ارائه الگوی راهبردهای یادگیری خود تنظیمی و تاثیر آن بر شیوه های حل مسأله دانش آموزان دوره دوم متوسطه شهر تهران
محورهای موضوعی : مدیریت آموزشیزهرا تفرجی گیلاوندانی 1 , امینه احمدی 2 , قدسی احقر 3
1 - دانشجوی دکتری برنامه ریزی درسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه آزاد، واحد تهران جنوب، تهران، ایران
2 - استادیار، عضو هیأت علمی دانشگاه آزاد واحد تهران جنوب، تهران، ایران
3 - دانشیار و رئیس پژوهشکده تعلیم و تربیت وزارت آموزش و پرورش
کلید واژه: آموزش و پرورش, معادلات ساختاری, الگوی راهبردهای یادگیری خودتنظیمی, شیوه های حل مسأله,
چکیده مقاله :
هدف این پژوهش شناسایی راهبردهای یادگیری خود تنظیمی و تاثیر آن بر شیوههای حل مسأله دانشآموزان دوره دوم متوسطه شهر تهران است. روش: روش انجام پژوهش آمیخته (کیفی-کمی) است. برای انجام این پژوهش علاوه بر مطالعۀ اسنادی، از تکنیک تحلیل مضمون با نرمافزار MAXQDA12 ، برای شناسایی ابعاد و مؤلفهها استفاده شد. جامعه آماری در این پژوهش تمام خبرگان در حوزه برنامه ریزی درسی و آموزشی و مدیریت آموزشی بودند که بعد از انجام 16 مصاحبه اشباع نظری صورت گرفت. یافتهها: در نهایت برای راهبردهای یادگیری خودتنظیمی 3 بعد، 9 مولفه و 22 شاخص از طریق تحلیل مضمون شناسایی شد برای متغیر دوم یعنی شیوههای حل مسأله با توجه به پرسشنامه استاندارد کسدی و لانگ (1996) 3 مولفه و 24 شاخص بود. روایی بخش کیفی با توجه به نظر خبرگان تایید و پایایی این بخش با استفاده از فرمول کوپا 63 درصد بدست آمد که مورد قبول است و نشان از پایایی بالای کدهای حاصله دارد و پرسشنامه شیوههای حل مسأله به دلیل استاندارد بودن تنها با فرمول آلفای کرونباخ مورد سنجش قرار گرفت که تمام مولفهها بالای 0.7 بدست آمد. در نهایت برای ترسیم الگو از روش معادلات ساختاری نرمافزار smartpls3استفاده شد. نتیجه: نتایج نشان داد که به ترتیب بعد رهبردهای مدیریت منابع (0.932)، راهبردهای شناختی (0886) و راهبردهای فراشناختی (0.843) به ترتیب بیشترین اهمیت را در متغیر راهبردهای یادگیری خودتنظیمی دارند و همچنین راهبردهای خود تنظیمی با ضریب 0.703 نشان از تاثیر 70 درصدی بر شیوههای حل مسأله دارد.
Objective: The aim of this study was to identify self-regulated learning strategies and its effect on problem solving methods in education in Tehran. Method: The method of conducting research is mixed (qualitative-quantitative). In order to conduct this research, in addition to the documentary study, the content analysis technique with MAXQDA12 software was used to identify the dimensions and components. The statistical population in this study was all experts in the field of curriculum planning and educational management, which was conducted after 16 theoretical saturation interviews. Results: Finally, for self-regulated learning strategies, 3 dimensions, 9 components and 22 indicators were identified through content analysis. For the second variable, ie problem-solving methods, according to the Cassidy and Long (1996) standard questionnaire, there were 3 components and 24 indicators. The validity of the qualitative part, according to the experts, was confirmed and the reliability of this part was obtained by using the Copa formula of 63%, which is acceptable and shows the high reliability of the resulting codes. It was measured that all components were above 0.7. Finally, the structural equation method of smartpls3 software was used to draw the pattern. Results: The results showed that the dimensions of resource management strategies (0.932), cognitive strategies (0886) and metacognitive strategies (0.843) are the most important in the variable of self-regulatory learning strategies, respectively, and also self-regulatory strategies with a coefficient of 0.703 show the effect of 70 it has a percentage on problem solving methods.
_||_