هدف: پژوهش حاضر در پی بررسی عوامل ساختاری و مدیریتی نظام یکپارچه مدیریت محتوا در کتابخانه‎های دیجیتال دانشگاه آزاد اسلامی بوده است. روش: پژوهش حاضر کاربردی از نوع ترکیبی بوده که برای گردآوری دادههای بخش کیفی و طراحی مؤلفه ها، از روش دلفی سه دورهای با استفاده از ن چکیده کامل
هدف: پژوهش حاضر در پی بررسی عوامل ساختاری و مدیریتی نظام یکپارچه مدیریت محتوا در کتابخانه‎های دیجیتال دانشگاه آزاد اسلامی بوده است. روش: پژوهش حاضر کاربردی از نوع ترکیبی بوده که برای گردآوری دادههای بخش کیفی و طراحی مؤلفه ها، از روش دلفی سه دورهای با استفاده از نظرات متخصصان و نیز پرسشنامه پژوهشگرساخته استفاده ‎شده است. جامعه آماری پژوهش، 153 نفر کارکنان بخشهای انفورماتیک واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی در سراسر کشور بوده اند. تجزیه و تحلیل یافته ها با آزمونهای کندال، فریدمن، کرویت بارتلت و بوت استرپ، و آزمون 3 مرحله ای دلفی انجام شده است.یافتهها نشان داد که مؤلفه های ساختاری و مدیریتی محتوا در کتابخانه‎های دیجیتال دانشگاه آزاد اسلامی، در قالب 9 عامل قابل طرح بوده که میانگین عوامل به ترتیب ارزش عبارت بودند از: تعامل رابط- کاربر 16/5، کنترل و نظارت 01/8، تدوین خط مشی 76/7، ادارۀ محتوا 46/7، تدوین محتوا 89/4، ذخیره و بازیابی 96/7، حفاظت و پشتیبانی 53/9، آموزش مدیریت 75/7، و خدمات تحویل محتوا 71/4. نتایج پژوهش نشان داد که میان تعامل رابط- کاربر، کنترل و نظارت، تدوین خط مشی، ادارۀ محتوا، تدوین محتوا، ذخیره و بازیابی، حفاظت و پشتیبانی، آموزش مدیریت و خدمات تحویل محتوا با سیستم مدیریت یکپارچه محتوا از دیدگاه جامعه آماری، رابطه معناداری وجود داشته و با توجه به میزان اهمیت هر یک از مؤلفه‎های ساختاری و مدیریتی به کمک تحلیل عامل اکتشافی و عامل تأییدی، با تایید برازش مدل، الگوی نظام یکپارچه مدیریت محتوا در کتابخانه‎های دیجیتال دانشگاه آزاد اسلامی ترسیم گردید.
پرونده مقاله
هدف این پژوهش شناسایی راهبردهای یادگیری خود تنظیمی و تاثیر آن بر شیوههای حل مسأله دانشآموزان دوره دوم متوسطه شهر تهران است. روش: روش انجام پژوهش آمیخته (کیفی-کمی) است. برای انجام این پژوهش علاوه بر مطالعۀ اسنادی، از تکنیک تحلیل مضمون با نرمافزار MAXQDA12 ، برای شناسا چکیده کامل
هدف این پژوهش شناسایی راهبردهای یادگیری خود تنظیمی و تاثیر آن بر شیوههای حل مسأله دانشآموزان دوره دوم متوسطه شهر تهران است. روش: روش انجام پژوهش آمیخته (کیفی-کمی) است. برای انجام این پژوهش علاوه بر مطالعۀ اسنادی، از تکنیک تحلیل مضمون با نرمافزار MAXQDA12 ، برای شناسایی ابعاد و مؤلفهها استفاده شد. جامعه آماری در این پژوهش تمام خبرگان در حوزه برنامه ریزی درسی و آموزشی و مدیریت آموزشی بودند که بعد از انجام 16 مصاحبه اشباع نظری صورت گرفت. یافتهها: در نهایت برای راهبردهای یادگیری خودتنظیمی 3 بعد، 9 مولفه و 22 شاخص از طریق تحلیل مضمون شناسایی شد برای متغیر دوم یعنی شیوههای حل مسأله با توجه به پرسشنامه استاندارد کسدی و لانگ (1996) 3 مولفه و 24 شاخص بود. روایی بخش کیفی با توجه به نظر خبرگان تایید و پایایی این بخش با استفاده از فرمول کوپا 63 درصد بدست آمد که مورد قبول است و نشان از پایایی بالای کدهای حاصله دارد و پرسشنامه شیوههای حل مسأله به دلیل استاندارد بودن تنها با فرمول آلفای کرونباخ مورد سنجش قرار گرفت که تمام مولفهها بالای 0.7 بدست آمد. در نهایت برای ترسیم الگو از روش معادلات ساختاری نرمافزار smartpls3استفاده شد. نتیجه: نتایج نشان داد که به ترتیب بعد رهبردهای مدیریت منابع (0.932)، راهبردهای شناختی (0886) و راهبردهای فراشناختی (0.843) به ترتیب بیشترین اهمیت را در متغیر راهبردهای یادگیری خودتنظیمی دارند و همچنین راهبردهای خود تنظیمی با ضریب 0.703 نشان از تاثیر 70 درصدی بر شیوههای حل مسأله دارد.
پرونده مقاله
هدف از پژوهش حاضر، طراحی الگوی نوآوری باز خدماتی، مبتنی بر ارتقاء کیفی خدمات بوده، روش تحقیق ترکیبی مبتنی بر تحقیق آمیخته اکتشافی است. جامعه آماری در بخش کیفی گروهی از خبرگان شامل مدیران ارشد و باسابقه شهرداریها و معاونین شهرداری، مدیران ارشد استانداری، مدیران سازمان ه چکیده کامل
هدف از پژوهش حاضر، طراحی الگوی نوآوری باز خدماتی، مبتنی بر ارتقاء کیفی خدمات بوده، روش تحقیق ترکیبی مبتنی بر تحقیق آمیخته اکتشافی است. جامعه آماری در بخش کیفی گروهی از خبرگان شامل مدیران ارشد و باسابقه شهرداریها و معاونین شهرداری، مدیران ارشد استانداری، مدیران سازمان همیاری شهرداریها و اساتید رشته مدیریت دولتی دانشگاهها و در بخش کمی؛ شهرداران، اعضای شورا، معاونین شهرداری، اساتید دانشگاه، سازمان ملی نخبگان، مدیران سازمان همیاری شهرداریها و مدیران پارک علم و فناوری در استان مازندران بتعداد 500 بوده؛ در بخش کیفی با استفاده از روش گلوله برفی تا رسیدن به اشباع نظری با 15 خبره، مصاحبه عمیق انجام و در بخش کمی، برای سنجش مدل، پرسشنامه محقق ساختهای با روش نمونهگیری خوشهای نسبی در بین 217 نفر از نمونهها توزیع گردید. روایی پرسشنامه 74 گویهای با روش صوری و محتوایی و پایایی آن با روش آلفای کرونباخ مورد تائید قرار گرفت. دادهها در مرحله کیفی با تکنیک گرندد تئوری با نرم افزار MAXqda2018 و در مرحله کمی با معادلات ساختاری(تحلیل عاملی اکتشافی و تائیدی) با نرم افزارهای SPSS و AMOS تحلیل گردید. نتایج بخش کیفی حاکی از آن بوده که الگوی نوآوری باز خدماتی، مبتنی بر ارتقاء کیفی خدمات دارای دارای 16 بعد بشرح شرایط علی (تغییر سریع فناوریها، توانایی جذب ایدهها، پویایی محیط)، شرایط زمینهای (نگرش و فرهنگ سازمانی، امکانات و تجهیزات، عوامل فردی)، شرایط مداخلهای (برنامهریزی، توانمندیهای مشارکتی، چالشهای سازمانی و غیرسازمانی)، راهبرد (برونسپاری، شبکهسازی، مهارتآموزی، انگیزش مدیران و کارکنان) و پیامد بودهاست.
پرونده مقاله
هدف اساسی پژوهش حاضر، بررسی راهکارهای ایجاد انگیزه در دانش اموزان است چرا که یکی ازمشکلات نظام های آموزش وپرورش درسراسرجهان افت تحصیلی است وجامعه ما هم دراین رهگذر سالانه میلیاردها ریال از سرمایه کشور را از دست می دهد و با توجه به اینکه روش های سنتی و بدون انعطاف گذشته چکیده کامل
هدف اساسی پژوهش حاضر، بررسی راهکارهای ایجاد انگیزه در دانش اموزان است چرا که یکی ازمشکلات نظام های آموزش وپرورش درسراسرجهان افت تحصیلی است وجامعه ما هم دراین رهگذر سالانه میلیاردها ریال از سرمایه کشور را از دست می دهد و با توجه به اینکه روش های سنتی و بدون انعطاف گذشته دراین امر دخالت بسیاری دارد و با عنایت به اینکه کسب علوم وفنون جدید درسایه بهره گیری از روشهای نوین آموزشی امکان پذیراست و معلم درجهت دستیابی به این هدف نقش اساسی را به عهده دارد لذا شناخت معلم وکشف نیازها وعوامل ایجادکننده انگیزه های وی می تواند در اثر بخشی فرایند تدریس نوین باعث پویایی و رشد نظام یادگیری وکارایی نظام آموزش و پرورش شود. در این مقاله که به شیوه مروری و با استناد به منابع کتابخانه ای گردآوری شده است سعی بر آن داریم تا ضمن آشنایی با مفهوم انگیزه و تاثیر آن بر یادگیری دانش آموزان، دریابیم که چگونه میتوان در آن ها ایجاد انگیزه نمود.
پرونده مقاله
این پژوهش با هدف بررسی تأثیر کارت امتیازی متوازن به عنوان ابزار سیستم مدیریت استراتژیک بر بهبود توسعه پایدار: اندازهگیری میانجیگری عملکرد سازمان انجام شده است. روش پژوهش از نظر هدف کاربردی و از نظر روش گرداوری دادهها توصیفی-همبستگی بود. جامعه آماری پژوهش مورد نظر کلیه چکیده کامل
این پژوهش با هدف بررسی تأثیر کارت امتیازی متوازن به عنوان ابزار سیستم مدیریت استراتژیک بر بهبود توسعه پایدار: اندازهگیری میانجیگری عملکرد سازمان انجام شده است. روش پژوهش از نظر هدف کاربردی و از نظر روش گرداوری دادهها توصیفی-همبستگی بود. جامعه آماری پژوهش مورد نظر کلیه مدیران و کارکنان فروشگاه های زنجیره ای در شهر تهران است که با استفاده از جدول مورگان و روش نمونهگیری تصادفی خوشهای مرحلهای 384 نفر بهعنوان حجم نمونه انتخاب شد. برای گردآوری دادهها از پرسشنامه محقق ساخته برای سنجش ابعاد پژوهش استفاده گردیده است. در تحقیق حاضر بهمنظور تعیین روایی پرسشنامهها از روایی محتوا و سازه استفاده شد؛ همینطور بهمنظور سنجش پایایی از ضریب آلفای کرونباخ و پایایی ترکیبی استفاده شد که یافتهها بیانگر پایا و روا بودن ابزار اندازه گیری بود. دادههای گرداوری شده حاصل از توزیع پرسشنامه در دو بخش توصیفی و استنباطی (معادلات ساختاری) با استفاده از نرم افزارهای Spss و lisrel مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافتهها نشان داد ابعاد کارت امتیازی متوازن (مشتری، مالی، کسب و کار داخلی و رشد و یادگیری) بر عملکرد سازمان و توسعه پایدار تأثیر مثبت و معنادار دارند. همچنین عملکرد سازمانی درک شده بر توسعه پایدار تأثیر مثبت و معنادار داشت.
پرونده مقاله
هدف مطالعه ارائه مدل ارتقاء یافته سرمایه اجتماعی است. روش تحقیق به لحاظ هدف توسعهای، از نظرنوع دادهها آمیخته اکتشافی متوالی، در بخش کیفی به روش داده بنیادو بخش کمی به روش توصیفی از نوع پیمایشی ،در جامعه آماری بخش کیفی تعدادی از خبرگان و بخش کمی مدیران آموزشی شهر تهران چکیده کامل
هدف مطالعه ارائه مدل ارتقاء یافته سرمایه اجتماعی است. روش تحقیق به لحاظ هدف توسعهای، از نظرنوع دادهها آمیخته اکتشافی متوالی، در بخش کیفی به روش داده بنیادو بخش کمی به روش توصیفی از نوع پیمایشی ،در جامعه آماری بخش کیفی تعدادی از خبرگان و بخش کمی مدیران آموزشی شهر تهران بودند. نمونه های بخش کیفی به روش گلولهبرفی ودر بخش کمی به روش خوشهای، طبقهای نسبی انتخاب شدند. ابزار تحقیق پرسشنامه محقق ساخته بود .از 79 شاخص موجود 6 عامل اصلی و 13 مولفه شناسایی شدکه عامل هویت اجتماعی با مولفههای خانوادگی، فردی و فرهنگی، عامل مشارکت اجتماعی با مولفههای فعالیتهای اجتماعی و سیاسی، عامل شبکههای اجتماعی با مولفههای روابط و مناسبات اجتماعی، عامل آسیبهای اجتماعی با مولفههای هنجارها و بیاعتمادی اجتماعی،عامل آگاهی اجتماعی با مولفههای دانش اجتماعی وتوسعه ارزشهای اجتماعی، عامل مسئولیت اجتماعی با مولفههای انسجام و اعتماد اجتماعی بررسی شد. نتایج نشان داد که مدل ،ساختاری مناسب دارد و از برازش برخورداراست .
پرونده مقاله
طراحی و برازش مدل مطلوب سازمان یاد گیرنده از منظر (ساختار سازمانی حامی یادگیری) در آموزش و پرورش با تأکید بر مدیریت دانش هدف اساسی پژوهش حاضر بود. این مطالعه براساس مفروضه تحقیقات ترکیبی با طرح متوالی اکتشافی انجام شد. در مرحله کیفی با مصاحبه عمیق با 20 نفر از خبرگان حو چکیده کامل
طراحی و برازش مدل مطلوب سازمان یاد گیرنده از منظر (ساختار سازمانی حامی یادگیری) در آموزش و پرورش با تأکید بر مدیریت دانش هدف اساسی پژوهش حاضر بود. این مطالعه براساس مفروضه تحقیقات ترکیبی با طرح متوالی اکتشافی انجام شد. در مرحله کیفی با مصاحبه عمیق با 20 نفر از خبرگان حوزه مدیریت آموزشی و نیز مدیران آموزش و پرورش سطح شهر تهران که با روش نمونه گیری نظری انتخاب شده بودند داده های لازم جمع آوری شد. با بهره گرفتن از روش تحلیل مضمون و از نوع شبکه مضامین داده های پژوهش تحلیل شده و دیاگرام مدل مفهومی تهیه شد. نتایج کیفی پژوهش حاکی از این بود که مدل مطلوب سازمان یادگیرنده در آموزش و پرورش با دو مضمون فراگیر شامل مدیریت دانش و ساختار سازمانی حامی یادگیری در مجموع با 128مضمون پایه ای به اشباع نظری رسیده است. در مرحله کمی، با اجرای پرسشنامه برگرفته از مضامین پایه ای مطالعه کیفی، روی 226 نفر از مدیران و کارکنان آموزش و پرورش شهر تهران که با روش نمونه گیری خوشه ای چند مرحله ای انتخاب شده بودند، اطلاعات لازم جمع آوری شد. نتایج نشان داد که مدل تجربی اندازه گیری شبکه ای سازمان یادگیرنده در آموزش و پرورش شهر تهران از برازش نسبتاً مطلوبی برخوردار است.
پرونده مقاله
هدف اصلی این مقاله بررسی تأثیر مدیریت دانش بر عملکرد شغلی مدیران موسسات آموزش عالی شهر خرمآباد میباشد. در این پژوهش سعی شده است به این سوال پاسخ داده شود که مدیریت دانش تا چه اندازه بر عملکرد شغلی مدیران موسسات آموزش عالی شهر خرمآباد، تأثیر دارد؟ جامعه آماری این پژوه چکیده کامل
هدف اصلی این مقاله بررسی تأثیر مدیریت دانش بر عملکرد شغلی مدیران موسسات آموزش عالی شهر خرمآباد میباشد. در این پژوهش سعی شده است به این سوال پاسخ داده شود که مدیریت دانش تا چه اندازه بر عملکرد شغلی مدیران موسسات آموزش عالی شهر خرمآباد، تأثیر دارد؟ جامعه آماری این پژوهش، کلیهی مدیران موسسات آموزش عالی شهر خرمآباد میباشد که در حال حاضر تعداد 150 نفر بوده که تعداد 108 مدیر با استفاده از روش نمونهگیری جدول مورگان و روش تصادفی ساده به عنوان نمونه آماری انتخاب شده است. در این پژوهش برای جمعآوری دادهها از پرسشنامه استاندارد مدیریت دانش چن و همکاران (2010) و پرسشنامه استاندارد عملکرد شغلی مدیران توسط پاترسون (1970) و در انجام آن از تکنیکهای آماری توصیفی و استنباطی استفاده شده است. برای تجزیه و تحلیل اطلاعات از روشهای آماری توصیفی متغیرهای جمعیت شناختی اعضای نمونه شامل: جنسیت، تحصیلات و سن و شاخصهای متغیرهای پژوهش شامل: میانگین، میانه، واریانس، مد، انحراف معیار، دامنه تغیرات، ماکزیمم و مینیمم و استنباطی آزمون کولموگروف- اسمیرنوف، ضریب همبستگی پیرسون و آزمون فریدمن و برای اجرای عملیات اقتصاد سنجی نیز از نرمافزار SPSS 26 استفاده میگردد. نتایج پژوهش نشان میدهد، مدیریت دانش (ایجاد دانش، تسهیم دانش، بکارگیری (کاربرد) دانش و ذخیره دانش) بر عملکرد شغلی مدیران موسسات آموزش عالی شهر خرمآباد تأثیر مثبت و معنادار دارد. همچنین نتایج نشان داد، مولفههای مدیریت دانش، ایجاد دانش و بکارگیری (کاربرد) دانش با میانگین رتبهای 10/3 بالاترین رتبه را نسبت به دیگر مولفههای داشتند و از این حیث دارای اهمیت میباشند.
پرونده مقاله
هدف این تحقیق بررسی نقش میانجی یادگیری سازمانی در تاثیر رهبری معنوی بر کارآفرینی کارآفرینی الکترونیکی در آموزش و پرورش بود. روش پژوهش بر حسب هدف کاربردی و به لحاظ روش گرداوری داده ها توصیفی-همبستگی بود. جامعه آماری پژوهش شامل 360 نفر از کارکنان حوزه مالی وزارت آموزش و پ چکیده کامل
هدف این تحقیق بررسی نقش میانجی یادگیری سازمانی در تاثیر رهبری معنوی بر کارآفرینی کارآفرینی الکترونیکی در آموزش و پرورش بود. روش پژوهش بر حسب هدف کاربردی و به لحاظ روش گرداوری داده ها توصیفی-همبستگی بود. جامعه آماری پژوهش شامل 360 نفر از کارکنان حوزه مالی وزارت آموزش و پرورش بود که از این میان با استفاده از جدول مورگان و روش نمونهگیری تصادفی ساده 186 نفر به عنوان حجم نمونه در نظر گرفته شد. تحلیل پرسشنامههای جمعآوری شده از جامعهی تحقیق و آزمودن فرضیهها با استفاده از روش مدل-سازی معادلات ساختاری و به کمک نرمافزار Smart PLS 2 در دو بخش مدل اندازهگیری و بخش ساختاری انجام پذیرفت. پایایی، روایی همگرا و روایی واگرای پرسشنامه در بخش مدل اندازهگیری بررسی گشت و در بخش دوم، ضرایب معناداری نرمافزار برای بررسی فرضیههای پژوهش مورد استفاده قرار گرفتند. نتایج پژوهش تاثیر معنادار رهبری معنوی بر کارآفرینی الکترونیک ؛ رهبری معنوی بر یادگیری سازمانی؛ یادگیری سازمانی بر کارآفرینی الکترونیک و همچنین نقش میانجی یادگیری سازمانی در تاثیر رهبری معنوی بر کارآفرینی الکترونیک تأیید کرد.
پرونده مقاله
هدف کلی پژوهش طراحی و اعتبارسنجی الگوی برنامه درسی کارآفرینی برای دانش آموزان هنرستان های فنی و حرفه ای و اعتبارسنجی آن ازدیدگاه متخصصان و مربیان است جامعه آماری پژوهش، متشکل از متخصصان و صاحبنظران حوزه برنامه درسی و کارآفرینی بودند که به کمک نمونه گیری هدفمند تعداد 290 چکیده کامل
هدف کلی پژوهش طراحی و اعتبارسنجی الگوی برنامه درسی کارآفرینی برای دانش آموزان هنرستان های فنی و حرفه ای و اعتبارسنجی آن ازدیدگاه متخصصان و مربیان است جامعه آماری پژوهش، متشکل از متخصصان و صاحبنظران حوزه برنامه درسی و کارآفرینی بودند که به کمک نمونه گیری هدفمند تعداد 290 نفر خبره این حوزه انتخاب شدند. برای ارزیابی کارآفرینی درگام اول چارچوب کارآفرینی تدوین شد، درگام دوم براساس آن ابزار ارزیابی مؤلفه های کارآفرینی در برنامه درسی هنرستان های فنی و حرفه ای ساخته شد. پایایی ابزار پژوهش با استفاده از روشهای همسانی درونی(آلفای کرنباخ و پایایی ترکیبی) بالاتر از 70/0 است بود و روایی پرسشنامه با روش صوری، محتوایی (CVR) و سازه در مورد متغیر ها از میزان 50/0 بیشتر است مورد تایید متخصصان قرارگرفت. در بخش آماری ازمیانگین انحراف استاندارد، آزمون T تست، تحلیل واریانس وروش تحلیل عاملی تأییدی استفاده گردید.که به وسیله نرم افزارهایSmart- PLS3 وSPSS19 پس ازتحلیل داده ها یافته ها نشان داد که چارچوب کارآفرینی دارای اعتبار است. کارآفرینی شامل سه مولفه کلی شناختی، مهارتی و نگرشی است. طبق یافته های تحقیق ، اهداف کارآفرینی آشنایی با مفاهیم دانش، انگیزه، مهارت کارآفرینانه است. محتوای آن مبانی نظری کارآفرینی ؛ یادگیری و مدیریت کسب وکار و ارتباطات، ویژگی هاو مهارتهای شخصیتی کارآفرینان بود. رویکردهای فعال تدریس؛ روشهای ارائه مستقیم و کاربردی و عملیاتی مناسب اند. همچنین در رویکردهای ارزشیابی؛ روشهای ارزیابی حیطه دانش، نگرش، و مهارت حائز اهمیت هستند و در نهایت وضعیت کارآفرینی از حد متوسط پایین تراست.
پرونده مقاله
پژوهش حاضر با هدف واکاوی صلاحیت های حرفهای معلمان از منظر رویکرد پست مدرن به منظور ارائة الگویی برای صلاحیت های حرفهای معلمی انجام شده است. این پژوهش با رویکرد کیفی و با بهرهگیری از روش تحلیل فرارونده در دو گام توصیف و تبیین شروط لازم انجام گرفت. یافتههای پژوهش نشان چکیده کامل
پژوهش حاضر با هدف واکاوی صلاحیت های حرفهای معلمان از منظر رویکرد پست مدرن به منظور ارائة الگویی برای صلاحیت های حرفهای معلمی انجام شده است. این پژوهش با رویکرد کیفی و با بهرهگیری از روش تحلیل فرارونده در دو گام توصیف و تبیین شروط لازم انجام گرفت. یافتههای پژوهش نشان میدهد که پست مدرنیست به جای قرار دادن معلمان در چارچوب محدود و غیرقابل انعطاف صلاحیت های فنی و تخصصی، معلمان را به عنوان اندیشمندانی دگرگون آفرین در نظر میگیرد. در این پژوهش صلاحیت های لازم برای حرفة معلمی در سه حیطه صلاحیت های معطوف به آگاهی، صلاحیت های معطوف به توانایی و صلاحیت های معطوف به نگرش مورد بررسی قرار گرفت. مبتنی بر آراء ژیرو مولفه های صلاحیت های حرفه ای شامل نقد دانش موجود، خلق صور جدید دانش، ساختارشکنی متون، توجه به ابعاد سیاسی تدریس، عدم اقتدارگرایی، داشتن روابط دموکراتیک، تعامل و همکاری با همکاران و تکریم تفاوت ها است. یافتهها برای سوال دوم پژوهش نشان میدهد که ژیرو برای معلمان مرزنورد نقشهایی چون: روشنفکر حرفهای، اندیشمند تحول آفرین، تسهیل گر فرایند یادگیری، آموزش چگونه یادگرفتن و کارگزار فرهنگی قائل است.
پرونده مقاله
هدف از این تحقیق بررسی عوامل مؤثر بر رشد اخلاقی دانش آموزان ابتدایی بود. در راستای تحقق اهداف پژوهش دادههای مربوط به میزان رشد ابعاد اخلاقی دانشآموزان از طریق پرسشنامه استاندارد رشد اخلاقیِ لطفآبادی و نیز گردآوری دیدگاههای معلمان و مدیران مدارس در خصوص عوامل مؤثر بر چکیده کامل
هدف از این تحقیق بررسی عوامل مؤثر بر رشد اخلاقی دانش آموزان ابتدایی بود. در راستای تحقق اهداف پژوهش دادههای مربوط به میزان رشد ابعاد اخلاقی دانشآموزان از طریق پرسشنامه استاندارد رشد اخلاقیِ لطفآبادی و نیز گردآوری دیدگاههای معلمان و مدیران مدارس در خصوص عوامل مؤثر بر رشد اخلاقی دانش آموزان از طریق مصاحبه نیم ساختاریافته و بررسی وضعیت جو مدرسه و تعامل میان دانشآموزان و معلمان با استفاده از مشاهده میدانی مطالعه شد. روش انجام پژوهش آمیخته بود. در قسمت کمی، جامعه آماری آن شامل دانشآموزان مقطع دوم دبستان های دولتی و غیرانتفاعی مناطق بیستودو گانه شهر تهران در سال تحصیلی 96-97 بود و نمونه مورد مطالعه به روش نمونهگیری تصادفی طبقه ای و چندمرحلهای و با استفاده از فرمول کوکران در جامعه محدود تعداد 600 نفر انتخاب شد. پس از شناسایی مؤلفههای تأثیرگذار بر رشد اخلاقی دانش آموزان ابتدایی، این یافتهها در هشت دسته کلی طبقهبندی شدند. در ادامه، تحلیل ها نشان داد که شش عامل مهم تأثیرگذار بر رشد اخلاقی دانش آموزان ابتدایی دبستانهای دولتی و غیرانتفاعی شهر تهران که دارای بالاترین رتبه عبارتند از: اخلاق زیستمحیطی، اخلاق انسانی، اخلاق مینوی، اخلاق مناسبات خانوادگی، اخلاق اجتماعی و اخلاق مراقبت از خود (یا فردی). بر اساس اولویت هر یک از عوامل نیز پیشنهادهایی ارائه گردید که از آن جمله میتوان به طراحی روشی تربیتی یکسان در محتوا و روش با توجه به تفاوت در آموزشهای مدرسه، خانواده و رسانه اشاره کرد که تناقضاتی را که بهوسیله یادگیری و اجرای آموختههای دانشآموزان ایجاد نموده است را مرتفع نماید.
پرونده مقاله
این پژوهش با هدف بررسی تأثیر نیمکرههای مغز، تغذیه و ذکرهای معنوی بر مکتب پراگماتیسم و ابن سینایی انجام شده است. روش پژوهش از نظر هدف کاربردی و از نظر روش گرداوری دادهها توصیفی-همبستگی بود. جامعه آماری پژوهش مورد نظر کلیه ی دانش آموزان مقطع ابتدایی دختر و پسر شهرستان س چکیده کامل
این پژوهش با هدف بررسی تأثیر نیمکرههای مغز، تغذیه و ذکرهای معنوی بر مکتب پراگماتیسم و ابن سینایی انجام شده است. روش پژوهش از نظر هدف کاربردی و از نظر روش گرداوری دادهها توصیفی-همبستگی بود. جامعه آماری پژوهش مورد نظر کلیه ی دانش آموزان مقطع ابتدایی دختر و پسر شهرستان سبزوار که حدود 24000 نفر که در 100 مدرسه دولتی در سال تحصیل 1398 بودند. روش نمونه گیری تصادفی چند مرحله ای و حجم نمونه آماری براساس تمام صاحب نظران حوزهSEM (343 نفر) و با توجه به احتمال 20درصد افت آزمودنی ها تعداد نمونه 350 نفر در نظر گرفته شد و مورد تحلیل قرار گرفت. برای گردآوری دادهها از پرسشنامه محقق ساخته استفاده گردیده است. در تحقیق حاضر بهمنظور تعیین روایی پرسشنامهها از روایی محتوا و سازه استفاده شد؛ همینطور بهمنظور سنجش پایایی از ضریب آلفای کرونباخ و پایایی ترکیبی استفاده شد که یافتهها بیانگر پایا و روا بودن ابزار اندازه گیری بود. دادههای گرداوری شده حاصل از توزیع پرسشنامه در دو بخش توصیفی و استنباطی (معادلات ساختاری) با استفاده از نرم افزارهای Spss22 و Amos مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافتهها نشان داد برآیند پژوهش نشان داده است که: نیمکره های مغز، تغذیه، ذکر و قرآن در بهبود فرآیندهای تحولی مغز با تکیه بر مکتب پراگماتیسم و ابنسینایی تاثیر گذار است.
پرونده مقاله
این پژوهش با هدف تعیین تاثیر اخلاق حرفهای بر عملکرد و انگیزش شغلی معلمان با نقش میانجی دینداری در کار صورت گرفته است. روش پژوهش از نظر هدف کاربردی و از نظر روش گردآوری داده ها توصیفی-پیمایشی بود. جامعه آماری پژوهش عبارت بود از کلیه معلمان آموزش و پرورش استان همدان که ت چکیده کامل
این پژوهش با هدف تعیین تاثیر اخلاق حرفهای بر عملکرد و انگیزش شغلی معلمان با نقش میانجی دینداری در کار صورت گرفته است. روش پژوهش از نظر هدف کاربردی و از نظر روش گردآوری داده ها توصیفی-پیمایشی بود. جامعه آماری پژوهش عبارت بود از کلیه معلمان آموزش و پرورش استان همدان که تعداد آنها بالغ بر 3700 نفر می باشد. در این پژوهش برای انتخاب نمونههای آماری از روش نمونهگیری خوشهای چندمرحلهای استفاده شده است که با استناد جدول مورگان 302 نفر به عنوان نمونه انتخاب شدند. ابزار گردآوری داده ها چهار پرسشنامه استاندارد دینداری گلاک و استارک (1965)، اخلاق حرفه‎ای آرمیتو و همکاران (2011)، عملکرد هرسی و گلداسمیت (2008) و انگیزش هاکمن و اولدهام (1980) بود. پس از جمعآوری پرسشنامهها با استفاده از نرمافزارSpss-21 و استنباط آماری دادهها از طریق مدلسازی معادلات ساختاری و به کمک نرمافزار SmartPLSانجام پذیرفت. در نهایت یافته های پژوهش تاثیر اخلاق حرفهای و ابعادش بر عملکرد و انگیزش شغلی معلمان با نقش میانجی دینداری در کار را در جامعه مورد مطالعه مورد تائید قرار داد.
پرونده مقاله