تحلیل نارساییهای ساختاری و نهادی بخش دولتی در بکارگیری ویژگی های کلیدی بخش خصوصی و ارائه الگو از دیدگاه جامعه شناسی سازمان ها .
محورهای موضوعی : جامعه شناسیمحمدصادق قیصری 1 , سراج الدین محبی 2 , کرمالله دانشفرد 3
1 - دانشجوی دکتری ، گروه مدیریت ، واحد قشم ، دانشگاه آزاد اسلامی ، پردیس بین الملل قشم ، قشم ، ایران
2 - استادیار، گروه مدیریت ، واحد قشم ، دانشگاه آزاد اسلامی ، قشم ، ایران. (نویسنده مسئول)mohebi.abcd@gmail.com
3 - استاد ، گروه مدیریت ،واحد علوم و تحقیقات ، دانشگاه آزاد اسلامی ، تهران ، ایران
کلید واژه: بخش خصوصی, بخش دولتی, نارساییهای ساختاری, نارساییهای نهادی,
چکیده مقاله :
هدف پژوهش ، شناسایی نارساییهای ساختاری و نهادی بخش دولتی در بکارگیری ویژگی های کلیدی بخش خصوصی و ارائه الگوی مناسب جهت ایجاد فضای مساعد برای پیادهسازی مدیریت دولتی نوین در ایران بود . روش تحقیق از نظر هدف، کاربردی و از نوع توصیفی- اکتشافی بود . دادههای مورد نیاز از طریق روش میدانی و مصاحبه نیمه ساختاریافته و پرسشنامه گردآوری شده است. جامعه آماری ، 38۵ نفر از دانشجویان و کارشناسان رشته مدیریت و مدیران بخش دولتی استان فارس که به روش نمونه-گیری تصادفی ، و 15 نفر از کارشناسان خبره هیئت علمی رشتههای مختلف مدیریت دانشگاههای دولتی و آزاد استان فارس که بهصورت هدفمند انتخاب شده بودند . نتایج بدست آمده از برازش مدل معادلات ساختاری پژوهش نشان داد که تمام ضرایب مسیر در سطح اطمینان ۹۵ درصد معنادار بودند. بنابراین ارتباط بین همه تمهای مدل تایید شده اما این ارتباط ، دارای اولویتهای متفاوتی میباشند. نتایج حاکی از آن است که نارساییهای محتوایی با ضریب مسیر (۰.۷۳۸) در اولویت اول و نارساییهای ساختاری با ضریب مسیر (۰.۴۵۶) در اولویت دوم نسبت به تاثیر آنها در بکارگیری ویژگی های کلیدی بخش خصوصی، با توجه به پیادهسازی پنج اصل محوری استقرار شیوه مدیریت دولتینوین در ایران قراردارند .
This process has not been very successful and has created problems in the application of modern government management. The purpose of this study was to identify the structural and institutional shortcomings of the public sector in applying the key features of the private sector and to provide an appropriate model to create a favorable environment for the implementation of modern government management in Iran. The research method was applied in terms of purpose and descriptive-exploratory. The required data were collected through field method, semi-structured interview and questionnaire. Statistical population: 385 students and experts in the field of management and managers of the public sector of Fars province by random sampling, and 15 experts of the faculty of different fields of management of public and free universities in Fars province who by They were purposefully selected. the results showed that all path coefficients were significant at 95% confidence level. Therefore, the relationship between all themes of the model is approved, but this relationship has different priorities. The results indicate that content failures with path coefficient (0.738) in the first priority and structural failures with path coefficient (0.456) in the second priority in terms of their impact on the use of key features of the private sector, with Considering the implementation of the five central principles of the establishment of modern government management in Iran.
رهنورد، فرجالله. (۱۳۸۴) کاربرد مدیریت دولتی نو در ایران ، مدیریت و برنامهریزی توسعه، جلد پنجم، مجموعه مقالات همایش سیاستها و مدیریت برنامههای رشد و توسعه در ایران تهران، اسفند 1382، ناشر: موسسه عالی آموزش و پژوهش مدیریت و برنامهریزی، ۶۰۸ صفحه.
طهرانی، مریم. مالکی، محمدرضا. غفرانی، فهیمه. (۱۳۹۳) قانون مدیریت خدمات کشوری (اصول، مبانی و راهبردهای پیشنهادی). فصلنامه مجلس و راهبرد، سال ۲۱، شماره ۷۹، پاییز ۱۳۹۳، صص ۲۲۲-۱۸۵.
محبی، سراجالدین. قیصری، محمدصادق. (۱۳۹۶) مطالعه تطبیقی اجرای مدیریت دولتی نوین (NPM) در ایران با کشورهای رومانی و سوئد، سومین کنفرانس ملی هزاره سوم و علوم انسانی، دانشگاه پیام نور، استان هرمزگان. ۱۷ اسفند ۱۳۹۷.
هیوز، آون. (۱۳۹۶) مدیریت دولتی نوین: نگرشی راهبردی (استراتژیک) سیر اندیشهها، مفاهیم و نظریهها، ترجمه مهدی الوانی، سهراب خلیلی شورینی، غلامرضا معمارزاده طهران، تهران: انتشارات مروارید، ۴۰۰ صفحه.
Curry D., Van de Walle S. (2016) A Bibliometrics Approach to Understanding Conceptual Breadth, Depth and Development: The Case of New Public Management, Political Studies Review, June 17 2016. https://doi.org/10.1177/1478929916644869
Ferlie E. and Steane P. (2002) Changing Developments in NPM, International Journal of public administration, Vol 25, No. 12 p: 1459-1469.
Gudelis, D., & Guogis, A. (2011). Integrating public and business management: A model of interaction between public and private sectors. International Review on Public and Non – Profit Marketing, 8(1), 1-9. doi: http://dx.doi.org/10.1007/s12208-010-0063-4.
Kalimullah N., Ashraf Alam K. M., Ashaduzzaman Nour M. M., (2012) New Public Management: Emergence and Principles. BUP JOURNAL, Volume 1, Issue 1, September 2012, ISSN: 2219-4851
Kolthoff E., Huberts L. And Heavel H.D. (2003) The Ethics of New Public Management: Is Integrity at State, Ethics & Integrity of Governance, Portugal, September.
Matei, L. Chesaru O. M. (2014), Implementation guidelines of the new public management. Cases of Romania and Sweden. Procedia - Social and Behavioral Sciences 143: 857 – 861.
Mauro, S.G., &Cinquini, L., & Pianezzi, D. (2019) New Public Management between reality and illusion: Analysing the validity of performance-based budgeting. The British Accounting Review. https://doi.org/10.1016/j.bar.2019.02.007
Pena-Miguel, N., & De La Pena, J.I. (2017) New accounting information system: An application for a basic social benefit in Spain. Revista de Contabilidad – Spanish Accounting Review. https://doi.org/10.1016/j.rcsar.2017.07.002
Ranerup A. et al. (2016). An analysis of business models in Public Service Platforms. Government Information Quarterly 33: 6–14.
Rainey, H. G. & Bozeman, B. (2000). Comparing Public and Private Organizations: Empirical Research and the Power of a Priori, Journal of Public Administration Research and Theory, 10(2), Tenth Anniversary Issue, pp. 447-469.
Siddiquee N.A, (2006) "Public management reform in Malaysia: Recent initiatives and experiences", International Journal of Public Sector Management, Vol. 19 Issue: 4, pp.339-358, https://doi.org/10.1108/09513550610669185
_||_