• XML

    isc pubmed crossref medra doaj doaj
  • فهرست مقالات


      • دسترسی آزاد مقاله

        1 - مقایسه احساس شرم، خصومت و نشخوار فکری در افراد مبتلا به HIV با توجه به روش ابتلا به بیماری
        فرزانه حاجی زاده فرناز کشاورزی ارشدی فریبا حسنی میترا صفا
        پژوهش بیماران مبتلا بهHIV پس از اطلاع از بیماریشان هیجانات منفی مانند شرم، خصومت و نشخوار فکری را تجربه می کنند. این هیجانات باعث انزوا و به خطر افتادن سلامت بیماران می شود. در این پژوهش تلاش شد، هیجاناتی مانند احساس شرم، خصومت و نشخوار فکری در بیماران با توجه به روش اب چکیده کامل
        پژوهش بیماران مبتلا بهHIV پس از اطلاع از بیماریشان هیجانات منفی مانند شرم، خصومت و نشخوار فکری را تجربه می کنند. این هیجانات باعث انزوا و به خطر افتادن سلامت بیماران می شود. در این پژوهش تلاش شد، هیجاناتی مانند احساس شرم، خصومت و نشخوار فکری در بیماران با توجه به روش ابتلا بررسی شود. روش مطالعه از نوع توصیفی از نوع علی- مقایسه ای است که در سال 1397 انجام شد. 100 نفر از بیماران مبتلا به HIV به روش نمونه گیری هدفمند در مطالعه شرکت نمودند. پرسشنامه ها شامل، پرسشنامه شرم درونی شده کوک (1993)، خصومت ردفورد (1998) و نشخوار فکری (ترانپل و کمپل 1999)، که توسط گروه نمونه تکمیل گردید. برای تحلیل داده ها از تحلیل واریانس استفاده شد و یافته ها نشان داد، مردان مبتلا به روش تزریق مشترک، از شرم بیشتری (P<0.05) رنج می بردند. در مقایسه خصومت و روش ابتلا تفاوت معناداری بین آنها مشاهده نشد، ولی همه شرکت کنندگان احساس خشم را تجربه کرده بودند. بیمارانی که به روش تزریق مشترک مبتلا به بیماری بودند، در نشخوار فکری، خودارزیابی منفی بیشتری از خود دارند. (P<0.01) نتایج نشان داد، احساس شرم و نشخوار فکری خودارزیابی منفی، با توجه به روش ابتلا در بیماران متفاوت است. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        2 - مقایسه اثربخشی راهبردهای یادگیری خلاصه‌نویسی، علامت‌گذاری، حاشیه‌نویسی و نقشه‌مفهومی بر درک‌مطلب و سرعت یادگیری دانش‌آموزان دختر سال دوم تجربی مدارس غیرانتفاعی نوبت صبح شهر تهران
        مرضیه میرلوحی فریبرز درتاج
        هدف پژوهش حاضر، مقایسه اثربخشی راهبردهای یادگیری خلاصه‌نویسی، علامت‌گذاری، حاشیه‌نویسی و نقشه‌مفهومی بر درک‌مطلب و سرعت یادگیری دانش‌آموزان دختر سال دوم تجربی مدارس غیرانتفاعی نوبت صبح شهر تهران بود. طرح پژوهش نیمه‌آزمایشی و به‌صورت پیش‌آزمون - پس‌آزمون با گروه کنترل بو چکیده کامل
        هدف پژوهش حاضر، مقایسه اثربخشی راهبردهای یادگیری خلاصه‌نویسی، علامت‌گذاری، حاشیه‌نویسی و نقشه‌مفهومی بر درک‌مطلب و سرعت یادگیری دانش‌آموزان دختر سال دوم تجربی مدارس غیرانتفاعی نوبت صبح شهر تهران بود. طرح پژوهش نیمه‌آزمایشی و به‌صورت پیش‌آزمون - پس‌آزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری شامل کلیه دانش‌آموزان دختر پایه‌ی دوم تجربی مدارس غیرانتفاعی نوبت صبح شهر تهران در سال تحصیلی 95-1394 که به ‌صورت در دسترس تعداد 60 نفر از آن ها انتخاب و هریک به‌صورت تصادفی در گروه‌های آزمایشی مختلف و گروه کنترل قرار داده‌ شدند. برای جمع آوری اطلاعات از متون آزمایشی، پرسش نامه درک مطلب محقق ساخته و زمان سنج استفاده شد. برای تجزیه و تحلیل داده‌ها از نرم‌افزار SPSS16 و آزمون تحلیل واریانس چند‌متغیره استفاده شد. یافته ها نشان داد بین میانگین‌های گروه‌های آزمایش و گروه گواه، در زمینه سرعت یادگیری تفاوت معنا‌داری وجود دارد؛ ولی بین سرعت مطالعه گروه‌های آزمایش (خلاصه‌نویسی، علامت‌گذاری وحاشیه‌نویسی و نقشه‌ی مفهومی) تفاوتی وجود ندارد. بین گروه خلاصه‌نویسی و گروه کنترل، در زمینه‌ی درک‌مطلب تفاوت معنادار است ولی بین گروه علامت‌گذاری و حاشیه‌نویسی، نقشه مفهومی و گروه کنترل تفاوت معناداری وجود نداشت. استفاده از راهبردهای یادگیری سرعت یادگیری را بهبود می بخشد و استفاده از خلاصه نویسی، درک مطلب دانش آموزان را افزایش می دهد. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        3 - ارزیابی مدل ساختاری تبیین عملکرد تحصیلی بر اساس خودتعیین‌گری: نقش واسطه‌ای درگیری تحصیلی
        مرضیه مدرسی حجت‌آبادی ولی‌الله فرزاد شیرین کوشکی
        هدف: پژوهش حاضر با هدف ارزیابی مدل ساختاری تبیین عملکرد تحصیلی بر اساس خودتعیین‌گری: نقش واسطه‌ای درگیری تحصیلی بود. روش: طرح پژوهش حاضر کاربردی و از نوع پژوهش‌های همبستگی به روش مدل‌یابی معادلات ساختاری بود. از کلیه نوجوانان 12 تا 14 ساله مدارس دولتی و غیرانتفاعی شهر ت چکیده کامل
        هدف: پژوهش حاضر با هدف ارزیابی مدل ساختاری تبیین عملکرد تحصیلی بر اساس خودتعیین‌گری: نقش واسطه‌ای درگیری تحصیلی بود. روش: طرح پژوهش حاضر کاربردی و از نوع پژوهش‌های همبستگی به روش مدل‌یابی معادلات ساختاری بود. از کلیه نوجوانان 12 تا 14 ساله مدارس دولتی و غیرانتفاعی شهر تهران در سال تحصیلی 96-1395 تعداد 300 نفر (150 دختر و 150 پسر) به روش نمونه‌گیری خوشه‌ای چندمرحله‌ای انتخاب شدند. همه آن ها پرسشنامه‌های خودتعیین‌گری و درگیری تحصیلی را تکمیل کردند. برای تجزیه و تحلیل داده‌ها از روش‌های همبستگی پیرسون و مدل‌یابی معادلات ساختاری به کمک نرم‌افزارهای SPSSV19 و LISRELV8.80 استفاده شده است. یافته‌ها: نتایج نشان داد که خودتعیین‌گری و درگیری تحصیلی با عملکرد تحصیلی رابطه معنی‌داری دارند. همچنین نتایج مدل نشان داد که خودتعیین‌گری (38/0) و درگیری تحصیلی (50/0) اثر مستقیمی بر عملکرد تحصیلی دارند. افزون بر آن خودتعیین‌گری به واسطه درگیری تحصیلی بر عملکرد تحصیلی (38/0) اثر غیرمستقیمی داشته است. نتیجه‌گیری: در نهایت نتایج حاصل از این پژوهش نشان می‌دهد متغیرهای خودتعیین‌گری و درگیری تحصیلی می‌توانند اثر مثبت و معنی‌داری بر عملکرد تحصیلی داشته باشند. لذا آگاهی معلمان، والدین، مدیران و مشاوران از این متغیرها جهت ارتقای عملکرد تحصیلی دانش‌آموزان توصیه می‌شود. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        4 - رابطه اضطراب بدنی، شناختی، رفتاری و ویژگی‌های شخصیتی با سازگاری اجتماعی در کارکنان بیمارستان پاستور قزوین
        مریم شعبان زاده چماچمائی مجید محوی شیرازی فاطمه احمدی
        پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه اضطراب بدنی، شناختی، رفتاری و ویژگی های شخصیتی با سازگاری اجتماعی در کارکنان بیمارستان پاستور قزوین در سال 1397 صورت گرفت. روش پژوهش بر حسب هدف کاربردی و از نظر گردآوری داده ها توصیفی-همبستگی بود. جامعه آماری شامل کلیه کارمندان بیمارستان پا چکیده کامل
        پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه اضطراب بدنی، شناختی، رفتاری و ویژگی های شخصیتی با سازگاری اجتماعی در کارکنان بیمارستان پاستور قزوین در سال 1397 صورت گرفت. روش پژوهش بر حسب هدف کاربردی و از نظر گردآوری داده ها توصیفی-همبستگی بود. جامعه آماری شامل کلیه کارمندان بیمارستان پاستور شهر قزوین بودند که از این میان با استفاده از جدول مورگان و روش نمونه گیری تصادفی ساده 170 نفر به عنوان حجم نمونه در نظر گرفته شد. جمع آوری داده ها بر اساس سه پرسشنامه استاندارد اضطراب بدنی، شناختی و رفتاری لرر و وولفلک (1982)، سازگاری فردی- اجتماعی کالیفرنیا از شوشتری (1376) و پرسشنامه شخصیت هگزاکو از لی و اشتون (2004) انجام گرفت. تجزیه و تحلیل اطلاعات به دست آمده از اجرای پرسشنامه ها از طریق نرم افزار SPSS22 در دو بخش توصیفی و استنباطی (ضریب همبستگی پیرسون، و رگرسیون گام به گام) انجام پذیرفت. نتایج نشان داد که بین انواع اضطراب بدنی، رفتاری و شناختی با سازگاری اجتماعی رابطه منفی و معنی داری وجود دارد، یعنی هرچه اضطراب بدنی، رفتاری یا شناختی فرد بیشتر باشد از سطح سازگاری اجتماعی کمتری برخوردار خواهد بود. بین سازگاری اجتماعی با ویژگی هیجان پذیری رابطه منفی و معنی داری و بین سازگاری اجتماعی با ویژگی های برونگرایی، سازگاری، وظیفه شناسی و گشودگی رابطه مثبت و معنی داری وجود دارد. همچنین نتایج نشان داد که اضطراب بدنی، شناختی و رفتاری و ویژگی های شخصیتی، سازگاری اجتماعی افراد مورد بررسی را پیش بینی می کند. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        5 - بررسی رابطه نگرش معنوی و سبک زندگی با تعهد زناشویی در دانشجویان
        فرزانه حیدری پرستو خسروی
        این پژوهش با هدف بررسی رابطه نگرش معنوی و سبک زندگی با تعهد زناشویی دانشجویان مقطع کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرج انجام شد. پژوهش حاضر یک مطالعۀ توصیفی-مقطعی و از نوع همبستگی بود. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه دانشجویان متأهل مشغول به تحصیل در مقطع کارشناسی ار چکیده کامل
        این پژوهش با هدف بررسی رابطه نگرش معنوی و سبک زندگی با تعهد زناشویی دانشجویان مقطع کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرج انجام شد. پژوهش حاضر یک مطالعۀ توصیفی-مقطعی و از نوع همبستگی بود. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه دانشجویان متأهل مشغول به تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرج در سال تحصیلی 97-1396 بودند. با روش نمونه‌گیری تصادفی ساده نمونه به حجم 150 نفر انتخاب شد. ابزارهای پژوهش شامل پرسشنامه نگرش معنوی (پارسیان و دونینیگ، 2009)، پرسشنامه سبک زندگی (لعلی و همکاران، 1391) و پرسشنامه تعهد زناشویی (آدامز و جونز، 1997) بود. داده‌ها‌ی پژوهش با استفاده از روش‌ها‌ی آمار توصیفی، ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون چندمتغیره با SPSS نسخه 26 تحلیل شد. نتایج نشان داد که بین نگرش معنوی و مؤلفه‌های آن شامل خودآگاهی، اهمیت اعتقادات معنوی در زندگی، فعالیت‌ها‌ی معنوی و نیازهای معنوی با تعهد زناشویی در بین دانشجویان متأهل مقطع کارشناسی ارشد رابطه معناداری وجود دارد (05/0>P). همچنین، نتایج نشان داد که بین سبک زندگی کل و مؤلفه‌های آن (سلامت جسمانی، پیشگیری از بیماری‌ها‌، سلامت روان‌شناختی، سلامت معنوی، سلامت اجتماعی، اجتناب از داروها و مواد مخدر و سلامت محیطی) با تعهد زناشویی رابطه معناداری وجود دارد (05/0>P)؛ اما بین مؤلفه‌های ورزش و تندرستی، کنترل وزن و تغذیه و پیشگیری از حوادث با تعهد زناشویی رابطه معناداری یافت نشد (05/0<P). نتایج تحلیل رگرسیون نیز نشان داد که متغیرهای پیش‌بین سبک زندگی و نگرش معنوی به‌طور همزمان توانسته‌اند 37 درصد از واریانس تعهد زناشویی را در بین دانشجویان متأهل مقطع کارشناسی ارشد تبیین نمایند. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        6 - مقایسه ی تاب آوری و راهبردهای شناختی تنظیم هیجان در خلبانان با سابقه کار زیر پنج سال و بالاتر از ده سال
        مریم سیف فرناز کشاورزی ارشدی
        هدف از پژوهش حاضر مقایسه تاب آوری و تنظیم شناختی هیجان در خلبانان با سابقه کاری زیر پنج سال و خلبانان با سابقه کار بالای ده سال بود. روش پژوهش علی – مقایسه ای و جامعه آماری شامل خلبانان شرکت های معراج و ماهان در سال 1397 بود که بصورت گروه نمونه بصورت در دسترس انتخ چکیده کامل
        هدف از پژوهش حاضر مقایسه تاب آوری و تنظیم شناختی هیجان در خلبانان با سابقه کاری زیر پنج سال و خلبانان با سابقه کار بالای ده سال بود. روش پژوهش علی – مقایسه ای و جامعه آماری شامل خلبانان شرکت های معراج و ماهان در سال 1397 بود که بصورت گروه نمونه بصورت در دسترس انتخاب شدند. ابزار اندازه گیری شامل پرسشنامه تاب آوری کانر و دیویدسون و نیز پرسشنامه تنظیم شناختی هیجان گارنفسکی، کرایج و اسپینهاون بود. جهت تجزیه و تحلیل آماری از تحلیل واریانس استفاده شده است. یافته ها نشان داد که میزان تاب آوری و تنظیم شناختی هیجان در گروه خلبانان با سابقه کار کمتر از پنج سال و بالاتر از ده سال، تفاوت معنادار داشته و میزان هر دو متغیر در گروه خلبانان با سابقه بیش از ده سال، بیشتر است. در خلبانان با سابقه بالاتر با توجه به اینکه میزان تاب آوری بالاتر است، مدیریت کردن شرایط بحرانی، بازگشت به شرایط متعادل تر اولیه و حفظ سلامت روان در خلال این چرخه به شکل قابل توجهی بیشتر از خلبانان تازه کار است. همچنین این گروه مسئولیت پذیری، استقلال و مهارت های اجتماعی بالاتری از خود نشان می دهند. پرونده مقاله