• XML

    isc pubmed crossref medra doaj doaj
  • فهرست مقالات


      • دسترسی آزاد مقاله

        1 - تأثیر آموزش هوش هیجانی و مهارت‌های زندگی بر سازگاری زناشویی زوج‌های جوان
        احمد یارمحمدیان نازنین بنکدار هاشمی کریم عسگری
        این پژوهش با هدف تعیین تأثیر آموزش هوش هیجانی و مهارت‌های زندگی بر سازگاری زناشویی زوج‌های جوان اجرا شد. پژوهش از نوع شبه‌آزمایشی سه‌گروهی (دو گروه آزمایش و یک گروه گواه) با پیش‌آزمون و پس‌آزمون و جامعۀ آماری شامل زوج‌های شرکت‌کننده در کارگاههای آموزشی یک فرهنگسرا بود. چکیده کامل
        این پژوهش با هدف تعیین تأثیر آموزش هوش هیجانی و مهارت‌های زندگی بر سازگاری زناشویی زوج‌های جوان اجرا شد. پژوهش از نوع شبه‌آزمایشی سه‌گروهی (دو گروه آزمایش و یک گروه گواه) با پیش‌آزمون و پس‌آزمون و جامعۀ آماری شامل زوج‌های شرکت‌کننده در کارگاههای آموزشی یک فرهنگسرا بود. تعداد 60 نفر (20 نفر گروه آموزش هوش هیجانی، 20 نفر گروه آموزش مهارت‌های زندگی و20 نفر گروه گواه) به روش نمونه‌گیری تصادفی ساده انتخاب و از طریق گمارش تصادفی در دو گروه آزمایشی و یک گروه گواه قرار گرفتند. ابزارهای سنجش، شامل آزمون سازگاری زناشویی (اسپانیر، 1976) و پرسشنامۀ جمعیت‌شناختی محقق‌ساخته بود. داده‌ها از طریق تحلیل کوواریانس تحلیل شد. یافته‌ها نشان داد که آموزش مهارت‌های زندگی و هوش هیجانی تأثیر معناداری بر سازگاری زناشویی و مؤلفه‌های آن (رضایت دوتایی، توافق دوتایی، همبستگی دوتایی و بیان محبت‌آمیز) در زوج‌های جوان دارد (01/0P )، ولی در رضایت زناشویی و همبستگی دو نفری بین دو گروه آموزش مهارت‌های زندگی و آموزش هوش هیجانی تفاوت معناداری به‌دست آمد (01/0P < ) . پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        2 - تأثیر درمان شناختی گروهی بر نشانه‌های بیخوابی در زنان مبتلا به بیخوابی مزمن
        نعیمه امین نیا اصغر آقایی حسین مولوی محمد رضا نجفی
            Knowledge & Research in Applied Psychology   Summer 2011 - Vol 12. No 2 (Continuous No. 44) این پژوهش با هدف تعیین تأثیر درمان ‌‌شناختی گروهی بر نشانه‌های بیخوابی مزمن در زنان مبتلا به بیخوابی مزمن اجرا شد. پژوهش از نوع نیمه‌آزمایشی (اندازه‌گیری تکرار شده) و جامعۀ آ چکیده کامل
            Knowledge & Research in Applied Psychology   Summer 2011 - Vol 12. No 2 (Continuous No. 44) این پژوهش با هدف تعیین تأثیر درمان ‌‌شناختی گروهی بر نشانه‌های بیخوابی مزمن در زنان مبتلا به بیخوابی مزمن اجرا شد. پژوهش از نوع نیمه‌آزمایشی (اندازه‌گیری تکرار شده) و جامعۀ آماری آن زنان مراجعه‌کننده به مطب‌های متخصصان مغز و اعصاب بودند که از بین آنها، 18 نفر، به‌صورت در دسترس انتخاب و به‌طور تصادفی در دو گروه آزمایش (درمان‌شناختی گروهی) و گواه (درمان‌دارویی) قرار گرفتند. همۀ شرکت‌کنندگان داروی خواب‌آور (بنزودیازپین‌ها) مصرف می‌کردند. ابزار سنجش پرسشنامۀ محقق‌ساختۀ نشانه‌های بیخوابی مزمن بود. داده‌ها از طریق تحلیل کوواریانس تحلیل شد. یافته‌ها نشان داد درمان‌شناختی گروهی بر کاهش نشانه‌های بیخوابی مزمن به‌طور معناداری مؤثر است (01/0 P < ). پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        3 - تأثیر آموزش حل مسأله مبتنی بر نظریۀ انتخاب بر الگوهای ارتباطی زوج‌ها
        حسین کشاورز افشار مسعود اسدی زهرا جهان بخشی مهدی خاص محمدی
        این پژوهش با هدف تعیین تأثیر آموزش حل مسأله با تأکید بر نیازهای بنیادینِ نظریۀ انتخاب بر الگوهای ارتباطی زوج‌ها اجرا شد. روش پژوهش نیمه‌آزمایشی دو گروهی با پیش‌آزمون و پس‌آزمون و جامعۀ آماری شامل کلیۀ زوج‌های شهر کرج بودند که از میان آنها 12 زوج (6 زوج در گروه آزمایش و چکیده کامل
        این پژوهش با هدف تعیین تأثیر آموزش حل مسأله با تأکید بر نیازهای بنیادینِ نظریۀ انتخاب بر الگوهای ارتباطی زوج‌ها اجرا شد. روش پژوهش نیمه‌آزمایشی دو گروهی با پیش‌آزمون و پس‌آزمون و جامعۀ آماری شامل کلیۀ زوج‌های شهر کرج بودند که از میان آنها 12 زوج (6 زوج در گروه آزمایش و 6 زوج در گروه گواه) به روش نمونه‌گیری داوطلبانه انتخاب شدند و به‌طور تصادفی در دو گروه آزمایش و گواه قرار گرفتند. ابزار سنجش شامل پرسشنامۀ الگوهای ارتباطی (کریستنسن و سالاوی، 1984) بود و داده‌ها از طریق تحلیل کوواریانس تحلیل شد. یافته‌ها نشان داد که تفاوت معناداری بین گروه آزمایش و گواه در الگوهای ارتباطی سازندۀ متقابل، اجتناب متقابل، توقع / کناره‌گیری کلی، توقع مرد/ کناره‌گیر زن و توقع زن / کناره‌گیر مرد وجود دارد (05/0P < ). پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        4 - تأثیر آموزش مهارت‌های زندگی و راهبردهای تأثیر آموزش مهارت‌های زندگی و راهبردهای دانشجویان دختر
        جواد خلعتبری فرشته عزیززاده حقیقی
        این پژوهش با هدف مقایسۀ تأثیر برنامۀ آموزش مهارت‌های زندگی و راهبردهای مقابله با فشار روانی بر سلامت روان دانشجویان دختر اجرا شد. پژوهش از نوع آزمایشی با طرح پیش‌آزمون ـ پس‌آزمون سه گروهی و جامعۀ آماری، دانشجویان دختر دانشکدۀ فنی و حرفه‌ای دکتر معین رشت بودند، که از بین چکیده کامل
        این پژوهش با هدف مقایسۀ تأثیر برنامۀ آموزش مهارت‌های زندگی و راهبردهای مقابله با فشار روانی بر سلامت روان دانشجویان دختر اجرا شد. پژوهش از نوع آزمایشی با طرح پیش‌آزمون ـ پس‌آزمون سه گروهی و جامعۀ آماری، دانشجویان دختر دانشکدۀ فنی و حرفه‌ای دکتر معین رشت بودند، که از بین آنها 300 نفر به شیوه نمونه‌گیری تصادفی ساده انتخاب و پس از اجرای اولیۀ پرسشنامه سلامت عمومی بر روی آنها، 45 نفر که دارای بالاترین امتیازات بودند، انتخاب و در سه گروه 15 نفری (دو گروه آزمایشی و یک گروه گواه) به‌صورت تصادفی قرار گرفتند. ابزار سنجش پرسشنامۀ سلامت عمومی (گلدبرگ و هیلیر، 1979) بود و داده‌ها از طریق تحلیل کوواریانس چندمتغیری (مانکووا) تحلیل شد. یافته‌ها نشان داد، آموزش‌ مهارت‌های زندگی (01/0P < ) و راهبردهای مقابله با فشار روانی (05/0P < ) به‌طور معناداری موجب افزایش سلامت روان در دانشجویان می‌گردد. همچنین در مقایسۀ تأثیر آموزش راهبردهای مقابله با فشار روانی با آموزش مهارت‌های زندگی مشخص گردید که آموزش راهبردهای مقابله با فشار روانی تأثیر بیشتری نسبت به آموزش مهارت‌های زندگی بر افسردگی دانشجویان دختر دارد. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        5 - رابطۀ پنج عامل بزرگ شخصیت مدیران و سرپرستان با رفتارهای مدنی سازمانی کارکنان
        حسین سماواتیان فاطمه خانی ابوالقاسم نوری محمدرضا صمصام شریعت
        این پژوهش با هدف تعیین رابطۀ پنج عامل بزرگ شخصیت مدیران و سرپرستان با رفتارهای مدنی سازمانی (OCB) کارکنان آنها اجرا شد. پژوهش از نوع همبستگی است و جامعۀ آماری، مدیران، سرپرستان و کارکنان دو مجموعۀ صنعتی بودند، که از طریق نمونه‌گیری تصادفی 73 مدیر و سرپرست و 204 نفر از ک چکیده کامل
        این پژوهش با هدف تعیین رابطۀ پنج عامل بزرگ شخصیت مدیران و سرپرستان با رفتارهای مدنی سازمانی (OCB) کارکنان آنها اجرا شد. پژوهش از نوع همبستگی است و جامعۀ آماری، مدیران، سرپرستان و کارکنان دو مجموعۀ صنعتی بودند، که از طریق نمونه‌گیری تصادفی 73 مدیر و سرپرست و 204 نفر از کارکنان انتخاب شدند. ابزارهای سنجش شامل پرسشنامۀ پنج عامل بزرگ شخصیت (کاستا و مک‌کری،1990) و پرسشنامۀ رفتارهای مدنی سازمانی (لی وآلن، 2002) بود. داده‌ها از طریق ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون چندگانه (شیوۀ همزمان) تحلیل شد. یافته‌ها نشان داد، بین تجربه‌پذیری، توافق‌پذیری و وظیفه‌شناسی مدیران و سرپرستان با رفتارهای مدنی سازمانی معطوف به افراد و سازمان در کارکنان رابطۀ معناداری وجود دارد (05/0P پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        6 - مقایسۀ زمان واکنش، حواس‌پرتی و خستگی در رانندگان درگیر در تصادفات و رانندگان عادی
        محمد نریمانی سوران رجبی بتول احدی سید سامان حسینی
          این پژوهش با هدف مقایسۀ زمان واکنش، حواس‌پرتی و عامل خستگی در رانندگان دارای تجربه تصادف با رانندگان عادی اجرا شد. روش پژوهش پس‌رویدادی و جامعه آماری شامل رانندگان دارای تجربۀ تصادف که به مراکز ترافیک ارجاع شده بودند و گروهی از رانندگان بدون تجربۀ تصادف بودند، که از م چکیده کامل
          این پژوهش با هدف مقایسۀ زمان واکنش، حواس‌پرتی و عامل خستگی در رانندگان دارای تجربه تصادف با رانندگان عادی اجرا شد. روش پژوهش پس‌رویدادی و جامعه آماری شامل رانندگان دارای تجربۀ تصادف که به مراکز ترافیک ارجاع شده بودند و گروهی از رانندگان بدون تجربۀ تصادف بودند، که از میان آنها ، دو گروه 30 نفری به روش نمونه‌گیری تصادفی ساده انتخاب شدند. ابزارهای سنجش شامل زمان‌سنج واکنش (داندرس، 1968)، آزمون حواس‌پرتی تولوز ـ پیرون (پیرون، 1986) و آزمون خستگی (کروپ و همکاران، 1989) بود. داده‌ها از طریق تحلیل واریانس چندمتغیری (مانوا) تحلیل شد. یافته‌ها نشان داد، زمان واکنش دست و پا در رانندگان درگیر در تصادفات رانندگی به‌صورت معناداری (01/0> P ) بالاتر از گروهی است که چنین تجربه‌ای نداشته‌اند. همچنین حواس‌پرتی و خستگی در افراد تصادف کرده به‌صورت معناداری (01/0> P ) بالاتر از گروهی بود که تجربه تصادف در رانندگی نداشتند. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        7 - رابطۀ رضایت از زندگی و طرحواره‌های ناسازگار اولیه در دانشجویان
        مائده یوسف نژاد شیروانی مهرانگیز پیوسته گر
        این پژوهش با هدف تعیین رابطۀ رضایت از زندگی با طرحواره‌های ناسازگار اولیه در دانشجویان اجرا شد. پژوهش از نوع همبستگی و جامعۀ آماری دانشجویان دانشگاههای شهر بابل بودند که از بین آنها 300 نفر از رشته‌های مختلف (150 دختر و 150 پسر) به روش نمونه‌گیری تصادفی خوشه‌ای انتخاب ش چکیده کامل
        این پژوهش با هدف تعیین رابطۀ رضایت از زندگی با طرحواره‌های ناسازگار اولیه در دانشجویان اجرا شد. پژوهش از نوع همبستگی و جامعۀ آماری دانشجویان دانشگاههای شهر بابل بودند که از بین آنها 300 نفر از رشته‌های مختلف (150 دختر و 150 پسر) به روش نمونه‌گیری تصادفی خوشه‌ای انتخاب شدند. ابزارهای سنجش شامل فرم کوتاه پرسشنامۀ طرحواره‌های ناسازگار اولیه (YSQ-SF) (یانگ، 2005) و پرسشنامۀ رضایت از زندگی (داینر و همکاران، 1985) بود. داده‌ها از طریق ضریب همبستگی پیرسون، تحلیل رگرسیون چندگانه (شیوۀ گام به گام) و آزمون t گروههای مستقل تحلیل شد. یافته‌ها نشان داد بین ِمحرومیت هیجانی، انزوای اجتماعی، نقص / شرم، شکست، وابستگی/ بی‌کفایتی، آسیب‌پذیری نسبت به ضرر یا بیماری، اطاعت، از خودگذشتگی، بازداری هیجانی، معیارهای سرسختانه / عیب‌جویی افراطی، خویشتن‌داری و خودانضباط ناکافی با رضایت از زندگی رابطۀ منفی معنادار وجود دارد (05/0 P پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        8 - رابطۀ عدالت تعاملی همکارمحور و عدالت رویه‌ای با رفتارهای مدنی سازمانی
        امیر حسین سمسار محسن گل پرور سید حمید آتش پور
        این پژوهش با هدف تعیین رابطۀ عدالت تعاملی همکارمحور و عدالت رویه‌ای با رفتارهای مدنی سازمانی اجرا شد. روش پژوهش همبستگی و جامعۀ آماری، کارکنان چند مجموعۀ صنعتی در شهر اصفهان بودند، که از بین آنها، 306 نفر به روش نمونه‌گیری سهل‌الوصول انتخاب شدند. ابزارهای سنجش شامل پرسش چکیده کامل
        این پژوهش با هدف تعیین رابطۀ عدالت تعاملی همکارمحور و عدالت رویه‌ای با رفتارهای مدنی سازمانی اجرا شد. روش پژوهش همبستگی و جامعۀ آماری، کارکنان چند مجموعۀ صنعتی در شهر اصفهان بودند، که از بین آنها، 306 نفر به روش نمونه‌گیری سهل‌الوصول انتخاب شدند. ابزارهای سنجش شامل پرسشنامه عدالت سازمانی ادراک شده و پرسشنامۀ رفتارهای مدنی سازمانی (هالند، 2002) بود. داده‌ها از طریق ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون چندگانه (شیوۀ همزمان) تحلیل شد. یافته‌ها نشان داد عدالت رویه‌ای و عدالت تعاملی همکارمحور با رفتارهای مدنی سازمانی معطوف به سازمان و معطوف به همکاران دارای همبستگی مثبت و معنادار هستند (01/0P پرونده مقاله