تأثیر مدیریت دانش بر عملکرد شغلی مدیران موسسات آموزش عالی شهر خرمآباد
محورهای موضوعی : مدیریت آموزشی
1 - گروه مدیریت آموزش عالی،دانشکده مدیریت،واحدتهران شمال،دانشگاه آزاد اسلامی تهران ایران
2 - گروه مدیریت آموزش عالی، دانشکده مدیریت، واحد تهران شمال، دانشگاه آزاد اسلامی تهران ایران
کلید واژه: مدیریت دانش, عملکرد شغلی مدیران, موسسات آموزش عالی شهر خرمآباد,
چکیده مقاله :
هدف اصلی این مقاله بررسی تأثیر مدیریت دانش بر عملکرد شغلی مدیران موسسات آموزش عالی شهر خرمآباد میباشد. در این پژوهش سعی شده است به این سوال پاسخ داده شود که مدیریت دانش تا چه اندازه بر عملکرد شغلی مدیران موسسات آموزش عالی شهر خرمآباد، تأثیر دارد؟ جامعه آماری این پژوهش، کلیهی مدیران موسسات آموزش عالی شهر خرمآباد میباشد که در حال حاضر تعداد 150 نفر بوده که تعداد 108 مدیر با استفاده از روش نمونهگیری جدول مورگان و روش تصادفی ساده به عنوان نمونه آماری انتخاب شده است. در این پژوهش برای جمعآوری دادهها از پرسشنامه استاندارد مدیریت دانش چن و همکاران (2010) و پرسشنامه استاندارد عملکرد شغلی مدیران توسط پاترسون (1970) و در انجام آن از تکنیکهای آماری توصیفی و استنباطی استفاده شده است. برای تجزیه و تحلیل اطلاعات از روشهای آماری توصیفی متغیرهای جمعیت شناختی اعضای نمونه شامل: جنسیت، تحصیلات و سن و شاخصهای متغیرهای پژوهش شامل: میانگین، میانه، واریانس، مد، انحراف معیار، دامنه تغیرات، ماکزیمم و مینیمم و استنباطی آزمون کولموگروف- اسمیرنوف، ضریب همبستگی پیرسون و آزمون فریدمن و برای اجرای عملیات اقتصاد سنجی نیز از نرمافزار SPSS 26 استفاده میگردد. نتایج پژوهش نشان میدهد، مدیریت دانش (ایجاد دانش، تسهیم دانش، بکارگیری (کاربرد) دانش و ذخیره دانش) بر عملکرد شغلی مدیران موسسات آموزش عالی شهر خرمآباد تأثیر مثبت و معنادار دارد. همچنین نتایج نشان داد، مولفههای مدیریت دانش، ایجاد دانش و بکارگیری (کاربرد) دانش با میانگین رتبهای 10/3 بالاترین رتبه را نسبت به دیگر مولفههای داشتند و از این حیث دارای اهمیت میباشند.
The main purpose of this article is to investigate the effect of knowledge management on job performance of managers of higher education institutions in Khorramabad. In this study, an attempt has been made to answer the question to what extent knowledge management affects the job performance of managers of higher education institutions in Khorramabad? The statistical population of this study is all managers of higher education institutions in Khorramabad, which is currently 150 people, of which 108 managers have been selected as a statistical sample using Morgan table sampling method and simple random method. The standard knowledge management questionnaire of Chen et al. (2010) and the standard questionnaire of managers' job performance by Patterson (1970) were used to collect data. Descriptive and inferential statistical techniques were used. To analyze information from descriptive statistical methods, demographic variables of sample members including: gender, education, age and indicators of research variables including: mean, variance, fashion, standard deviation, range of changes, maximum and minimum and inferential Kolmogorov-Smirnov test, Pearson correlation coefficient and Friedman test and SPSS 26 software is used to perform econometric operations. The results show that knowledge management (knowledge creation, knowledge sharing, knowledge application and knowledge storage) has a positive and significant effect on the job performance of managers of higher education institutions in Khorramabad. The results also showed that the components of knowledge management, knowledge creation and application (application) of knowledge with an average rank of 3.10 had the highest rank compared to other components and are important in this regard.
_||_