بررسی و تبیین چالش های نظام اداری در جهان سوم
محورهای موضوعی : مدیریت توسعهمطهره صالحی 1 , عبدالعلی کشته گر 2
1 - دانشجوی دکترا مدیریت دولتی گرایش تصمیم گیری و خط مشی گذاری عمومی دانشگاه سیستان و بلوچستان-زاهدان-ایران.
2 - دانشیار گروه مدیریت دولتی. دانشگاه سیستان و بلوچستان، زاهدان، ایران
کلید واژه: چالش ها , معضلات , نظام اداری, جهان سوم, کشورهاي در حال توسعه,
چکیده مقاله :
کشورهای در حال توسعه، جوامع رو به رشد، جهان سوم ، همه عناوینی برای توصیف گروهی از کشورهاست که دارای تشابهات اقتصادی، سیاسی، اداری، اجتماعی، فرهنگی، فنی و تکنولوژیک هستند. یکی از جنبه های مشترک بین کشورهای جهان سوم، خصوصیات نظام اداری حاکم بر این جوامع و مشکلات ناشی از آنهاست. خصوصیات مذکور به گونه ای مشابه هستند که این کشورها را به نحو بارزی از دیگر ممالک متمایز میسازد. خصوصیات و مشکلات نظام اداری حاکم بر این قبیل کشورها، زیربنایی است و از ویژگیهای آن میتوان به چالشهایی مشترکی که میتوانند باعث کاهش توانمندیهای اقتصادی، کاهش کیفیت خدمات عمومی، تضعیف حکمرانی خوب و توسعه پایدار شوند. دراین مقاله با استفاده از روش فراترکیب و با بهره گیری از پروتکل PRISMAچارچوبی برای مطالعات درباب چالش ها و معضلات نظام اداری ارائه میدهیم. به این منظبور، 300مقاله برگرفته از از پایگاههای اطلاعاتی Google Scholar، Elsevier ، Science Direct، isi، mendeley، researchgate، در بازۀ زمانی سالهای 2008تا 2023مورد بررسی قرار گرفت. پبس از انجام دو مرحله غربالگری، 24پژوهش به عنوان مقاله جهت تحلیل عمیق تر شناسایی شدند و در نهایت چارچوبی مطالعاتی در چالش ها و معضلات نظام اداری ارائه شد. نتایج حاصل از پژوهش حاکی ازآن بود که سیاست گذاری در جهت مقابله با چالشهای نظام اداری در کشورهای جهان سوم بسیار حیاتی است. در هر برنامه ریزی، رویکردها و راهکارهای مورد استفاده بسیار مهم هستند .برنامه ریزی باید با توجه به شرایط محلی و ویژگیهای خاص هر کشور و منطقه صورت گیرد. این شامل فرهنگ، تاریخچه، و شرایط اجتماعی و اقتصادی است. با این حال، توصیه می شود مطالعات گسترده تری در این باب صورت پذیرد.
Developing countries, growing societies, third world, are all titles to describe a group of countries that have economic, political, administrative, social, cultural, technical and technological similarities. One of the common aspects between third world countries is the characteristics of the administrative system governing these societies and the problems caused by them. The mentioned characteristics are similar in a way that distinguishes these countries from other countries. The characteristics and problems of the administrative system governing such countries are fundamental, and its characteristics include common challenges that can reduce economic capabilities, reduce the quality of public services, weaken good governance and sustainable development. In this article, we present a framework for studies on the challenges and problems of the administrative system using the meta-combination method and using the PRISMA protocol. In this regard, 300 articles taken from the databases of Google Scholar, Elsevier, Science Direct, isi, mendeley, researchgate, were examined in the period of 2008 to 2023. After performing two stages of screening, 24 studies were identified as articles for deeper analysis, and finally, a study framework was presented in the challenges and problems of the administrative system. The results of the research indicated that policy-making is very vital to deal with the challenges of the administrative system in third world countries. In any planning, the approaches and solutions used are very important. Planning should be done according to the local conditions and specific characteristics of each country and region. It includes culture, history, and social and economic conditions. However, it is recommended to conduct more extensive studies in this regard.
منابع :
1) الوانی ، سید مهدی(1400)،مدیریت عمومی، تهران : نشر نی
2) انسلم استراوس، جولیت کربین،مترجم: ابراهیم افشار(1395)، مبانی پژوهش کیفی: فنون و مراحل تولید نظریه زمینهای، تهران : نشر نی
3) باقری، ادیب حاج باقری، پرویزی، سرور ، صلصالی ، مهوش ،(1394)، روش های تحقیق کیفی، تهران : نشربشری
4) زرندی ، سعید و معدنی ،جواد(1394)،((طراحی مدل بومی مبارزه با فساد اداری در ایران ))، فصنامه دانش ارزیابی،سال7،شماره24،ص27-5
5) سالدنا، جانی. ( 1395) ،راهنمای کدگذاری برای پژوهشگران کیفی. ترجمه عبدالله گیویان. تهران: نشر علمی و فرهنگی.
6) گل، جی. ای. (۱۳۸۰). تئوریها و فرایند مدیریت، ترجمه: سهراب خلیلی شورینی، تهران: سمت.
7) میرمحمدی سیدمحمد ، حسن پور اکبر، نظام اداری ایران: تحلیلی بر مشکلات و چالش ها، نشریه: چشم انداز مدیریت دولتی ،(1390 )، دوره:2 ، شماره:8، صفحات :9-22
8) یتزر، جورج (۱۳۸۳). نظریۀ جامعهشناسی در دوران معاصر، ترجمه: محسن ثلاثی، تهران: انتشارات علمی
1) Arsalam, S. (2020). A Portrait of Bureaucratic Simplification in The Era of Bureaucratic Reform. Journal of Public Administration, 16(2). https://doi.org/10.52316/jap.v16i2.51
1) Ahmad, B. (2008). Bureaucratic Conditions in Indonesia in Relation to Public Services. Journal of Public Administration, 4(1), 45-62
2) Bonso, H. & Ahmad, B. (2021). Analisis Efektivitas Birokrasi dalam Pelayanan Publik (Studi Kasus Pemerintah Kabupaten Biak Numfor). MUKADIMAH: Jurnal Pendidikan, Sejarah, dan Ilmu-ilmu Sosial. 5(1), 8-14
3) Barasa, N., Oluchina, S., & Cholo, W. (2018). Influence of Inventory Management Practices on Availability of Medicines in Public Health Facilities in Bungoma County, Kenya. International Journal of Academic Research and Development, 3(6), 53-60
4) Bruun, B (2022), Denmark Anti-corruption Guide 2022, World Law Group, see more at https://www.theworldlawgroup.com/news/denmark-anti-corruption-guide-2022
5) Cooper, J.C. & Kovacic, W.E. (2012). Behavioral economics: implications for regulatory behavior. Journal of Regulatory Economics, 41(1), 41-58.
6) Choi, S & Hong, T, (2020), Anti-Corruption in South Korea, see more at https://www.globalcompliancenews.com/anticorruption/anti-corruption-in-south-korea/
7) Danish Institute for Human Rights (2015), Anti Corruption Policy, PP 1-8
8) Dujiae, S. (2003), Public Administration Reform Strategy in Montenegro, The ministry of Justice
9) Daviter,F.(2014),An Information Processing Perspective on Decision Making in the European Union,Public Administration, 92(2), 324–339
10) Dahlia. (2020). Flattening Indonesia's Bureaucratic Structure: A Literature Review on the Urgencies and Consequences 1. Jurnal Transformasi Administrasi. 10 (1), 1-17
11) Emerson, M & others (2017), «Anti-Corruption Policies in Georgia, Moldova and Ukraine», Research and policy advice project supported by the Swedish International Development Cooperation Agency (Sida), PP 1-33.
12) Esmaili Mahani, Pourkarimi, Jamali, Mirkamali, 2021; Deghati, Yaghoubi, Kamalian 2019 ,Dehghan &).
13) GIACC (2019), National Anti-Corruption Plan 2019-2023, Prime minister department of malaysia.
14) GRECO (2018), «Sixth Interim Compliance Report on Denmark and International Transparency Reporting», 79th Plenary Meeting, Group of States against Corruption, PP 1-10.
15) Graneheim,U.H. & Lundman,B. (2004).Qualitative content analysis in nursing research: Nurse Education Today. Retrived from intl.elsevierhealth/journal/nedt
16) Gu, Y., Wu, Y., Liu, J., Xu, M., &Zuo, T. (2020). Ecological civilization and
government administrative system reform in China. Resources, Conservation and
Recycling, 155, 104654. https://doi.org/10.1016/j.resconrec.2019.104654
17) Gills, B.; Thomas, J.Y.; McMurtrey, M.E & Chen, A.N. (2020). the
Challenging Landscape of Inventory Management. American Journal
of Management, 20(4), 39-45.
18) Hamirul, H. (2017). Bureaucratic Pathology Manifested in Dysfunctional Bureaucratic Behavior. Authority: Journal of Governance Science, 7(1), 14-18.
19) Haning, MT (2018). Bureaucratic Reform in Indonesia: An Overview from the Perspective of Public Administration. JAKPP (Journal of Policy Analysis & Public Services), 25-37
20) Hamirul, H. (2017). Bureaucratic Pathology Manifested in Dysfunctional Bureaucratic Behavior. Authority: Journal of Governance Science, 7(1), 14-18
21) Hirshleifer, D.A., Myers, J.N., Myers, L.A. & Hong Teoh, S. (2008). Do individual investors cause post-earnings announcement drift? Direct evidence from personal trades. Journal The Accounting Review, 83(6), 1521-1550.
22) Ida, YW, Raga, Y., Wadu, J., & Ratoebandjoe, P. (2020). Identification of Bureaucratic Pathology in Public Services at the Belu District Land Office. Journal of Public Administration, 16(1), 15-31.
23) Jun-min, L & Lee, A (2017), «Introduction to Korea's Anti-Corruption Initiative Assessment», Anti-Corruption Survey &. Evaluation Division (ACRC), PP 1-100
24) Jung. D & Kalinowski ,T (2019), South Korea’s Anti-Corruption Efforts an Inspiration for Other Countries, BTI Transformation Index (https://blog.bti-project.org/2019/12/19)
25) Kim, S & Kalinowski, T, (2014), Corruption and Anti-Corruption Policies in Korea, WP3, GIGA, PP 1-30. Langseth, petter; Stapenhurst, Rich & Pope, Jeremy (1998). «The role of a national integrity system in fighting corruption», The Economic Development Institute of the World Bank
26) Kuipers ,B.S., Higgs ,M., Kickert ,W., Tummers,L. , Grandia ,J. & Van Der Voet,J. (2014), The Managment of Change in Public Organizations: A Literature Review, Public Administration, 92(1),1-20
27) Li, W., & Yang, Y. (2021). Can environmental centralization help reduce pollution?
Evidence from an administrative reform in China. Journal of Cleaner Production,
314, 127972. https://doi.org/10.1016/j.jclepro.2021.127972
28) Martini, R. (2010). The politicization of the bureaucracy in Indonesia. POLITIKA Journal of Political Science MIP, 1(1), 67-74
29) Ma'ruf, MM (2010). Bureaucratic Pathology. Visionary Journal, 4(3)
30) Narayan,J.& Singh,G.(2014),Public Enterprise Reforms and Financial Performance of Government Commercial Companies of Fiji,International Journal of Public Administration,37(11), 756-772
31) Nurhestitunggal, M., & Muhlisin, M. (2020). Simplification of Bureaucratic Structure: A Review of Theoretical and Empirical Perspectives On Echelon III and IV Abolition Policies. Journal of Regional Development Policy. 4(1). https://doi.org/10.37950/jkpd.v4i1.100
32) Nyangau, F.O. (2013) Challenges Facing Micro and Small Enterprises in Inventory Management in Kisii Town, Kenya. IOSR Journal of Business and Management, 13(5), 20-29
33) OECD (2016), «Anti-corruption reforms in Georgia», Fourth Round of Monitoring of the Istanbul Anti-Corruption Action Plan. OECD (2021), «Georgia: Anti-corruption achievements must become sustainable», see more at https://www.oecd.org/corruption/acn/georgiaanti-corruption achievements must become sustainable.htm
34) OECD (2021), «Georgia: Anti-corruption achievements must become sustainable», see more at https://www.oecd.org/corruption/acn/georgiaanti-corruption achievements must become sustainable.htm
35) 11- https://um.dk/en/danida/2022
36) Oballah, D.; Waiganjo, E. & Wachiuri, E.W. (2015). Effect of Inventory Management Practices on Organizational Performance in Public Health Institutions in Kenya: A Case Study of Kenyatta
National Hospital. International Journal of Education and Research,
3(3), 703-714
37) Polit,D.F.&Hungler,B.P.(1991).Nursing Research: Principles & Methods. Fourth ed, Philadelphia: J. B. Lippincott Company
38) Patton, Q., M. (1987). How to use qualitative methods in evaluation. Sage publications Inc., Newsbury park, London, New Dehli
39) Ruhana, F. (2017). Application of Standard Operating Procedure (SOP) in the Context of Bureaucratic Reform of Local Governments in Indonesia. Journal of Human Resource Management. 4(7), 1-27
40) Sandelowski, M. & Barroso, J., 2007. Handbook for Synthesizing Qualitative
41) Research. New York: Springer
42) Satibi, I., & Ediyanto, E. (2020). Bureaucratic Ethics and Behavior in Supporting the Strengthening of Good Governance. Academia Praja: Journal of Political Science, Government, and Public Administration, 3(02), 234-250
43) Shannon S. (2005). Three approaches to qualitative content analysis. Qualitative Health Research.;15(9):1277-88
44) Schacter, M. (2000), Public Sector Reform in Developing Countries, Policy Branch Canadian International Development Agency
45) Shannon S. (2005). Three approaches to qualitative content analysis. Qualitative Health Research.;15(9):1277-88
46) Singh, J. & Singh, R. (2014). Inventory Management Delivering
Profits through Stock Management. International Journal of
Research, 1, 751-757
47) Siegrist, M. & Sütterlin, B. (2014). Human and nature-caused hazards: The affect heuristic causes biased decisions Journal. Risk Analysis, 34(8), 1482-1494.
48) Sakita, S. (2021). Centralization under decentralization: The development of fishery clubs in Lesvos under the administrative reforms of Greece. Marine Policy, 132, 104655. https://doi.org/10.1016/j.marpol.2021.104655
49) Song, D., Zhang, Q., & Yang, L. (2020). Environmental effect of flattening
administrative structure on local water quality: A county-level analysis of China’s
County-Power-Expansion reform. Journal of Cleaner Production, 276, 123256.
https://doi.org/10.1016/j.jclepro.2020.123256
50) Tasic, S. (2011). Are regulators rational? Journal des conomistes et des tudes Humaines, 17(1), Available at SSRN: https://ssrn.com/abstract=2492608
51) Usman, J. (2011). Professional Bureaucratic Management in Improving Public Services. Authority: Journal of Governance Science, 1)2(
52) UNDP (2003), Public Administration Reform, UNDP Publication
53) Willems,T. (2014),Democratic Accountaility in Public-Private. Partnerships:The Curious Case of Flemish School Infrastructure,Public Administration,92(2), 340–358
54)