بررسی رابطه جو سازمانی با کارآیی شعب بانک
محورهای موضوعی : مدیریتداریوش رشیدی 1 , شعبان فرهودی 2 *
1 - موسسه علوم بانکی- بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران
2 - کارشناس ارشد مدیریت دولتی
کلید واژه: کارایی, جو سازمانی, عملکرد, روابط انسانی,
چکیده مقاله :
به نظر می رسد بانکها به عنوان مؤسسات مالی دارای وظایف و خدمات مشابهی هستند اما از لحاظ جو سازمانی و روابط انسانی بین کارکنان و عملکرد مشارکت در تصمیم گیری و کارآیی با هم متفاوت هستند. مدیران ارشد و مجرب متوجه این امر هستند که اگر جو حاکم در بانک نامطلوب باشد در نهایت عملکرد و کارآیی نهایی بانک از وضعیت قابل قبولی برخوردار نخواهد بود. به عبارت دیگر بانکها با امکانات یکسان و مشابه میزان موفقیت متفاوتی دارند. بنابراین تفاوت بانکها فقط به تعداد مشتریان و امکانات و دیگر خصوصیات کمی محدود نمی شود. هر بانک خصوصیات منحصر به فردی دارد که آن را از بانک دیگر متمایز می کند. این خصوصیات داخلی که جو سازمانی نام دارد از تلاش و روابط متقابل گروه های شاغل در بانک اعم از رئیس و کارکنان ناشی می شود و نه فقط رفتار کارکنان و بلکه مشتریان را تحت تأثیر قرار می دهد. از طرف دیگر کارآیی بانکها از اهمیت بالایی برخوردار است و بنابراین بررسی عوامل مؤثر بر کارآیی بانکها جایگاه ویژه ای پیدا می کند. تحقیق حاضر به بررسی رابطه فضای سازمانی با میزان کارآیی بانک در منطقه کرج می پردازد.
It seems that banks as financial institutions have similar tasks and services, but they are different in terms of organizational environment and existing human relations between the staff and participation tasks in decision making and efficiency. The experienced top managers are aware of the fact that if the existing conditions in banks are not optimal, their overall performance and efficiencies will be eventually unacceptable. In other words, banks with identical and similar facilities will have different levels of success. Therefore, the difference between banks is not merely restricted to the number of clients, facilities and other quantitative characteristics. Each bank has its unique characteristics differentiating it from others. Such an internal characteristic called organizational environment comes from the interactions between the working groups including the boss and the staff, and even it affects not only the behavior of employees, but also that of clients. On the other hand, the efficiency of banks is of great importance, then the study of the effective factors on the efficiency of banks finds a special position. The present study attempts to investigate the relationship between the organizational environment and the efficiency of the banks in Karaj province.