شناسایی و رتبه بندی مهمترین معیارهای کیفیت خدمات الکترونیکی بانکداری اینترنتی (تلفیق مدل DEMATEL و ANP)
محورهای موضوعی : مدیریتعلی ملاحسینی 1 , هادی شفیعی 2 , رضا افتخاری گیفان 3
1 - استاد، دانشگاه شهید باهنر، گروه مدیریت، کرمان،ایران
2 - کارشناسی ارشد، دانشگاه شهید باهنر، گروه مدیریت بازرگانی،کرمان،ایران
3 - کارشناسی ارشد، دانشگاه شهید باهنر،گروه مدیریت اجرایی،کرمان،ایران
کلید واژه: کیفیت خدمات الکترونیکی, شناسایی و رتبه بندی, بانکداری اینترنتی, DEMATEL و ANP,
چکیده مقاله :
در شرایط رقابت دنیای امروزی، بانکداری اینترنتی و کیفیت خدمات الکترونیکی میتواند سازمان را در مواجهه با سایر سازمانها متمایز سازد. تمرکز بر نقاط کلیدی از بانکداری اینترنتی آن را تبدیل به یک مساله تصمیم گیری چند معیاره مینماید و با توجه به عدم قطعیت موجود در مساله میتوان آن را تحت شرایط فازی مورد بررسی قرار داد. هدف این پژوهش؛ شناسایی و رتبه بندی مهم ترین معیارهای کیفیت خدمات الکترونیکی بانکداری اینترنتی در شعب مختلف بانک کشاورزی شهر کرمان میباشد. این پژوهش با توجه به ماهیت آن ؛ توصیفی و با توجه به هدف تعریف شده، از نوع کاربردی است و بر اساس شیوه انجام آن، پیمایشی است . در این پژوهش، مؤثرترین معیارهای موثر کیفیت خدمات الکترونیکی بانکداری اینترنتی باتوجه به مطالعات محققین پیشین، شناسایی و پس از آن با استفاده از تکنیک DEMATEL عوامل اصلی باهم مقایسه و عوامل با درجه اهمیت کم، حذف شدند و سپس با استفاده از تکنیک ANP ؛ ماتریس وزن دهی شده، تشکیل گردیده و رتبه بندی نهایی صورت گرفته است. نتایج تحقیق پس از تجزیه و تحلیل دادهها ؛ حاکی ازین بود که مولفههای بهبود مستمر با وزن 174/0 و سود با وزن 172/0 بیشترین و مولفههای تماس و پاسخگویی با وزن 063/0کمترین وزن را در میان مولفههای موثر کیفیت خدمات الکترونیکی بانکداری اینترنتی دارا میباشند.
In today's competitive world, internet banking and electronic service quality can differentiate organization in the face of other organizations. Focus on key areas of internet banking transform it into a multi-criteria decision problem and due to uncertainty on the issue, it can be examined under fuzzy condition. The research aims to identify and rank the most important quality criteria for e-banking services in various branches of Keshavarzi Bank in Kerman city. Considering the nature of the study; it is descriptive and according to the defined purpose, is practical and according to methods of carrying out is surveying. In this study, the most effective measures of e-banking services quality, according to previous studies, identified and then, the main factors compared using DEMATEL technique and the agents with low degree of importance were excluded. Afterwards, weighted matrix formed using ANP and the final ranking was done. The results of analysis of data were suggested that components of the continuous improvement and profits have maximum weight (0.174 and 0.172 respectively) while call and response components have minimum of one (0.063) among the effective components of e-banking quality of electronic service.