دولت اسلامی مفهوم راهبردی جدیدی در بینش تمدنی رهبر معظم انقلاب اسلامی (مد ظله العالی) است که مدلسازی مدوّنی در مورد آن صورت نپذیرفته است و نبود پیشینهی قوی در مورد این مفهوم، طراحی الگوی دولت اسلامی را برای حرکت در گام دوم انقلاب و نیل به تمدن نوین اسلامی ضروری نموده چکیده کامل
دولت اسلامی مفهوم راهبردی جدیدی در بینش تمدنی رهبر معظم انقلاب اسلامی (مد ظله العالی) است که مدلسازی مدوّنی در مورد آن صورت نپذیرفته است و نبود پیشینهی قوی در مورد این مفهوم، طراحی الگوی دولت اسلامی را برای حرکت در گام دوم انقلاب و نیل به تمدن نوین اسلامی ضروری نموده است. این پژوهش با هدف ارائه الگوی دولت اسلامی مبتنی بر مدیریت اسلامی و مدیریت دولتی نوین در ادارات کل استان فارس انجام گرفت. پژوهش حاضر به لحاظ هدف توسعهای- کاربردی و به لحاظ ماهیت پیمایشی است. جامعهی آماری این پژوهش را کارکنان ادارات کل استان فارس به تعداد 131719 نفر شامل میشوند که بر اساس جدول مورگان- جرسی، حجم نمونهای به تعداد 384 نفر و به روش تصادفی ساده انتخاب گردید. ابزار گردآوری اطلاعات در این تحقیق، پرسشنامه میباشد که روایی صوری و محتوایی آن توسط جمعی از خبرگان، تایید و نسبت روایی محتوایی(CVR) به میزان 0.976 محاسبه گردید. اعتبارسنجی و برازش مدل تحقیق نیز در قالب معادلات ساختاری از روش حداقل مربعات جزئی و نرم افزار SmartPLS-3 سنجش شد. نتایج نشان داد الگوی اندازهگیری از اعتبار و برازش مناسبی برخوردار و کیفیت مدل مناسب می-باشد و بین مدیریت دولتی نوین و دولت اسلامی و مدیریت اسلامی و دولت اسلامی در ادارات کل استان فارس رابطهی معناداری وجود دارد؛ بر این اساس؛ هر دو متغیر مدیریت اسلامی و مدیریت دولتی نوین تبیینکننده الگوی دولت اسلامی میباشند.
پرونده مقاله
طرح پژوهش / روش شناسی/ رویکرد : این تحقیق از روش توصیفی- پیمایشی ، جامعه آماری پژوهش مدیران دستگاههای دولتی ایران ،حجم نمونه به روش طبقه ای نسبی و براساس فرمول کوکران ،ابزار جمع آوری اطلاعات پرسشنامه و آزمون کولمو گروف-اسمیر نوف برای تعیین نرمال بودن داده ها و ازآزمون چکیده کامل
طرح پژوهش / روش شناسی/ رویکرد : این تحقیق از روش توصیفی- پیمایشی ، جامعه آماری پژوهش مدیران دستگاههای دولتی ایران ،حجم نمونه به روش طبقه ای نسبی و براساس فرمول کوکران ،ابزار جمع آوری اطلاعات پرسشنامه و آزمون کولمو گروف-اسمیر نوف برای تعیین نرمال بودن داده ها و ازآزمون t مستقل و تحلیل واریانس یک راهه جهت تحلیل داده ها استفاده شده است .
یافته ها : براساس یافته ها مشخص گردید دانش فردی مدیران با 803 /0 ، ویژگی فردی با 604/0 ، ارزش های مدیریتی با 600/0 و مهارت شخصی با 511/ 0درارزیابی شایستگی مدیران حرفه ای در دستگاههای دولتی کشور تاثیر گذار می باشند.
ارزش/ اصالت پژوهش:با توجه به ضرورت روش های جدید در زمینه سنجش شایستگی مدیران، این تحقیق می تواند گام موثری در این عرصه باشد.
پیشنهادهای اجرایی/ پژوهشی: نظربه به اینکه داشتن نیروهای شایسته و سرآمد نقطه قوت سازمان ها می باشد لذا به دولت توصیه می گردد توجه به مهارت های مذکور و حرکت به سمت برقراری این مهارت هارا سرلوحه کار خود قرار دهد.
پرونده مقاله
هدف پژوهش حاضر این است که به شناسایی متغیر های بحرانی تاثیر گذار بر سکوت سازمانی براساس الگوی شخصیتی کارکنان در شهرداری بندرعباس بپردازد. این پژوهش از نوع اکتشافی و از لحاظ شیوه انجام کار توصیفی-پیمایشی می باشد. جهت جمع آوری اطلاعات از ابزار پرسشنامه استفاده شده است. چکیده کامل
هدف پژوهش حاضر این است که به شناسایی متغیر های بحرانی تاثیر گذار بر سکوت سازمانی براساس الگوی شخصیتی کارکنان در شهرداری بندرعباس بپردازد. این پژوهش از نوع اکتشافی و از لحاظ شیوه انجام کار توصیفی-پیمایشی می باشد. جهت جمع آوری اطلاعات از ابزار پرسشنامه استفاده شده است. که ضریب آلفای کرنباخ پرسشنامه ها بالای 7. می باشد، برای آزمون روایی سوالات از اعتبار محتوا استفاده شد که به این منظور از نظرات متخصصان،اساتید دانشگاهی و کارشناسان خبره استفاده شده است، در این مرحله پرسشنامه ها با همگرایی زیادی میان نظرات این متخصصان، تایید شد. جامعه آماری در این پژوهش را کارکنان شهرداری بندرعباس تشکیل می دهند ،که از بین آنها 152نفر به عنوان نمونه به صورت تصادفی ساده انتخاب شدند. جهت تجزیه و تحلیل اطلاعات از آزمون تحلیل عامل اکتشافی استفاده شده است.بعد انجام آزمون تحلیل عاملی اکتشافی در نهایت 5 عامل تاثیر گذار بر سکوت سازمانی براساس الگوی شخصیتی کارکنان شناسایی شد: شرایط علی (عوامل مدیریت با بیشترین الویت و عوامل هدف با کمترین الویت)، شرایط مداخله گر (عوامل محیطی با بیشترین الویت و عوامل -فرهنگی با کمترین الویت)شرایط بسترساز(نبود مدیران توانمند و انگیزاننده با بیشترین الویت و تصمیم گیری غیر مشارکتی با کمترین الویت)شرایط راهبر(تغییر در ساختار سازمانی با بیشترین الویت و مدیریت فرهنگ سازمانی با کمترین الویت) ، شرایط پیامد(ارتقا تعهد سازمانی با بیشترین و ارتقا تعهد عاطفی کارکنان با کمترین الویت)
پرونده مقاله
هدف از این تحقیق بررسی نقش میانجی گری سرمایه اجتماعی در تبیین رابطه سیرت نیکوی مدیران و خطمشی های عمومی اجتماعی میباشد. این تحقیق به لحاظ هدف کاربردی و به لحاظ ماهیت آمیخته (کیفی و کمی) است. نمونه آماری بخش کیفی را اساتید دانشگاه، صاحبنظران و مدیران ارشد ستاد اجرایی ف چکیده کامل
هدف از این تحقیق بررسی نقش میانجی گری سرمایه اجتماعی در تبیین رابطه سیرت نیکوی مدیران و خطمشی های عمومی اجتماعی میباشد. این تحقیق به لحاظ هدف کاربردی و به لحاظ ماهیت آمیخته (کیفی و کمی) است. نمونه آماری بخش کیفی را اساتید دانشگاه، صاحبنظران و مدیران ارشد ستاد اجرایی فرمان امام (ره) به تعداد 22 نفر تشکیل دادند. دادههای مورد نیاز از طریق مصاحبههای نیمهساختارمند با آنها جمعآوری و بر اساس تکنیک تحلیل مضمون تجزیه و تحلیل گردید جامعه آماری بخش کمی پژوهش را نیز کارشناسان و مدیران ستاد اجرایی فرمان امام (ره) تشکیل دادند که بر اساس جدول کوهن 191 نفر از آنها به شیوه نمونهگیری تصادفی ساده بهعنوان اعضای نمونه آماری انتخاب شدند و دادههای مورد نیاز توسط پرسشنامهای محققساخته و مستخرج از بخش کیفی پژوهش، از آنها جمعآوری گردید. تحلیل دادهها از طریق مدلیابی معادلات ساختاری با کمک نرمافزار اسمارت پی.ال.اس انجام شد. یافتهها حاکی از این است که بین سیرت نیکوی مدیران و خط مشیهای عمومی اجتماعی و سرمایه اجتماعی ارتباط معنادار وجود دارد. ضمن اینکه سیرت نیکوی مدیران از طریق نقش میانجی سرمایه اجتماعی میتواند تاثیر غیرمستقیمی بر خطمشیهای عمومی اجتماعی سازمان داشته باشد.
پرونده مقاله
پژوهش حاضر با هدف تعیین نقش میانجیگرانه توانمندسازی در رابطه بین مدیریت دانش با عملکرد کیفیت و نوآوری انجام گردید. این پژوهش از نظر نوع، توصیفی و از نظر روش یک پژوهش همبستگی است و جامعه آماری آن را کلیه کارکنان بخش کنترل کیفیت گروه صنعتی انتخاب به تعداد 607 نفر تشکیل دا چکیده کامل
پژوهش حاضر با هدف تعیین نقش میانجیگرانه توانمندسازی در رابطه بین مدیریت دانش با عملکرد کیفیت و نوآوری انجام گردید. این پژوهش از نظر نوع، توصیفی و از نظر روش یک پژوهش همبستگی است و جامعه آماری آن را کلیه کارکنان بخش کنترل کیفیت گروه صنعتی انتخاب به تعداد 607 نفر تشکیل دادهاند که از میان آنان، تعداد 202 نفر به عنوان نمونه از طریق نمونه گیری در دسترس انتخاب شدند. ابزارهای پژوهش شامل پرسشنامه مدیریت دانش (کنراد و نیومن، 1999)، پرسشنامه عملکرد کیفیت (ژنگ و همکاران، 2014)، پرسشنامه نوآوری (هانگ و همکاران، 2011) و پرسشنامه توانمندسازی (اسپیرتزر، 1995)، بود. دادههای حاصل از پژوهش با استفاده از روش همبستگی پیرسون و الگوسازی معادلات ساختاری مورد تحلیل قرار گرفتند. نتایج نشان داد که مدیریت دانش با عملکرد کیفیت، نوآوری و توانمندسازی؛ توانمندسازی با عملکرد کیفیت و نوآوری دارای رابطه مستقیم و معنی دار هستند (01/0 >P). همچنین، مدل ارائه شده از برازش مطلوبی برخوردار است و توانمندسازی، میانجی کننده رابطه بین مدیریت دانش با عملکرد کیفیت و نوآوری میباشد. بنابراین، به دلیل نقش و اهمیت عملکرد در سازمانها، توجه به این یافتههای مهم باید مد نظر مدیران و سیاستگزاران قرار بگیرد.
پرونده مقاله
سابقه و هدف: پژوهش حاضر به عوامل مدل مدیریت دانش با رویکرد یادگیری سازمانی در دانشگاه علوم پزشکی استان مازندران پرداخته است.
مواد و روش ها: روش تحقیق پژوهش حاضر توصیفی اکتشافی می باشد و با بهره گیری از تکنیک مصاحبه و فیش برداری اقدام به شناخت عوامل مدل مربوطه پرداخت ها چکیده کامل
سابقه و هدف: پژوهش حاضر به عوامل مدل مدیریت دانش با رویکرد یادگیری سازمانی در دانشگاه علوم پزشکی استان مازندران پرداخته است.
مواد و روش ها: روش تحقیق پژوهش حاضر توصیفی اکتشافی می باشد و با بهره گیری از تکنیک مصاحبه و فیش برداری اقدام به شناخت عوامل مدل مربوطه پرداخت هاست. از اینرو پژوهش حاضر ابتدا با شناسایی خبرگان با تکنیک گلوله برفی اقدام به شناسایی خبرگان امر نموده که برابر با 15 نفر می باشند سپس با برگزاری جلسات مصاحبه ای نیم ساعته با هریک از خبرگان اقدام به شناخت عوامل شده و پس از آن با ستفاده از مصاحبه های بسته تکنیک دلفی در پژوهش اجرا شد.
یافته ها: نتایج آن منجر به شناسایی عوامل و متغیرهای رمبوط به مدل شده است که این متغیرها شامل شرایط علی، بستر، مقوله اصلی، مداخله گرها، پیامدها و راهبرد می شود.
نتیجه گیری: براساس اجرای تکنیک دلفی مشخص شد که هریک از این متغیرها دارای زیر مولفه هایی می باشند که در به ترتیب برگیرنده مهارت های فردی، مدل های ذهنی و ارتباطات، متغیر دوم شامل میل به تقویت ، یاددهی و یادگیری، متغیر سوم آگاهی و چشم اندز مشترک، جبر سیستمی و تفویض اختیار، متغیر چهارم عوامل شرکتی، عوامل اقتصادی، عوامل سیاسی، عوامل فرهنگی و عوامل ساختاری، متغیر پنجم دانش افزایی، تطبیقی محیطی، یادگیری اجتماعی، تجربه اندوزی گروهی، متغیر ششم تفکر سیستمی، یادگیری تیمی، پیوندهای مشترک، مدیریت سرمایه فکری و ارزیابی عملکرد می باشند.
پرونده مقاله
پژوهش حاضر با هدف طراحی مدل بهسازی منابع انسانی مبتنی بر معیارهای اسلامی در جهت کاهش فراموشی سازمانی آگاهانه کارکنان سازمان های دولتی شهر کرمان صورت گرفته است. جامعه آماری تحقیق حاضر از دو گروه تشکیل شده است، گروه اول شامل خبرگان آشنا با تئوریهای بهسازی منابع انسانی مب چکیده کامل
پژوهش حاضر با هدف طراحی مدل بهسازی منابع انسانی مبتنی بر معیارهای اسلامی در جهت کاهش فراموشی سازمانی آگاهانه کارکنان سازمان های دولتی شهر کرمان صورت گرفته است. جامعه آماری تحقیق حاضر از دو گروه تشکیل شده است، گروه اول شامل خبرگان آشنا با تئوریهای بهسازی منابع انسانی مبتنی بر معیارهای اسلامی و کاهش فراموشی سازمانی آگاهانه کارکنان است، که تعداد آنها نامشخص است و در سطح کشور پراکندهاند و نحوه انتخاب آنها به صورت گزینشی است و در این تحقیق در بخش تدوین و طراحی مدل از نظرآنها استفاده شده است و گروه دوم شامل کلیه کارکنان ادارات دولتی شهر کرمان (29697) نفر میباشد، که در تمامی ادارات دولتی این شهرمشغول به انجام وظیفه میباشند که با توجه به فرمول کوکران 380 نفر از آنان به عنوان نمونه انتخاب گردیدند.متدولوژی انجام تحقیق توصیفی ـ پیمایشی بوده و در زمینه جمعآوری دادهها از پرسشنامههای بهسازی منابع انسانی مبتنی بر معیارهای اسلامی و فراموشی سازمانی آگاهانه کارکنان که روایی آنها به ترتیب 92.9/0، 91.4/0 و دارای پایایی 98.2/0، 93.7/0 هستند، استفاده شده است. با توجه به میانگین بهدستآمده برای متغیرهای بهسازی منابع انسانی مبتنی بر معیارهای اسلامی در جهت کاهش فراموشی سازمانی آگاهانه کارکنان سازمان های دولتی شهر کرمان میتوان گفت که این متغیرها در سطح بیشتر از رضایت بخش قرار گرفته اند.
پرونده مقاله