پژوهش حاضر باهدف ارائه طراحی الگوی بالندگی شغلی منابع انسانی در آموزشوپرورش (موردمطالعه مدیران دوره دوم متوسطه آموزشوپرورش استان مرکزی) انجامشده است. پژوهش حاضر ازلحاظ اهداف کاربردی و ازنظر دادها، آمیخته اکتشافی (کیفی-کمی) و ازنظر ماهیت و نوع مطالعه در بعد کیفی، داده چکیده کامل
پژوهش حاضر باهدف ارائه طراحی الگوی بالندگی شغلی منابع انسانی در آموزشوپرورش (موردمطالعه مدیران دوره دوم متوسطه آموزشوپرورش استان مرکزی) انجامشده است. پژوهش حاضر ازلحاظ اهداف کاربردی و ازنظر دادها، آمیخته اکتشافی (کیفی-کمی) و ازنظر ماهیت و نوع مطالعه در بعد کیفی، داده بنیاد و بعد کمی، پیمایشی مقطعی است. جامعه آماری شامل دو بخش است؛ بخش کیفی جامعه آماری شامل کلیه خبرگان حوزه منابع انسانی که به روش بر اساس روش نمونهگیری آگاهانه از نوع هدفمند گلوله برفی 15 نفر شرکت داشتند. روش تحلیل دادهها استفاده از کدگذاری باز بود. بخش کمی شامل کلیه مدیران دوره دوم متوسطه آموزشوپرورش استان مرکزی به تعداد 175 نفر (85 نفر زن و 90 نفر) مرد بود. نمونهگیری با استفاده از جدول مورگان 118 نفر (57 زن و 61 مرد) بود. روایی ابزار سنجش از طریق (CVR) و اعتبار آن بهوسیلهی آلفای کرونباخ تأیید شد. دادهها با استفاده از آزمون آماری (تحلیل عاملی تأییدی) مورد تجزیهوتحلیل قرار گرفت. نتایج بخش نشاند داد که الگوی بالندگی از شش بعد به ترتیب اولویت عبارتاند از 1-بالندگی رهبری 2-بالندگی فردی 3-بالندگی حرفهای 4-بالندگی سازمانی 5-بالندگی اجتماعی/فرهنگی 6-مهارتهای اقتصادی/سیاسی، 24 مؤلفه و 143 شاخص نهایی شد.
پرونده مقاله
هدف اصلی این مقاله بررسی تأثیر کیفیت آموزش بر سیستم آموزش مجازی در مؤسسات آموزش عالی شهر رشت می باشد. در این پژوهش سعی شده است به این سوال پاسخ داده شود که کیفیت آموزش تا چه اندازه بر سیستم آموزش مجازی در مؤسسات آموزش عالی شهر رشت، تأثیر دارد. جامعه آماری این پژوهش، کلی چکیده کامل
هدف اصلی این مقاله بررسی تأثیر کیفیت آموزش بر سیستم آموزش مجازی در مؤسسات آموزش عالی شهر رشت می باشد. در این پژوهش سعی شده است به این سوال پاسخ داده شود که کیفیت آموزش تا چه اندازه بر سیستم آموزش مجازی در مؤسسات آموزش عالی شهر رشت، تأثیر دارد. جامعه آماری این پژوهش، کلیه ی اعضای هیأت علمی مؤسسات آموزش عالی شهر رشت می باشد که در حال حاضر تعداد 570 نفر بوده و تعداد 230 اعضای هیأت علمی با استفاده از فرمول محاسبه نمونه کوکران (1977) و روش تصادفی ساده به عنوان نمونه آماری انتخاب شده است. در این پژوهش برای جمع آوری داده ها از پرسشنامه کیفیت آموزش محقق ساخته و پرسشنامه استاندارد سیستم آموزش مجازی وطن پرست و همکاران (1395) و در انجام آن از تکنیک های آماری توصیفی و استنباطی استفاده شده است. برای تجزیه و تحلیل اطلاعات از روش های آماری توصیفی جنسیت، تحصیلات و سن و به تفکیک شاخص های میانگین، میانه، انحراف معیار، دامنه تغیرات و استنباطی آزمون کولموگروف- اسمیرنوف و آزمون همبستگی اسپیرمن و برای اجرای عملیات اقتصاد سنجی نیز از بسته نرم افزار آماری در علوم اجتماعی نسخه 26 استفاده می گردد. نتایج پژوهش نشان می دهد، کیفیت آموزش (روش های تدریس و کیفیت یادگیری، محیط آموزشی غنی شده، یادگیری الکترونیکی و نحوه تدریس اساتید و استراتژی برای آموزش) بر سیستم آموزش مجازی در مؤسسات آموزش عالی شهر رشت، تأثیر مثبت و معنادار دارد.
پرونده مقاله
هدف پژوهش حاضر، تحلیل عوامل موثر در ایجاد الگوی شایستگی مدیران برای مدارس کارآفرینانه بود. جامعه آماری آن شامل مدیران مدارس بودند. که حجم نمونه با نرم افزار Sample power 320 نفر انتخاب شد. از منظر روش شناسی تحقیق روش مورد استفاده از نوع کمی می باشد که با استفاده از دو ر چکیده کامل
هدف پژوهش حاضر، تحلیل عوامل موثر در ایجاد الگوی شایستگی مدیران برای مدارس کارآفرینانه بود. جامعه آماری آن شامل مدیران مدارس بودند. که حجم نمونه با نرم افزار Sample power 320 نفر انتخاب شد. از منظر روش شناسی تحقیق روش مورد استفاده از نوع کمی می باشد که با استفاده از دو رویکرد تحلیل عاملی صورت گرفته است. ابزار پژوهش پرسشنامه محقق ساخته ای بود که توسط پژوهشگر طراحی و روایی آن بر اساس نظر جمعی از متخصصان و خبرگان رشته تایید گردید و انتخاب شد. برای به دست آوردن روایی این پرسشنامه علاوه بر روایی محتوایی، روایی سازه نیز با استفاده از تحلیل عاملی تاییدی مرحله اول به دست آمد. برای تعیین میزان پایایی بخش های مختلف، نیز از ضریب آلفای کرونباخ استفاده گردید که مقدار آن 86/0 حاصل شد که بیانگر مناسب بودن ابزار تحقیق بود. برای تجزیه و تحلیل آماری دادهها از نرمافزار SPSS23 و Smart PLS 2 استفاده شده است. به منظور شناسایی عوامل موثر در ایجاد الگوی شایستگی مدیران برای مدارس کارآفرینانه، از تحلیل عاملی نوع R استفاده شد. نتایج پژوهش حاکی از آن است که مدل برازش شده پژوهش شامل 13 مولفه و عامل ( ماموریت، چشم انداز، ارزش ها، اهداف، شبکه ارتباطات، فرهنگ سازمانی، ویژگی های شخصیتی ، مهارت فنی، مهارت انسانی، مهارت ادراکی، شایستگی های تخصصی، شایستگی های رفتاری، مدیریت عملکرد ) موثر در ایجاد الگوی شایستگی مدیران برای مدارس کارآفرینانه می باشند. همچنین، میزان شاخص GOF کلی برازش مدل نیز 534/0 به دست آمد.
پرونده مقاله
امروزه اهمیت ارزشمند ارتباطات در جوامع بر کسی پوشیده نیست با توجه به اینکه روابط مدیران با مرئوسین نقش انکار ناپذیر در موفقیت آن ها دارد، پژوهش حاضر با هدف طراحی مدل روابط مدیران با مرئوسین با تمرکز بر رویکرد هرمنوتیک در دانشگاه علوم پزشکی یاسوج اجرا گردید.جهت گردآوری د چکیده کامل
امروزه اهمیت ارزشمند ارتباطات در جوامع بر کسی پوشیده نیست با توجه به اینکه روابط مدیران با مرئوسین نقش انکار ناپذیر در موفقیت آن ها دارد، پژوهش حاضر با هدف طراحی مدل روابط مدیران با مرئوسین با تمرکز بر رویکرد هرمنوتیک در دانشگاه علوم پزشکی یاسوج اجرا گردید.جهت گردآوری داده ها از مصاحبه نیمه ساختاریافته استفاده گردید. این پژوهش از نظر هدف در دسته پژوهش های کاربردی قرار دارد، مبانی فلسفی روش حاضر پارادایم نمادین ـ تفسیری، رویکرد آن استقرایی، صبغه پژوهش کیفی، جهت تحلیل داده ها از نظریه داده بنیاد و از نمونه گیری هدفمند استفاده شده است. برای مصاحبه با رعایت قائده اشباع در سطح مرئوسین از دانش و تجربیات 15 نفر از اساتید دانشگاه و متخصصین شاغل در ستاد دانشگاه علوم پزشکی یاسوج بهره گرفته شد. داده های به دست آمده از مصاحبه ها طی فرایند کدگذاری باز، محوری و انتخابی منجر به ایجاد مدل روابط با مرئوسین شد،پیامدهای آن شامل: بهره وری، عدالت سازمانی، هماهنگی، رضایت اداری، شناخت و پیشگیری، کاهش تعارض و وفاداری و تعهد به مدیر است .نتایج، نشان داد که مدیران برای تحقق اهداف سازمانی و موفقیت فردی در دوره تصدی ارتباطات موثر و پیوسته ای با کارکنان زیر مجموعه خود برقرار نمایند همچنین در روابط به مسائل و مشکلات کارکنان توجه گردد.
پرونده مقاله
این پژوهش با هدف عوامل و راهبردهای مؤثر بر خودشیفتگی مدیران دانشگاه پیام نور با تأکید بر حالت نظارتی انجام شده است. روش تحقیق حاضر آمیخته اکتشافی از نوع کیفی و کمی می باشد. جامعه آماری مورد نظر در بخش کیفی را خبرگان در سمت های مدیریتی منطقه 5 دانشگاه پیام نور تشکیل دادن چکیده کامل
این پژوهش با هدف عوامل و راهبردهای مؤثر بر خودشیفتگی مدیران دانشگاه پیام نور با تأکید بر حالت نظارتی انجام شده است. روش تحقیق حاضر آمیخته اکتشافی از نوع کیفی و کمی می باشد. جامعه آماری مورد نظر در بخش کیفی را خبرگان در سمت های مدیریتی منطقه 5 دانشگاه پیام نور تشکیل دادند که با روش هدفمند تا 8 نفر به عنوان حجم نمونه انتخاب شدند و با آن ها مصاحبه صورت پذیرفت. هم چنین در بخش کمی جامعه آماری در این پژوهش، شامل کلیه مدیران مراکز و واحدهای دانشگاهی پیام نور منطقه 5 (استان اصفهان، یزد، چهارمحال و بختیاری) که تعداد آن ها مجموعا 168 نفر می باشد. ابزار گردآوری داده ها در این پژوهش پرسشنامه محقق ساخته بود که از بخش کیفی استخراج شد و روایی آن به نظرات خبرگان و پایایی با آلفای کرونباخ تأیید شد، به منظور تجزیه و تحلیل داده ها از نرم افزارهای SPSS و AMOS استفاده گردید. عوامل علی شامل16 شاخص، راهبردها، کنش و واکنش ها، 48 شاخص و عوامل زمینه ای نیز 31 شاخص شناسایی شده و سپس برای عوامل مداخله گر، 35 شاخص و برای پیامدها نیز 47 شاخص در نظر گرفته شده است و نتایج کای اسکوایر بهنجارشده یا نسبی در این پژوهش مدل تحقیق را قابل قبول نشان داده و بیانگر برازش خوب مدل است و گویای این مسئله می باشد که در میان ابعاد اصلی مدل عوامل علی، زمینه ای، مداخله گر، راهبردها و پیامدها می توانند در ارتقای توان تصمیم گیری مدیران مؤثر باشند.
پرونده مقاله
در سازمانها عوامل متعددی زمینه ساز تحقق بهره وری منابع انسانی بوده، که یکی از آنها مهارتها و سبکهای رهبری تجاری سازی دانش می باشد. شناسایی ابعاد این نوع از رهبری و تحلیل تاثیر آن بر بهره وری کارکنان می تواند برای مدیران و سیاستگزاران دانشگاهی راهگشا باشد. هدف این پژوهش چکیده کامل
در سازمانها عوامل متعددی زمینه ساز تحقق بهره وری منابع انسانی بوده، که یکی از آنها مهارتها و سبکهای رهبری تجاری سازی دانش می باشد. شناسایی ابعاد این نوع از رهبری و تحلیل تاثیر آن بر بهره وری کارکنان می تواند برای مدیران و سیاستگزاران دانشگاهی راهگشا باشد. هدف این پژوهش شناسایی ابعاد رهبری تجاری سازی دانش و بررسی تاثیر آن بر بهره وری کارکنان در دانشگاه آزاد اسلامی تبریز بود و روش این پژوهش ازنوع ترکیبی (کیفی وکمی )میباشد. در مرحله کیفی 21 نفر از خبرگان تجاری سازی دانش به روش نمونه گیری هدفمند انتخاب، و پس از مصاحبه نیمه ساختارمند، مدل پژوهش طراحی گردید. در بخش کمی ابزار گرد آوری اطلاعات پرسشنامه محقق ساخته می باشد، روایی پرسشنامه توسط اساتید راهنما و متخصصان تایید شد. پایایی پرسشنامه نیز از طریق آزمون الفای کرونباخ تعیین شدکه در همه متغیرها بالای 7/. بدست آمد. بر اساس یافته های این پژوهش رهبری تجاری سازی دانش در دانشگاه آزاد تبریز شامل پنج بعد؛ مدیریت کوانتومی، ظرفیت آموزش و پژوهش، یادگیری سازمانی، مزیت رقابتی و هوش سازمانی می باشد. با توجه به مدل به دست آمده در این پژوهش، به طور کلی رهبری تجاری سازی دانش، در مجموع 0.53 از واریانس بهرهوری کارکنان در دانشگاه آزاد اسلامی تبریز را پیش بینی میکند
پرونده مقاله
با توجه به تنوع قومیتها و تکثر تجارب زیسته قومیتی در ایران، نقش تأثیرگذار آموزشوپرورش در برنامههای درسی رسمی و محتوای کتابها و هویت بخشی قومی به دانش آموزان فرهنگهای مختلف، انکارناپذیر است.هدف این پژوهش بررسی مؤلفههای چند فرهنگی در برنامه درسی رسمی دوره اول متوسطه چکیده کامل
با توجه به تنوع قومیتها و تکثر تجارب زیسته قومیتی در ایران، نقش تأثیرگذار آموزشوپرورش در برنامههای درسی رسمی و محتوای کتابها و هویت بخشی قومی به دانش آموزان فرهنگهای مختلف، انکارناپذیر است.هدف این پژوهش بررسی مؤلفههای چند فرهنگی در برنامه درسی رسمی دوره اول متوسطه ایران بود.این پژوهش توصیفی، شامل تحلیل اسنادی و تحلیل محتوای آنتروپی شانون بود. واحد تحلیل محتوا؛ متن، تصاویر و فعالیتهای کتاب درسی بود. روش نمونهگیری هدفمند و نمونه 3 جلد کتاب مطالعات اجتماعی متوسطه اول (هفتم، هشتم، نهم) شامل 554 صفحه بود. برای ارزیابی روایی ازنظر متخصصان و برای پایایی آن از روش اِسکات استفاده شد. بر اساس یافتهها فقط 6% از بخشهای سهگانه محتوای کتب بررسیشده به مؤلفههای مطلوب قومیت توجه داشت. تحلیل آنتروپی شانون نشان داد مؤلفه 21 (توجه به هویت ملی مشترک اقوام) با 31 مورد بیشترین فراوانی و کمترین مقدار مؤلفه 8 (جلوگیری از پیشداوری در مورد قومیتها و فرهنگهای خاص) مؤلفه 14(توجه به مفهوم صلح و دوستی) با فراوانی 7 بود.یافتهها نشان میدهد جایگاه مؤلفههای چند فرهنگی در برنامه درسی رسمی متوسطه اول تا حدود زیادی مغفول مانده و نیازمند بازنگری میباشند.
پرونده مقاله