هدف اصلی مطالعه حاضر ، طراحی الگویی برای کشف رابطه بین سرمایه اجتماعی وتوسعه اقتصادی درمناطق آزادتجاری ایران بود . توسعه اقتصادی همراه با تغییرات بنیادین در اقتصاد و افزایش ظرفیت های تولیدی اعم از ظرفیت های فیزیکی، انسانی و اجتماعی است . سرمایه یکی ازتعیین کننده های مهم چکیده کامل
هدف اصلی مطالعه حاضر ، طراحی الگویی برای کشف رابطه بین سرمایه اجتماعی وتوسعه اقتصادی درمناطق آزادتجاری ایران بود . توسعه اقتصادی همراه با تغییرات بنیادین در اقتصاد و افزایش ظرفیت های تولیدی اعم از ظرفیت های فیزیکی، انسانی و اجتماعی است . سرمایه یکی ازتعیین کننده های مهم برنامه های اقتصادی است و سرمایه اجتماعی به شکل مهارت ها ، آموزش و تعلیم و کارآموزی از عوامل تولید و بهره وری است . روش تحقیق ، تلفیقی و ابزار جمع آوری داده ها ، مصاحبه عمیق و پرسشنامه بود . با استفاده ارنظریه زمینه ای ، عوامل ومولفه های تعیین کننده مدل رابطه سرمایه اجتماعی وتوسعه اقتصادی مناطق آزاد ازنظرنخبگان این منطقه شناسایی گردید. جامعه آماری افراد دارای صلاحیت وآشنا نسبت به امورمناطق آزاد درمنطقه آزاد بودند . بر اساس مدل طراحی شده ، توسعه اقتصادی مناطق آزاد ، مستلزم داشتن لوازمی است که اساس و پایة آن را تشکیل می دهند . مدل پیشنهادی ، دربرگیرندة پنج مقوله گسترش تولیدات دانش بنیان ، ایجاد و توسعة اقتصاد پیشرفته ، رشد داخلی اقتصاد ، استفادة مفید از همة ظرفیت های داخلی وبین المللی و گسترش فرهنگ کسب وکار ورونق تولیدداخلی به منظورصادرات است. کلمات کلیدی : طراحی مدلی ، سرمایه اجتماعی ، توسعه اقتصادی ، مناطق آزاد تجاری ایران
پرونده مقاله
هدف پژوهش ، شناسایی نارساییهای ساختاری و نهادی بخش دولتی در بکارگیری ویژگی های کلیدی بخش خصوصی و ارائه الگوی مناسب جهت ایجاد فضای مساعد برای پیادهسازی مدیریت دولتی نوین در ایران بود . روش تحقیق از نظر هدف، کاربردی و از نوع توصیفی- اکتشافی بود . دادههای مورد نیاز از ط چکیده کامل
هدف پژوهش ، شناسایی نارساییهای ساختاری و نهادی بخش دولتی در بکارگیری ویژگی های کلیدی بخش خصوصی و ارائه الگوی مناسب جهت ایجاد فضای مساعد برای پیادهسازی مدیریت دولتی نوین در ایران بود . روش تحقیق از نظر هدف، کاربردی و از نوع توصیفی- اکتشافی بود . دادههای مورد نیاز از طریق روش میدانی و مصاحبه نیمه ساختاریافته و پرسشنامه گردآوری شده است. جامعه آماری ، 38۵ نفر از دانشجویان و کارشناسان رشته مدیریت و مدیران بخش دولتی استان فارس که به روش نمونه-گیری تصادفی ، و 15 نفر از کارشناسان خبره هیئت علمی رشتههای مختلف مدیریت دانشگاههای دولتی و آزاد استان فارس که بهصورت هدفمند انتخاب شده بودند . نتایج بدست آمده از برازش مدل معادلات ساختاری پژوهش نشان داد که تمام ضرایب مسیر در سطح اطمینان ۹۵ درصد معنادار بودند. بنابراین ارتباط بین همه تمهای مدل تایید شده اما این ارتباط ، دارای اولویتهای متفاوتی میباشند. نتایج حاکی از آن است که نارساییهای محتوایی با ضریب مسیر (۰.۷۳۸) در اولویت اول و نارساییهای ساختاری با ضریب مسیر (۰.۴۵۶) در اولویت دوم نسبت به تاثیر آنها در بکارگیری ویژگی های کلیدی بخش خصوصی، با توجه به پیادهسازی پنج اصل محوری استقرار شیوه مدیریت دولتینوین در ایران قراردارند .
پرونده مقاله
سازمانهای امروزی به منظور موفقیت در کسب و کار نیازمند درک صحیح از مشتریان و خواستههای آنها میباشند. مدیریت ارتباط با مشتری ابزاری کارآمد برای به دست آوردن، نگهداری و افزایش رضایتمندی مشتریان میباشد که در نتیجه اجرای آن وفاداری مشتریان به سازمان را در پیخواهد داشت چکیده کامل
سازمانهای امروزی به منظور موفقیت در کسب و کار نیازمند درک صحیح از مشتریان و خواستههای آنها میباشند. مدیریت ارتباط با مشتری ابزاری کارآمد برای به دست آوردن، نگهداری و افزایش رضایتمندی مشتریان میباشد که در نتیجه اجرای آن وفاداری مشتریان به سازمان را در پیخواهد داشت. فروشگاهها ، سازمانهایی هستند که به لحاظ ماهیت کار خود بسیار نیازمند فرآیندهای مدیریت ارتباط با مشتریان میباشند. در این پژوهش با ارائه مدل بهینه مدیریت ارتباط با مشتری در فروشگاههای زنجیرهای هایپرمی با رویکرد بهبود وضعیت مالی و سود آوری، مولفه های اساسی و کلیدی شناسایی شده و بر اساس اهمیت و عملکرد مولفههای مختلف CMR ، برنامه بهینه سیستم مدیریت ارتباط با مشتری مشخص گردیده است . نتایج نشان داد که مهمترین معیارهای اصلی عبارتند از 1- مشتری محوری 2- وفاداری 3- شناخت نیاز 4- درک متقابل 5- انعطاف پذیری . مولفه هایی که بالاترین امتباز را در شاخصها بدست آوردند عبارتند از 1- ارائه خدمات سریع به مشتریان 2- درک صحیح نیازهای مشتریان کلیدی از طریق فرآیند یادگیری مستمر 3- وجود سیستم بازخورد دقیق از مشتریان و عمل به آن 4- انعطافپذیری مدیریت و کارکنان برای ارائه خدمات جدید 5- توجه مدیران ارشد به مدیریت ارتباط با مشتری به عنوان یک اصل ضروری 6- تلاش برای جلب وفاداری مشتری از راههای گوناگون.
پرونده مقاله
هدف اصلی مقاله، شناسایی میزان کاهش وقوع جرایم بواسطه استقرار پلیس محله محور در محلات، پاساژ ها، سازمان ها و شرکت ها بوده که بواسطه شناخت این هدف می توان میزان موفقیت این شرکت ها را ارزیابی نمود. بدین منظور از نظریات ساختی کارکردی پارسونز، نظریه بی سازمانی اجتماعی و کنتر چکیده کامل
هدف اصلی مقاله، شناسایی میزان کاهش وقوع جرایم بواسطه استقرار پلیس محله محور در محلات، پاساژ ها، سازمان ها و شرکت ها بوده که بواسطه شناخت این هدف می توان میزان موفقیت این شرکت ها را ارزیابی نمود. بدین منظور از نظریات ساختی کارکردی پارسونز، نظریه بی سازمانی اجتماعی و کنترل اجتماعی به عنوان چارچوب تئوریک استفاده شد. روش تحقیق، پیمایشی است. شیوه نمونهگیری، خوشهای چندمرحلهای است و حجم نمونه طبق فرمول کوکران 358 نفر میباشد. ابزار گردآوری داده ها، پرسشنامه محقق ساخته است. روش تجزیه و تحلیل دادهها، ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون با استفاده از نرمافزار SPSS است. پرسشنامه دارای اعتبار صوری بوده و مقدار آلفای متغیرهای رضایت از شرکت های خدمات انتظامی(0.858) و میزان جرایم(0.712) است.که در حد بسیار بالایی است و از پایایی مناسبی برخوردار می باشد. نتایج آزمون نشان میدهد که میانگین جرایم در قبل و بعد از اجرای طرح پلیس محله محور برابر با 3.99 و 2.34 است. بین مدت زمان استقرار پلیس محله محور و میزان رضایتمندی از پلیس محله محور با میزان جرایم رابطه منفی و معکوس وجود دارد. به طوری که هرچه میزان رضایت از پلیس محله محور بیشتر باشد، میزان جرایم کمتر می شود. و برعکس هر چه رضایت از پلیس محله محور کمتر شود، میزان جرایم افزایش مییابد. حدود 34.6 درصد از تغییرات میزان جرایم توسط متغیرهای مدت زمان استقرار پلیس محله محور و میزان رضایتمندی تبیین شده و بالاترین تأثیر را رضایت از پلیس محله محور دارد.
پرونده مقاله
هدف این پژوهش تبین راهبردها و پیامدهای کنش های اعتراضی غیررادیکال در سازمان ها است. این پژوهش از نوع پژوهش های کیفی و با استفاده از نظریه داده بنیاد و مدل پارادایمی سیستماتیک استراوس و کوربین انجام شده است. در این راستا، مصاحبه های عمیق با استفاده از نمونه گیری نظری با چکیده کامل
هدف این پژوهش تبین راهبردها و پیامدهای کنش های اعتراضی غیررادیکال در سازمان ها است. این پژوهش از نوع پژوهش های کیفی و با استفاده از نظریه داده بنیاد و مدل پارادایمی سیستماتیک استراوس و کوربین انجام شده است. در این راستا، مصاحبه های عمیق با استفاده از نمونه گیری نظری با تکنیک گلوله برفی با متخصصان و نخبگان جامعه شناسی، مدیرانی که در معرض عصیان سازمانی بوده اند و همچنین خود عصیانگران صورت گرفت. تعداد نمونه ها تا زمانی ادامه پیدا کرد که پاسخ ها به مرحله اشباع رسید (با تعداد 12 مصاحبه). تجزیه و تحلیل داده ها، طی سه مرحله کدگذاری باز، کدگذاری محوری و کدگذاری انتخابی انجام و سپس بر اساس مدل نظریه داده بنیاد، راهبردها و پیامدهای حاصل از کنش های اعتراضی غیررادیکال تبیین شد. راهبردها در پنج بعد شامل " اعتراض نمادین، نقش هنجارها، اعتراض پنهان، شکستن مشروعیت سازمان و سکوت سازمانی" و پیامدهای حاصل، شامل چهار محور "کاهش بهره وری، رفتار ضد تولید، خشونت مخفی و سو رفتار شهروند سازمانی" می باشد.
پرونده مقاله
در این مقاله، ارتباط بین حقوق مالکیت فکری و رشد اقتصادی و توزیع درآمد در ایران با استفاده از دادههای سری زمانی طی دوره 1396-1360 و با روش حداقل مربعات معمولی بررسی شده است. در این مقاله رابطه بین رشد اقتصادی و درجه باز بودن اقتصادی، فناوری اطلاعات و ارتباطات، هزینههای چکیده کامل
در این مقاله، ارتباط بین حقوق مالکیت فکری و رشد اقتصادی و توزیع درآمد در ایران با استفاده از دادههای سری زمانی طی دوره 1396-1360 و با روش حداقل مربعات معمولی بررسی شده است. در این مقاله رابطه بین رشد اقتصادی و درجه باز بودن اقتصادی، فناوری اطلاعات و ارتباطات، هزینههای دولت و شاخص حقوق مالکیت فکری بررسی شده است، و نتایج حاکی از ارتباط مثبت و معنادار بین رشد و فناوری اطلاعات و ارتباطات و ارتباط منفی بین رشد و حقوق مالکیت فکری میباشد. از سوی دیگر رابطهی بین توزیع درآمد و نرخ تورم، نرخ بیکاری، رشد اقتصادی و شاخص حقوق مالکیت فکری نیز مورد بررسی قرار گرفته شده است که نتایج حاکی از ارتباط مثبت و از نظر آماری معنادار بین حقوق مالکیت فکری و توزیع درآمد و ارتباط معنیدار و منفی بین نرخ تورم، نرخ بیکاری و رشد اقتصادی با توزیع درآمد میباشد. بدین منظور دولت باید با حمایت از حقوق مالکیت فکری و ایجاد زمینههای برقراری قوانین و نظارت بر آن، راه رسیدن به توزیع برابر درآمد را هموار و به ایجاد انگیزه برای نوآوران بپردازد.
پرونده مقاله
از جمله عوامل تأثیرگذار بر توسعه سیاسی، عامل کلیدی سرمایه اجتماعی است. پژوهش حاضر در پی بررسی تأثیر سرمایه اجتماعی تشکل های مردم نهاد استان مرکزی بر توسعه سیاسی می باشد. شاخص های مورد نظر سرمایه اجتماعی، اعتماد و انسجام اجتماعی هستند. برای دستیابی به این هدف از نظریات پ چکیده کامل
از جمله عوامل تأثیرگذار بر توسعه سیاسی، عامل کلیدی سرمایه اجتماعی است. پژوهش حاضر در پی بررسی تأثیر سرمایه اجتماعی تشکل های مردم نهاد استان مرکزی بر توسعه سیاسی می باشد. شاخص های مورد نظر سرمایه اجتماعی، اعتماد و انسجام اجتماعی هستند. برای دستیابی به این هدف از نظریات پاتنام، کلمن و فوکویاما استفاده شده و از روش پیمایشی (پرسشنامه) و اسنادی بهره می گیرد و با استفاده از آموس و مدل سازی معادلات ساختاری، تحلیل عاملی تأییدی انجام می شود و با استفاده از SPSS شاخص های توصیفی به دست می آید. ضریب آلفای کرونباخ برای21 گویه، 925/0 و دارای پایایی قابل قبولی می باشد. جامعه آماری، اعضای تشکل های مردم نهاد استان مرکزی (1304نفر) می باشد و از نمونه گیری تصادفی طبقه بندی شده استفاده شده است. حجم نمونه 384 نفر می باشد. یافته پژوهش این است که سرمایه اجتماعی تشکل های مردم نهاد بر توسعه سیاسی تأثیر مثبت و معناداری دارد و برای تحقق جبهه فرهنگی- اجتماعی انقلاب و هم افزایی استعدادها و ظرفیتها برای سامان دادن به اهداف سیاسی نظام و مبارزه با دشمنان و شفاف سازی چالش های پیش رو و توسعه جامعه مدنی، نقش مهمی ایفا می کنند.
پرونده مقاله
زمینه و هدف : هدف پژوهش حاضر ، بررسی جامعه شناختی موانع تحقق حقوق شهروندی با تاکید بر تبارگرایی در استان آذربایجان غربی می باشد. در پژوهش حاضر عمدتا از تئوری های مارشال، فالکس ، پارسونز، گیدنز استفاده شده است.روش بررسی : روش تحقیق حاضر، پیمایش تبیینی و روش نمونهگیری خو چکیده کامل
زمینه و هدف : هدف پژوهش حاضر ، بررسی جامعه شناختی موانع تحقق حقوق شهروندی با تاکید بر تبارگرایی در استان آذربایجان غربی می باشد. در پژوهش حاضر عمدتا از تئوری های مارشال، فالکس ، پارسونز، گیدنز استفاده شده است.روش بررسی : روش تحقیق حاضر، پیمایش تبیینی و روش نمونهگیری خوشهای است. جامعه آماری این پژوهش شهروندان استان آذربایجان غربی که 384 نفر از آنها با استفاده فرمول کوکران به عنوان حجم نمونه انتخاب شدهاند.ابزار گردآوری اطلاعات پرسشنامه محقق ساخته می باشد. به منظور آزمون فرضیه های پژوهش از ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل واریانس استفاده شد. پایایی پرسشنامه بر اساس آلفای کرونباخ ( ضعف در اجرای حقوق شهروندی 826/0، تبارگرایی 73/0، حاکمیت تفکر نظام ارباب – رعیتی 72/0، رشد نیافتگی جامعه مدنی 85/0 ) و برای روایی از روایی سازه و تکنیک تحلیل عاملی استفاده شد. یافته ها : تحلیل داده های این پیمایش نشان داد بین تبارگرایی و ابعاد آن(طایفه گرایی و قوم گرایی)، حاکمیت تفکر نظام ارباب – رعیتی و رشد نیافتگی جامعه مدنی با ضعف در اجرای حقوق شهروندی رابطه مستقیم و معنادار وجود دارد. ضعف در اجرای حقوق شهروندی بر اساس پایگاه اجتماعی اقتصادی شهروندان متفاوت است. ضعف در اجرای حقوق شهروندی در بین پاسخگویان شهرستان های دوقومیتی در مقایسه با ساکنان شهرهای با بافت جمعتی همگن بالاتر است.
پرونده مقاله
تلقی از نابرابری جنسیتی در بین ورزشکاران زن یکی از زمینه های کشف علاقه مندی زنان در حوزه ورزش قلمداد می شود تحقیق حاضر با استفاده از تئوری های؛ جامعهپذیری جنسیت ، نظریه نابرابری جنسیتی بلوم برگ، نظریه نابرابری جنسیتی چافتز، نظریههای کلیشههای جنسیتی و نظریه موانع فیزی چکیده کامل
تلقی از نابرابری جنسیتی در بین ورزشکاران زن یکی از زمینه های کشف علاقه مندی زنان در حوزه ورزش قلمداد می شود تحقیق حاضر با استفاده از تئوری های؛ جامعهپذیری جنسیت ، نظریه نابرابری جنسیتی بلوم برگ، نظریه نابرابری جنسیتی چافتز، نظریههای کلیشههای جنسیتی و نظریه موانع فیزیولوژیکی به مدل تحلیلی به منظور تبیین تلقی از نابرابری جنسیتی در ورزش ایران رسیده است. بر اساس مدل نظری تحقیق متغیرهای مستقل؛ پایگاه اجتماعی- اقتصادی ، ارزشها و هنجارهای اجتماعی ،الگوپذیری از والدین، نوع فعالیت ورزشی زنان ، تحصیلات زنان ،استفاده از رسانهها بعنوان متغیرهای مؤثر بر متغیر وابسته تلقی از نابرابری در ورزش انتخاب شدند. روش تحقیق پژوهش حاضر استفاده از شیوه پیمایشی در میان زنان ورزشکار در سطح ملی و بین المللی بعنوان جامعه آماری بوده است، تعداد 200نفر از این افراد بعنوان نمونه آماری با استفاده از نمونه گیری احتمالی تصادفی ساده انتخاب شدند. ابزار سنجش تحقیق پرسشنامه بوده که پایایی آن با استفاده آلفای کرونباخ تأیید گردید. یافته های تحقیق با استفاده از تحلیل رگرسیون چندگانه و تحلیل مسیر مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند، نتایج تحلیل رگسیون چندگانه نشان دادند؛ متغیرهای ؛ پایگاه اجتماعی- اقتصادی ، ارزشها و هنجارهای اجتماعی ، الگوپذیری از والدین ، تحصیلات زنان و استفاده از رسانهها به ترتیب بیشترین تأثیر را بر متغیر وابسته تحقیق داشته و در مجموع بیش از 48 درصد از تغییرات متغیر تابع را تبیین نموده اند.
پرونده مقاله