این مقاله، به تعمیم دیدگاه مبتنی بر منابع به استراتژی سطح شرکتی می پردازد و با تمرکز بر شرکت های مادر مفهوم مزیت رقابتی را که از موضوعات کلیدی تبیین استراتژی سطح کسب وکار می باشد با مفهوم متناظر در استراتژی سطح شرکتی جایگزین و با عنوان مزیت مادری در سطح شرکت های ماد چکیده کامل
این مقاله، به تعمیم دیدگاه مبتنی بر منابع به استراتژی سطح شرکتی می پردازد و با تمرکز بر شرکت های مادر مفهوم مزیت رقابتی را که از موضوعات کلیدی تبیین استراتژی سطح کسب وکار می باشد با مفهوم متناظر در استراتژی سطح شرکتی جایگزین و با عنوان مزیت مادری در سطح شرکت های مادر ارائه می کند. در ادامه بر ویژگی های درونی شرکت های مادر که منشاء خلق مزیت مادری می باشد تمرکز می شود و پنج ویژگی مزیت ساز در این ارتباط تبیین می گردد. این مقاله همچنین به این موضوع می پردازد که مزیت مادری به عنوان خطوط راهنما جهت اتخاذ تصمیمات دوگانه مطرح در استراتژی سطح شرکتی که شامل تصمیمات پرتفولیو (سبد سرمایه گذاری) و تصمیمات کنترل و هدایت کسب و کارهای تابعه می باشد دارای نقش اساسی می باشد و این تصمیمات، همگی بایستی بر مبنای تاثیراتی که بر توسعه یا حفظ مزیت مادری می گذارند مورد سنجش و ارزیابی قرار گیرند. این مقاله با بسط و توسعه ماتریس موقعیت رقابتی به ماتریس موقعیت مادری که در سطح شرکتهای مادر قابل طرح است خاتمه می یابد.
پرونده مقاله
یکی ازمسائل اساسی که مدیران با آن روبه رو هستند بهبود عملکرد کارکنان و درنتیجه افزایش بهره وری سازمان می باشد. درتحقیق حاضر از بین عوامل تاثیرگذار برعملکرد کارکنان، به عامل سرمایه اجتماعی پرداخته شده است. بدین منظور در تحقیق حاضر جهت دستیابی به هدف تحقیق برای بررسی تاثی چکیده کامل
یکی ازمسائل اساسی که مدیران با آن روبه رو هستند بهبود عملکرد کارکنان و درنتیجه افزایش بهره وری سازمان می باشد. درتحقیق حاضر از بین عوامل تاثیرگذار برعملکرد کارکنان، به عامل سرمایه اجتماعی پرداخته شده است. بدین منظور در تحقیق حاضر جهت دستیابی به هدف تحقیق برای بررسی تاثیر سرمایه اجتماعی از مدل ناهاپیت و قوشال استفاده گردید. به منظور گردآوری داده های پژوهش از پرسشنامه استفاده گردید. پرسشنامه ها استاندارد بود با این حال روایی آن نیز براساس نظر خبرگان تایید شد. پایایی آن نیز به وسیله ضریب آلفای کرنباخ مورد تایید قرار گرفت. پرسشنامه در بین جامعۀ آماری (78نفر) توزیع شد که از این تعداد 75پرسشنامه جمع آوری گردید. داده های جمع¬آوری شده به وسیله نرم افزار Spss مورد تجزیه و تحلیل قرارگرفته است. باتوجه به این که تحقیق ازنوع همبستگی بود، جهت تجزیه و تحلیل آماری از ضریب همبستگی اسپیرمن استفاده شد. پس از آزمون فرضیه، رابطه بین سرمایه اجتماعی و عملکرد کارکنان مورد تایید قرار گرفت، بدین معنی که کارکنان دارای سرمایه اجتماعی بالاتر دارای عملکرد بهتری هستند.
پرونده مقاله
اتوماسیون اداری موضوعی است که اخیرا در حوزه فناوری اطلاعات مورد توجه زیادی قرار گرفته است. با توجه به این که اتوماسیون اداری، بهترین ابزار برای رسیدن به راه کارهای مفید، جهت صرفه جویی در زمان و استفاده بهینه از امکانات موجود در سازمان می باشد. از همین رو است که راه حل ه چکیده کامل
اتوماسیون اداری موضوعی است که اخیرا در حوزه فناوری اطلاعات مورد توجه زیادی قرار گرفته است. با توجه به این که اتوماسیون اداری، بهترین ابزار برای رسیدن به راه کارهای مفید، جهت صرفه جویی در زمان و استفاده بهینه از امکانات موجود در سازمان می باشد. از همین رو است که راه حل های مکانیزه به گردش مکاتبات سازمان سرعت بخشیده و همچنین مدیریت بر گردش کارها را میسر می سازد. در این فرایند، مکاتبات کاغذی، صرفه جویی و استفاده بهینه از زمان و افزایش بهره وری عملی می گردد. در این مقاله، مشخص نمودن تأثیر به کارگیری اتوماسیون اداری بر بهره وری منابع انسانی از طریق آزمون سه فرضیه تاثیر به کارگیری اتوماسیون اداری بر بهره وری منابع انسانی و کارایی و اثربخشی مدنظر قرار گرفته و طی مطالعه موردی در یک شرکت خدمات پس از فروش و آزمون فرضیات از طریق t-test نتایج دلالت بر آن دارد که به کارگیری اتوماسیون اداری بر عواملی نظیر کارایی، اثربخشی و بهره وری درحوزه منابع انسانی تاثیر مستقیم داشته اما میزان تاثیرات، در حد چشمگیری نبوده است.
پرونده مقاله
تامین نیروی انسانی یکی از وظایف اصلی مدیریت محسوب می شود و سایر وظایف مدیریت (برنامه ریزی و سازماندهی و...) وقتی در عمل تحقق پیدا می کند که نیروی انسانی مناسب و متخصص برای اجرای آن وجود داشته باشد. انتخاب صحیح کارکنان از اهمیت زیادی برخوردار است; زیرا انتخاب نامتناسب، ی چکیده کامل
تامین نیروی انسانی یکی از وظایف اصلی مدیریت محسوب می شود و سایر وظایف مدیریت (برنامه ریزی و سازماندهی و...) وقتی در عمل تحقق پیدا می کند که نیروی انسانی مناسب و متخصص برای اجرای آن وجود داشته باشد. انتخاب صحیح کارکنان از اهمیت زیادی برخوردار است; زیرا انتخاب نامتناسب، یعنی انتخاب کسانی که توانایی و شایستگی انجام دادن کار را ندارند یا کسانی که بعد از مدتی سازمان را ترک می کنند، هزینه های سنگینی به سازمان تحمیل می کند. انتخاب و استخدام افراد یک مسئله تصمیم گیری چند معیاره است که شاخص های متعددی را در بر می گیرد. در این تحقیق نسبت به شناسایی شاخص ها و اولویت بندی آنها اقدام گردیده است. نمونه آماری تحقیق شامل مدیران ارشد و مدیران حوزه منابع انسانی، اعضای هیات علمی دانشگاه ها و مدیران آموزشی شاغل در ادارات و بخش های خصوصی قزوین
می باشد. از نظر روش تحقیق از نوع تحقیقات توصیفی- کاربردی می باشد که با استفاده از روش های ریاضی تصمیم گیری چند معیاره و تکنیک تجزیه و تحلیل سلسله مراتبی گروهی (GAHP) رابطه بین شاخص ها و عوامل موثر بر تناسب شغلی با استفاده از محاسبه و مقایسات زوجی مورد بررسی قرار گرفت و تحلیل اولویت بندی عوامل نشان می دهد که تاثیرگذاری این عوامل در دو بخش عمومی و خصوصی متفاوت می باشند و چنانچه این عوامل در مرحله استخدام و انتخاب کنترل شوند می تواند تناسب شغلی را به حداکثر ممکن برساند.
پرونده مقاله
کشور ما برای دستیابی به یک سیستم اقتصادی مطلوب لازم است کوتاهترین مسیر را با توجه به زمان برای رسیدن به هدف برگزیند و این سیستم هنگامی به هدف خود دست مییابد که با صرف حداقل ورودیها، بهترین و بیشترین خروجیها را به بار آورد. برای این منظور تنها یک راه در پیش روس چکیده کامل
کشور ما برای دستیابی به یک سیستم اقتصادی مطلوب لازم است کوتاهترین مسیر را با توجه به زمان برای رسیدن به هدف برگزیند و این سیستم هنگامی به هدف خود دست مییابد که با صرف حداقل ورودیها، بهترین و بیشترین خروجیها را به بار آورد. برای این منظور تنها یک راه در پیش روست و آن گذر از وادی بهرهوری است. دراین میان بهرهوری نیروی انسانی نقش تعیینکنندهای در بالا بردن بهرهوری کل بازی میکند. زیرا سرمایه های انسانی فراهم آورندگان سرمایه های مادی اند و نبود سرمایه های انسانی خود را به صورت نیاز به سرمایه مادی و وابستگی اقتصادی جلوه گر می سازد. در این مقاله که بر پایه پژوهش انجام شده درصنعت کشور با درنظرگرفتن تأثیر رایانه بر میزان بهرهوری نیرو انسانی در بخش اداری در پی یافتن نقاط ضعف با توجه به عواملی همچون شرایــط احـراز شغل با شرایـط کارکنان در به کارگیری رایانه، سرعت انجام کار با رایانه و با شرایط کار، امنیت در به کارگیری رایانه، میزان بازده سرمایهگذاری در به کارگیری رایانه و رضایتمندی در به کارگیری رایانه بوده و عوامل مذکور بر اساس عدم تطبیق آنان در به کارگیری رایانه از دید کارکنان و مدیران رتبه بندی شده و برای رفع این نقاط ضعف و افزایش بهرهوری نیروی انسانی راهکار هایی ارائه گردیده است. در این راستا چند صنعت خودروسازی کشور به صورت نمونه تصادفی و به عنوان موارد مورد مطالعه انتخاب شده اند و با جمعآوری اطلاعات و بررسی های آماری بر روی دادهها، تجزیه و تحلیل نهایی انجام و نتایج ارائه گردیده است.
پرونده مقاله
کارآفرینی یک فرایند یادگیری است و از سوی دیگر، یادگیری نیز بخش اصلی فرایند کارآفرینی را تشکیل می دهد. یک تئوری کارآفرینی نیازمند تئوری یادگیری است. کارآفرینان برای رسیدن به آگاهی، کسب منابع و مدیریت باید در امر یادگیری شرکت کنند. یادگیری کارآفرینانه به عنوان یک فرایند م چکیده کامل
کارآفرینی یک فرایند یادگیری است و از سوی دیگر، یادگیری نیز بخش اصلی فرایند کارآفرینی را تشکیل می دهد. یک تئوری کارآفرینی نیازمند تئوری یادگیری است. کارآفرینان برای رسیدن به آگاهی، کسب منابع و مدیریت باید در امر یادگیری شرکت کنند. یادگیری کارآفرینانه به عنوان یک فرایند مستمر که توسعه و گسترش دانش و علم مورد نیاز برای شروع موفق یک فعالیت و اداره رویدادهای غیر مترقبه را میسر می سازد، تعریف می گردد. در این مقاله با ارائه یک چارچوب مفهومی، پیامدهای فرآیند تبدیل تجربة کارآفرینان به دانش کارآفرینانه را مورد بررسی قرار می دهیم. این چارچوب مفهومی نشان می دهد که جهت بررسی رابطه میان تجربة حرفه ای کارآفرینان و ایجاد دانش کارآفرینانه باید درک بهتری از نحوة تاثیرگذاری فرآیند تبدیل تجربة کارآفرینان به دانش و عوامل موثر بر این فرآیند تبدیل داشته باشیم.
در مقاله حاضر، با هدف شناخت مقدماتی یادگیری، کارآفرینی و یادگیری کارآفرینانه و نیز برخی موضوعات مهم مرتبط با آنها، چارچوب مفهومی از یادگیری کارآفرینانه مطرح می گردد. در پایان مقاله نیز، موارد مذکور جمعبندی شده و در قالب بحث و نتیجهگیری و کاربردهای مدیریتی، ارائه شده است.
پرونده مقاله
به نظر می رسد بانکها به عنوان مؤسسات مالی دارای وظایف و خدمات مشابهی هستند اما از لحاظ جو سازمانی و روابط انسانی بین کارکنان و عملکرد مشارکت در تصمیم گیری و کارآیی با هم متفاوت هستند. مدیران ارشد و مجرب متوجه این امر هستند که اگر جو حاکم در بانک نامطلوب باشد در نهایت ع چکیده کامل
به نظر می رسد بانکها به عنوان مؤسسات مالی دارای وظایف و خدمات مشابهی هستند اما از لحاظ جو سازمانی و روابط انسانی بین کارکنان و عملکرد مشارکت در تصمیم گیری و کارآیی با هم متفاوت هستند. مدیران ارشد و مجرب متوجه این امر هستند که اگر جو حاکم در بانک نامطلوب باشد در نهایت عملکرد و کارآیی نهایی بانک از وضعیت قابل قبولی برخوردار نخواهد بود. به عبارت دیگر بانکها با امکانات یکسان و مشابه میزان موفقیت متفاوتی دارند. بنابراین تفاوت بانکها فقط به تعداد مشتریان و امکانات و دیگر خصوصیات کمی محدود نمی شود. هر بانک خصوصیات منحصر به فردی دارد که آن را از بانک دیگر متمایز می کند. این خصوصیات داخلی که جو سازمانی نام دارد از تلاش و روابط متقابل گروه های شاغل در بانک اعم از رئیس و کارکنان ناشی می شود و نه فقط رفتار کارکنان و بلکه مشتریان را تحت تأثیر قرار می دهد. از طرف دیگر کارآیی بانکها از اهمیت بالایی برخوردار است و بنابراین بررسی عوامل مؤثر بر کارآیی بانکها جایگاه ویژه ای پیدا می کند. تحقیق حاضر به بررسی رابطه فضای سازمانی با میزان کارآیی بانک در منطقه کرج می پردازد.
پرونده مقاله
واضح است که در سیستم بانکی، مشتریان محور اصلی هستند و در واقع همه ی کارها برای جلب رضایت و جذب آنها صورت می پذیرد. از این رو در فضای رقابتی بین بانکی، بانک هایی موفّق هستند که بتوانند وفاداری بیشتر مشتریان را به دست آورند. لذا در این تحقیق اثرات اجرای طرح تکریم ارباب رج چکیده کامل
واضح است که در سیستم بانکی، مشتریان محور اصلی هستند و در واقع همه ی کارها برای جلب رضایت و جذب آنها صورت می پذیرد. از این رو در فضای رقابتی بین بانکی، بانک هایی موفّق هستند که بتوانند وفاداری بیشتر مشتریان را به دست آورند. لذا در این تحقیق اثرات اجرای طرح تکریم ارباب رجوع در میزان وفاداری مشتریان بانک مورد ارزیابی قرار میگیرد. اهدافی که در این تحقیق دنبال می شوند عبارتند از:
شناسایی و شفافسازی عملکردهای موثر کارکنان بانک بر میزان وفاداری مشتریان، شناسایی ارتباط بین عوامل اجزای طرح تکریم و میزان وفاداری مشتریان بانک و چگونگی تأثیرگذاری اجزای طرح تکریم ارباب رجوع بر میزان وفاداری مشتریان بانک. روش تحقیق مورد استفاده، روش علّی مقایسهای، از شاخه تحقیقات همبستگی است. برای فرضیه های آزمون نیز از آزمون «فریدمن» و آزمون «کای ـ اسکوئر» استفاده شده است و برای گردآوری اطلاعات 120 پرسشنامه میان مشتریان بانک ملّی توزیع گردید. نتایج نشان می دهد که حداقل بین دو جز مختلف طرح تکریم، از دیدگاه مشتریان تفاوت معناداری وجود دارد. همچنین بین اجرای طرح تکریم و وفاداری مشتریان با توجّه به دو متغیر تعدیل گر (نوع سپرده و سطح تحصیلات) رابطهی معناداری وجود ندارد.
پرونده مقاله