این تحقیق با هدف تبیین مبانی نظریه سرمایه انسانی مؤثر بر اقتصاد آموزش و پرورش انجام شده است. در این تحقیق کیفی تلاش شده تا مؤلفه های سرمایه انسانی و اقتصاد آموزش و پرورش شناسایی، به لحاظ نظری تأثیر آنها بر یکدیگر بررسی شوند. جامعه آماری عبارتند از منابع انتشاریافته در چکیده کامل
این تحقیق با هدف تبیین مبانی نظریه سرمایه انسانی مؤثر بر اقتصاد آموزش و پرورش انجام شده است. در این تحقیق کیفی تلاش شده تا مؤلفه های سرمایه انسانی و اقتصاد آموزش و پرورش شناسایی، به لحاظ نظری تأثیر آنها بر یکدیگر بررسی شوند. جامعه آماری عبارتند از منابع انتشاریافته در حوزه نظریه سرمایه انسانی و اقتصاد آموزش و پرورش. ابزار جمع آوری داده ها فیش برداری بوده است. روش تجزیه و تحلیل دادهها توصیفی– تحلیلی بوده و از مدل کریپندورف پیروی شده است. در این روش مراحل کدگذاری واحد داده، طبقه بندی، استخراج، تقلیل داده، تفسیر، تحلیل و استنباط یکی پس از دیگری اجرا شده است. یافته های تحقیق حاکی از آن است که سرمایه انسانی متشکل از مؤلفه های دانش، مهارت، تخصص، سلامت جسمانی و روانی است که به آنها دارایی گفته می شود. این سرمایه در مواجهه با کار و اشتغال به عنوان یک نیروی مولد به تولید یا ارایه خدمت پرداخته ، به خلق ثروت می انجامد. اقتصاد آموزش و پرورش متشکل از مؤلفه های کارامدی، تأمین مالی، اثربخشی هزینه، عدالت در تأمین بودجه و ارزش اقتصادی آموزش و پرورش است. سرمایه انسانی محصول آموزش و پرورش به شمار می آید که در خلق ثروت و توسعه فردی و اجتماعی اثرگذار است تا آن جا که به ایجاد ارزش افزوده منجر می شود. سرمایه انسانی یک عامل توسعه پایدار نیز به شمار میآید. با این نگاه به آموزش و پرورش هر گونه سرمایه گذاری در آن مفید و کارآمد خواهد بود.
پرونده مقاله
هدف اساسی این تحقیق بررسی نظام نگهداشت منابع انسانی و تاثیر آن بر بهبود بهره وری در شرکت پالایش گاز پارسیان بود. روش پژوهش توصیفی از نوع پیمایشی می باشد. جامعه آماری این پژوهش شامل مدیران و کارکنان پالایشگاه پارسیان به تعداد 524 نفر می باشد که با روش نمونه گیری طبقه ای2 چکیده کامل
هدف اساسی این تحقیق بررسی نظام نگهداشت منابع انسانی و تاثیر آن بر بهبود بهره وری در شرکت پالایش گاز پارسیان بود. روش پژوهش توصیفی از نوع پیمایشی می باشد. جامعه آماری این پژوهش شامل مدیران و کارکنان پالایشگاه پارسیان به تعداد 524 نفر می باشد که با روش نمونه گیری طبقه ای220 نفر مورد بررسی قرار گرفتند. ابزار پژوهش شامل پرسشنامه محقق ساخته نظام نگهداشت منابع انسانی و پرسشنامه بهره وری هرسی و گلداسمیت(2000) بود. داده ها با استفاده از آمار توصیفی و آمار استنباطی شامل رگرسیون چندگانه و روش مدل سازی معادلات ساختاری با استفاده از نرم افزار پی ال اس تجزیه و تحلیل شدند. یافته ها نشان داد که نظام نگهداشت منابع انسانی بر بهبود بهره وری شرکت پالایش گاز پارسیان تأثیر معناداری دارد. همچنین ابعاد نظام نگهداشت منابع انسانی شامل عوامل فردی، عوامل سازمانی و عوامل محیطی نیز تأثیر مثبت و معناداری بر بهبود بهره وری شرکت پالایش گاز پارسیان دارد. تأثیر همزمان متغیرها در مدل نهایی با استفاده از رگرسیون چندگانه و آزمون تحلیل مسیر نشان داد که کلیه ابعاد نظام نگهداشت منابع انسانی پیش بینی کننده مثبت و معناداری برای بهبود بهره وری شرکت پالایش گاز پارسیان می باشد.
پرونده مقاله
امروزه اهمیت نقش سرمایه های انسانی به عنوان عامل حیاتی و ممتاز برای بقا و موفقیت سازمان ها بیش از پیش مورد توجه قرارگرفته است. بنابراین سازمانها در راستای شناسایی و جذب منابع انسانی توانمند باید با تکنیکهای این اقدام آشنا باشند. شناسایی شایستگیها، زبان مشترک برای توص چکیده کامل
امروزه اهمیت نقش سرمایه های انسانی به عنوان عامل حیاتی و ممتاز برای بقا و موفقیت سازمان ها بیش از پیش مورد توجه قرارگرفته است. بنابراین سازمانها در راستای شناسایی و جذب منابع انسانی توانمند باید با تکنیکهای این اقدام آشنا باشند. شناسایی شایستگیها، زبان مشترک برای توصیف نیازهای هر شغل است و الگوی شایستگی یک ابزار مناسب برای شناخت شایستگیها است. هدف پژوهش ارائه الگوی شایستگیهای منابع انسانی برای سازمان گمرک با رویکرد آیندهنگارانه است.شناسایی عوامل موثر بر گمرک از طریق مطالعه کلانروندها با روش پویش محیطی (تکنیک PESTEL) و شناسایی پیشرانها با تحلیل دادهها در نرمافزار میکمک انجام گردید. سپس، سناریونگاری گمرک آینده با تنظیم پرسشنامه عدم قطعیت و با تحلیل دادهها در سناریوویزارد صورت پذیرفت. برای شناسایی شاخصهای شایستگی منابعانسانی، ضمن بهرهگیری از سناریوهای مترتب بر گمرک، از روش مصاحبه و برای سنجش مدل از پرسشنامه استفاده گردید. تجزیهوتحلیل دادهها با استفاده از روش مدلسازی معادلات ساختاری و آزمونهای آماری در نرمافزارهای SPSSو PLS صورت گرفت.شناسایی عواملی محیطی مؤثر بر سازمان، شناخت پیشرانها، عدم قطعیتها و سناریونگاری گمرک آینده میتواند پیشبینی بلندمدت را بهبود بخشد. نتایج نشان میدهد؛ ارزش، دانش و مهارت به عنوان ابعاد مؤثر الگوی شایستگی و ارزشهای اصلی، شایستگیهای حرفهای، عملیاتی و مدیریتی به عنوان حوزههای (سطوح) الگو شناساییشده است.تدوین مدل شایستگی با رویکرد آیندهنگارانه بهعنوان راهحلی عملی میتواند مدیران گمرک را تعریف مهارتها و دانش لازم برای مشاغل، ارزیابی و بهبود عملکرد کارکنان، همراستایی فرآیند مدیریت استعدادها با استراتژی سازمانی یاری رساند.
پرونده مقاله
چابکی سازمانی با رویکرد رفتاری، از زمره موضوعاتی محسوب می شود که تبیین ابعاد و زوایای مختلف آن در سازمان های مختلف، جایگاه مطلوبی را برای رشد و ارتقاء عملکرد آنها در سطوح مختلف فراهم می سازد. نظام آموزش عالی، از جمله سازمانهایی است که باید محرکهای تغییر را شناسایی کرده چکیده کامل
چابکی سازمانی با رویکرد رفتاری، از زمره موضوعاتی محسوب می شود که تبیین ابعاد و زوایای مختلف آن در سازمان های مختلف، جایگاه مطلوبی را برای رشد و ارتقاء عملکرد آنها در سطوح مختلف فراهم می سازد. نظام آموزش عالی، از جمله سازمانهایی است که باید محرکهای تغییر را شناسایی کرده و با تقویت نیروی انسانی در جهت پاسخ به تغییرات محیطی و چابکی بیشتر گام بردارد. با اشاره به اهمیت موضوع، پژوهش حاضر با هدف طراحی مدل چابکی رفتاری سازمانی در بخش آموزش عالی با بکارگیری روش آمیخته انجام گرفت. در بخش کیفی، با استفاده از روش فراترکیب پس از غربالگری 481 مقاله تعداد 120 مقاله مورد بررسی قرار گرفتند که از این بین 11 عامل به عنوان عوامل نهایی فراترکیب معرفی شدند. در بخش کمی عوامل احصاء شده با استفاده از نظرات 14 نفر از اعضای پانل خبرگان و بکارگیری تکنیک دیمتل، به لحاظ میزان تأثیرگذاری، تأثیرپذیری و روابط درونی مورد بررسی قرار گرفتند. نتایج پژوهش نشان داد که معیار توانایی پاسخ به مسائل محیطی در بین سایر معیارها دارای بیشترین و معیار تحول در برنامه ریزی آموزشی کمترین اثرگذاری اثرگذاری بر روی سایر عناصر را داراست. بیشترین نفوذپذیری مربوط به شکل گیری برنامه های آموزشی و تحقیقاتی مجازی وکمترین نفوذپذیری به حمایت مدیران مربوط گردید. همچنین مشخص شد که متغیرهای توانایی پاسخ به مسائل محیطی، مهارت های کاربردی و سازگاری را می توان از بین متغیرهای چابکی رفتاری سازمانی، به عنوان متغیرهای مستقل محسوب کرد.
پرونده مقاله
هدف: هدف از پژوهش حاضر ارائه مدل ایجابی تعادل کار و زندگی با رویکرد فراترکیب بوده است. روش: جامعه آماری این تحقیق شامل خبرگان در خصوص تعادل کار و زندگی بوده است. روش نمونهگیری بهصورت هدفمند و غیرتصادفی بوده است. در این پژوهش تعداد 15 نفر به عنوان جامعه مورد نظر انتخاب چکیده کامل
هدف: هدف از پژوهش حاضر ارائه مدل ایجابی تعادل کار و زندگی با رویکرد فراترکیب بوده است. روش: جامعه آماری این تحقیق شامل خبرگان در خصوص تعادل کار و زندگی بوده است. روش نمونهگیری بهصورت هدفمند و غیرتصادفی بوده است. در این پژوهش تعداد 15 نفر به عنوان جامعه مورد نظر انتخاب گردیدند. این پژوهش با استفاده از روش فراترکیب صورت گرفته است. به این صورت که پس از بررسی چارچوب مند تحقیقات انجام شده واز طریق سایت ها و اسناد معتبر در طی بیست سال گذشته از میان مقالات جستجو شده و اولیه، تعداد 22 مقاله که بیشترین ارتباط را با پژوهش حاضر داشتند به منظور تحلیل انتخاب شدند. در ادامه پس از بررسی مفاهیم استخراج شده و جمع بندی آنها 128 کد تخلیص شده به دست آمده است. سپس، از مفاهیم استخراج شده پژوهش با اجماع نظری متخصصان برای سازماندهی شاخص های موجود،26 مولفه اصلی در سازوکار طراحی مدل ایجابی تعادل کار و زندگی تبیین گردیده است. یافته ها: نتایج حاصل از این پژوهش نشان داده است بعد ایجابی شامل مولفه های پیشایند، پیامد و استراتژی های تعادل کار و زندگی به عنوان مولفه های تقویت کننده تعادل کار و زندگی بوده است. نتایج: نوآوری این پژوهش ارایه مدلی فراگیر از نتایج مطالعات گسترده پیشین بوده است. با توجه به مدل حاصل شده در پژوهش با تقویت بعد ایجابی، سازمان ها می توانند در جهت ارتقاء رضایتمندی و بهره وری و استفاده مناسب در تصمیم گیری های سازمانی بهره برده و کیفیت زندگی کاری را تعالی بخشند.
پرونده مقاله
زمینه: هدف از انجام این پژوهش ارائهی الگوی شفا‎ فیت در مجلس شورای اسلامی جمهوری اسلامی ایران (بررسی میزان شکاف بین نظرات خبرگان و شهروندان از منظر ویژگی های مجلس شفاف) میباشد. روش: در قسمت کمی بعد از آزمون نرمالیته کلموگروف- اسمیرنوف از آزمونهای پارامتریک (t چکیده کامل
زمینه: هدف از انجام این پژوهش ارائهی الگوی شفا‎ فیت در مجلس شورای اسلامی جمهوری اسلامی ایران (بررسی میزان شکاف بین نظرات خبرگان و شهروندان از منظر ویژگی های مجلس شفاف) میباشد. روش: در قسمت کمی بعد از آزمون نرمالیته کلموگروف- اسمیرنوف از آزمونهای پارامتریک (t نمونه مستقل) که از طریق نرمافزار SPSS نسخه 23 استفاده شده است. جامعه آماری این پژوهش در بخش کیفی شامل خبرگان حوزه شفافیت که تعداد آنها 24 نفر بوده است و در بخش کمی نیز از نظر شهروندان که تعداد آنها نیز 426 نفر بوده است که از طریق روش خوشهای با محوریت پنج استان ایران، استفاده شده است. ابزار گردآوری اطلاعات این پژوهش در بخش کمی نیز استفاده از پرسشنامه محقق ساختهای که برای تعیین روایی محتوایی پرسشنامه از نظرات صاحبنظران و خبرگان و برای تعیین پایایی آن، از روش آلفای کرونباخ استفاده شده و مقدار آلفا برای مجموع متغییرها برابر با 964/0 بدست آمده است.یافتهها: الگوی شفافیت در مجلش شورای اسلامی ایران از پنج مقولهی اصلی که عبارتند از: اطلاعاتی، مالی، نظارتی و پاسخگوئی و اخلاقی و فردی حرفهای تشکیل شده است که نه تنها ابعاد تشکیل دهندهی شفافیت در مجلس شورای اسلامی بدست آمد بلکه در ادامه عوامل موثر بر استقرار موفق شفافیت، پیامدهای استقرار شفافیت، موانع استقرار شفافیت و نیز آسیبهای احتمالی در مجلس شورای اسلامی در صورت عدم استقرار شفافیت نیز بحث خواهد شد.نتیجهگیری: تلاش و خواست جمعی در زمینه شفافیت میتواند به عنوان یک مزیت رقابتی برای دوام و پایداری حکومت تلقی گردد. .
پرونده مقاله