در شرایط رقابت دنیای امروزی، بانکداری اینترنتی و کیفیت خدمات الکترونیکی میتواند سازمان را در مواجهه با سایر سازمانها متمایز سازد. تمرکز بر نقاط کلیدی از بانکداری اینترنتی آن را تبدیل به یک مساله تصمیم گیری چند معیاره مینماید و با توجه به عدم قطعیت موجود در مساله میت چکیده کامل
در شرایط رقابت دنیای امروزی، بانکداری اینترنتی و کیفیت خدمات الکترونیکی میتواند سازمان را در مواجهه با سایر سازمانها متمایز سازد. تمرکز بر نقاط کلیدی از بانکداری اینترنتی آن را تبدیل به یک مساله تصمیم گیری چند معیاره مینماید و با توجه به عدم قطعیت موجود در مساله میتوان آن را تحت شرایط فازی مورد بررسی قرار داد. هدف این پژوهش؛ شناسایی و رتبه بندی مهم ترین معیارهای کیفیت خدمات الکترونیکی بانکداری اینترنتی در شعب مختلف بانک کشاورزی شهر کرمان میباشد. این پژوهش با توجه به ماهیت آن ؛ توصیفی و با توجه به هدف تعریف شده، از نوع کاربردی است و بر اساس شیوه انجام آن، پیمایشی است . در این پژوهش، مؤثرترین معیارهای موثر کیفیت خدمات الکترونیکی بانکداری اینترنتی باتوجه به مطالعات محققین پیشین، شناسایی و پس از آن با استفاده از تکنیک DEMATEL عوامل اصلی باهم مقایسه و عوامل با درجه اهمیت کم، حذف شدند و سپس با استفاده از تکنیک ANP ؛ ماتریس وزن دهی شده، تشکیل گردیده و رتبه بندی نهایی صورت گرفته است. نتایج تحقیق پس از تجزیه و تحلیل دادهها ؛ حاکی ازین بود که مولفههای بهبود مستمر با وزن 174/0 و سود با وزن 172/0 بیشترین و مولفههای تماس و پاسخگویی با وزن 063/0کمترین وزن را در میان مولفههای موثر کیفیت خدمات الکترونیکی بانکداری اینترنتی دارا میباشند.
پرونده مقاله
تحلیل پوششی دادهها (DEA) یک رویکرد دادهای برای ارزیابی عملکرد مجموعهای از موجودیتهای همتا به نام واحدهای تصمیم گیری (DMUها) است، که عملکرد آنها بر اساس اندازههای متعدد مشخص میشود. تعریف DMU عمومی و انعطاف پذیر است. در مسئلهی مورد نظر ما، DMU به یک فناوری اشاره چکیده کامل
تحلیل پوششی دادهها (DEA) یک رویکرد دادهای برای ارزیابی عملکرد مجموعهای از موجودیتهای همتا به نام واحدهای تصمیم گیری (DMUها) است، که عملکرد آنها بر اساس اندازههای متعدد مشخص میشود. تعریف DMU عمومی و انعطاف پذیر است. در مسئلهی مورد نظر ما، DMU به یک فناوری اشاره دارد. انتخاب بهترین فناوری فاز مهمی از انتقال فناوری محسوب میشود. این مقاله پیشنهاد میکند که از DEA با مرزهای کارآ و ناکارآ برای انتخاب بهترین فناوری در حضور هر دو نوع دادههای اصلی و ترتیبی استفاده شود. در این رویکرد، همزمان کارآییهای خوشبینانه و بدبینانهی هر فناوری در نظر گرفته میشود. در مقایسه با DEAی سنتی، رویکرد DEA با مرزهای کارآ و ناکارآ میتواند بهترین فناوری را به درستی و به آسانی شناسایی کند. یک مثال عددی کاربرد روش پیشنهادی را نشان میدهد.
پرونده مقاله
اهمیت اندازه گیری عملکرد برای سازمان ها مشخصشده است و در بسیاری از آن ها نیز هماکنون نقش مهمی ایفا می کند. اولویت سازمان های کنونی تضمین هرچه مطلوب تر شاخص های مورد ارزیابی برای بررسی عملکرد افراد است. در این میان عملکرد نیروی فروش شاخص حیاتی و نبض کلیدی عملکرد شرکت چکیده کامل
اهمیت اندازه گیری عملکرد برای سازمان ها مشخصشده است و در بسیاری از آن ها نیز هماکنون نقش مهمی ایفا می کند. اولویت سازمان های کنونی تضمین هرچه مطلوب تر شاخص های مورد ارزیابی برای بررسی عملکرد افراد است. در این میان عملکرد نیروی فروش شاخص حیاتی و نبض کلیدی عملکرد شرکت در بازار رقابتی است و ارزیابی آن بر اساس شاخص های کلیدی عملکرد حائز اهمیت است. یکی از مدل های ارزیابی عملکرد، تحلیل پوششی داده ها (DEA) است. هدف این مطالعه بررسی عملکرد نیروی فروش بر اساس شاخص های کلیدی عملکرد با رویکرد تحلیل پوششی داده هاست. جامعه آماری این پژوهش شرکت کاله آمل و نمونه ای به تعداد 20 نفر به روش تصادفی ساده از میان کارکنان واحد فروش این شرکت انتخاب گردید. از بین مدل های DEA مدل CCRورودی محور و نرم افزارهای WINGO SB و Excell استفاده گردید. نتایج نشان داد واحدهای 4،7،14،15،17،18 دارای کارایی لازم برای فروش می باشند. همچنین با استفاده از مدل اندرسون پیرسون کاراترین نیرو ها مشخص گردیدند.
پرونده مقاله
در این تحقیق یک روش دسته بندی دادههای غیرقطعی از نوع فازی که از جمله چالشبرانگیزترین حوزههای تحلیل داده محسوب میشود، ارائه شده است. در واقع حجم بالا و پیچیدگی روشهای تحلیل داده مانع از توسعه روشهایی جهت تحلیل دادههای فازی میشود. با اینحال در برخی حوزههای دیگر چکیده کامل
در این تحقیق یک روش دسته بندی دادههای غیرقطعی از نوع فازی که از جمله چالشبرانگیزترین حوزههای تحلیل داده محسوب میشود، ارائه شده است. در واقع حجم بالا و پیچیدگی روشهای تحلیل داده مانع از توسعه روشهایی جهت تحلیل دادههای فازی میشود. با اینحال در برخی حوزههای دیگر همچون برنامهریزی ریاضی پیشرفتهای چشمگیری در مدل سازی سیستمهایی که دادههای فازی از آنها در اختیار است، بدست آمده است و لذا توجهات به سمت بهره گیری از این فرصت در سالهای اخیر جلب شده است. به منظور بهره برداری از یافته های تحقیقاتی پیرامون مدلهای ریاضی فازی، در این تحقیق یک روش جدید دستهبندی دادههای فازی مبتنی بر تحلیل پوششی داده زمانی که دادهها به صورت جریانی وارد میشوند، ارائه میشود. روش پیشنهادی میتواند با استفاده از بههنگام سازی معیارهایی پیشبینی دستهی دادههای فازی به دستهبندی دادههایی بپردازد که در طول زمان تغییراتی در الگوی رفتاری آنها بوجود میآید. روش جدید توسط دادههای شبیه سازی شده مورد آزمون قرار گرفته و نتایج نشان دهندهی قابلیت این روش در مواجه با شرایط غیرقطعی و متغیر است.
پرونده مقاله
هدف اصلی این پژوهش بررسی رابطه بین ساختار سازمانی و توسعه سازمانی بود. روش تحقیق، توصیفی از نوع همبستگی بوده که جامعه آماری آن را کلیه کارکنان دانشگاه بو علی سینا به تعداد 777 نفر در سال 1393تشکیل دادند. با استفاده از نمونه گیری تصادفی طبقه ای-نسبی و بر اساس جدول کرجسی چکیده کامل
هدف اصلی این پژوهش بررسی رابطه بین ساختار سازمانی و توسعه سازمانی بود. روش تحقیق، توصیفی از نوع همبستگی بوده که جامعه آماری آن را کلیه کارکنان دانشگاه بو علی سینا به تعداد 777 نفر در سال 1393تشکیل دادند. با استفاده از نمونه گیری تصادفی طبقه ای-نسبی و بر اساس جدول کرجسی و مورگان تعداد260 نفر(196 نفر مرد و 64 نفر زن)انتخاب شدند. جهت گردآوری داده های مورد نیاز از دو پرسشنامۀ ساختار سازمانی فرنک و توسعه سازمانی پیتر و کراوفورد استفاده شد. برای به دست آوردن روایی پرسشنامه ها از روایی محتوایی و صوری استفاده شد. ضریب پایایی نیز از طریق آلفای کرونباخ به ترتیب 87/0 و 95/0برآورد گردید. جهت تجزیه و تحلیل داده ها از روش های آمار توصیفی و آمار استنباطی همچون کالموگروف-اسمیرونوف، ضریب همبستگی پیرسون، آزمونt، تحلیل واریانس و رگرسیون استفاده شد. نتایج نشان داد که بین ساختار سازمانی و توسعه سازمانی رابطه معنی داری وجود دارد. و همچنین به جز بعد پیچیدگی ابعاد رسمیت و تمرکز هم با توسعه سازمانی رابطه وجود دارد.
پرونده مقاله
در دو دهه اخیر، دانشمندان اذعان داشتند که موفقیت سازمانها به میزان تاکید و توجه آن ها به دانش مرتبط است. در حقیقت، برخورد هوشمندانه با منابع دانش، عاملی مهم و موثر در موفقیت سازمان ها به شمار می رود. این مساله بسیاری از سازمان ها را بر آن داشته تا دانش خود را مدیریت کر چکیده کامل
در دو دهه اخیر، دانشمندان اذعان داشتند که موفقیت سازمانها به میزان تاکید و توجه آن ها به دانش مرتبط است. در حقیقت، برخورد هوشمندانه با منابع دانش، عاملی مهم و موثر در موفقیت سازمان ها به شمار می رود. این مساله بسیاری از سازمان ها را بر آن داشته تا دانش خود را مدیریت کرده و آن را به بهترین شکل ممکن مورد استفاده قرار دهند. یکی از روش های مهم در مدیریت دانش بکارگیری انجمن های خبرگی می باشد که به گروهی از افراد با منابع و روابط پویا که گردهم جمع میآیند تا دانش را با هدف افزایش یادگیری و ایجاد ارزش مشارکتی به نفع گروه به مشارکت گذاشته و استفاده نمایند، نام برده می شود. شناسایی عوامل کلیدی موفقیت انجمن های خبرگی می تواند به سازمان ها در پیشبرد اهدافشان کمک کند. شناخت این عوامل موفقیت می تواند سازمانها را در نیازسنجی، برنامه ریزی، اجرا و پیاده سازی مدیریت دانش یاری دهد.در این تحقیق بر آن شدیم تا به ارائه ی مدلی جهت ارزیابی عوامل موفقیت انجمن های خبرگی با استفاده از تکنیک تحلیل سلسله مراتبی فازی در شرکت های دانش بنیان گروه مپنا بپردازیم. به عبارت دیگر هدف اصلی تحقیق حاضر شناسایی و اولویت بندی عوامل موفقیت انجمن های خبرگی با استفاده از تکنیک تحلیل سلسله مراتبی فازی در شرکت های دانش بنیان می باشد. پس از بررسی ادبیات موضوع و انجام کار میدانی پانزده عامل در موفقیت انجمن های خبرگی تاثیر گذار بودند که در چهار گروه کلی به این ترتیب رتبه بندی شدند: رتبه اول : عوامل مدیریتی و منابع انسانی، رتبه دوم : عوامل سازمانی، رتبه سوم : عوامل فناوری و تکنولوژیکی و رتبه چهارم : عوامل مالی و اقتصادی .
پرونده مقاله
یک مدل کسب وکار موفق، نشان دهنده یک راه بهتر نسبت به گزینههای موجود است که میتواند ارزش بیشتری را به یک گروه مجزا از مشتریان پیشنهاد کرده و منافع بیشتری را به شرکت بازگرداند. سهم قابل توجهی از موفقیت شرکت های دانشبنیان به طرح ریزی مدل کسب وکار آنها مرتبط میشود چکیده کامل
یک مدل کسب وکار موفق، نشان دهنده یک راه بهتر نسبت به گزینههای موجود است که میتواند ارزش بیشتری را به یک گروه مجزا از مشتریان پیشنهاد کرده و منافع بیشتری را به شرکت بازگرداند. سهم قابل توجهی از موفقیت شرکت های دانشبنیان به طرح ریزی مدل کسب وکار آنها مرتبط میشود، از اینرو در این مقاله ضمن شناسایی شاخصها و الگوهای موجود تلاش شدهاست تا با معرفی انواع مدلهای کسب وکار، مدل مناسب برای شرکتهای دانشبنیان مستقر در مراکزرشد شناسایی شود. پژوهش حاضر از نظر هدف از نوع تحقیقات کاربردی و از نظر روشاز نوع توصیفی-پیمایشی میباشد، که پس از بررسی الگوهای موجود و همچنین بررسی شاخصها و معیارهای لازم جهت انتخاب یک مدل کسب وکار، مدلهای مختلف از نظر دارا بودن این معیارها با هم مقایسه شدهاند. با توجه به ماهیت و بدیع بودن این حوزه پژوهشی از روشهای تصمیم گیری گروهی استفاده شده و نظر خبرگان در این باره از طریق مصاحبه و پرسشنامه جمعآوری گردیده است. با استفاده از تکنیکهایAHP وتاپسیس بهترتیب به وزندهی به شاخصها و رتبهبندی مدلها پرداخته شده است. در نهایت با استفاده از روش دیماتل اثرسنجی هر یک از شاخصها بررسی گردیده است. پس از بررسی و تحلیل نظرات خبرگان از میان مدلهای کسب شده از ادبیات موضوع شش مدل برمبنای نه شاخص مورد تحلیل قرار گرفتهو مدل STOF به عنوان مدل برتر انتخاب گردید.
پرونده مقاله
سازمانها و ادارات یکی از ارکان اصلی در جامعه انسانی هستند و مدیریت و رهبری در سازمان از مهمترین شاخصهای ادامه حیات و یا نابودی آنها میباشد. با توجه به اهمیت رقابت در سازمانها، مدیران باید بتوانند مناسب ترین شیوه را برای سازمان خود برگزینند تا زودتر از رقیبان به اهداف چکیده کامل
سازمانها و ادارات یکی از ارکان اصلی در جامعه انسانی هستند و مدیریت و رهبری در سازمان از مهمترین شاخصهای ادامه حیات و یا نابودی آنها میباشد. با توجه به اهمیت رقابت در سازمانها، مدیران باید بتوانند مناسب ترین شیوه را برای سازمان خود برگزینند تا زودتر از رقیبان به اهداف برسند . سوالی که در اینجا مطرح میشود این است که آیا یادگیری تجربی تاثیری در مدیریت و عملکرد سازمانها دارد؟ یکی از روشهای موثر در یادگیری تجربی استفاده از شبیه سازی میباشد.زیرا شبیه سازی امکان بررسی راههای مختلف و نتایج آنها را با صرف کمترین هزینه، ریسک و زمان در اختیار کاربران قرار میدهد.شبیه سازی شطرنج به عنوان یکی از مستقیم ترین روشها برای استفاده از مدل یادگیری تجربی است، زیرا شبیه سازی شطرنج فرصتهایی را برای کاربرد تعدادی از ابزارهای مدیریت فراهم میسازد.در این پژوهش، برای بکارگیری مبانی و متد شطرنج و بررسی تاثیر آن بر روی سازمان و عملکردش، با در نظر گرفتن اهداف و منابع سازمانهای بزرگ (منابع انسانی) و موانع موجود در رسیدن به این اهداف و قرار دادن این پارامترها در قالب مهرههای شطرنج (با توجه به اهمیت پارامترهای سازمانی )بازیهای مختلفی را طراحی کرده و پس از پیاده سازی این سناریوها(بازیها) در نرم افزار شبیه ساز Arena، مناسب ترین سناریو برای رسیدن به اهداف سازمانی استخراج و برای سازمان پیاده سازی میشود.در نهایت مناسب ترین سناریو، سناریویی با بیشترین امتیاز و کمترین تعداد حرکات در بازی شطرنج میباشد.
پرونده مقاله