بررسی عوامل مؤثر بر رشد اخلاقی دانش آموزان ابتدایی (مطالعه موردی: دبستانهای دولتی و غیرانتفاعی شهر تهران)
محورهای موضوعی : مدیریت آموزشیپرویز نامی 1 , حسن پاشاشریفی 2 , مالک میرهاشمی 3
1 - دانشگاه آزاد اسلامی ،واحد رودهن ،دانشکده روانشناسی و علوم اجتماعی
2 - استاد گروه روان شناسی، واحد رودهن، دانشگاه آزاد اسلامی، رودهن، ایران
3 - دانشیار گروه روان شناسی، واحد رودهن، دانشگاه آزاد اسلامی، رودهن، ایران
کلید واژه: رشد اخلاقی, تربیت اخلاقی, دانش آموزان ابتدایی,
چکیده مقاله :
هدف از این تحقیق بررسی عوامل مؤثر بر رشد اخلاقی دانش آموزان ابتدایی بود. در راستای تحقق اهداف پژوهش دادههای مربوط به میزان رشد ابعاد اخلاقی دانشآموزان از طریق پرسشنامه استاندارد رشد اخلاقیِ لطفآبادی و نیز گردآوری دیدگاههای معلمان و مدیران مدارس در خصوص عوامل مؤثر بر رشد اخلاقی دانش آموزان از طریق مصاحبه نیم ساختاریافته و بررسی وضعیت جو مدرسه و تعامل میان دانشآموزان و معلمان با استفاده از مشاهده میدانی مطالعه شد. روش انجام پژوهش آمیخته بود. در قسمت کمی، جامعه آماری آن شامل دانشآموزان مقطع دوم دبستان های دولتی و غیرانتفاعی مناطق بیستودو گانه شهر تهران در سال تحصیلی 96-97 بود و نمونه مورد مطالعه به روش نمونهگیری تصادفی طبقه ای و چندمرحلهای و با استفاده از فرمول کوکران در جامعه محدود تعداد 600 نفر انتخاب شد. پس از شناسایی مؤلفههای تأثیرگذار بر رشد اخلاقی دانش آموزان ابتدایی، این یافتهها در هشت دسته کلی طبقهبندی شدند. در ادامه، تحلیل ها نشان داد که شش عامل مهم تأثیرگذار بر رشد اخلاقی دانش آموزان ابتدایی دبستانهای دولتی و غیرانتفاعی شهر تهران که دارای بالاترین رتبه عبارتند از: اخلاق زیستمحیطی، اخلاق انسانی، اخلاق مینوی، اخلاق مناسبات خانوادگی، اخلاق اجتماعی و اخلاق مراقبت از خود (یا فردی). بر اساس اولویت هر یک از عوامل نیز پیشنهادهایی ارائه گردید که از آن جمله میتوان به طراحی روشی تربیتی یکسان در محتوا و روش با توجه به تفاوت در آموزشهای مدرسه، خانواده و رسانه اشاره کرد که تناقضاتی را که بهوسیله یادگیری و اجرای آموختههای دانشآموزان ایجاد نموده است را مرتفع نماید.
The purpose of this study is to investigate the effective factors on ethical growth of elementary students.In order to achieve the purposes of this research,data related to the growth rate of students' ethical dimensions gathered through Lotfabadi standard ethical growth questionnaire and also teachers and school principals point of views about effective factors on ethical growth through semi-structured interviews and checking the school condition and interaction between students and teachers through field view. Statistical population includes second grade students of public and non-profit primary schools in the twenty-two districts of Tehran city in the academic year of 2017-18. 600 people were selected by stratified and multi-stage random sampling using Cochran's relationship in a limited community among the students.These findings were classified into eight general categories. It can be acknowledged that the six important factors affecting on ethical growth of primary and non-profit primary school students in Tehran, which have the highest rank are: environmental ethics, human ethics, divine ethics, family relationships ethics, social ethics and self-care ethics (or individual), and based on the priority of each factor, suggestions were made, including the design of the same educational method in content and method due to differences in school, family and media education, which solve the problem of contradictions created by students' learning and implementation of what they have learned.
_||_