هدف از این پژوهش پیشبینی بهزیستی معنوی سالمندان از طریق مؤلفههای سرمایۀ روانشناختی (خودکارآمدی، امیدواری، تابآوری و خوشبینی) بود. طرح پژوهش از نوع رابطهای بود و جامعۀ آماری پژوهش سالمندان شهر اصفهان بودند که از طریق نمونهگیری در دسترس، 245 نفر از میان آنها انتخاب چکیده کامل
هدف از این پژوهش پیشبینی بهزیستی معنوی سالمندان از طریق مؤلفههای سرمایۀ روانشناختی (خودکارآمدی، امیدواری، تابآوری و خوشبینی) بود. طرح پژوهش از نوع رابطهای بود و جامعۀ آماری پژوهش سالمندان شهر اصفهان بودند که از طریق نمونهگیری در دسترس، 245 نفر از میان آنها انتخاب شدند. ابزارهای پژوهش شامل مقیاس بهزیستی معنوی (محققساخته، گل پرور و همکاران، 1394)، و پرسشنامۀ سرمایۀ روانشناختی (مکگی، 2011) بودند. دادهها از طریق ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون همزمان چندگانه تحلیل شدند.یافتهها نشان دادند که بین مؤلفههای سرمایۀ روانشناختی (خودکارآمدی، امیدواری، تابآوری و خوشبینی) و بهزیستی معنوی در سالمندان رابطۀ مثبت معناداری وجود دارد (01/0>P ). نتایج تحلیل رگرسیون چندگانه به شیوۀ همزمان نیز نشان داد که از بین چهار مؤلفۀ سرمایۀ روانشناختی، خودکارآمدی (01/0>P )، تابآوری (05/0>P ) و خوشبینی (01/0>P ) بهطور معناداری قادر به پیشبینی بهزیستی معنوی سالمندان هستند.
پرونده مقاله
این پژوهش با هدف بررسی اثربخشی آموزش روش معماهای فرضی کلبرگ، معماهای زندگی واقعی و القای هیجان مثبت بر تصمیمگیری اخلاقی دختران نوجوان انجام شد. روش پژوهش از نوع شبهآزمایشی (پیشآزمون ـ پسآزمون) با گروه گواه بود. جامعۀ آماری پژوهش را همۀ دانشآموزان دختر پایۀ اول دبیر چکیده کامل
این پژوهش با هدف بررسی اثربخشی آموزش روش معماهای فرضی کلبرگ، معماهای زندگی واقعی و القای هیجان مثبت بر تصمیمگیری اخلاقی دختران نوجوان انجام شد. روش پژوهش از نوع شبهآزمایشی (پیشآزمون ـ پسآزمون) با گروه گواه بود. جامعۀ آماری پژوهش را همۀ دانشآموزان دختر پایۀ اول دبیرستان شهر یاسوج در سال تحصیلی (93ـ1392) تشکیل میدادند. با استفاده از روش نمونهگیری خوشهای چندمرحلهای 120 دانشآموز دختر انتخاب و بهطور تصادفی در چهار گروه 30نفری جایگزین شدند. مداخله در گروههای آزمایشی شامل 8جلسۀ 70 دقیقهای، آموزش به کمک روش معماهای فرضی کلبرگ و معماهای زندگی واقعی بود، یک گروه هم تحت القای هیجان مثبت قرار گرفت. افرادگروه آزمایش و گواه تکلیف تصمیمگیری اخلاقی روزانه (استارکی و همکاران، 2011) را بهعنوان پیشآزمون، پسآزمون و پیگیری تکمیل کردند. نتایج تحلیل کواریانس نشان داد که تمامی روشهای مداخله بر تصمیمگیری اخلاقی مؤثر بودهاند (05/0P =). نتایج آزمون تعقیبی L.S.D. نشان داد که بین گروه مداخله با گروه گواه (001/P =)، تفاوت معنیدار وجود داشت. هر چند، بین گروههای مداخلهای با یکدیگر تفاوت معنیداری وجود نداشت.
پرونده مقاله
هدف این پژوهش بررسی تاثیر درمان حساسسازی پنهان با درمان شناختی ـ رفتاری بر میزان قدرت میل و احتمال به مصرف کراک بود. این پژوهش نیمهآزمایشی، از تمامی مراجعهکنندگان به مراکز درمانی مواد شهرستان اسلامشهر در سال 1389 بود که سوءِ مصرف کراک داشتهاند بهعنوان جامعه آماری ا چکیده کامل
هدف این پژوهش بررسی تاثیر درمان حساسسازی پنهان با درمان شناختی ـ رفتاری بر میزان قدرت میل و احتمال به مصرف کراک بود. این پژوهش نیمهآزمایشی، از تمامی مراجعهکنندگان به مراکز درمانی مواد شهرستان اسلامشهر در سال 1389 بود که سوءِ مصرف کراک داشتهاند بهعنوان جامعه آماری استفاده کرد. 30 نفر با روش انتخاب در دسترس بهعنوان نمونه انتخاب و بهصورت تصادفی در دو گروه آزمایش و گواه قرار گرفتند (هر گروه 15 نفر). پیش و پس از مداخلات، همۀ مراجعان به پرسشنامۀ مقیاس پیشبینی بازگشت RPS (رایت، 2001) پاسخ دادند. گروه آزمایش 12 جلسه تحت درمان شناختی رفتاری به همراه حساسسازی پنهان قرار گرفت و گروه گواه فقط درمان شناختی رفتاری را دریافت کرد. برای تجزیه و تحلیل دادهها از آزمون کوواریانس استفاده شد. نتایج نشان داد که حساسسازی پنهان با درمان شناختی ـ رفتاری در میزان میل به مصرف مؤثر و در احتمال بازگشت به مصرف بیتأثیر است (01/0=P ).
پرونده مقاله
هدف این پژوهش پیشبینی انگیزش پیشرفت براساس سبکهای یادگیری کُلب در دانشآموزان دورۀ متوسطه شهر تهران بود. طرح پژوهش از نوع همبستگی است. جامعۀ آماری پژوهش همۀ دانشآموزان دورۀ متوسطۀ شهر تهران در سال تحصیلی 93ـ1392بودند. نمونهای شامل 720 دانشآموز (360 دختر، 360 پسر) ب چکیده کامل
هدف این پژوهش پیشبینی انگیزش پیشرفت براساس سبکهای یادگیری کُلب در دانشآموزان دورۀ متوسطه شهر تهران بود. طرح پژوهش از نوع همبستگی است. جامعۀ آماری پژوهش همۀ دانشآموزان دورۀ متوسطۀ شهر تهران در سال تحصیلی 93ـ1392بودند. نمونهای شامل 720 دانشآموز (360 دختر، 360 پسر) به روش نمونهگیری تصادفی خوشهای چند مرحلهای انتخاب شدند. ابزاره اندازهگیری شامل پرسشنامه سبکهای یادگیری (کلب و کلب 3،1ـ 2005) و پرسشنامۀ انگیزش پیشرفت (هرمنس، 1970) بود. دادهها با استفاده از رگرسیون گام به گام تحلیل گردید. نتایج پژوهش نشان داد از بین سبکهای یادگیری کلب، پس از حذف سبکهای یادگیری جذبکننده، همگرا و انطباقیابنده که تأثیر معناداری بر انگیزش پیشرفت نداشتند، فقط متغیر سبک یادگیری واگرا بهصورت معناداری قادر به پیشبینی انگیزش پیشرفت دانشآموزان بود (05/0 P&le).
پرونده مقاله
هدف از این پژوهش بررسی تأثیر خودکارآمدی تحصیلی و فراشناخت بر اضطراب امتحان و کمکطلبی تحصیلی در دانشآموزان پسر سال سوم دبیرستانهای شهر اهواز است. جامعۀ آماری این پژوهش را تمام دانشآموزان پسر سال سوم دبیرستانهای شهر اهواز در سال تحصیلی 93ـ1392 تشکیل میدهد. از این جا چکیده کامل
هدف از این پژوهش بررسی تأثیر خودکارآمدی تحصیلی و فراشناخت بر اضطراب امتحان و کمکطلبی تحصیلی در دانشآموزان پسر سال سوم دبیرستانهای شهر اهواز است. جامعۀ آماری این پژوهش را تمام دانشآموزان پسر سال سوم دبیرستانهای شهر اهواز در سال تحصیلی 93ـ1392 تشکیل میدهد. از این جامعۀ آماری نمونهای به تعداد 330 نفر با روش نمونهگیری تصادفی چندمرحلهای انتخاب شد. برای سنجش متغیرهای مورد مطالعه از پرسشنامههای مقیاس خودکارآمدی تحصیلی (میگلی و همکاران، 2000)، پرسشنامۀ فراشناخت حالتی (اونیل و عابدی، 1996) پرسشنامۀ اضطراب امتحان اهواز (1375)، پرسشنامۀ رفتار کمکطلبی (ریان و پینتریچ، 1997) استفاده شد. برای تحلیل دادهها از روش آماری تحلیل رگرسیون استفاده شد. نتایج رگرسیون نشان داد که بین متغیرهای خودکارآمدی تحصیلی و فراشناخت با اضطراب امتحان رابطۀ معنیداری وجود ندارد، در حالی که بین متغیرهای خودکارآمدی تحصیلی و فراشناخت با کمکطلبی تحصیلی رابطۀ معنیداری وجود دارد (001/0P < ).
پرونده مقاله
هدف از این پژوهش، بررسی تأثیر تدریس مشارکتی بر انسجام گروهی دانشجویان با واسطۀ نحوۀ مشارکت آنان در فرایند یاددهی ـ یادگیری بود. روش پژوهش از نوع همبستگی و جامعۀ آماری شامل تمامی دانشجویان مقطع کارشناسی رشتۀ مترجمی زبان انگلیسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد بندرعباس و دانشگاه چکیده کامل
هدف از این پژوهش، بررسی تأثیر تدریس مشارکتی بر انسجام گروهی دانشجویان با واسطۀ نحوۀ مشارکت آنان در فرایند یاددهی ـ یادگیری بود. روش پژوهش از نوع همبستگی و جامعۀ آماری شامل تمامی دانشجویان مقطع کارشناسی رشتۀ مترجمی زبان انگلیسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد بندرعباس و دانشگاه آزاد اسلامی واحد مرودشت، در سال تحصیلی 93ـ1392 بود. ابزار پژوهش پرسشنامۀ محیط گروهی (کارون و همکاران، 1985) و پرسشنامۀ رویکردهای مشارکت (تریاندیس و همکاران، 1994) بود. نتایج نشان داد که تدریس مشارکتی پیشبینیکنندۀ مثبت و معنیدار انسجام گروهی دانشجویان (49/0=2R، 001/0>P ) و پیشبینیکنندۀ مثبت و معنیدار رویکردهای جمعگرایی و فردگرایی دانشجویان (33/0=2R، 001/0>P ) است. همچنین رویکردهای جمعگرایی و فردگرایی دانشجویان پیشبینیکنندۀ مثبت و معنیدار انسجام گروهی در آنان (51/0=2R، 001/0>P ) است.
پرونده مقاله
هدف این پژوهش بررسی اثربخشی معنادرمانی گروهی بر احساس تنهایی زنان سالمند مقیم سرای سالمندان بود. نمونه از بین تمام زنان سالمند مقیم سراهای سالمندان شهرستان شهریار با استفاده از روش نمونهگیری در دسترس انتخاب و به صورت تصادفی دردوگروه آزمایشی و گواه گمارده شدند. سپس گروه چکیده کامل
هدف این پژوهش بررسی اثربخشی معنادرمانی گروهی بر احساس تنهایی زنان سالمند مقیم سرای سالمندان بود. نمونه از بین تمام زنان سالمند مقیم سراهای سالمندان شهرستان شهریار با استفاده از روش نمونهگیری در دسترس انتخاب و به صورت تصادفی دردوگروه آزمایشی و گواه گمارده شدند. سپس گروه آزمایش در ده جلسۀ دو ساعته (دو جلسه در هفته) معنادرمانی گروهی شرکت کردند و گروه گواه هیچ مداخلهای دریافت نکرد. ابزارگردآوری اطلاعات، مقیاس تجدیدنظر شدۀ احساس تنهایی (راسل و همکاران،1980) بود و برای تجزیه و تحلیل دادهها ازآزمون کواریانس استفاده شد. یافتههای این مطالعه نشان داد که معنادرمانی گروهی، احساس تنهایی را در گروه آزمایشی بهطور معناداری کاهش داده است (001/0>P ). باتوجه به این مطالعه میتوان گفت معنادرمانی گروهی بر کاهش احساس تنهایی زنان سالمند مؤثر است. بنابراین پیشنهاد میشود درمانهایی ازاین دست برای ارتقای سلامت روان سالمندان استفاده گردد.
پرونده مقاله
هدف از پژوهش بررسی رابطۀ تحولی میان ارزشهای انسانی بنیادی و ویژگیهای شخصیتی در سه دورۀ بزرگسالی در زنان و مردان بود. نمونه 328 نفر (169 زن و 159 مرد) مشتمل بر 3 گروه 1ـ بزرگسال جوان (39ـ20 ساله)، 2ـ بزرگسال میانسال (65ـ40 ساله) و 3ـ بزرگسال سالخورده (88 ـ66) بودند. زم چکیده کامل
هدف از پژوهش بررسی رابطۀ تحولی میان ارزشهای انسانی بنیادی و ویژگیهای شخصیتی در سه دورۀ بزرگسالی در زنان و مردان بود. نمونه 328 نفر (169 زن و 159 مرد) مشتمل بر 3 گروه 1ـ بزرگسال جوان (39ـ20 ساله)، 2ـ بزرگسال میانسال (65ـ40 ساله) و 3ـ بزرگسال سالخورده (88 ـ66) بودند. زمینهیاب ارزشی شوارتز (شوارتز و راس، 1995) و پرسشنامۀ کوتاه الگوی پنجعاملی شخصیت (رامستد و جان، 2007) اجرا شد. تحلیل همبستگی حاکی از رابطۀ مثبت معنیدار میان «ارزشهای متمرکز بر فرد» با ویژگیهای شخصیتی «برونگرایی»، «گشودگی در مقابل تغییر» و رابطۀ منفی معنیداری با ویژگی شخصیتی «توافقپذیری» بود. همچنین رابطۀ مثبت معنیدار میان «ارزشهای متمرکز بر جمع» با ویژگیهای شخصیتی «توافقپذیری» و «بیداری وجدان» و رابطۀ منفی معنیدار با ویژگی شخصیتی «برونگرایی» بود (05/0>P ). نتایج تحلیل کواریانس چندمتغیره نشان داد که میان گروههای سنی در بعد ارزشهای متمرکز بر جمع تفاوت وجود داشت (05/0>P ). روند نمودار صعودی بود و در محدودۀ بزرگسالی دوم به بالاترین حد خود رسید. میان گروههای جنسی در بعد ارزشهای متمرکز بر فرد تفاوت معنیدار بود (05/0>P ) و مردان بیشترین میانگین نمرات را داشتند.
پرونده مقاله
هدف از این پژوهش، پیشبینی خودکارآمدی دختران بر اساس ویژگیهای شخصیتی مادرانشان بود. روش پژوهش همبستگی و تعداد نمونه 351 دانشآموز مقطع متوسطۀ استان البرز بود که بهصورت نمونهگیری تصادفی خوشهای انتخاب شدند. ابزار پژوهش پرسشنامۀ شخصیتی نئو (مک کری و کاستا، 1985) و خودک چکیده کامل
هدف از این پژوهش، پیشبینی خودکارآمدی دختران بر اساس ویژگیهای شخصیتی مادرانشان بود. روش پژوهش همبستگی و تعداد نمونه 351 دانشآموز مقطع متوسطۀ استان البرز بود که بهصورت نمونهگیری تصادفی خوشهای انتخاب شدند. ابزار پژوهش پرسشنامۀ شخصیتی نئو (مک کری و کاستا، 1985) و خودکارآمدی (شرر و همکاران، 1982) بود. تحلیل یافتهها نشان داد از بین متغیرهای پیشبین، تنها خردهمقیاس مسؤولیتپذیری مادران، خودکارآمدی دختران را پیشبینی میکند و ضریب رگرسیون (226/0= &beta)، نشاندهندۀ رابطۀ مثبت مسؤولیتپذیری مادران با خودکارآمدی دختران بود (002/0>P ). همچنین، معدل دختران دبیرستانی با ضریب رگرسیون (330/0= &beta)، گویای همبستگی مثبت و معنادار (0001/0>P )؛ و سن مادران با ضریب رگرسیون (105/0-= &beta) گویای همبستگی منفی و معنادار با خودکارآمدی دختران آنها بود (037/0>P ). بنابراین، میتوان نتیجه گرفت با توجه به نقشی که مسؤولیتپذیری و فاصلۀ سنی کم مادران با دختران، بر خودکارآمدی دخترانشان دارد، لازم است با تقویت منابع مسؤولیتپذیری مادران، و تشویق مادران به فرزنددار شدن در سنین جوانی، خودکارآمدی فرزندان نوجوان آنها را افزایش داد.
پرونده مقاله
این پژوهش با هدف پیشبینی سبکهای عشق از طریق هموابستگی در زنان به اجرا در آمد. روش پژوهش، توصیفی از نوع همبستگی بود. گروه نمونه 450 زن ساکن شهر اصفهان بودند که با روش نمونهگیری در دسترس انتخاب شدند و به مقیاس سنجش هموابستگی (هاگزـ هامر و همکاران، 1998) و پرسشنامۀ سب چکیده کامل
این پژوهش با هدف پیشبینی سبکهای عشق از طریق هموابستگی در زنان به اجرا در آمد. روش پژوهش، توصیفی از نوع همبستگی بود. گروه نمونه 450 زن ساکن شهر اصفهان بودند که با روش نمونهگیری در دسترس انتخاب شدند و به مقیاس سنجش هموابستگی (هاگزـ هامر و همکاران، 1998) و پرسشنامۀ سبکهای عشق (هندریک و هندریک، 1986) پاسخ دادند. دادههای حاصل از پرسشنامههای پژوهش از طریق ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون چندگانه تحلیل گردید. نتایج نشان داد که بعضی از سبکهای عشق را میتوان از طریق مؤلفههای هموابستگی پیشبینی کرد، به این صورت که بجز سبک عشق منطقی و ایثارگرانه، چهار سبک عشق دیگر یعنی سبک عشق پرشورشهوانی، نمایشی، دوستانه و وابستۀ وسواسی از طریق مؤلفههای هموابستگی قابل پیشبینی است (01/0>P ).با توجه به نتایج بهدست آمده، میتوان گفت که هموابستگی متغیر مهمی در پیشبینی جنبههای اساسی زندگی از جمله روابط بینفردی به شمار میآید.
پرونده مقاله
این پژوهش بهمنظور برآورد روایی و پایایی نسخۀ تجدیدنظر شدۀ مقیاس اولیۀ اسلامی حسادت اجرا شده است. این مطالعه از نوع همبستگی است و در آن 1918 نفر از 30000 دانشجوی مرتبط با ادارۀ مشاورۀ نهاد مقام معظم رهبری (حفظهالله) به روش نمونهگیری تصادفی انتخاب شدند. دانشجویان، آزمو چکیده کامل
این پژوهش بهمنظور برآورد روایی و پایایی نسخۀ تجدیدنظر شدۀ مقیاس اولیۀ اسلامی حسادت اجرا شده است. این مطالعه از نوع همبستگی است و در آن 1918 نفر از 30000 دانشجوی مرتبط با ادارۀ مشاورۀ نهاد مقام معظم رهبری (حفظهالله) به روش نمونهگیری تصادفی انتخاب شدند. دانشجویان، آزمون اولیۀ حسادت (ولیزاده، 1389) را تکمیل کردند. در این پژوهش برای بررسی روایی مقیاس، از روشهای تحلیل عاملی (اکتشافی و تأییدی) و روایی همزمان استفاده شد. تحلیل عاملی یافتهها نشان میدهد که پرسشنامۀ تجدیدنظر شدۀ مقیاس اسلامی حسادت، چهار عامل (آزردگی از موفقیت دیگران، احساس محرومیت و حقارت، تمایل به سلب نعمت از دیگران و اندوه مقایسه) دارد و از روایی همزمان مناسب برخوردار است. برای بررسی پایایی مقیاس از روش بررسی همسانی درونی با آلفای کرونباخ استفاده شد. آلفای کرونباخ 93/0 نشاندهندۀ پایایی قوی این مقیاس است. براساس یافتههای پژوهش میتوان گفت این پرسشنامه دارای روایی و پایایی بالا است که میتوان با کاربرد آن، صفات اخلاقی ـ شخصیتی مرتبط با حسادت افراد را مورد مطالعه قرار داد و در کارهای بالینی و پژوهشهای آتی از آن استفاده کرد.
پرونده مقاله
این پژوهش با هدف بررسی پایایی و روایی مقیاس قدرت غذا (لو، بوترین، دیدی، آنانزیاتو، توماس و همکاران، 2009) در بین دانشجویان ایرانی انجام شد. 701 دانشجو، مقیاس قدرت غذا، خردهمقیاس خوردن بیرونی از پرسشنامۀ رفتار خوردن داچ (فناشتراین، فریجترز، برگرز و دفارس، 1986) و مقیا چکیده کامل
این پژوهش با هدف بررسی پایایی و روایی مقیاس قدرت غذا (لو، بوترین، دیدی، آنانزیاتو، توماس و همکاران، 2009) در بین دانشجویان ایرانی انجام شد. 701 دانشجو، مقیاس قدرت غذا، خردهمقیاس خوردن بیرونی از پرسشنامۀ رفتار خوردن داچ (فناشتراین، فریجترز، برگرز و دفارس، 1986) و مقیاس مهار (هرمن و پولیوی، 1980) را تکمیل کردند. برای محاسبۀ روایی سازه مقیاس از تحلیل عاملی تأییدی بهره گرفته شد. همچنین برای محاسبۀ روایی همگرا و واگرا، به ترتیب از آزمون همبستگی پیرسون بین مقیاس قدرت غذا با خردهمقیاس خوردن بیرونی و مقیاس مهار استفاده شد. نتایج تحلیل عاملی تأییدی نشان داد مدل کنونی مقیاس قدرت غذا با سه خردهمقیاس و یک نمرۀ کلی با دادهها برازش مناسبی دارد. میزان آلفای کرونباخ برای مقیاس قدرت غذا 88/0 و میزان ضریب بازآزمایی چهارماهه 65/0 بهدست آمد. همچنین همبستگیهای بهدست آمده میان این مقیاس و خردهمقیاس خوردن بیرونی (67/0=r؛ 01/0>P) و مقیاس مهار (24/0=r؛ 01/0>P) نشان از روایی همگرا و واگرای مناسب آن دارد. مقیاس قدرت غذا، مقیاسی مختصر و مفید است که برای ارزیابی تاثیر روانشناختی محیطهای امروزی که سرشار از غذا هستند، ساخته شده است. میتوان از این مقیاس برای مطالعۀ رفتار خوردن و تفاوت بین گرسنگی ناشی از تعادل حیاتی و گرسنگی لذتجویانه استفاده کرد.
پرونده مقاله