الگوی بالندگی شغلی منابع انسانی در آموزشوپرورش دوره دوم متوسطه استان مرکزی
محورهای موضوعی : مدیریت آموزشیمنصور اسدی 1 , عباس خورشیدی 2 , نادر برزگر 3 , بتول فقیه آرام 4 , اسفندیار دشمن زیاری 5
1 - دانشجوی دکتری، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد اسلامشهر، تهران، ایران
2 - استاد، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد اسلامشهر، تهران، ایران.
3 - استادیار، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد اسلامشهر، تهران، ایران
4 - گروه تربیتی واحد اسلامشهر، دانشگاه آزاد اسلامی، اسلام شهر، ایران
5 - استادیار، دانشگاه آزاد اسلامی،واحد اسلامشهر، تهران، ایران.
کلید واژه: بالندگی سازمانی, بالندگی آموزشی, بالندگی پژوهشی, بالندگی مدیران,
چکیده مقاله :
پژوهش حاضر باهدف ارائه طراحی الگوی بالندگی شغلی منابع انسانی در آموزشوپرورش (موردمطالعه مدیران دوره دوم متوسطه آموزشوپرورش استان مرکزی) انجامشده است. پژوهش حاضر ازلحاظ اهداف کاربردی و ازنظر دادها، آمیخته اکتشافی (کیفی-کمی) و ازنظر ماهیت و نوع مطالعه در بعد کیفی، داده بنیاد و بعد کمی، پیمایشی مقطعی است. جامعه آماری شامل دو بخش است؛ بخش کیفی جامعه آماری شامل کلیه خبرگان حوزه منابع انسانی که به روش بر اساس روش نمونهگیری آگاهانه از نوع هدفمند گلوله برفی 15 نفر شرکت داشتند. روش تحلیل دادهها استفاده از کدگذاری باز بود. بخش کمی شامل کلیه مدیران دوره دوم متوسطه آموزشوپرورش استان مرکزی به تعداد 175 نفر (85 نفر زن و 90 نفر) مرد بود. نمونهگیری با استفاده از جدول مورگان 118 نفر (57 زن و 61 مرد) بود. روایی ابزار سنجش از طریق (CVR) و اعتبار آن بهوسیلهی آلفای کرونباخ تأیید شد. دادهها با استفاده از آزمون آماری (تحلیل عاملی تأییدی) مورد تجزیهوتحلیل قرار گرفت. نتایج بخش نشاند داد که الگوی بالندگی از شش بعد به ترتیب اولویت عبارتاند از 1-بالندگی رهبری 2-بالندگی فردی 3-بالندگی حرفهای 4-بالندگی سازمانی 5-بالندگی اجتماعی/فرهنگی 6-مهارتهای اقتصادی/سیاسی، 24 مؤلفه و 143 شاخص نهایی شد.
The present study was conducted with the aim of presenting a design model for the career growth of human resourcesThe present research was conducted with the aim of presenting the design of the career growth model of human resources in education and training (the case study of the managers of the second year of secondary education and training in Central Province).In terms of practical goals and in terms of data, the present research is mixed exploratory (qualitative-quantitative) and in terms of the nature and type of study in the qualitative dimension, the grounded theory and the quantitative dimension is a cross-sectional survey. The statistical population includes two parts; the qualitative part of the statistical population includes all experts in the field of human resources, who participated in a targeted snowball sampling method based on the method of informed sampling of 15 people. The method of data analysis was using open coding. The quantitative part included all 175 (85 females and 90 males) managers of the second year of secondary education in the central province. Sampling using Morgan table was 118 people (57 females and 61 males). The validity of the CVR instrument and its validity were confirmed by Cronbach's alpha. Data were analyzed using a statistical test (confirmatory factor analysis). The results of the section showed that the model of career growth from six dimensions in order of priority are: 1-leadership growth 2-individual growth 3-professional growth 4-organizational growth 5-social/cultural growth 6-economic/political skills, 24 components and 143 final indicators were finalized.
_||_