تحقیق حاضر با هدف تعیین اثربخشی آموزشهای الکترونیکی بر میزان مهارت دانشجویان در مکانیابی و دستیابی به اطلاعات و ارزیابی اطلاعات و منابع آن انجام شده است. روش پژوهش شبه آزمایشی، و جامعه آماری تمام دانشجویان کارشناسیارشد دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز در شش رشته برنامه چکیده کامل
تحقیق حاضر با هدف تعیین اثربخشی آموزشهای الکترونیکی بر میزان مهارت دانشجویان در مکانیابی و دستیابی به اطلاعات و ارزیابی اطلاعات و منابع آن انجام شده است. روش پژوهش شبه آزمایشی، و جامعه آماری تمام دانشجویان کارشناسیارشد دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز در شش رشته برنامه ریزی آموزشی، برنامهریزی درسی، مدیریت آموزشی، روانشناسی عمومی، روانشناسی تربیتی و آموزش زبان انگلیسی در سال تحصیلی 91-90 به تعداد 766 نفر می باشد. نمونه آماری 46 نفر داوطلب همکاری بودند که با روش نمونهگیری غیرتصادفی گلوله برفی انتخاب شدند. در این پژوهش از پرسشنامه خوداظهاری سواد اطلاعاتی دانشجویان استفاده شد که اعتبار و پایایی آن به ترتیب از طریق اعتبار محتوایی و آلفای کرونباخ مورد تأیید قرار گرفت. بر اساس نتایج پیشآزمون، افراد به دو گروه آزمایش و کنترل همسان تقسیم شدند و تعداد 20 خودآموز به مدت 9 هفته از طریق ایمیل برای گروه آزمایش ارسال شد و سپس پسآزمون اجرا شد. نتایج حاصل از تحلیل کوواریانس نشان داد که آموزشهای الکترونیکی بر مهارت دانشجویان در مکانیابی اطلاعات مورد نیاز و ارزیابی اطلاعات و منابع آن تاثیر دارد.
پرونده مقاله
پژوهش حاضر با هدف بررسی تأثیر بازیدرمانی کوتاه مدت ساختاری بر کنترل علایم اختلال نقص توجه-بیشفعالی[1] (ADHD)در کودکان مبتلا به اختلال نقص توجه-بیشفعالی پیشدبستانی انجام گرفته است.روش پژوهش شبه تجربی با طرح پیشآزمون و پسآزمون بوده است. جامعه آماری شامل کودکان مبتلا چکیده کامل
پژوهش حاضر با هدف بررسی تأثیر بازیدرمانی کوتاه مدت ساختاری بر کنترل علایم اختلال نقص توجه-بیشفعالی[1] (ADHD)در کودکان مبتلا به اختلال نقص توجه-بیشفعالی پیشدبستانی انجام گرفته است.روش پژوهش شبه تجربی با طرح پیشآزمون و پسآزمون بوده است. جامعه آماری شامل کودکان مبتلا به اختلال نقص توجه-بیشفعالی که به مرکز درمانی بزرگمهر مراجعه کرده بودند با استفاده از نمونهگیری دردسترس 30 کودک به طور تصادفی در دو گروه کنترل و آزمایش قرار گرفتند.ابزارهای مورد استفاده،آزمون CSI-4 (اسپیرافکین و گادو، 1984)، فرم والد-معلم و مقیاس ADHD rating scale IV فرم والدین میباشد. دادههای بدست آمده از دو مرحله پیشآزمون و پسآزمون با استفاده از روش آماری تحلیل کوواریانس تک متغیره و آزمون من ویتنی یو مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند.نتایج نشان داد که بر اساس ارزیابی فرم والد-معلم، بازیدرمانی کوتاه مدت ساختاری، باعث کاهش معنادار علایم نقص توجه و بیشفعالی در آزمودنیهای گروه آزمایش، نسبت به گروه کنترل در مرحله پسآزمون شده است(P<0.001).
پرونده مقاله
هدف تحقیق حاضر تعیین رابطه سرمایه اجتماعی و انگیزش درونی با پیشرفت تحصیلی دانشآموزان بود. برای انجام تحقیق تعداد 307 دانشآموز دوره متوسطه به روش نمونهگیری خوشهای چند مرحلهای انتخاب شدند. سپس پرسشنامههای سرمایه اجتماعی و انگیزش درونی بر روی آنها اجرا شد. برای انداز چکیده کامل
هدف تحقیق حاضر تعیین رابطه سرمایه اجتماعی و انگیزش درونی با پیشرفت تحصیلی دانشآموزان بود. برای انجام تحقیق تعداد 307 دانشآموز دوره متوسطه به روش نمونهگیری خوشهای چند مرحلهای انتخاب شدند. سپس پرسشنامههای سرمایه اجتماعی و انگیزش درونی بر روی آنها اجرا شد. برای اندازهگیری پیشرفت تحصیلی نیز از معدل نمرات آنها استفاده شد. دادههای جمعآوری با استفاده از روشهای آماری ضریب همبستگی پیرسون، تحلیل رگرسیون گام به گام و آزمون t تحلیل شد. نتیجه تحقیق نشان داد که بین سرمایه اجتماعی و پیشرفت تحصیلی دانشآموزان رابطه مثبت و معنیدار وجود دارد. بین انگیزش درونی و پیشرفت تحصیلی دانشآموزان رابطه مثبت و معنیدار وجود دارد. نتایج تحلیل رگرسیون نیز نشان داد که فقط انگیزش درونی قادر به پیشبینی پیشرفت تحصیلی است. همچنین نتایج تحقیق نشان داد که میزان سرمایه اجتماعی و انگیزش درونی در بین دانشآموزان دختر و پسر متفاوت نیست. اما میزان پیشرفت تحصیلی دختران بیشتر از پسران است. نتایج تحقیق میتواند توسط دست اندرکاران امر آموزش و پرورش جهت ارتقای پیشرفت تحصیلی دانشآموزان مورد استفاده قرار گیرد.
پرونده مقاله
پژوهش حاضر با هدف بررسی نوع ایدئولوژی برنامه درسی اعضای هیئت علمی دانشکدههای علومتربیتی دانشگاههای دولتی سطح شهر تهران انجام شده است. روش پژوهش توصیفی- پیمایشی بوده و جامعه و نمونه آماری پژوهش برابر بوده به طوری که شامل کلیه اعضای هیئت علمی علومتربیتی مستقر در دانشک چکیده کامل
پژوهش حاضر با هدف بررسی نوع ایدئولوژی برنامه درسی اعضای هیئت علمی دانشکدههای علومتربیتی دانشگاههای دولتی سطح شهر تهران انجام شده است. روش پژوهش توصیفی- پیمایشی بوده و جامعه و نمونه آماری پژوهش برابر بوده به طوری که شامل کلیه اعضای هیئت علمی علومتربیتی مستقر در دانشکدههای علومتربیتی سطح شهر تهران در سال تحصیلی 90-89 بوده است. از مجموع 95 نفر اعضای هیئت علمی حدوداً 81 نفر شامل 30درصد زن و 70درصد مرد حاضر به همکاری با پژوهشگر شدند. ابزار مورد استفاده پرسشنامه استاندارد ایدئولوژی برنامه درسی شیرو (2008) بوده که بر اساس شش مؤلفه؛ هدف، تدریس، یادگیری، دانش، فراگیر و ارزشیابی به تعیین چهار نوع ایدئولوژی برنامه درسی (دانش پژوهان علمی، یادگیرنده محور، بازسازی اجتماعی و کارآیی اجتماعی) پرداخته است. به منظور تحلیل دادهها از آمار توصیفی فراوانی ودرصد و همچنین رسم نمودار ایدئولوژی برنامه درسی استفاده گردید. یافتههای پژوهش حاکی از آن بود که از مجموع اعضای هیئت علمی؛ 5درصد به ایدئولوژی دانش پژوهان علمی، 11درصد به ایدئولوژی کارآیی اجتماعی، 69درصد به ایدئولوژی یادگیرنده محور ، 11درصد به ایدئولوژی بازسازی اجتماعی و همچنین 4درصد نیز به صورت ترکیبی به ایدئولوژیهای یادگیرنده محور و کارآیی اجتماعی گرایش نشان داده بودند. با توجه به یافتههای بدست آمده میتوان گفت که ایدئولوژی غالب برنامه درسی اکثر اعضای هیئت علمی، ایدئولوژی یادگیرنده محور بوده است.
پرونده مقاله
هدف پژوهش حاضر تعیین سطح مهارتهای زندگی دانشآموزان پایه اول متوسطه شهرستان تکاب بود که به روش توصیفی از نوع پیمایشی انجام شد. جامعه آماری کلیه دانشآموزان پایه اول به تعداد 1270 نفر بودند که حجم نمونهای برابر با 100 نفر با استفاده از فرمول حجم نمونه و به روش نمونهگی چکیده کامل
هدف پژوهش حاضر تعیین سطح مهارتهای زندگی دانشآموزان پایه اول متوسطه شهرستان تکاب بود که به روش توصیفی از نوع پیمایشی انجام شد. جامعه آماری کلیه دانشآموزان پایه اول به تعداد 1270 نفر بودند که حجم نمونهای برابر با 100 نفر با استفاده از فرمول حجم نمونه و به روش نمونهگیری تصادفی مرحلهای از بین آنها برگزیده شد. ابزار اندازهگیری پرسشنامه استاندارد مهارتهای زندگی شامل مهارتهای حل مسأله، همدلی، تفکر خلاق، تصمیمگیری، مقابله با هیجانات، مقابله با استرس، تفکرانتقادی، برقراری ارتباط مؤثر، خود آگاهی، برقراری روابط بینفردی بود. روایی صوری و محتوایی ابزار اندازهگیری توسط صاحبنظران تأیید شد و پایایی پرسشنامه بر اساس محاسبه ضریب آلفای کرونباخ برابر85/0 محاسبه شد. تجزیه و تحلیل دادهها در دو سطح آمار توصیفی و آمار استنباطی (آزمون t تک متغیره، t مستقل) صورت گرفت. تجزیه و تحلیل یافتهها نشان داد که میزان برخورداری دانشآموزان پایه اول در مهارتهای تصمیمگیری، حل مسأله، تفکر انتقادی و برقراری روابط بینفردی در حد متوسط و در بقیه مهارتها کمتر از حد متوسط است. بالاترین میزان برخورداری دانشآموزان در مهارت تفکر انتقادی و پایینترین میزان برخورداری آنان در مهارت تفکر خلاق بوده است. مهارت برقراری ارتباط مؤثر دانشآموزان دختر و پسر تفاوت معنیدار وجود داشت و میانگین نمرات دخترها در این مهارت بالاتر از پسران بود.
پرونده مقاله
پژوهش حاضر با هدف بهرهگیری از یکی از شیوههای نوین پژوهش، تحت عنوان فراتحلیل، به تحلیل و ترکیب نتایج پژوهشهای انجام شده در کشور ایران، در زمینه مطالعات خودکارآمدی، انجام شده است. بدین منظور، تعداد 25 پژوهش انجام یافته در زمینه مطالعات خودکارآمدی از مراکز پژوهشی کشور گ چکیده کامل
پژوهش حاضر با هدف بهرهگیری از یکی از شیوههای نوین پژوهش، تحت عنوان فراتحلیل، به تحلیل و ترکیب نتایج پژوهشهای انجام شده در کشور ایران، در زمینه مطالعات خودکارآمدی، انجام شده است. بدین منظور، تعداد 25 پژوهش انجام یافته در زمینه مطالعات خودکارآمدی از مراکز پژوهشی کشور گردآوری شد. پژوهشها بر اساس این فهرست که شامل مؤلفههای روششناختی تحقیق مانند پرسشها، فرضیهها، اهداف، جامعه آماری، نمونهگیری، روش پژوهش، روش آماری، روایی و پایایی پرسشنامهها است، برای فراتحلیل انتخاب شدند. تحلیلهای آماری با استفاده از نرم افزار فراتحلیل جامع صورت گرفت. نتایج پژوهش حاضر با بهرهگیری از روش ترکیب اندازه اثر به روش اشمیت وهانتر نشان داد که بین دانشآموزان دختر و پسر در خودکارآمدی تفاوت وجود دارد. اندازه اثر خودکارآمدی پسران، بیشتر از دختران بدست آمد، بدین معنی که پسران نسبت به دختران دارای خودکارآمدی بالاتری هستند.
پرونده مقاله
این پژوهش با هدف مقایسه سبکهای حل مسئله و باورهای خودکارآمدی در دانشآموزان دوره دبیرستان مدارس نمونه و عادی شهر شبستر در سال تحصیلی 1391-1390 با استفاده از روش تحقیق توصیفی- پیمایشی انجام گرفت. جامعه آماری تحقیق شامل تمامی دانشآموزان دبیرستانهای نمونه و عادی شبستر چکیده کامل
این پژوهش با هدف مقایسه سبکهای حل مسئله و باورهای خودکارآمدی در دانشآموزان دوره دبیرستان مدارس نمونه و عادی شهر شبستر در سال تحصیلی 1391-1390 با استفاده از روش تحقیق توصیفی- پیمایشی انجام گرفت. جامعه آماری تحقیق شامل تمامی دانشآموزان دبیرستانهای نمونه و عادی شبستر با تعداد 3839 نفر بود و حجم نمونه 350 نفر با استفاده از روش نمونهگیری طبقهای نسبتی انتخاب شد. برای گردآوری دادهها از پرسشنامهی خودکارآمدی عمومی شرر و سبکهای حل مسئله کسیدی و لانگ استفاده شد. دادهها بوسیله نرم افزار SPSS و با استفاده از آزمون t مستقل، آزمون یومن ویتنی تجزیه و تحلیل شدند. یافتههای پژوهش نشان داد خودکارآمدی در دانشآموزان دبیرستانهای نمونه بالاتر از دانشآموزان عادی است. و همچنین تفاوت معنیداری بین اعتماد در حل مسئله و گرایش در حل مسئله در دانشآموزان نمونه و عادی به دست آمد.
پرونده مقاله
پژوهش حاضر به منظور تعیین رابطه بین نوع ساختار سازمانی و میزان هوش هیجانی در بین مدیران مناطق آموزش و پرورش شهر تهران انجام شده است. روش تحقیق از نظر شیوه گردآوری اطلاعات توصیفی (همبستگی) و از نظر هدف کاربردی بوده است. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه مدیران مناطق آموزش و پر چکیده کامل
پژوهش حاضر به منظور تعیین رابطه بین نوع ساختار سازمانی و میزان هوش هیجانی در بین مدیران مناطق آموزش و پرورش شهر تهران انجام شده است. روش تحقیق از نظر شیوه گردآوری اطلاعات توصیفی (همبستگی) و از نظر هدف کاربردی بوده است. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه مدیران مناطق آموزش و پرورش شهر تهران به تعداد 192 نفر بوده است که حجم نمونه مطابق با جدول مورگان 127 نفر برآورد شد و این تعداد به روش نمونه گیری خوشه ای چندمرحله ای و تصادفی طبقهای ساده از بین جامعه آماری انتخاب شدند. ابزار گردآوری داده ها، دو پرسشنامه محقق ساخته بر مبنای مدل ساختار سازمانی ریچارد هال، مشتمل بر 24 سؤال با ضریب آلفای 81/0 و هوش هیجانی گلمن مشتمل بر 25 گویه با ضریب آلفای 85/0 در طیف 5 درجه ای لیکرت بوده است. داده های گردآوری شده به کمک روش های آمار توصیفی و استنباطی همچون آزمون کالموگروف اسمیرنف، tتک نمونه ای، ضریب همبستگی پیرسون، رگرسیون، نرم افزار آماری SPSS مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته است. نتایج بدست آمده نشان داد که بین نوع ساختار سازمانی و میزان هوش هیجانی در بین مدیران مناطق آموزش و پرورش شهر تهران، رابطه معنیداری وجود دارد. ساختار سازمانی مناطق آموزش و پرورش شهر تهران به میزان زیادی بر قواعد و مقررات و به میزان کمی بر شایستگی فنی استوار است. میزان هوش هیجانی مدیران مناطق آموزش و پرورش شهر تهران در حد بالایی می باشد.
پرونده مقاله