سنجش مهارتهای زندگی دانشآموزان پایه اول متوسطه
محورهای موضوعی : روانشناسی تربیتی
1 - - استادیار دانشگاه آزاد اسلامی، واحد خوراسگان، اصفهان، ایران. (نویسنده مسئول)
2 - دانشگاه آزاد اسلامی، واحد خوراسگان، دانشآموخته کارشناسیارشد مدیریت آموزشی، خوراسگان، اصفهان.
کلید واژه: دانشآموز, تفکر انتقادی, مهارتهای زندگی, تفکر خلاق, پایه اول متوسطه,
چکیده مقاله :
هدف پژوهش حاضر تعیین سطح مهارتهای زندگی دانشآموزان پایه اول متوسطه شهرستان تکاب بود که به روش توصیفی از نوع پیمایشی انجام شد. جامعه آماری کلیه دانشآموزان پایه اول به تعداد 1270 نفر بودند که حجم نمونهای برابر با 100 نفر با استفاده از فرمول حجم نمونه و به روش نمونهگیری تصادفی مرحلهای از بین آنها برگزیده شد. ابزار اندازهگیری پرسشنامه استاندارد مهارتهای زندگی شامل مهارتهای حل مسأله، همدلی، تفکر خلاق، تصمیمگیری، مقابله با هیجانات، مقابله با استرس، تفکرانتقادی، برقراری ارتباط مؤثر، خود آگاهی، برقراری روابط بینفردی بود. روایی صوری و محتوایی ابزار اندازهگیری توسط صاحبنظران تأیید شد و پایایی پرسشنامه بر اساس محاسبه ضریب آلفای کرونباخ برابر85/0 محاسبه شد. تجزیه و تحلیل دادهها در دو سطح آمار توصیفی و آمار استنباطی (آزمون t تک متغیره، t مستقل) صورت گرفت. تجزیه و تحلیل یافتهها نشان داد که میزان برخورداری دانشآموزان پایه اول در مهارتهای تصمیمگیری، حل مسأله، تفکر انتقادی و برقراری روابط بینفردی در حد متوسط و در بقیه مهارتها کمتر از حد متوسط است. بالاترین میزان برخورداری دانشآموزان در مهارت تفکر انتقادی و پایینترین میزان برخورداری آنان در مهارت تفکر خلاق بوده است. مهارت برقراری ارتباط مؤثر دانشآموزان دختر و پسر تفاوت معنیدار وجود داشت و میانگین نمرات دخترها در این مهارت بالاتر از پسران بود.
The purpose of the study was to determine high-school first grander students' life-skills in Takab Township. The research method was descriptive survey. The statistical included all the first grade students which added up to 1270 people, out of which 100 people was chosen as the sample size. The sampling method was random stage sampling. To gather the data the life skills standard questionnaire which included problem solving, empathy, creative thinking, decision making, coping with emotions and stress, critical Hinking, effective communication, self-awareness, interpersonal relationship. The face and content validity was confirmed by experts and according to cronbach’s alpha coefficient , the questionnaire’s reliability was 0.85.Data analysis was accomplished in two levels of descriptive statistics and inferential statistics.(T test for a single mean, t test for independent). Findings showed that First-grade students’ enjoyment in decision making skill, problem solving, critical thinking and interpersonal relationship was average and in other skills was less than average. Student’s highest level of enjoyment was in critical thinking skill and their lowest level of enjoyment was in creative thinking skill. There is a significant difference between male and female students in Effective Communication skill and the average scores of girls were more than boys.
احمدی، اکبر. (1385). مهارتهای زندگی. تهران: حمایت
ادیب یوسف، فردانش هاشم. (1382). مهارتهای زندگی مورد نیاز دانشآموزان مقطع راهنمایی. دو ماهنامه علمی پژوهشی دانشور رفتار، دانشگاه شاهد، سال دهم، 3: 13-28.
ادیب یوسف، 1385. بررسی میزان دستیابی نوجوانان ایرانی به مهارتهای زندگی. فصلنامه علمی- پژوهشی روانشناسی دانشگاه تبریز، 4:1-25.
برزآبادیفراهانی، علی، آقاییدوست، ملینا. (1389) . مهارتهای زندگی. تهران: مرکز آموزش و تحقیقات صنعتی ایران. 163 صفحه.
حقیقی، جمال، موسوی، محمد، مهرابی زاده هنرمند، مهناز، کیومرث بشلیده. (1385) . بررسی تأثیر آموزش مهارتهای زندگی بر سلامت روانی و عزت نفس دانشآموزان دختر سال اول مقطع متوسطه. مجله علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه چمران اهواز، 1 : 61-78.
خوشابی، کتایون، حمیدرضا، نیکخواه و شهرام، مرادی. (1387) . بررسی میزان آگاهی دانشجویان دختر دانشگاههای شهر تهران از مهارتهای زندگی. مجله علمی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی همدان، پاییز. 3 : 67 -72 .
سپاه منصور، مژگان. (1386) . تأثیر آموزش مهارتهای زندگی برانگیزه ی پیشرفت، خود احترامی و سازگاری اجتماعی. اندیشه و رفتار، زمستان، 6 : 85-93.
شیرزاد کبریا، بهارک. (1387) . نقش مدارس امن در هزاره سوم. تهران : نشر سفید اردهال.
غریبی، حسن، قلیزاده، زلیخا. 1386. سطح مهارتهای زندگی دانشآموزان راهنمایی و متوسطه استان کردستان. فصلنامه اندیشههای تازه در علوم تربیتی، 1:117-141.
فتی، لادن، موتابی فرشته، محمدخانی، شهرام و مهرداد کاظمزاده عطوفی. (1385). راهنمای عملی برگزاری کارگاههای آموزش مهارتهای زندگی ویژه دانشجویان. تهران: دانژه
فرزام، نیا مجتبی. (1381). بررسی و شناسایی نقش عوامل درون سازمانی در کسب مهارتهای زندگی. گزارش تحقیق. شورای تحقیقات آموزش و پرورش استان گلستان.
کیا منش، علیرضا. (1379) . سنجش صلاحیتهای پایه پنجم دبستان (ارزشیابی درونداد و برونداد). گزارش تحقیق. پژوهشکده تعلیم و تربیت.
مقدم، مرضیه، رستمی گوران، نرگس، آراسته، مدبر، شمس علیزاده، نرگس و آزاد معروفی . (1387) بررسی تأثیر آموزش واحدی مهارتهای زندگی بر میزان آگاهی و نگرش دانشجویان جدیدالورود درباره مهارتهای زندگی و ارتقای توانمندیهای روانی – اجتماعی آنان. مجله مرکز مطالعات و توسعه آموزش پزشکی، 1 : 26-34.
ملکی، حسن . (1387 ). 30 مهارت زندگی (ویژه نوجوانان و جوانان). تهران: آییژ
Albertyn R M, Kapp C A, Croenewald C J. 2004. Patterns of empower ment in individualas through the course of a life skills program. Journal of studies the education of adults, 2:20-780.
Bashardoost tajalli F , Zandi Z , (2010) . Creativity comparison between students who studied life skills courses and those who did not. procedia social and behavioral sciences. 5 : 1390 – 1395.
Botvin G J , Griffin K W. (2005) . Prevention Science, drug abuse prevention, and life skills Training: Comments on the state of the science. Journal of Experimental Criminology,1:63-78.
Evans, S. W, Mullett E, Weist, M. D, Franz K. 2005. Feasibility of the mind matters school mental health promotion program in American schools. Journal of Youth and Adolescence. 34 :51-58.
Moinaghorabaei M, Sanati M, (2008). Evaluation of the life skills training for Iranian working women. Iranian Jounal of psychiatry and behavioral science (IGPBS). 2:23-29.
Ouane, A. (2002). Key competencies in lifelong learning. Institutionalising lifelong learning: Creating Conducive environments for adult learning in the asian context, UNESCO Institute for education, Hamburg, 4:621-632 .
Schneider P, Zimman WF. (1998). Need assessment about life skill training programs in Germanian students. Journal school psycho, 2:142-151.
Smite r, Garrie B. (2005). The effect of life skills Training on increasing assertive behavior in third-grade female students. Journal of clinical psychology, 3:56-64.