• XML

    isc pubmed crossref medra doaj doaj
  • فهرست مقالات


      • دسترسی آزاد مقاله

        1 - تأثیر فرهنگ تیمی بر انسجام تیمی در تیم‌های والیبال دسته یک استان کرمان
        محمدحسین قربانی سید جلیل میریوسفی احسان محمدی ترکمانی
        هدف پژوهش حاضر، بررسی تأثیرِ فرهنگ تیمی بر انسجام تیمی در تیم‌های والیبال دسته یک استان کرمان بود. پژوهش از نوع توصیفی پیمایشی بود و به‌صورت میدانی اجرا شد. نمونۀ آماری، برابر با جامعه و شامل تمامی بازیکنان، مربیان و کادر اداری تیم‌های والیبال دسته یک آقایان و بانوان اس چکیده کامل
        هدف پژوهش حاضر، بررسی تأثیرِ فرهنگ تیمی بر انسجام تیمی در تیم‌های والیبال دسته یک استان کرمان بود. پژوهش از نوع توصیفی پیمایشی بود و به‌صورت میدانی اجرا شد. نمونۀ آماری، برابر با جامعه و شامل تمامی بازیکنان، مربیان و کادر اداری تیم‌های والیبال دسته یک آقایان و بانوان استان کرمان، به تعداد 167 نفر بوده است. ابزار پژوهش، پرسشنامۀ فرهنگ سازمانی مخصوصِ تیم‌های ورزشی بایلی4 (2007) و برای سنجش انسجام تیمی پرسشنامۀ استاندارد محیط گروهی5 کارون 6و همکاران(1985) بود. روایی پرسشنامه‌ها ازسوی 10 نفر خبره و پایایی آنها با روش آلفای کرونباخ تأئید شد. داده‌های پژوهش با رویکرد مدل‌سازی معادلاتِ ساختاری و نرم‌افزار Warp pls5، تحلیل، و مناسب‌بودنِ شاخص‌های ارزیابی مدل تأئید شد. نتایج نشان داد فرهنگ تیمی بر انسجام تیمی دارای اثر مثبت معناداری، برابر با 0.755 است. سه بُعد انطباق‌پذیری، درگیرِ کار شدن و مأموریت‌گرایی نیز به‌ترتیب، دارای اثر مثبت معناداری، برابر 198/0، 858/0858 و 231/0 بر انسجام تیمی بوده است، تنها اثر بُعد سازگاری(تداوم رویه)، بر انسجام تیمی معنادار نبود. درمجموع، باتوجه به ضریبِ تعیین می‌توان گفت فرهنگ تیمی پیش‌بینی‌کنندۀ خوبی برای انسجام تیمی در تیم‌های ورزشی است. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        2 - تحلیل ارتباط علّی اعتماد برند و تصویر برند با وفاداری مصرف‌کنندگان محصولات ورزشی در شهر یزد
        داوود نصر اصفهانی آرزو سادات وزیری
        هدف از این پژوهش، تحلیل ارتباط علّی اعتماد برند و تصویر برند با وفاداری مصرف‌کنندگان محصولات ورزشی در شهر یزد بوده است. روش پژوهش، از نظر هدف کاربردی، از نظر ماهیت از نوع تحقیقات علّی است که به‌صورت پیمایشی انجام شده است. جامعۀ آماری این پژوهش را کلیۀ مصرف‌کنندگان محصول چکیده کامل
        هدف از این پژوهش، تحلیل ارتباط علّی اعتماد برند و تصویر برند با وفاداری مصرف‌کنندگان محصولات ورزشی در شهر یزد بوده است. روش پژوهش، از نظر هدف کاربردی، از نظر ماهیت از نوع تحقیقات علّی است که به‌صورت پیمایشی انجام شده است. جامعۀ آماری این پژوهش را کلیۀ مصرف‌کنندگان محصولات ورزشیِ ساکن شهر یزد تشکیل داده‌اند. با استفاده از فرمول آماری حجم نمونۀ 392 نفر تخمین زده شد. ابزار اندازه‌گیری، پرسشنامۀ محقق‌ساخته بود که اعتبار و روایی آن برای این پژوهش مورد آزمون قرار گرفت(ضریب آلفای کرونباخ 88/0). برای تحلیل داده‌های حاصل از نرم‌افزار SPSS نسخۀ 22 و لیزرل استفاده شد. نتایج نشان داد که مدل‌های عاملی و ساختاری پژوهش دارای برازش مناسبی هستند. باتوجه به نتایج به‌دست‌آمده از مدل معادلات ساختاری، ارتباط اعتماد به برند و تصویر برند با 81/0، بیشتر از متغیرهای دیگر بود. به‌علاوه، نتایج به‌دست‌آمده نشان داد، بین متغیر اعتماد برند با وفاداری مصرف‌کننده، رابطۀ مثبت و معناداری برقرار است. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        3 - رابطۀ رهبری توانمندساز، نگرش و تسهیم دانش در بازیکنان تیم‌های فوتبال لیگ برتر ایران
        سیروس احمدی آزاده سیدعالی نژاد
        هدف از تحقیق حاضر، بررسی رابطۀ رهبری توانمندساز، نگرش و رفتار تسهیم دانش دربین بازیکنان تیم‌های لیگ برتر فوتبال ایران است. جامعۀ آماری تحقیق حاضر را کلیۀ بازیکنان حاضر در لیگ برتر فوتبال ایران در سال 1394 تشکیل می‌دهند؛ که براساس فرمول حجم نمونۀ کوکران، تعداد 214 نفر به چکیده کامل
        هدف از تحقیق حاضر، بررسی رابطۀ رهبری توانمندساز، نگرش و رفتار تسهیم دانش دربین بازیکنان تیم‌های لیگ برتر فوتبال ایران است. جامعۀ آماری تحقیق حاضر را کلیۀ بازیکنان حاضر در لیگ برتر فوتبال ایران در سال 1394 تشکیل می‌دهند؛ که براساس فرمول حجم نمونۀ کوکران، تعداد 214 نفر به روش نمونه‌گیری تصادفی به‌عنوان نمونه انتخاب شدند. جهت جمع‌آوری داده‌ها، از پرسشنامۀ رهبری توانمندساز (آرنولد و همکاران، 2000)، پرسشنامۀ نگرش به تسهیم دانش (بوک و همکاران، 2005) و پرسشنامۀ رفتار تسهیم دانش (هسو، 2006) استفاده شد. روایی پرسشنامه‌ها با استفاده از نظرهای 15 نفر از استادان رشتۀ تربیت بدنی و پایایی پرسشنامه‌ها با استفاده از آلفای کرونباخ تأیید شد(به‌ترتیب برابر با 0 ، 91/0، 81/0، 84/0). جهت آزمون فرضیه‌ها، از ضریب همبستگی پیرسون و Z فیشر در نرم‌افزار SPSS و نیز مدل‌سازی معادلات ساختاری به روش حداقل مربعات جزئی در نرم‌افزار PLS استفاده شد. نتایج تحقیق نشان داد که بین رهبری توانمندساز و نگرش، با رفتار تسهیم دانش بازیکنان لیگ برتر فوتبال ایران رابطۀ معناداری وجود دارد ولی نگرش در رابطۀ بین رهبری توانمندساز و تسهیم دانش نقش میانجی معناداری ندارد. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        4 - سهم نسبی اشتیاق شغلی براساس اخلاق کاری و سرمایۀ روان‌شناختی (مطالعۀ موردی: کارکنان ادارۀ ورزش و جوانان اردبیل)
        غفار کریمیان پور مسعود دارایی مصطفی افشاری
        اشتیاق شغلی، حالتی پایدار و مثبت ذهنی است که پیامدهای مثبتی برای سازمان دارد و نقطۀ مقابل نگرش‌های منفی در سازمان است؛ از این رو، در راستای شناسایی عوامل مؤثر بر اشتیاق شغلی، پژوهش حاضر با هدف پیش بینی سهم نسبی اشتیاق شغلی براساس اخلاق کاری و سرمایۀ روان‌شناختی انجام گر چکیده کامل
        اشتیاق شغلی، حالتی پایدار و مثبت ذهنی است که پیامدهای مثبتی برای سازمان دارد و نقطۀ مقابل نگرش‌های منفی در سازمان است؛ از این رو، در راستای شناسایی عوامل مؤثر بر اشتیاق شغلی، پژوهش حاضر با هدف پیش بینی سهم نسبی اشتیاق شغلی براساس اخلاق کاری و سرمایۀ روان‌شناختی انجام گرفت. روش پژوهش، توصیفی از نوع همبستگی است. جامعۀ آماری پژوهش را کلّیۀ کارکنان ادارۀ ورزش و جوانان شهر اردبیل در سال 1396-1395 تشکیل می دادند که به روش نمونه گیری کل‌شمار همۀ کارکنان(80 نفر)، به‌عنوان نمونه انتخاب شدند. از پرسشنامۀ اشتیاق شغلی، پرسشنامۀ اخلاق کاری و پرسشنامۀ سرمایۀ روان‌شناختی برای جمع آوری داده ها استفاده شد. برای تجزیه و تحلیل داده ها از آزمون های ضریبِ همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون استفاده شده است. یافته ها نشان داد که بین اخلاق کاری و سرمایۀ روان‌شناختی با اشتیاق شغلی کارکنان رابطۀ مثبت معناداری وجود دارد. همچنین، نتایج تحلیل رگرسیون آشکار کرد که تقریباً 36 درصد از کلِّ اشتیاق شغلی کارکنان، براساس اخلاق کاری و سرمایۀ روان‎شناختی قابل پیش بینی است که متغیرِ سرمایۀ روان‎شناختی سهم بیشتری در پیش بینی داشت. بنابراین، می توان نتیجه گرفت که اخلاق کاری و سرمایۀ روان‌شناختی از متغیرهای مهم و مرتبط با اشتیاق شغلی هستند و پیشنهاد می‌شود تا مدیران سازمان با فراهم‌کردنِ جوِّ اخلاقی در سازمان و آموزش سرمایۀ روان‌شناختی به کارکنان، میزانِ اشتیاق شغلی آنان را افزایش دهند. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        5 - ارتباط بین تعهد سازمانی و موفقیت سازمانی در هیئت‏های ورزشی استان کرمان
        احمد ترک فر
        این پژوهش، با هدف بررسی ارتباط بین تعهد سازمانی و موفقیت سازمانی در بین هیئت‌های ورزشی استان کرمان انجام گرفت. پژوهش حاضر، از نوع توصیفی ـ همبستگی است. جامعۀ آماری، شامل کلیۀ اعضای هیئت‌های ورزشی استان کرمان، برابر 55 نفر بوده است. به‌دلیل محدود بودن جامعۀ آماری، کلیۀ ا چکیده کامل
        این پژوهش، با هدف بررسی ارتباط بین تعهد سازمانی و موفقیت سازمانی در بین هیئت‌های ورزشی استان کرمان انجام گرفت. پژوهش حاضر، از نوع توصیفی ـ همبستگی است. جامعۀ آماری، شامل کلیۀ اعضای هیئت‌های ورزشی استان کرمان، برابر 55 نفر بوده است. به‌دلیل محدود بودن جامعۀ آماری، کلیۀ اعضا به‌صورت سرشماری انتخاب شدند، اما درنهایت 50 پرسشنامۀ تکمیل‌شده جمع‌آوری شد. برای جمع آوری داده‌ها، پرسشنامۀ ۲۴ سؤالی تعهد سازمانی می‌یر و آلن(1990) و۲۰ سؤالی داونپورت(1988) موفقیت سازمانی استفاده شد. درنهایت، داده‌ها ازطریق آزمون‌های آمار توصیفی و استنباطی(همبستگی کندال و رگرسیون چندمتغیری) تحلیل شدند. نتایج نشان داد، بین تعهد سازمانی و موفقیت سازمانی هیئت‌های ورزشی استان کرمان ارتباط معنا‌دار وجود دارد. همچنین، بین ابعاد تعهد سازمانی(عاطفی، مستمر و هنجاری) با موفقیت سازمانی هیئت‌های ورزشی استان کرمان ارتباط معنادار وجود دارد. براساس نتایج رگرسیون هم‌زمان نشان داده شد که از بینِ ابعاد تعهد سازمانی، فقط تعهد مستمر به‌صورت مثبت موفقیت سازمانی را پیش‌بینی می‌کند و اثر افزایشی دارد. سازمان باید به‌دنبال افزایش دانش افراد باشد و بر خواسته‌های افراد و تصمیمات آنها در سازمان و کار گروهی تمرکز بیشتری داشته باشد. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        6 - مدل ساختاری ارتباط بین کیفیت خدمات الکترونیکی وب سایت های ورزشی و رضایتمندی الکترونیکی هواداران فوتبال باشگاه های ذوب آهن و سپاهان اصفهان با وفاداری الکترونیکی
        الهام مشکل گشا افسانه فدایی
        هدف پژوهش حاضر بررسی ارتباط بین کیفیت خدمات الکترونیکی وب‌سایت‌های ورزشی و رضایتمندی الکترونیکی هواداران فوتبال باشگاه‌های ذوب‌آهن و سپاهان اصفهان با وفاداری الکترونیکی بود . به این منظور، 230 نفر از هواداران باشگاه ذوب‌آهن و سپاهان اصفهان، که به وب‌سایت ورزشی باشگاه خو چکیده کامل
        هدف پژوهش حاضر بررسی ارتباط بین کیفیت خدمات الکترونیکی وب‌سایت‌های ورزشی و رضایتمندی الکترونیکی هواداران فوتبال باشگاه‌های ذوب‌آهن و سپاهان اصفهان با وفاداری الکترونیکی بود . به این منظور، 230 نفر از هواداران باشگاه ذوب‌آهن و سپاهان اصفهان، که به وب‌سایت ورزشی باشگاه خود مراجعه کرده بودند به‌عنوان نمونه انتخاب شده و پرسشنامه‌ها در اختیار آن‌ها قرار گرفت. با استفاده از روش تحلیل عاملی قابلیت اندازه‌گیری متغیرهای پژوهش توسط سؤالات پرسشنامه موردسنجش قرار گرفت. سپس مدل پژوهش، با استفاده از داده های جمع آوری شده با کمک نرم افزار های مربوطه مورد بررسی قرار گرفت. نتایج نشان داد که کیفیت خدمات الکترونیکی ارتباط مثبت و معناداری با رضایتمندی الکترونیکی دارد. به علاوه رضایتمندی الکترونیکی ارتباط مثبت و معنادار با وفاداری الکترونیکی دارد. با توجه به معنادار بودن همه مسیرها در مدل پژوهش می‌توان گفت که متغیر کیفیت خدمات الکترونیکی از طریق تاثیر بر رضایتمندی الکترونیکی بر وفاداری الکترونیکی هواداران فوتبال اثرگزار است، در نتیجه بالا بردن کیفیت خدمات الکترونیکی وب سایت های ورزشی منجر به افزایش رضایتمندی الکترونیکی هوداران این وب سایت ها شده و در نهایت رضایتمندی الکترونیکی هواداران، وفاداری الکترونیکی آنها را رقم می زند. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        7 - بررسی ارتباط سبک مدیریت رابطه‌مدار و ضابطه‌مند با بهره‌وری کارکنان استخرهای خصوصی و دولتی مشهد
        محمدرضا اسماعیل زاده
        هدف از انجام این پژوهش، بررسی ارتباط سبک مدیریت رابطه‌مدار و ضابطه‌مند با بهره‌وری کارکنان استخرهای خصوصی و دولتی شهر مشهد بود. جامعۀ آماری این پژوهش را کارکنان(ناجیان، مربیان، پرسنل اداری و خدماتی)، از مجموع 54 استخر خصوصی و دولتی شهر مشهد(1600=N) تشکیل دادند. با استفا چکیده کامل
        هدف از انجام این پژوهش، بررسی ارتباط سبک مدیریت رابطه‌مدار و ضابطه‌مند با بهره‌وری کارکنان استخرهای خصوصی و دولتی شهر مشهد بود. جامعۀ آماری این پژوهش را کارکنان(ناجیان، مربیان، پرسنل اداری و خدماتی)، از مجموع 54 استخر خصوصی و دولتی شهر مشهد(1600=N) تشکیل دادند. با استفاده از فرمول کوکران، نمونۀ آماری برابر با 309 نفر تعیین شد که با روش نمونه‌گیری خوشه‌ای- تصادفی از بین استخرهای مناطق مختلف شهر مشهد انتخاب شدند. برای جمع‌آوری داده‌ها از پرسشنامه‌های استاندارد سبک رهبری باردنز و متزکاس(1969) و بهره‌وری سازمانی آچیو (1980) استفاده شد. با مطالعۀ مقدماتی بر روی 20 نفر از کارکنان استخرهای شهر مشهد، پایایی پرسشنامه های سبک رهبری و بهره‌وری، با استفاده از روش آزمون آلفای کرونباخ، به‌ترتیب برابر 74/0 و 77/0 به‌دست آمد. روش پژوهش، از نوع توصیفی ـ همبستگی است که به‌صورت میدانی اجرا شده است. برای تجزیه و تحلیل داده‌ها از شاخص‌های توصیفی و ضریبِ همبستگی پیرسون و t مستقل استفاده شد. نتایج نشان داد، بین سبک مدیریت رابطه‌مدار با بهره‌وری کارکنان رابطۀ مثبت و معنادار (001/0≥P ، 347/0 =r) وجود دارد و بین سبکِ مدیریت ضابطه‌مند با بهره‌وری کارکنان رابطۀ معناداری(192/0=P ، 085/0 =r) مشاهذه نشد. همچنین، بین سبکِ مدیریت رابطه‌مدار با مؤلفه‌های توانایی، درک و شناخت، حمایت سازمانی، انگیزش، بازخورد و اعتبار، رابطۀ مثبت و معناداری وجود دارد. از طرفی، بین سبکِ مدیریت ضابطه‌مند با مؤلفه توانایی، رابطۀ منفی و با مؤلفه های حمایت سازمانی و اعتبار، رابطۀ مثبت و معناداری وجود دارد. پرونده مقاله