• XML

    isc pubmed crossref medra doaj doaj
  • فهرست مقالات


      • دسترسی آزاد مقاله

        1 - بررسی و تجزیه وتحلیل اثر بخشی دوره های آموزشی کارکنان ( مطالعه موردی: شرکت تولیدی والا قطعه)
        حسن میرزایی اهرنجانی مرتضی موسی خانی آمنه اکبری
        آموزش و بهسازی نیروی انسانی باعث بینش و بصیرت عمیق تر، دانش و معرفت بالاتر و توانایی و مهارت بیشتر کارکنان در سازمان برای اجرای هر چه بهتر وظایف و مسئولیتهای شغلی می شود و لازمه موفقیت سازمانها در این زمینه استفاده از برنامه ریزی آموزشی دقیق است و باید به گونه ای طراحی چکیده کامل
        آموزش و بهسازی نیروی انسانی باعث بینش و بصیرت عمیق تر، دانش و معرفت بالاتر و توانایی و مهارت بیشتر کارکنان در سازمان برای اجرای هر چه بهتر وظایف و مسئولیتهای شغلی می شود و لازمه موفقیت سازمانها در این زمینه استفاده از برنامه ریزی آموزشی دقیق است و باید به گونه ای طراحی شود که با تغییر در مهارتها و دانش افراد ، علاوه بررفع نیازهای حرفه ای کارکنان و مشکلات محیط کار، پاسخگوی محیط متحول سازمانی باشد.در پژوهش حاضر پژوهشگر در صدد پاسخگوئی به این پرسش بوده که " آیا دوره های آموزشی ای که برای کارشناسان ارائه میشود منجر به بهبود نیاز های آموزشی آنان شده است ؟ " روش انجام این پژوهش توصیفی است. اطلاعات مورد نیاز از طریق پرسشنامه کتبی جمع‌آوری شده و برای تجزیه و تحلیل داده‌ها از شیوه های آماری توصیفی و استنباطی با استفاده از برنامه نرم افزاری اس. پی. اس. اس استفاده شده است. دستاورد تبینی این تحقیق وجود تفاوت بین دانش نظری و مهارت از نظر اثر بخشی دوره های آموزشی می باشد و می توان بیان داشت که کارشناسان شرکت مذکور با استفاده از دوره های آموزشی توانسته اند بر مهارت خویش بیفزایند در صورتی که نسبت به دانش نظری نمره پایین تری دریافت کرده اند. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        2 - بهره‌گیری از سیاستهای طرف تقاضا در اخلاق کسب و کار
        جواد جاسبی سروش دباغ
        حدوداً سه دهه است که مباحث اخلاقی بنحو گسترده در رشته مدیریت مورد بحث قرار گرفته است. در اخلاق کسب و کار، سیاست‌هایی که سازمان‌های مختلف باید بکار گیرند ، به نحوی که مقید به قیود اخلاقی باشند به بحث گذاشته شده است. معمولا سیاست‌هایی که در حال حاضر به انحا چکیده کامل
        حدوداً سه دهه است که مباحث اخلاقی بنحو گسترده در رشته مدیریت مورد بحث قرار گرفته است. در اخلاق کسب و کار، سیاست‌هایی که سازمان‌های مختلف باید بکار گیرند ، به نحوی که مقید به قیود اخلاقی باشند به بحث گذاشته شده است. معمولا سیاست‌هایی که در حال حاضر به انحا گوناگونی نظیر مالیات سبز توصیه و اجرا می شود ناظر به طرف عرضه است. در این مقاله ، مکتب فایده گرایی قاعده محور برای نشان دادن اهمیت جامعه مدنی و بهره گیری از رویکرد تقاضا محور به منظور نهادینه سازی استاندارد های اخلاقی در سازمان‌ها بکار گرفته شده است. بنا برآموزه های این مکتب،انجام و ترک افعالی که اگر به صورت قاعده در آیندیبیشینه شدنفایده و کمینه شدن درد و رنجِ بیشترین شهروندانرا به همراه خواهند داشت؛ اخلاقا موجه است.باپیش چشم قرار دادنآموزه هایفایده گرایانه ، نقش مشتری در اتخاذ سیاست‌های طرف عرضه نشان داده شده است. در خاتمه، در راستای نقد سیاست های حاکم بر روند اخلاقی سازی کسب و کار مبتنی بر کنترلِ نظام عرضه کنونی، پیشنهاداتی جهت نهادینه سازی سیاستهای طرف عرضه در سازمان‌ها مطرح شده است. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        3 - ارائه یک مدل تصمیم گیری چند شاخصه جهت برون سپاری فرآیندهای کسب و کار با استفاده از تکنیک فرایند تحلیل شبکه¬ای
        محمدرضا مهرگان هادی سلامی مصطفی خواجه
      • دسترسی آزاد مقاله

        4 - بررسی موانع اجرای نظام پیشنهادها در سازمان¬های دولتی از نظر کارکنان
        اکبر حسن پور محمود اسکندری
        مقاله حاضر، با هدف بررسی موانع اجرای نظام پیشنهادات در دستگاههای اجرائی استان زنجان جهت شناسایی عواملی که مانع اجرای این نظام می شوند انجام گرفته است. بدین منظور دستگاه های اجرایی از حیث اجرای پیشنهادات ارائه شده به دوگروه موفق و ناموفق تقسیم گردیدند و در هرگروه چهار دس چکیده کامل
        مقاله حاضر، با هدف بررسی موانع اجرای نظام پیشنهادات در دستگاههای اجرائی استان زنجان جهت شناسایی عواملی که مانع اجرای این نظام می شوند انجام گرفته است. بدین منظور دستگاه های اجرایی از حیث اجرای پیشنهادات ارائه شده به دوگروه موفق و ناموفق تقسیم گردیدند و در هرگروه چهار دستگاه اجرایی مورد مطالعه قرار گرفتند. همچنین موانع اجرایی به دو گروه عوامل ساختاری وعوامل رفتاری تقسیم شده وبرای هر یک از این عوامل چهار متغیر تعریف گردید. به منظور سنجش موانع اجرای نظام پیشنهادات در دستگاه های اجرایی استان زنجان، پرسشنامه‌ای طراحی گردید. پرسشنامه مزبور‌، بین کارکنان دستگاههای اجرایی مختلف توزیع گردید. پس از تعیین حجم نمونه، اطلاعات به وسیله پرسشنامه جمع‌آوری گردید و برای تجزیه و تحلیل اطلاعات به دست آمده از نرم افزار SPSS و آزمون‌های آماری تی مستقل، من – ویتنی، ویلکاکسون استفاده شد. یافته های تحقیق حاکی از آن است که عوامل ساختاری نسبت به عوامل رفتاری یبیشتر مانع اجرای نظام پیشنهادات دستگاه های اجرایی هستند. و در شش متغیر از هشت متغیر ذکرشده تفاوت معنا داری بین گروه موفق و گروه ناموفق وجود دارد. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        5 - بررسی عوامل اثرگذار بر سیستم ارگونومی در پاسخگویی به نیازهای مدیران و کارکنان مطالعه موردی: ایران خودرو
        محمد مهدی موحدی مرتضی یوسفی
        این پژوهش با بیان ضرورت وجود سیستم ارگونومی محیط، نقش آن در سلامت کارکنان و تاثیر آن در افزایش کارایی و بهره وری سازمان، عوامل اثرگذار (محیطی، فیزیکی، حفاظتی، مسائل روحی و روانی و مسائل آموزشی) بر سیستم ارگونومی را به صورت مطالعه موردی در شرکت ایران خودرو در سالن های مو چکیده کامل
        این پژوهش با بیان ضرورت وجود سیستم ارگونومی محیط، نقش آن در سلامت کارکنان و تاثیر آن در افزایش کارایی و بهره وری سازمان، عوامل اثرگذار (محیطی، فیزیکی، حفاظتی، مسائل روحی و روانی و مسائل آموزشی) بر سیستم ارگونومی را به صورت مطالعه موردی در شرکت ایران خودرو در سالن های مونتاژ موتور مورد بررسی قرار می دهد. این پژوهش، از نوع پژوهش های توصیفی- پیمایشی و کاربردی می باشد. در این پژوهش داده ها به صورت مشاهده، مصاحبه و پرسشنامه جمع آوری شده و با استفاده از روشهای آماری همچون آزمون t، آنالیز واریانس و مقایسات چندگانه مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. خروجی حاصل از آزمون آماری t حاکی از آن بود که درخصوص مسائل روحی و روانی اختلاف معنی داری در سطح 0.05=ρمشاهده می گردد. گرچه لازم به ذکر است در خصوص عوامل محیطی، تهویه و در خصوص عوامل فیزیکی، میزان جابجایی بار نیز اختلاف معنی داری مشاهده شده است. همچنین خروجی حاصل از آنالیز واریانس حاکی از آن بود که از نظر عوامل محیطی، فیزیکی و مسائل روحی و روانی بین نظرات سطوح مختلف (مدیران عالی، مدیران میانی، مدیران عملیاتی و پرسنل) اختلاف معناداری مشاهده می‌شود. در ضمن خروجی آزمون مقایسات چند گانه نیز بیانگر این مطلب بود که در اغلب موارد کارکنان نظر متفاوتی نسبت به مدیران عملیاتی، میانی و عالی در مورد وضعیت سیستم ارگونومی محیط کار خود داشته اند. پس از تجزیه و تحلیل نظرات و اثبات این موضوع که سیستم ارگونومی در برخی موارد پاسخگوی نیازهای کارکنان نمی باشد اقدام به بررسی کاربردی و مشکل یابی سیستم ارگونومی محیط کار گردید و در آخر پیشنهاداتی جهت ارتقاء و بهبود سیستم ارگونومی ارائه گردید. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        6 - بررسی عوامل مؤثر بر توانمندسازی منابع انسانیِ شرکت ملی پخش فرآورده¬های نفتی ایران (منطقه تهران)
        عبدالرضا میری اسماعیل سبزیکاران
        شناخت و به کارگیری عوامل افزایش دهنده بهره وری از جمله اولویت های اصلی هر سازمان می باشد. توجه به توسعه نیروی انسانی (به عنوان اصلی ترین سرمایه سازمان و عامل ایجاد مزیت رقابتی)، یکی از این اولویت ها است. هدف این تحقیق مطالعه و بررسی عوامل تأثیرگذار بر ایجاد توانمندی در چکیده کامل
        شناخت و به کارگیری عوامل افزایش دهنده بهره وری از جمله اولویت های اصلی هر سازمان می باشد. توجه به توسعه نیروی انسانی (به عنوان اصلی ترین سرمایه سازمان و عامل ایجاد مزیت رقابتی)، یکی از این اولویت ها است. هدف این تحقیق مطالعه و بررسی عوامل تأثیرگذار بر ایجاد توانمندی در کارکنان به عنوان یکی از مهم ترین رویکردهای توسعه منابع انسانی می باشد. در این تحقیق مدل اسپریتزر در خصوص توانمندسازی روانشناختی (که به نگرش و ادراک کارکنان از توانمندی توجه دارد)، ملاک ارزیابی توانمندی قرار گرفته تا به کمک آن، عوامل تأثیرگذار بر شکل گیری احساس توانمندی (در سه سطح عوامل فردی، گروهی و سازمانی) شناسایی و در قالب یک الگو جهت بهره برداری در جامعه تحقیق مورد استفاده قرار گیرد. بر این اساس جهت دستیابی به اهداف پژوهش و استخراج عوامل تأثیرگذار از روش توصیفی – پیمایشی و برای تحلیل میزان اثر این عوامل تحلیل رگرسیون مورد استفاده قرار گرفته است. این مطالعه در جامعه کارکنان شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی ایران (منطقه تهران) اجرا تا به کمک نتایج آن، اولویت هر یک از این مؤلفه ها در جامعه آماری شناسایی و الگوی بومی عوامل مؤثر بر ایجاد احساس توانمندی روانشناختی، در سه سطح فردی، گروهی و سازمانی برای شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی ایران (منطقه تهران) ارائه گردد. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        7 - مقایسه نتایج ارزیابی عملکرد به روش سنتی و بازخورد 360 درجه و رابطه آن با رضایت کارکنان دانشگاه علوم پزشکی لرستان
        ناصر جواهری‌زاده جواد محرابی فرهاد‌ بازوند
      • دسترسی آزاد مقاله

        8 - مقایسه قدرت پیش بینی الگوهای ورشکستگی زاوگین ،زیمسکی و شیراتا در شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران
        فرزین رضایی مهدی گل دوز