• XML

    isc pubmed crossref medra doaj doaj
  • فهرست مقالات


      • دسترسی آزاد مقاله

        1 - مقایسه اثربخشی طرح واره درمانی و شناخت درمانی گروهی بر استرس ادراک شده مراجعان زن دارای رفتار پر خطر جنسی
        اکبر همتی ثابت شکوه نوابی نژاد جواد خلعتبری
        هدف پژوهش حاضرمقایسه طرح واره درمانی و شناخت درمانی گروهی به منظور کاهش استرس ادراک شده مراجعان زن دارای رفتارهای پر خطرجنسی بود. این یک پزوهش نیمه آزمایشی با روش نمونه گیری خوشه ای تک مرحله ای بود . جامعه آماری 500 نفرازمراجعان زن با سابقه رفتار پر خطرجنسی بود که برای چکیده کامل
        هدف پژوهش حاضرمقایسه طرح واره درمانی و شناخت درمانی گروهی به منظور کاهش استرس ادراک شده مراجعان زن دارای رفتارهای پر خطرجنسی بود. این یک پزوهش نیمه آزمایشی با روش نمونه گیری خوشه ای تک مرحله ای بود . جامعه آماری 500 نفرازمراجعان زن با سابقه رفتار پر خطرجنسی بود که برای انجام آزمایش ایدز به این مرکز مراجعه کردند با استفاده از فرمول حجم نمونه به صورت تصادفی 250 نفر را انتخاب شدند . توسط روانشناس و پزشک مصاحبه تشخیصی گرفته شد. 85 نفر ازمراجعان که در مولفه های استرس نمره بالایی داشتند که از این میان 45 نفر را به صورت تصادفی انتخاب شدند و در سه گروه 15 نفری که شامل دو گروه آزمایشی و یک گروه کنترل قرار گرفتند، 12 جلسه شناخت درمانی گروهی و 12جلسه طرح واره درمانی اجرا گردید در پایان درمان پس آزمون اجرا گردید. نتایج نشان داد کهطرح واره درمانی نسبت به شناخت درمانی گروهی بر استرس ادراک شده مراجعان زن موثرتر است. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        2 - سرسختی بهداشتی، سرسختی روانی و سلامت عمومی در کارکنان وزارت جهاد کشاورزی
        طلعت سعیدی نیمتاج سیاح سیاری حمیدرضا حسین شاهی برواتی
        هدف از پژوهش حاضر، بررسی رابطه سرسختی بهداشتی و سرسختی روانشناختی با سلامت عمومی در کارکنان حوزه ستادی وزارت جهاد کشاورزی بود. جامعه آماری این پژوهش شامل تمامی کارکنان حوزه ستادی وزارت جهاد کشاورزی در شهر تهران بود که برای انجام پژوهش 220 نفر از کارکنان رسمی این وزارتخا چکیده کامل
        هدف از پژوهش حاضر، بررسی رابطه سرسختی بهداشتی و سرسختی روانشناختی با سلامت عمومی در کارکنان حوزه ستادی وزارت جهاد کشاورزی بود. جامعه آماری این پژوهش شامل تمامی کارکنان حوزه ستادی وزارت جهاد کشاورزی در شهر تهران بود که برای انجام پژوهش 220 نفر از کارکنان رسمی این وزارتخانه و بصورتتصادفی انتخاب و به پرسشنامه رابطه سرسختی سلامت (HHI) و پرسشنامه سرسختی روانشناختی کوباسا و نیز پرسشنامه سلامت عمومی GHQ-28 پاسخ دادند. یافته ها: بین سرسختی روانی کل و سلامت عمومی کل و بعد جسمانی سلامت عمومی و بعد اضطراب سلامت عمومی رابطه منفی معنی دار وجود دارد. بین سرسختی روانی کل و بعد کارکرد اجتماعی سلامت عمومی کل رابطه مثبت معنی دار وجود دارد. بین سرسختی روانی کل و بعد افسردگی سلامت عمومی کل رابطه منفی معنی دار وجود ندارد. بین سرسختی بهداشتی کل و سرسختی روانی رابطه مثبت معنی دار وجود دارد. بین سرسختی بهداشتی کل و بعد چالش رابطه معنی دار وجود ندارد. بین سرسختی بهداشتی کل و بعد مهار رابطه معنی دار وجود ندارد. بین سرسختی بهداشتی کل وبعد تعهد رابطه معنی دار وجود دارد. نتایج: بین سرسختی بهداشتی، سرسختی روانی و سلامت عمومی رابطه وجود دارد. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        3 - پیش بینی رضایت زناشویی بر اساس شیوه های فرزندپروری ادراک شده و سبک های هویت
        مینا امینی نژاد مهدی شاه نظری
        هدف پژوهش حاضر پیش بینی رضایت زناشویی بر اساس شیوه های فرزندپروری ادراک شده و سبک های هویت در میان کارگران کارخانه ذوب آهن اصفهان می باشد. جامعه پژوهش حاضر تمامی کارگران مرد کارخانه ذوب آهن اصفهان می باشد و حجم نمونه این پژوهش بر اساس جدول کرسجی و مورگان 240 نفر تعیین ش چکیده کامل
        هدف پژوهش حاضر پیش بینی رضایت زناشویی بر اساس شیوه های فرزندپروری ادراک شده و سبک های هویت در میان کارگران کارخانه ذوب آهن اصفهان می باشد. جامعه پژوهش حاضر تمامی کارگران مرد کارخانه ذوب آهن اصفهان می باشد و حجم نمونه این پژوهش بر اساس جدول کرسجی و مورگان 240 نفر تعیین شد که این تعداد از نمونه به شیوه ی تصادفی ساده انتخاب شدند. برای جمع آوری داده ها از پرسشنامه های رضایت زناشویی انریچ ، سبک های فرزندپروری ادارک شده شیفر و سبک های هویت برزونسکی استفاده شد. یافته ها نشان داد که رضایت زناشویی با سبک فرزندپروری اقتدارگرایانه رابطه مثبت و معناداری دارد اما با سبک فرزندپروری استبدادی و بی توجه رابطه منفی و معنادار دارد. همچنین یافته ها نشان داد که رضایتزناشویی با سبک هویت هنجاری، سبک هویت اطلاعاتی و تعهد رابطه مثبت و معنادار و با سبک هویت سردرگم رابطه منفی و معنادار داشت. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        4 - تأثیر میزان انگیزش پیشرفت بر درگیری شناختی در بین دانش‌آموزان مقطع راهنمایی
        محمد کاغذلو صغری ابراهیمی قوام
        هدف از انجام این پژوهش، بررسی تأثیر میزان انگیزش پیشرفت بر درگیری شناختی (یادگیری خودتنظیمی و راهبردهای شناختی) بود. جامعه آماری پژوهش را کلیه دانش آموزان دختر و پسر مقطع راهنمایی شهر رامیان در سال تحصیلی 92-1391 که شامل 503 نفر می شدند، تشکیل دادند. با استفاده از جدول چکیده کامل
        هدف از انجام این پژوهش، بررسی تأثیر میزان انگیزش پیشرفت بر درگیری شناختی (یادگیری خودتنظیمی و راهبردهای شناختی) بود. جامعه آماری پژوهش را کلیه دانش آموزان دختر و پسر مقطع راهنمایی شهر رامیان در سال تحصیلی 92-1391 که شامل 503 نفر می شدند، تشکیل دادند. با استفاده از جدول تعیین حجم نمونه کرجسی و مورگان و از طریق نمونه گیری تصادفی خوشه ای 216 دانش آموز به عنوان نمونه انتخاب شدند. از این تعداد 94 (43%) دانش آموز پسر و 122 (56%) دانش آموز دختر بودند. روش پژوهش از نوع علی پس رویدادی بود.برای جمع آوری داده ها درباره درگیری شناختی از پرسشنامه درگیری در مدرسه استفاده شد. این پرسشنامه توسط وانگ، ویلت و اکلس و براساس چارچوب نظری پیشنهاد شده توسط فردریکس، بلومنفلد و پاریس ساخته شده است. ابزار دیگر پژوهش، پرسشنامه انگیزش پیشرفت هرمنس بود. با استفاده از آزمونT مستقل داده ها مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. نتایج پژوهش نشان دادند که بین میانگین گروه های دانش آموزان با انگیزش پیشرفت بالا و دانش آموزان با انگیزش پیشرفت پایین در مقیاس های درگیری شناختی، یادگیری خودتنظیمی و راهبردهای شناختی، تفاوت معنادار وجود دارد. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        5 - رضایت از زندگی و کیفیت زندگی در فرزندان طلاق
        احمد اسمعلی لیلا راستگار علی افشاری
        پژوهش حاضر به بررسی رضایت از زندگی و کیفیت زندگی در فرزندان طلاق می پردازد. جامعه آماری پژوهش حاضر، کلیه دانش آموزان شهر تبریز بود. نمونه مورد مطالعه شامل40 نفر دانش آموز بود که 20 نفر از آنها با والدین خود زندگی می کردند و والدین 20 نفر دیگر آنها طلاق گرفته بودند. آنه چکیده کامل
        پژوهش حاضر به بررسی رضایت از زندگی و کیفیت زندگی در فرزندان طلاق می پردازد. جامعه آماری پژوهش حاضر، کلیه دانش آموزان شهر تبریز بود. نمونه مورد مطالعه شامل40 نفر دانش آموز بود که 20 نفر از آنها با والدین خود زندگی می کردند و والدین 20 نفر دیگر آنها طلاق گرفته بودند. آنها به روش نمونه گیری خوشه ای تصادفی انتخاب شدند. طرح تحقیق پژوهش حاضر علی مقایسه ای و ابزارهای مورد استفاده در این پژوهش، پرسشنامه جمعیت شناختی، رضایت از زندگی داینر و همکاران و مقیاس کوتاه کیفیت زندگی سازمان جهانی بهداشت بود که توسط دانش آموزان تکمیل گردید. به منظور تجزیه و تحلیل اطلاعات حاصل از پژوهش، از روش تحلیل واریانس یک طرفه استفاده شد. نتایج حاصله از تجزیه و تحلیل داده ها نشان داد که در متغیرهای رضایت اززندگی و کیفیت زندگی بین فرزندانی که والدین آنها از هم طلاق گرفتند و فرزندانی که با والدین خود زندگی می کنند، تفاوت معنی داری وجود دارد. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        6 - تاثیر آموزش مدیریت زمان بر کاهش اضطراب امتحان و گوشه‌گیری دانش‌آموزان دبیرستان‌های دخترانه شهر یاسوج
        خسرو رمضانی شهین یزدان‌پناه
        هدف پژوهش حاضر بررسی تاثیر آموزش مدیریت زمان بر اضطراب امتحان و گوشه‌گیری دانش‌آموزان دبیرستان‌های دخترانه شهر یاسوج بود. این پژوهش از نوع آزمایشی با طرح پیش‌آزمون و پس‌آزمون با گروه کنترل بود. جامعه‌ی مورد مطالعه کلیه‌ی دانش‌آموزان دختر دبیرستان‌های شهر یاسوج در سال تح چکیده کامل
        هدف پژوهش حاضر بررسی تاثیر آموزش مدیریت زمان بر اضطراب امتحان و گوشه‌گیری دانش‌آموزان دبیرستان‌های دخترانه شهر یاسوج بود. این پژوهش از نوع آزمایشی با طرح پیش‌آزمون و پس‌آزمون با گروه کنترل بود. جامعه‌ی مورد مطالعه کلیه‌ی دانش‌آموزان دختر دبیرستان‌های شهر یاسوج در سال تحصیلی 1395-1394، و تعداد آنها 3017 نفر می‌باشد. تعداد 60 نفر از آنان به شیوه‌ی نمونه‌گیری تصادفی و پس از اجرای پرسشنامه‌های اضطراب امتحان و احوال شخصی وودورث و بر اساس کسب رتبه‌ی درصدی بالای 70 در پرسشنامه‌ی اضطراب امتحان و نمره بالاتر از 6 در پرسشنامه‌ی احوال شخصی وودورث انتخاب و به‌ طور تصادفی در گروه آزمایش و گواه به طور برابر (30 نفر) قرار گرفتند. آزمودنی‌های گروه آزمایش به مدت 10 جلسه، آموزش مدیریت زمان را دریافت نمودند و گروه کنترل هیچ مداخله‌ای دریافت نکردند. پس از اتمام جلسات، پس‌آزمون پرسشنامه‌های ذکر شده از دانش‌آموزان گرفته شد و داده‌ها با استفاده از روش تحلیل کوواریانس مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافته‌های پژوهش حاضر نشان داد که آموزش مدیریت زمان موجب کاهش اضطراب امتحان و بهبود گوشه‌گیری دانش‌آموزان شده است. در مجموع نتایج پژوهش حاضر نشان داد روش آموزش مدیریت زمان می‌تواند در کاهش اضطراب امتحان و بهبود گوشه‌گیری دانش‌آموزان مؤثر باشد. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        7 - اثربخشی آموزش غایت نگری بریادگیری خودراهبری دانش آموزان
        فاطمه همتیان علی محمد رضایی محمد علی محمدی فر
        هدفاینپژوهشبررسیتاثیرآموزشغایت نگریبریادگیریخودراهبری بود. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه دانش آموزان پایه هشتم مقطع دبیرستان (دوره اول) شهر سمنان در سال تحصیلی 94-93 بود که از بین آنها 40 دانش آموز به عنواننمونهبا کمترین نمرات در یادگیری خودراهبری انتخاب وبهصورتتصادفیوبطو چکیده کامل
        هدفاینپژوهشبررسیتاثیرآموزشغایت نگریبریادگیریخودراهبری بود. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه دانش آموزان پایه هشتم مقطع دبیرستان (دوره اول) شهر سمنان در سال تحصیلی 94-93 بود که از بین آنها 40 دانش آموز به عنواننمونهبا کمترین نمرات در یادگیری خودراهبری انتخاب وبهصورتتصادفیوبطورمساویدردوگروهآزمایشوکنترلقرار داده شد. ابتداپیشآزمونبررویهردوگروهاجرا و بعدازآنطی9 جلسه،غایت نگریبهگروهآزمایش، آموزشدادهشد.برایگروهکنترلمداخلهایانجامنشد. در اینتحقیقازطرحپیشآزمون- پسآزمونبا گروهکنترلاستفادهشد. داده ها با پرسشنامه یادگیری خودراهبری فیشر، کینگ و تاگو گردآوری شد و پس از آن با استفاده از آزمون کوواریانس چندمتغیره مورد بررسی قرار گرفت. نتایج نشان داد غایت نگری اثر معنی داری بر بهبود یادگیری خودراهبری دارد. بر اساس نتایج حاصله، برای ارتقاء یادگیری خودراهبری استفاده از آموزش غایت نگری توصیه می شود. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        8 - رابطه احساس تنهایی با خودکارآمدی اجتماعی در دانش آموزان پسر در خانواده‌هایی با حضور موقت پدر در خانه
        بهرام رستمی زهرا معین تهمینه کمالیان احسان فکور کوروش امینی
        پژوهش حاضر به‌منظور بررسی رابطه احساس تنهایی با خودکارآمدی اجتماعی دانش آموزان پسر در خانواده‌هایی با حضور موقت پدر در خانه (به دلیل اشتغال) طراحی و اجرا گردید. شرکت‌کنندگان در این مطالعه شامل 201 نفر از دانش‌آموز پسر دوره اول دبیرستان در ناحیه یک شیراز که پدران آن‌ها ب چکیده کامل
        پژوهش حاضر به‌منظور بررسی رابطه احساس تنهایی با خودکارآمدی اجتماعی دانش آموزان پسر در خانواده‌هایی با حضور موقت پدر در خانه (به دلیل اشتغال) طراحی و اجرا گردید. شرکت‌کنندگان در این مطالعه شامل 201 نفر از دانش‌آموز پسر دوره اول دبیرستان در ناحیه یک شیراز که پدران آن‌ها به دلیل اشتغال به مدت دو هفته در ماه یا بیشتر در خانه حضور نداشتند، بودند که به‌صورت خوشه‌ای چندمرحله‌ای انتخاب و پرسشنامه‌های احساس تنهایی آشر و خودکارآمدی اجتماعی کنلی را تکمیل نمودند. داده ها با استفاده از روشهای توصیفی و آزمون همبستگی پیرسون مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. یافته‌های این بررسی نشان دادکه میانگین نمره خودکارآمدی اجتماعی در دانش آموزان موردبررسی 42/113 با انحراف معیار 12/23 و میانگین نمره احساس تنهایی آنان 93/58 با انحراف معیار 46/11 بود همچنین همبستگی معناداری بین احساس تنهایی و خودکارآمدی اجتماعی )001/0>p و 448/0=r) و نیز بین خرده مقیاس های خودکارآمدی و احساس تنهایی مشاهده شد. با توجه به ارتباط معنادار احساس تنهایی با خودکارآمدی و مؤلفه‌های آن در دانش آموزان، برنامه ریزی مناسب جهت حمایت بیشتر خانواده ها از نوجوانان می‌تواند در ارتقاء خودکارآمدی آنان مؤثر و مفید باشد. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        9 - رابطه کاربرد شیوه های تشویق و تنبیه با عزت نفس دانش آموزان
        خلیل غفاری سید سعید حسینی
        پژوهش حاضر تحت عنوان "رابطۀ کاربرد شیوه های تشویق و تنبیه با عزت نفس دانش آموزان پسر مدارس ابتدایی و راهنمایی شهرستان الیگودرز" در پی بررسی و شناخت شیوه های تشویق و تنبیه مورد استفاده در مدارس و رابطۀ آن با عزت نفس دانش آموزان بوده و بدین منظور نمونۀ 240 نفری از دانش آم چکیده کامل
        پژوهش حاضر تحت عنوان "رابطۀ کاربرد شیوه های تشویق و تنبیه با عزت نفس دانش آموزان پسر مدارس ابتدایی و راهنمایی شهرستان الیگودرز" در پی بررسی و شناخت شیوه های تشویق و تنبیه مورد استفاده در مدارس و رابطۀ آن با عزت نفس دانش آموزان بوده و بدین منظور نمونۀ 240 نفری از دانش آموزان که با روش نمونه گیری خوشه ای انتخاب شده اند را مورد مطالعه قرار داده است. طرح تحقیق در این پژوهش همبستگی و روشهای آماری مورد استفاده برای تجزیه و تحلیل داده ها ضریب همبستگی پیرسون، آزمون t و آزمون مجذور خی بوده است. ابزار جمع آوری داده ها، دو پرسشنامه کاربرد شیوه های تشویق و تنبیه محقق ساخته و پرسشنامه عزت نفس الیس پوپ می باشدکه دانش آموزان (کلاسهای چهارم و پنجم ابتدایی و کلاسهای اول و دوم راهنمایی) به آنها پاسخ داده اند. یافته های پژوهش حاضر، مبیّن آن است که: بین کاربرد شیوه های تشویق و تنبیه با عزت نفس دانش آموزان مدارس ابتدایی و راهنمایی پسرانه رابطه معنی داری وجود ندارد. به طور کلی، فرضیه های 3 و 4 پژوهش تأیید و فرضیه های 1، 2، 5، 6 و7 پژوهش رد شدند. همچنین فرضیه اصلی پژوهش نیز رد شد. پرونده مقاله