زمینه و هدف: مدیریت مالی عمومی نوین، اساساً باهدف افزایش شفافیت و بهبود پاسخگویی استفادهکنندگان گزارشهای مالی مطرح گردید. هدف از این تحقیق بررسی اهداف استفادهکنندگان از گزارشهای مالی شهرداریها با توجه به بودجهریزی مبتنی بر عملکرد است.
روششناسی: تحقیق چکیده کامل
زمینه و هدف: مدیریت مالی عمومی نوین، اساساً باهدف افزایش شفافیت و بهبود پاسخگویی استفادهکنندگان گزارشهای مالی مطرح گردید. هدف از این تحقیق بررسی اهداف استفادهکنندگان از گزارشهای مالی شهرداریها با توجه به بودجهریزی مبتنی بر عملکرد است.
روششناسی: تحقیق فوق یک تحقیق توصیفی و کاربردی می باشد. مبانی نظری تحقیق با مطالعه مقالات و کتاب های مطرح در بخش عمومی نگارش و پرسشنامه تحقیق اتخراج گردیده است. ابزار گردآوری دادههای این پژوهش پرسشنامهای شامل، ١٥ گویه بوده است. جامعه موردنظر مدیران و کارشناسان شهرداری در سطح استان تهران بوده است. درنهایت ٢١٥ پرسشنامه موردبررسی قرار گرفت. با استفاده از روشهای مدلسازی معادلات ساختاری و نرمافزار smart.PLS به آزمون فرضیهها پرداختهشده است.
یافتهها: یافتههای تحقیق نشان داد که کنترل اداری داخلی، کنترل حسابداری داخلی، خودکنترلی و حسابرسی داخلی بر اهداف استفادهکنندگان از گزارشهای مالی شهرداریها با توجه به بودجهریزی مبتنی بر عملکرد تأثیرگذار است.
نتیجهگیری: نتایج نشان داد که کاربران داخلی بهعنوان انواع مختلف کنترل داخلی که اطلاعات مالی در معرض آن قرار دارند، بسیار مهم در نظر گرفته میشوند. اکثریت قریب بهاتفاق پاسخدهندگان بر این باور بودند که برای تصمیمگیری داخلی خودکنترل داخلی مهم است زیرابه بهبود قابلیت اطمینان اطلاعات مالی کمک میکند و اجازه میدهد تا اطلاعات بهموقع آماده شوند، ازاینرو به رابطه بین کنترل داخلی، فرصت اطلاعات و کفایت گزارش مالی اشاره میکنند. هم چنین، در بودجهریزی مبتنی بر عملکرد به اهداف استفادهکنندگان با توجه به گزارشگری مالی باید توجه گردد، زیرا شفافیت و پاسخگویی را بهبود میبخشد.
پرونده مقاله
هدف از این پژوهش بررسي تاثیر مدیریت زنجیره تامین بر بهبود عملکرد سازماني با توجه به نقش میانجي مزیت رقابتي(مورد مطالعه شرکت مجتمع صنایع آلومینیم جنوب) مي باشد. روش پژوهش حاضر تحلیلي توصیفي از نوع پیمایشي و از نظر هدف کاربردی مي باشد. جامعه آماری تحقیق، شامل کارکنان شرکت چکیده کامل
هدف از این پژوهش بررسي تاثیر مدیریت زنجیره تامین بر بهبود عملکرد سازماني با توجه به نقش میانجي مزیت رقابتي(مورد مطالعه شرکت مجتمع صنایع آلومینیم جنوب) مي باشد. روش پژوهش حاضر تحلیلي توصیفي از نوع پیمایشي و از نظر هدف کاربردی مي باشد. جامعه آماری تحقیق، شامل کارکنان شرکت مجتمع صنایع آلومینیوم جنوب به تعداد 2300 نفر مي باشد. در این پژوهش حجم نمونه ها با استفاده از فرمول کوکران و از روش نمونه گیری طبقه ای متناسب با حجم نمونه، 341 نفر به عنوان نمونه تعیین شد. ابزار پژوهش در این تحقیق شامل سه پرسشنامه استاندارد مدیریت زنجیره تامین لي و همکاران(2006)، پرسشنامه استاندارد پرسشنامه مزیت رقابتي لي و همکاران(2006) و پرسشنامه استاندارد عملکرد سازماني پاترسون(2005) بوده است. روایی پرسشنامه با استفاده از روایی محتوا و روایی سازه و پایایي پرسشنامه های مذکور بر اساس ضریب الفای کرونباخ مورد ارزیابی و تأیید قرار گرفت. در این پژوهش برای تجزیه و تحلیل داده ها از مدل معادلات ساختاری" و به طور اخص تکنیک تحلیل مسیر با استفاده از نرم افزار اسمارت پي ال اس به بررسي مسیرهای مشخص شده پژوهش مطابق با مدل مفهومي پرداخته شده است. یافته های پژوهش نشان داد مدیریت زنجیره تامین بر بهبود عملکرد سازماني مورد مطالعه شرکت مجتمع صنایع آلومینیوم جنوب تاثیر مثبت داشته و مزیت رقابتي نقش واسطه ای را در تاثیر گذاری مدیریت زنجیره تامین بر بهبود عملکرد سازماني ایفا مي نماید.
پرونده مقاله
زمینه و هدف: محیط کسب و کار پویای امروزی نیروی محرکه چابکی سازمانی، رهبری تحولگرا و هوش استراتژیک است و سازمان ها برای درک تغییر محیطی و سپس پاسخگویی سریع و کارا نیازمند به مؤلفه هاست.هدف پژوهش حاضر ارائه مدل چابکی سازمان و رهبری تحولگرا با توجه به نقش تعدیلگر هوش ا چکیده کامل
زمینه و هدف: محیط کسب و کار پویای امروزی نیروی محرکه چابکی سازمانی، رهبری تحولگرا و هوش استراتژیک است و سازمان ها برای درک تغییر محیطی و سپس پاسخگویی سریع و کارا نیازمند به مؤلفه هاست.هدف پژوهش حاضر ارائه مدل چابکی سازمان و رهبری تحولگرا با توجه به نقش تعدیلگر هوش استراتژیک مدیران شرکت پایانههای نفتی ایران می باشد.
روش بررسی: این پژوهش دارای رویکردی آمیخته (کیفی و کمی) است و ابزار گردآوری اطلاعات مراجعه به اسناد، مصاحبه با خبرگان و پرسشنامه می باشد.جامعه آماری این پژوهش شامل 19 نفر از اساتید دانشگاه و مدیران پایانههای نفتی ایران میباشد که به روش نمونهگیری هدفمند انتخاب شدندو با استفاده از روش تحلیل مضمون، به بررسی و کدگذاری مصاحبهها پرداخته شد.
یافته ها: نتایج حاصل از کدگذاری باز منجر به استخراج 108 کد اولیه، 35 مضمون پایه و 13 مضمون سازماندهنده شامل ایجاد چشم انداز سازمانی پویا، دگرگونی در ارزش های فرهنگی، ایجاد رابطه بین علایق فردی و جمعی در سازمان، ارتقا ظرفیت انطباق پذیری پیروان، چابکی رهبری، چابکی در فرآیندها و فناوری، چابکی کارکنان، چابکی در فرهنگ، چابکی در خدمت رسانی، هوشمندی منابع انسانی، طراحی هوشمند فرآیندها، هوشمندی کلان محیطی و منابع مالی هوشمند گردید.
نتیجه گیری: در فضای کسب و کار غیر قابل پیش بینی و متغیر عصر کنـونی، برتـری در رقابت هدف اصلی هر سازمانی است و برای رویارویی با تغییرات غیرقابل پیشبینی، همیشگی و بیسابقه چابکی سازمانی، رهبری تحولگرا و هوش استراتژیک مهمترین نیاز برای راهای از چالش هاست که باید به آن توجه ویژه داشت.
پرونده مقاله
هدف از این تحقیق، تعیین ارتباط بین رفتارهای سیاسی و تفکر استرتژیک با رفتارهای منافقانه در معلمان تربیت بدنی شهرستان کازرون بود. این تحقیق کاربردی و از نوع توصیفی و همبستگی بود. جامعه آماری این تحقیق، تمامی معلمان تربیت بدنی شهرستان کازرون به تعداد 97نفر بود، که از این ت چکیده کامل
هدف از این تحقیق، تعیین ارتباط بین رفتارهای سیاسی و تفکر استرتژیک با رفتارهای منافقانه در معلمان تربیت بدنی شهرستان کازرون بود. این تحقیق کاربردی و از نوع توصیفی و همبستگی بود. جامعه آماری این تحقیق، تمامی معلمان تربیت بدنی شهرستان کازرون به تعداد 97نفر بود، که از این تعداد 83 نفر به عنوان نمونه و به روش نمونه گیری کل شمار با محقق همکاری کردند.ابزار جمع آوری داده¬ها پرسشنامه های استاندارد رفتارهای سیاسی دوبرین (1978)، تفکر استراتژیک گلدمن (2005) و رفتارهای منافقانه دانایی فرد و همکاران (1392) بود. برای توصیف داده¬ها از روش های آمار توصیفی و برای تجزیه استنباطی داده¬ها از روش¬های آماری ضریب همبستگی پیرسون و رگرسيون استفاده شد. نتایج حاصل از تحقیق نشان داد که بین رفتارهای سیاسی و رفتارهای منافقانه رابطه ی مثبت و معناداري و بین تفکر استراتژیک و رفتارهای منافقانه رابطه ی منفی و معناداري وجود داشت و همچنین نتایج حاصل از تحقیق نشان داد که رفتارهای سیاسی و تفکر استراتژیک قابلیت پیش بین معنادار رفتارهای منافقانه آزمودنی ها را دارد(01/0P ≤). قیق نشان داد که بین رفتارهای سیاسی و رفتارهای منافقانه رابطه ی مثبت و معناداري و بین تفکر استراتژیک و رفتارهای منافقانه رابطه ی منفی و معناداري وجود داشت و همچنین نتایج حاصل از تحقیق نشان داد که رفتارهای سیاسی و تفکر استراتژیک قابلیت پیش بین معنادار رفتارهای منافقانه آزمودنی ها را دارد(01/0P ≤). قیق نشان داد که بین رفتارهای سیاسی و رفتارهای منافقانه رابطه ی مثبت و معناداري و بین تفکر استراتژیک و رفتارهای منافقانه رابطه ی منفی و معناداري وجود داشت و همچنین نتایج حاصل از تحقیق نشان داد که رفتارهای سیاسی و تفکر استراتژیک قابلیت پیش بین معنادار رفتارهای منافقانه آزمودنی ها را دارد(01/0P ≤). قیق نشان داد که بین رفتارهای سیاسی و رفتارهای منافقانه رابطه ی مثبت و معناداري و بین تفکر استراتژیک بین تفکر استراتژیکبین
پرونده مقاله
برنامه¬ریزی جانشینی شامل شناسایی رهبران آینده، تغییر مالکیت، انتقال کنترل و مدیریت، و توسعه رهبران در هماهنگ¬سازی با چشم¬انداز سازمانی است. به طریقی، برنامه¬ریزی جانشینی، تداوم و پایداری طولانی¬مدت را برای یک سازمان فراهم میکند. هدف پژوهش حاضر ارائه¬ی مدلی جهت توسعه جا چکیده کامل
برنامه¬ریزی جانشینی شامل شناسایی رهبران آینده، تغییر مالکیت، انتقال کنترل و مدیریت، و توسعه رهبران در هماهنگ¬سازی با چشم¬انداز سازمانی است. به طریقی، برنامه¬ریزی جانشینی، تداوم و پایداری طولانی¬مدت را برای یک سازمان فراهم میکند. هدف پژوهش حاضر ارائه¬ی مدلی جهت توسعه جانشین¬پروری در مدیران دانشگاه علوم پزشکی مشهد بود. این پژوهش از نظر هدف، کاربردی و از نظر روش جمع¬آوری داده¬ها میدانی –کتابخانه¬ای و ماهیت داده¬ها کیفی است. روش پژوهش از نوع تحلیل محتوای کیفی بوده، مشارکت-کنندگان جامعه آماری، 13 نفر از خبرگان دانشگاه علوم پزشکی مشهد بودند که توسط نمونه¬گیری هدفمند و از نوع قضاوتی انتخاب شده و تا رسیدن به اشباع نظری نمونه¬گیری ادامه یافت. ابزار گردآوری داده¬ها در این بخش، مصاحبه نیمه¬ساختار یافته است. روش گردآوری داده¬ها، روش مثلث¬سازی بوده و داده¬ها با روش تحلیل محتوای قراردادی، تجزیه و تحلیل شد. بر اساس نتایج، 55 شاخص و 11 مولفه برای توسعه جانشین¬پروری استخراج گردید. این 11 مولفه شامل: عوامل سازمانی، رفتار سازمانی، پیامد منفی سازمانی، پیامد مثبت جانشین¬پروری، کارکنان سازمان، محیط برون¬سازمانی، مدیران سازمان، مدیریت منابع انسانی، موانع جانشین¬پروری، ویژگی¬های شغلی، استراتژی مدیریت استعداد بودند.
پرونده مقاله
مطالعه حاضر باهدف مدلسازی رفتاری کاهش خطای انسانی در صنعت حملونقل هوایی کشور انجام شد. این مطالعه از نظر هدف یک پژوهش کاربردی - توسعهای از منظر روش و بازه زمانی گردآوری دادهها، یک پژوهش پیمایش مقطعی است که با رویکردی آمیخته انجام شد. جامعه مشارکتکنندگان بخش کیفی شا چکیده کامل
مطالعه حاضر باهدف مدلسازی رفتاری کاهش خطای انسانی در صنعت حملونقل هوایی کشور انجام شد. این مطالعه از نظر هدف یک پژوهش کاربردی - توسعهای از منظر روش و بازه زمانی گردآوری دادهها، یک پژوهش پیمایش مقطعی است که با رویکردی آمیخته انجام شد. جامعه مشارکتکنندگان بخش کیفی شامل مدیران صنعت حملونقل هوایی کشور است که 11 نفر به شیوه هدفمند و تا دستیابی به اشباع نظری انتخاب شدند. جامعه آماری بخش کمی کارشناسان و فعالان صنعت حملونقل هوایی کشور است و حجم نمونه با فرمول کوکران 366 برآورد شد. نمونهگیری بخش کمی با روش خوشهای - تصادفی انجام گرفت. ابزار گردآوری دادهها، مصاحبه نیمهساختاریافته و پرسشنامه محقق ساخته بود که با روش روایی سازه، روایی همگرا و روایی واگرا اعتبارسنجی گردید. با استفاده از آلفای کرونباخ و پایایی ترکیبی نیز قابلیت اعتماد پرسشنامه بررسی شد. مقدار روایی همگرا برای همه سازهها بالای 5/0 و آلفای کرونباخ و پایایی ترکیبی نیز برای همه سازهها بالای 7/0 برآورد شد بنابراین روایی و پایایی مطلوب ارزیابی شد. برای شناسایی ابعاد و مولفههای مدل رفتاری کاهش خطای انسانی از روش تحلیل کیفی مضمون، تعیین روابط عناصر از روش مدلسازی ساختاری - تفسیری و اعتبارسنجی مدل رفتاری کاهش خطای انسانی از روش حداقل مربعات جزئی استفاده شد. یافتهها نشان داد عوامل سازمانی و مدیریتی بهعنوان عناصر زیربنایی الگو هستند که بر عوامل فیزیکی، ارگونومی، فنی و فناوری اثر مستقیم دارند. این عوامل نیز به ترتیب بر عوامل شغلی و سیستمی و سپس رفتار فردی و گروهی تاثیر دارند. در نهایت رفتار فردی و گروهی نیروی انسانی بر کاهش خطای انسانی تاثیر دارند. بنابراین میتوان نتیجه گرفت مدیران صنعت حملونقل هوایی با بهبود شرایط فنی، فیزیکی، ارگونومی و فناورانه میتوانند شرایط شغلی را کارکنان را تسهیل و تقویت نمایند.
پرونده مقاله
کشورهای در حال توسعه، جوامع رو به رشد، جهان سوم ، همه عناوینی برای توصیف گروهی از کشورهاست که دارای تشابهات اقتصادی، سیاسی، اداری، اجتماعی، فرهنگی، فنی و تکنولوژیک هستند. یکی از جنبه های مشترک بین کشورهای جهان سوم، خصوصیات نظام اداری حاکم بر این جوامع و مشکلات چکیده کامل
کشورهای در حال توسعه، جوامع رو به رشد، جهان سوم ، همه عناوینی برای توصیف گروهی از کشورهاست که دارای تشابهات اقتصادی، سیاسی، اداری، اجتماعی، فرهنگی، فنی و تکنولوژیک هستند. یکی از جنبه های مشترک بین کشورهای جهان سوم، خصوصیات نظام اداری حاکم بر این جوامع و مشکلات ناشی از آنهاست. خصوصیات مذکور به گونه ای مشابه هستند که این کشورها را به نحو بارزی از دیگر ممالک متمایز میسازد. خصوصیات و مشکلات نظام اداری حاکم بر این قبیل کشورها، زیربنایی است و از ویژگیهای آن میتوان به چالشهایی مشترکی که میتوانند باعث کاهش توانمندیهای اقتصادی، کاهش کیفیت خدمات عمومی، تضعیف حکمرانی خوب و توسعه پایدار شوند. دراین مقاله با استفاده از روش فراترکیب و با بهره گیری از پروتکل PRISMAچارچوبی برای مطالعات درباب چالش ها و معضلات نظام اداری ارائه میدهیم. به این منظبور، 300مقاله برگرفته از از پایگاههای اطلاعاتی Google Scholar، Elsevier ، Science Direct، isi، mendeley، researchgate، در بازۀ زمانی سالهای 2008تا 2023مورد بررسی قرار گرفت. پبس از انجام دو مرحله غربالگری، 24پژوهش به عنوان مقاله جهت تحلیل عمیق تر شناسایی شدند و در نهایت چارچوبی مطالعاتی در چالش ها و معضلات نظام اداری ارائه شد. نتایج حاصل از پژوهش حاکی ازآن بود که سیاست گذاری در جهت مقابله با چالشهای نظام اداری در کشورهای جهان سوم بسیار حیاتی است. در هر برنامه ریزی، رویکردها و راهکارهای مورد استفاده بسیار مهم هستند .برنامه ریزی باید با توجه به شرایط محلی و ویژگیهای خاص هر کشور و منطقه صورت گیرد. این شامل فرهنگ، تاریخچه، و شرایط اجتماعی و اقتصادی است. با این حال، توصیه می شود مطالعات گسترده تری در این باب صورت پذیرد.
پرونده مقاله
چنانچه دادگستری جمهوری اسلامی ایران در زمینه خدمت به ارباب رجوع، در نظر داشتن خدا در کلیه امور قضاوت، داشتن روحیه مردمی توسط قضات و مسئولین آن، تزکیه نفس، استفاده صحیح و دقیق از بیت المال و ... از مطلوبیت کافی برخوردار نباشد رفته رفته محبوبیت خود را میان آحاد مردم از دس چکیده کامل
چنانچه دادگستری جمهوری اسلامی ایران در زمینه خدمت به ارباب رجوع، در نظر داشتن خدا در کلیه امور قضاوت، داشتن روحیه مردمی توسط قضات و مسئولین آن، تزکیه نفس، استفاده صحیح و دقیق از بیت المال و ... از مطلوبیت کافی برخوردار نباشد رفته رفته محبوبیت خود را میان آحاد مردم از دست میدهد. بنابراین هدف از پژوهش حاضر، پیامدهای کارآمد نبودن فرهنگ سازمانی مبتنی بر شاخص های مدیریت جهادی در دادگستری جمهوری اسلامی میباشد. پژوهش حاضر از نظر هدف کاربردی و به لحاظ روش اجرا آمیخته است. جامعه هدف پژوهش حاضر در بخش کیفی و کمّی اساتید و خبرگان مدیریت سازمانی و مدیریت جهادی با حداقل 10 سال سابقه خواهند بود. حجم نمونه مبتنی بر رویکرد اشباع نظری تعیین میگردد و روش نمونهگیری نیز روش گلوله برفی میباشد. به منظور تجزیه و تحلیل دادههای مصاحبهها، در مرحله کیفی، از روش تحلیل مضمون استفاده میشود. فرایند در روش داده بنیاد شامل کدگذاری است. همچنین در مرحله کمّی، روایی گویههای مصاحبه تایید شده است. در نهایت یافتهها حاکی از آن است که پیامدهای نبود فرهنگ سازمانی مطلوب مبتنی بر شاخصهای مدیریت جهادی عبارتند از : هدر رفتن منابع، عدم مسئولیت پذیری، نداشتن جهت گیری خدایی، نبود اعتماد به نفس، عدم توجه به مشارکت، عدم تکریم یکدیگر، بدخلقی، بی توجهی به کردار دینی و ... .
پرونده مقاله
هدف پژوهش حاضر بررسی تأثیر بازاریابی داخلی بر بهبود عملکرد مالی است. روش پژوهش توصیفی-همبستگی بوده و جامعه آماری این پژوهش شامل 60 نفر از کارکنان شرکت صنایع شیمیایی شیراز میباشد، که با توجه به کوچک بودن جامعه آماری کل این جامعه به عنوان نمونه در نظر گرفته شده است و از چکیده کامل
هدف پژوهش حاضر بررسی تأثیر بازاریابی داخلی بر بهبود عملکرد مالی است. روش پژوهش توصیفی-همبستگی بوده و جامعه آماری این پژوهش شامل 60 نفر از کارکنان شرکت صنایع شیمیایی شیراز میباشد، که با توجه به کوچک بودن جامعه آماری کل این جامعه به عنوان نمونه در نظر گرفته شده است و از طریق روش نمونه گیری غیر تصادفی در دسترس، برای پاسخگویی به ابزارهای پژوهش انتخاب شدند. ابزار اندازهگیری در این پژوهش پرسشنامههای استاندارد عملکرد مالی (شبانکار، 1400) و بازاریابی داخلی (مومنی و فورمن، 2015)، بوده است. روایی پرسشنامهها از طریق محتوایی و پایایی آن با استفاده از آلفای کرونباخ مورد تأیید قرار گرفته است. تجزیه و تحلیل دادهها با استفاده از نرم افزار لیزرل و محاسبه ضریب همبستگی پیرسون، آزمون تحلیل واریانس انجام شد و با استفاده از رگرسیون به آزمون فرضیههای تحقیق پرداخته شده است. نتایج پژوهش نشان داد که بین بازاریابی داخلی با بهبود عملکرد مالی تأثیر معناداری وجود دارد. امروزه بازاريابي داخلي به عنوان يك راهبرد براي اجراي برنامههای سازمان، شناخته شده است و کلیه سازمانها باید بر اساس موقعیت و منابع سازمان یک چهارچوب هدفمند بر مبنای بازاریابی داخلی را برای سازمان تعریف نموده تا در نهایت با کمک آن در جهت بهبود عملکرد مالی گامهای موثری بردارند.
پرونده مقاله
مدیریت دانش ارتقاي یک رویکرد جامع براي شناسایی، تسخیر، بازیافتن، تسهیم و ارزشیابی یک سرمایه اطلاعاتی سازمان است و بر ابعاد مختلف سازمان تاثیر میگذارد. سازمانها مجبورند استراتژی های مدیریت دانش را متناسب با محیط سازمان خود طراحی کنند. هدف پژوهش حاضر، دستیابی به الگوی ا چکیده کامل
مدیریت دانش ارتقاي یک رویکرد جامع براي شناسایی، تسخیر، بازیافتن، تسهیم و ارزشیابی یک سرمایه اطلاعاتی سازمان است و بر ابعاد مختلف سازمان تاثیر میگذارد. سازمانها مجبورند استراتژی های مدیریت دانش را متناسب با محیط سازمان خود طراحی کنند. هدف پژوهش حاضر، دستیابی به الگوی استقرار مدیریت دانش در دانشگاه فرهنگیان استان خوزستان است. این پژوهش جزء پژوهش های آمیخته اکتشافی (کیفی و کمی) میباشد. در بخش کیفی از تکنیک دلفی و 12 خبره برای تعیین مولفه و شاخصهای تحقیق استفاده شد؛ سپس با استفاده از نرم افزار میک مک و روش ساختاری- تفسیری (ISM) سطحبندی عوامل انجام شد. در بخش کمی روش نمونهگیری از نوع تصادفی خوشهای ، 217 نفر از کارکنان دانشگاه فرهنگیان انتخاب و با نرمافزار اسمارت پی ال اس تحلیل صورت گرفت. برای اعتبار هر دو روش از روش صوری و پایایی نیز با آزمون آلفای کرونباخ استفاده شد. یافته ها نشان داد تکنیک ساختاری- تفسیری نشان داد که عامل بهرهبرداری از سیستم دوسوتوانی یادگیرنده در بالاترین سطح یعنی سطح اول قرار دارد و عملکرد مستمر و کشف پایه دانشی در پایین ترین سطح قرار دارد. نتایج نشان داد که بین مولفهها و الگوی استقرار مدیریت دانش دانشگاه فرهنگیان در استان خوزستان رابطه معناداری وجود دارد.
پرونده مقاله