عنوان پایان نامه: ساخت و رواسازی پرسشنامه سنجش رفتارشغلی با استفاده از رویکرد صفات شخصیت"چکیده"پژوهش حاضر در زمینه سنجش رفتار شغلی بر اساس رویکرد صفات شخصیت انجام پذیرفته به عبارتی هدف اصلی این تحقیق معرفی ساخت و رواسازی پرسشنامه سنجش رفتارهای شغلی بر اساس صفات شخصیت تا چکیده کامل
عنوان پایان نامه: ساخت و رواسازی پرسشنامه سنجش رفتارشغلی با استفاده از رویکرد صفات شخصیت"چکیده"پژوهش حاضر در زمینه سنجش رفتار شغلی بر اساس رویکرد صفات شخصیت انجام پذیرفته به عبارتی هدف اصلی این تحقیق معرفی ساخت و رواسازی پرسشنامه سنجش رفتارهای شغلی بر اساس صفات شخصیت تا بعنوان منبعی جهت سنجش رفتار کاری پرسنل از نقطه نظر شناسایی صفات شخصیتی استفاده گردد.بدین منظور با استفاده از پرسشنامه ای در دو مرحله از :(250 نفراول به منظور تحلیل عاملی اکتشافی پرسشنامه ) و(250 نفر دوم برای آزمون تحیلی عاملی تاییدی)در دو گروه با نمرات ارزیابی رفتاری پایین و ارزیابی رفتاری بالا پرسنل مورد سنجش و تحلیل قرار گرفت.جهت تجزیه تحلیل اطلاعات از روش آماری معادلات ساختاری(SEM) با استفاده از نرم افزار SPSS و AMOSاستفاده شد.نتایج حاکی از تایید همه فرضیه های مطرح شده بوده است بعبارتی نتایج نشان داد با سنجش ویژگی های صفات شخصیتی فرد با سیاهه محقق ساخته این تحقیق می توان رفتار شغلی پرسنل را پیش بینی و سنجش کرد.
پرونده مقاله
چکیدهپژوهش حاضر با هدف بررسی ویژگیهای روانسنجی پرسشنامه نوموفوبیا (بیموبایل هراسی) در بین دانشجویان ایرانی انجام شد. این مطالعه از نوع زمینهیابی بوده است و نمونه پژوهش حاضر مشتمل بر 384 نفر از دانشجویان (186 نفر پسر و 198 نفر دختر) از دانشجویان دانشگاه آزاد واحد تهرا چکیده کامل
چکیدهپژوهش حاضر با هدف بررسی ویژگیهای روانسنجی پرسشنامه نوموفوبیا (بیموبایل هراسی) در بین دانشجویان ایرانی انجام شد. این مطالعه از نوع زمینهیابی بوده است و نمونه پژوهش حاضر مشتمل بر 384 نفر از دانشجویان (186 نفر پسر و 198 نفر دختر) از دانشجویان دانشگاه آزاد واحد تهران مرکزی در سال تحصیلی 96-1395 تشکیل دادند که به روش نمونهگیری خوشهای چندمرحلهای انتخاب شدند. در این پژوهش ابتدا پرسشنامه نوموفوبیا (NMP-Q) به فارسی ترجمه و سپس بر روی 50 نفر از دانشجویان اجرا شد که ضریب آلفای کرونباخ آن برای کل مقیاس و مؤلفههای آن بسیار رضایتبخش بود و درنهایت تصمیم گرفته شد که اجرای نهایی بدون تغییری در مواد آزمون صورت گیرد. نتایج تحلیل عاملی اکتشافی نشان داد که این پرسشنامه دارای 4 عامل است که درمجموع 1/48 درصد از واریانس کل را تبیین نمودند. همچنین نتایج نشان داد که اعتبار آزمون به روش آلفای کرونباخ برای کل پرسشنامه 81/0 و برای عاملهای عدم دسترسی به اطلاعات 81/0، از دست دادن راحتی و آسایش 79/0، عدم توانایی برقراری ارتباط 82/0 و از دست دادن ارتباط 83/0 به دست آمد. این مطالعه تأیید کرد که میتوان از پرسشنامه سنجش نوموفوبیا (NMP-Q) بهعنوان ابزاری معتبر و مناسب جهت سنجش بیموبایل هراسی در جامعه دانشجویان ایرانی استفاده کرد. بررسی اعتبار این پرسشنامه در سطح جمعیت عمومی پیشنهاد میشود.واژههای کلیدی: هنجاریابی؛ پرسشنامه نوموفوبیا (NMP-Q)؛ دانشجویان ایرانی
پرونده مقاله
کسب موفقیت دربازیهای المپیکی در تمامی دنیا به یک اولویت اصلی تبدیلشده است .هدف پژوهش حاضر استاندارد سازی وابزارسازی عوامل موثر بر موفقیت کاروان اعزامی ایران به المپیک بوده است. مرور پیشینه ومبانی نظری حاکی از آن است که عوامل متعددی بر موفقیت در المپیک موثر است اما در چکیده کامل
کسب موفقیت دربازیهای المپیکی در تمامی دنیا به یک اولویت اصلی تبدیلشده است .هدف پژوهش حاضر استاندارد سازی وابزارسازی عوامل موثر بر موفقیت کاروان اعزامی ایران به المپیک بوده است. مرور پیشینه ومبانی نظری حاکی از آن است که عوامل متعددی بر موفقیت در المپیک موثر است اما در این زمینه ابزار معتبری برای آشکارسازی عوامل موثر بر موفقیت کاروان اعزامی ایران به المپیک طراحی نشده است. پس از بررسی مبانی نظری و ادبیات پژوهش وشناسایی عوامل مختلف موثر بر موفقیت در المپیک و مصاحبه با 17 صاحب نظران المپیکی ابزار55 سوالی تهیه گردید.همچنین این پرسشنامه "عوامل موثر بر موفقیت کاروان اعزامی ایران به المپیک "توسط407 نفر از کارشناسان وصاحب نظران المپیکی بصورت گزینش تصادفی پر گردیده است.برای تعیین پایایی سوالات از آلفای کرونباخ استفاده گردید.روایی سازه وتحلیل ها توسط نرم افزار های SPSSنسخه 22 وlisrel صورت گرفت. پرسشنامه تحت عوامل اقتصادی، مدیریتی، آموزشی، سیاستی و اجتماعی، دستاورد، پیشینه مدالآوری، فرهنگی، انگیزش، ارتباطات، استعدادیابی، جمعیتی و جغرافیایی مورد استاندارد سازی موردتحلیل عامل اکتشافی وتاییدی قرار گرفت .همچنین ودر نهایت ابزار دارای روایی وپایایی مناسب وبهترین ابزار مرتبط بوده است.امید است با کمک این ابزار شاهد موفقیت بیش از پیش ورزشکارن وکاروان های ورزشی در المپیک های متعددی باشیم.
پرونده مقاله
هدف اصلی این پژوهش بررسی نقش عوامل خانوادگی و مدرسه‎ای بر مهارتهای زندگی دختران و پسران نوجوان است. جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه دانش آموزان مقطع متوسطه دوم شهر تهران در سال تحصیلی 94 – 1395 است. نمونه پژوهش شامل 220 نفر( 114 نفر دختر و 106 پسر) از شمال، ج چکیده کامل
هدف اصلی این پژوهش بررسی نقش عوامل خانوادگی و مدرسه‎ای بر مهارتهای زندگی دختران و پسران نوجوان است. جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه دانش آموزان مقطع متوسطه دوم شهر تهران در سال تحصیلی 94 – 1395 است. نمونه پژوهش شامل 220 نفر( 114 نفر دختر و 106 پسر) از شمال، جنوب، مرکز، شرق و غرب تهران میباشد که به روش نمونهگیری خوشهای چندمرحلهای انتخاب شدند. ابزار این پژوهش شامل پرسشنامه ویژگیهای دموگرافیک و عوامل خانوادگی و پرسشنامه عوامل مدرسهای و پرسشنامه مهارتهای زندگی نوجوانان بود. دادههای حاصل از این پژوهش با روش تحلیل واریانس تک متغیره و آزمون تعقیبی شفه مورد تحلیل قرار گرفتند. نتایج نشان داد که در بین عوامل خانوادگی شغل پدر، سطح درآمد خانواده، رابطه والدین با یکدیگر بر مهارتهای زندگی نوجوانان و در بین عوامل مدرسهای رابطه معلمان و مدیران و کارکنان مدرسه با دانش آموزان و پیشرفت تحصیلی و علاقه به تحصیل در داشتن مهارت‎های زندگی نوجوانان تأثیر دارد.
پرونده مقاله
هدف پژوهش حاضر، بررسی روایی عاملی و پایایی پرسشنامه ساختار هدفی کلاس و ارتباط آن با هیجان های تحصیلی دانش آموزان است. این پرسشنامه توسط میدگلی و همکاران (2000) ساخته شده است. به همین منظور به طور تصادفی 400 دانش آموز دختر و پسر از بین دبیرستانهای استان کهگیلویه و بویرا چکیده کامل
هدف پژوهش حاضر، بررسی روایی عاملی و پایایی پرسشنامه ساختار هدفی کلاس و ارتباط آن با هیجان های تحصیلی دانش آموزان است. این پرسشنامه توسط میدگلی و همکاران (2000) ساخته شده است. به همین منظور به طور تصادفی 400 دانش آموز دختر و پسر از بین دبیرستانهای استان کهگیلویه و بویراحمد، انتخاب شدند. برای بررسی پایایی پرسشنامه از ضریب آلفای کرانباخ و برای تعیین روایی عاملی آن از تحلیل عاملی اکتشافی و تاییدی استفاده شد. همسو با نتایج پژوهش میدگلی و همکاران(2000) مطالعه حاضر نشان داد که این پرسشنامه از همسانی درونی قابل قبولی برخوردار است و ضرایب آلفای کرانباخ در زیر مقیاسهای آن بین 79/0 تا 90/0 است. همچنین نتایج تحلیل عاملی اکتشافی و تاییدی مؤید آن است که ساختار پرسشنامه برازش قابل قبولی با داده ها دارد و کلیه شاخص های نیکویی برازش، مدل را تایید می-کنند. همچنین نتایج نشان داد ساختار هدفی تبحری و ساختار هدفی عملکردی- رویکردی با هیجان های مثبت(لذت از کلاس و امیدواری در کلاس) رابطه مثبت و معنادار وجود دارد. ساختار تبحری با هیجانهای منفی(خستگی از کلاس و اضطراب در کلاس)، رابطه منفی دارد درحالیکه رابطه بین ساختار هدفی عملکردی- رویکردی و هیجان های منفی معنادار نبوده است. علاوه براین، ساختار هدفی عملکردی-اجتنابی با هیجان های منفی رابطه مثبت و با هیجان های مثبت رابطه منفی دارد. بنابراین،این پرسشنامه میتواند ابزار مناسبی برای ارزیابی ادراک دانشآموزان از ساختار هدفی کلاس باشد و ساختار هدفی کلاس در چگونگی هیجان های دانش آموزان نقش اثرگذاری دارد.
پرونده مقاله
هدف: با توجه به کاربرد آزمون هوش تجدید نظر شده کودکان وکسلر WISC-R در مراکز درمانی ایران و هنجاریابی نشدن این آزمون در گروه سنی 15 ساله ها پژوهش حاضر با هدف هنجاریابی این آزمون انجام شد.روش: این پژوهش از نوع توصیفی بود. تعداد 120 نفر (60 دختر و 60 پسر) در سه گروه سنی به چکیده کامل
هدف: با توجه به کاربرد آزمون هوش تجدید نظر شده کودکان وکسلر WISC-R در مراکز درمانی ایران و هنجاریابی نشدن این آزمون در گروه سنی 15 ساله ها پژوهش حاضر با هدف هنجاریابی این آزمون انجام شد.روش: این پژوهش از نوع توصیفی بود. تعداد 120 نفر (60 دختر و 60 پسر) در سه گروه سنی به روش نمونه گیری طبقه ای تصادفی به عنوان نمونه مورد ارزیابی قرار گرفتند. پارامتر های توصیفی نمرات خام خرده مقیاسها محاسبه شد و با استفاده از جدول Z با تبدیل غیر خطی به نمرات استاندارد تبدیل گردید. نمرات استاندارد هر خرده مقیاس با تبدیل خطی به نمره تراز شده ای با میانگین 10 و انحراف استاندارد 3 تبدیل شدند. اعتبار خرده مقیاس های کلامی و عملی و کل خرده مقیاس ها با محاسبه ضریب آلفای کرونباخ مورد ارزیابی قرار گرفت. میانگین ضریب هوش کلامی، عملی و کل گروه محاسبه گردید. یافته ها: سه جداول تبدیل نمرات خام به نمرات تراز شده بدست آمد. با استفاده از نمرات 10 مقیاس اصلی در جداول بدست آمده میانگین ضرایب هوش کلامی VIQ=96.93 عملی PIQ=97.12 و کل FSIQ=96.69 بدست آمد. متوسط اعتبار خرده مقیاس های کلامی 82/. =α و عملی 71/0=α و کل خرده مقیاس ها84/.=α بود و در سطح قابل قبولی بودند. نتیجه گیری: با توجه به نتایج می توان بیان کرد که این آزمون قابلیت استفاده برای تعیین هوشبهر در دانش آموزان 15 ساله را دارا می باشد و جداول تبدیل نمرات بدست آمده می تواند از سوی مشاوران، روانشناسان برای این گروه سنی استفاده شود.
پرونده مقاله
هدف پژوهش حاضر بررسی شاخصهای روانسنجی مقیاس عوامل دانشگاهی مؤثر بر تجربهی پژوهشی در دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه چمران اهواز بود. جامعهی آماری این پژوهش شامل کلیهی دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه شهید چمران اهواز در سال تحصیلی 95-1396 ، که تعداد آنها 1130 نفر چکیده کامل
هدف پژوهش حاضر بررسی شاخصهای روانسنجی مقیاس عوامل دانشگاهی مؤثر بر تجربهی پژوهشی در دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه چمران اهواز بود. جامعهی آماری این پژوهش شامل کلیهی دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه شهید چمران اهواز در سال تحصیلی 95-1396 ، که تعداد آنها 1130 نفر بود . از این تعداد 325 نفر بهعنوان نمونهی پژوهش با روش نمونه-گیری تصادفی طبقهای انتخاب شدند. مقیاس به کار گرفتهشده در پژوهش عبارت بود از مقیاس تاربان و لوگی (2012) که دارای 32 ماد و دربرگیرنده پنج زیر مقیاس فرعی طرز فکر پژوهشی، طرز فکر دانشگاهی، حمایت اساتید، حمایت همکلاسی و روشهای تحقیق است. اعتبار مقیاس با روش آلفای کرونباخ و باز آزمایی محاسبه شد که به ترتیب ضرایب مطلوبی معادل 85/0 و 82/0 بهدست آمد. برای بررسی روایی مقیاس از روش تحلیل عاملی تأییدی استفاده شد شاخصهای برازش مدل نشان از برازش مناسب مدل و درنتیجه روا بودن مقیاس داشتند، نتایج آزمون تی نشان داد که بین دانشجویان مرد و زن ازلحاظ نمره کلی عوامل دانشگاهی مؤثر بر تجربهی پژوهشی تفاوت معنیداری وجود ندارد.
پرونده مقاله