 65-71(In Persian)
Imani, H., Azar, A., Gholipour, A., & Pourezzat, A. A. (2020). Presenting an Interpretive Structural Model of Employees' Compensation System toward Administrative Integrity in the Public Sector. Journal of Public Administration, 12(3), 427-460. (In Persian)
Khan, A. (2021). Effect of Compensation on Employee Satisfaction: The Manufacturing Industry in Pakistan. RJ Journal of Business Management & Social Sciences, 1(1)
Kock, N., & Hadaya, P. (2018). Minimum sample size estimation in PLS‐SEM: The inverse square root and gamma‐exponential methods. Information Systems Journal, 28(1), 227–261
MirKazemi, S. O., Rastgoo, S., & Khorashadizadeh, M. (2017).Designing an Instrument to Assess the Factors Affecting Human Resource Productivity in Iran Sports Federations. Sport Management and Development, 6(2), 1-15. (In Persian)
Okeke, M. N., & Ikechukwu, I. A. (2019). Compensation Management and Employee Performance in Nigeria. International Journal of Academic Research in Business and Social Sciences, 9(2)
Prasetyo, P. E., & Dzaki, F. Z. (2020). Efficiency performance and productivity of creative industries. International Journal of Advanced Science and Technology, 9(6), 122-132.
Priatna, D. K., Indriyani, D., & Roswinna, W. (2020). Effect of Work Compensation and Motivation towards Productivity of Workers (A Survey in Pt. Necis Indah Cemerlang Bandung). Dinasti International Journal of Management Science, 1(4), 563-577.
Purwanto, A. Sulistiyadi, A. Primahendra, R. Kotamena, F Prameswari, M. Ong, F. (2020). Does Quality, Safety, Environment and Food Safety Management System Influence Business Performance? Answers from Indonesian Packaging Industries. International Journal of Control and Automation.13(1).22-35. http://sersc.org/journals/index.php/IJCA/article/vi ew/4834
Ramli, A. H. (2019). Compensation, job satisfaction and employee performance in health services. Business and Entrepreneurial Review, 18(2), 177-186.
Saban, D., Basalamah, S., Gani, A., & Rahman, Z. (2020). Impact of Islamic work ethics, competencies, compensation, work culture on job satisfaction and employee performance: the case of four star hotels. European Journal of Business and Management Research, 5(1)
Sarlak, M., & Nooriaee, M. H. (2017). Identifying Factors Effecting on Rip Currents of
Public Organizations Using Grounded Theory. Journal of Public Administration, 8(4), 533-570. (In Persian)
Sarshar, E., Samiei, R. (2019). Identifing the Components of Human Resource Improvement with an Emphasis on Meritocracy in the Iranian Government. Public Administration Perspaective, 10(4), 176-191. (In Persian)
Sarstedt, M., & Cheah, J. H. (2019). Partial least squares structural equation modeling using SmartPLS: a software review
Siddiqi, T., & Tangem, S. (2018). Impact of Work Environment, Compensation and Motivation on the Performance of Employees in the Insurance Companies of Bangladesh. South East Asia Journal of Contemporary Business, Economics and Law, 15(5), 153-162
Strauss, A. L.,Corbin, J. M., Niewiarra, S., & Legewie, H.(1996). Grounded theory: Grundlagen qualitativer sozialforschung. Weinheim: Beltz, Psychologie-Verlag-Union
Strauss, A., & Corbin, J. M. (1997). Grounded theory in practice.
Sage. Sudiardhita, K. I., Mukhtar, S., Hartono, B., Sariwulan, T., & Nikensari, S. I. (2018). The effect of compensation, motivation of employee and work satisfaction to employee performance Pt. Bank Xyz (Persero) Tbk. Academy of Strategic Management Journal, 17(4), 1-14
Sudiarditha, I. K. R., Susita, D., & Kartini, T. M. (2019). Compensation and Work Discipline on Employee Performance with Job Satisfaction as Intervening. TRIKONOMIKA, 18(2), 80-87
Teimouri, H., Shahin, A., Shaemi Barzoki, A., & Karimi, A. (2018). A Pattern of Competency-Oriented Compensation System of Employees. Management Studies in Development and Evolution, 27(90),
115-140. (In Persian)
Tërstena, A., Goga, A. J., & Jashari, B. (2020). Improving the efficiency of human resources with the use of new technologies and reorganization process. International Journal of Research in Business and Social Science (2147-4478), 9(1), 31-38
_||_