• XML

    isc pubmed crossref medra doaj doaj
  • فهرست مقالات


      • دسترسی آزاد مقاله

        1 - بررسی عوامل فرهنگی ـ اجتماعی موثر برفرهنگ کارآفرینی (مطالعه موردی زنان کارآفرین تهران و حومه)
        دکتر مهرداد نوابخش مرضیه زارع هرفته
        هدف از انجام این پژوهش بررسی عوامل فرهنگی ـ اجتماعی موثر برفرهنگ کارآفرینی زنان می‌باشد. نمونه پژوهش شامل 150 نفر از زنان کارآفرین تهران و کرج می‌باشد که بصورت سرشماری انتخاب شده‌اند. و در پژوهش حاضر از روش پیمایشی و اسنادی استفاده شده و جمع آوری اطلاعات از طریق ابزار‌ه چکیده کامل
        هدف از انجام این پژوهش بررسی عوامل فرهنگی ـ اجتماعی موثر برفرهنگ کارآفرینی زنان می‌باشد. نمونه پژوهش شامل 150 نفر از زنان کارآفرین تهران و کرج می‌باشد که بصورت سرشماری انتخاب شده‌اند. و در پژوهش حاضر از روش پیمایشی و اسنادی استفاده شده و جمع آوری اطلاعات از طریق ابزار‌های فیش برداری و پرسشنامه انجام گرفته است که اطلاعات مربوطه از واحدهای تولیدی و صنعتی و خدماتی که زنان کار‌آفرین تاسیس نموده بودند با بهره گیری از پرسشنامه کتبی و با روش نمونه‌گیری سیستماتیک جمع آوری گردیده است. تجزیه و تحلیل اطلاعات در چهار بخش توصیفی، آزمون فرضیات، تحلیل همبستگی و تحلیل رگرسیون چند متغیره انجام گرفته شده است. در این پژوهش برای آزمون فرضیات از شاخص آماری کای اسکور استفاده شده است که فرضیات مطرح شده مورد تایید قرار گرفته‌اند، به بیان دیگر عوامل محیطی میان عوامل فردی (انگیزه‌ها و اهداف، سرمایه انسانی ) عوامل محیطی (عوامل فرهنگی ـ اجتماعی، اقتصادی) و عوامل شبکه‌ای (شبکه اولیه) با شاخصهای توسعه کارآفرینی رابطه وجود دارد همچنین تحلیل رگرسیون شاخصهای توسعه کارآفرینی با متغیر‌های مستقل مبین این واقعیت است که از میان متغیر‌های مستقل پژوهش به ترتیب متغیر‌های عوامل فردی- شخصیتی و عوامل شبکه ای و عوامل فرهنگی وارد معادله شده‌اند که عوامل محیطی از اهمیت بالایی برخوردار است. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        2 - زن منشی وتاثیر آن بر حسابرسی (با تاکید بر حسابرسی صورتهای مالی)
        دکتر محمد رضا عبدلی
        پژوهش حاضر به بررسی تاثیرات رفتاری مولفه فرهنگی زن منشی بر اساس مدل ‌هافستد بر حرفه حسابرسی ایران پرداخته است شناسایی وجود چنین تاثیراتی و ابعاد آن می‌تواند به شناسایی بهتر رفتار حسابرسان و بهبود کیفیت خدمات حرفه‌ای آنها کمک نماید جامعه آماری مورد بررسی در این پژوهش اعض چکیده کامل
        پژوهش حاضر به بررسی تاثیرات رفتاری مولفه فرهنگی زن منشی بر اساس مدل ‌هافستد بر حرفه حسابرسی ایران پرداخته است شناسایی وجود چنین تاثیراتی و ابعاد آن می‌تواند به شناسایی بهتر رفتار حسابرسان و بهبود کیفیت خدمات حرفه‌ای آنها کمک نماید جامعه آماری مورد بررسی در این پژوهش اعضای موسسات حسابرسی عضو جامعه حسابداران رسمی ‌ایران می‌باشند تعداد حسابرسان آزمون شده 253 نفر می‌باشند که از 21 موسسه حسابرسی انتخاب شده‌اند انتخاب آنها بر اساس روش تصافی ساده می‌باشد. در فرضیه‌های پژوهش تاثیر شرایط فرهنگی زن منشی بر رشد و ارتقای حرفه‌ای حسابرسان، میزان رعایت قوانین و مقررات حرفه‌ای توسط حسابرسان و قواعد و رویه‌های مورد اعمال حسابرسان در رسیدگیها بررسی و آزمون شده‌اند نتایج آزمون آماری تایید تاثیر زن منشی بر انتخاب و ارتقای شغلی حسابرسان در موسسات حسابرسی و عدم تایید تاثیر زن منشی بر انتخاب رویه‌های حسابرسی توسط حسابرسان و عدم تایید تاثیر زن منشی برمیزان رعایت قوانین و مقررات حرفه‌ای در رسیدگیها می‌باشد. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        3 - ارزیابی عملکرد برنامه‌های شبکه سه سیما از دیدگاه صاحب نظران رسانه و جوانان
        دکتر ابراهیم عباسی جواد کاشانی اسدی
        در این پژوهش به منظور ارزیابی عملکرد برنامه‌های شبکه سه سیمای جمهوری اسلامی ‌ایران، پژوهشگران به بررسی دیدگاههای صاحب نظران رسانه و جوانان می‌پردازند و ضمن بررسی جایگاه رسانه، رسالت شبکه‌ی سه سیما با تبیین اهمیت ارزیابی عملکرد در سازمانها و فلسفه‌ی آن در نظام سنتی و نوی چکیده کامل
        در این پژوهش به منظور ارزیابی عملکرد برنامه‌های شبکه سه سیمای جمهوری اسلامی ‌ایران، پژوهشگران به بررسی دیدگاههای صاحب نظران رسانه و جوانان می‌پردازند و ضمن بررسی جایگاه رسانه، رسالت شبکه‌ی سه سیما با تبیین اهمیت ارزیابی عملکرد در سازمانها و فلسفه‌ی آن در نظام سنتی و نوین برنامه‌های آن شبکه در هفت محور دسته بندی و معرفی می‌نماید و در ادامه با بررسی دو دیدگاه که گروه اول آن را صاحب نظران رسانه تشکیل می‌دهد (مدیران و عوامل تولید و پخش برنامه‌های شبکه سه) و گروه دوم را مخاطبین که عمده آنان را جوانان شامل می‌شود راهکار‌هایی را در جهت بهبود برنامه‌ها و توسعه‌ی کمی‌وکیفی آنها ارائه می‌نماید. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        4 - بررسی ساختار پایگاه الکترونیکی مجلات علمی‌دانشگاه آزاد اسلامی
        علی حاجی شمسایی صمد صبوری سروش فتحی
        کمیسیون بررسی و تایید مجلات علمی ‌دانشگاه آزاد اسلامی‌تاکنون مجوز چاپ و انتشار221 عنوان مجله در زمینه‌های مختلف علمی‌ را صادر نموده است که واحد‌های دانشگاه آزاد اسلامی ‌در سرتاسر کشور صدها شماره از این مجلات علمی‌ را به چاپ رسانیده‌اند. از آنجایی که مجلات علمی ‌منابع ار چکیده کامل
        کمیسیون بررسی و تایید مجلات علمی ‌دانشگاه آزاد اسلامی‌تاکنون مجوز چاپ و انتشار221 عنوان مجله در زمینه‌های مختلف علمی‌ را صادر نموده است که واحد‌های دانشگاه آزاد اسلامی ‌در سرتاسر کشور صدها شماره از این مجلات علمی‌ را به چاپ رسانیده‌اند. از آنجایی که مجلات علمی ‌منابع ارزشمندی در فرایند پژوهش به شمار می‌روند و مقاله‌های این مجلات موثق‌ترین و جدیدترین اطلاعات تخصصی را در بر می‌گیرد، پژوهش حاضر درصدد است با طراحی و ایجاد پایگاه الکترونیکی مجلات مذکور، امکان دسترسی مستمر، آسان، به روز، بدون محدودیت زمان و مکان به متن کامل مقالات، ارتباط مستقیم و همکاری بیشتر محققین، اساتید و دانشجویان با یکدیگر در سطح دانشگاه آزاد اسلامی‌ و خارج از آن، جست و جوی از راه دور، اشتراک به جای مالکیت، گزارش تحلیل استنادی مجلات و تعیین مجلات هسته، ارائه خدمات اشاعه گزینشی اطلاعات SDI و خدمات آگاهی رسانی جاری را برای پژوهشگران داخل و خارج از دانشگاه آزاد اسلامی‌فراهم نماید. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        5 - تأثیر صادرات محصولات فرهنگی بر جهانی سازی
        الهه حیدری زاده فاطمه توحیدی اردهائی
        این مقاله در راستای بررسی تأثیر صادرات محصولات فرهنگی بر جهانی سازی، ابتدا مفهوم جهانی سازی، عوامل مؤثر بر آن و پیامدهای آن معرفی و سپس ضمن اشاره به نظریه انتقادی در حوزه محصولات فرهنگی و انواع این محصولات به تشریح رابطه پدیده جهانی سازی و محصولات فرهنگی و همچنین رابطه چکیده کامل
        این مقاله در راستای بررسی تأثیر صادرات محصولات فرهنگی بر جهانی سازی، ابتدا مفهوم جهانی سازی، عوامل مؤثر بر آن و پیامدهای آن معرفی و سپس ضمن اشاره به نظریه انتقادی در حوزه محصولات فرهنگی و انواع این محصولات به تشریح رابطه پدیده جهانی سازی و محصولات فرهنگی و همچنین رابطه آن با صنعت فرهنگ سازی می‌پردازد. پژوهش حاضر از نظر هدف کاربردی و از نظر اجراء همبستگی است. نتایج حاصل از اجرای پژوهش نشان می‌دهد مطابق نظر خبرگان مولفه‌های مدیریتی فرهنگ، ارزش فرهنگ و بعد ساختاری در رتبه‌های اول تا سوم تاثیر گذاری قرار دارند. همچنین نتایج پژوهش نشان می‌دهد که بین صادرات محصولات فرهنگی و بعد ساختاری فرهنگ، بعد مدیریتی فرهنگ و بعد ارزش فرهنگ رابطه معناداری وجود دارد و در ادامه نتایج حاصل از آزمون فرضیه اصلی نشان دهنده آن است که بین صادرات محصولات فرهنگی و جهانی سازی رابطه معناداری وجود دارد. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        6 - طراحی الگوی مدیریت بازاریابی فرهنگی با رویکرد توسعه فرهنگی
        اسحق رسولی
        این مقاله در صدد ارائه الگویی مناسب برای مدیریت بازاریابی فرهنگی با رویکرد توسعه فرهنگی است. در ابتدا ضرورت مدیریت و مهندسی فرهنگی در عصری که شاهد جهانی شدن و رقابت تنگاتنگ فرهنگ‌ها هستیم، با ابزارهای نوین و اثربخش، مورد تأکید قرارگرفته و در این رابطه مدیریت بازاریابی ف چکیده کامل
        این مقاله در صدد ارائه الگویی مناسب برای مدیریت بازاریابی فرهنگی با رویکرد توسعه فرهنگی است. در ابتدا ضرورت مدیریت و مهندسی فرهنگی در عصری که شاهد جهانی شدن و رقابت تنگاتنگ فرهنگ‌ها هستیم، با ابزارهای نوین و اثربخش، مورد تأکید قرارگرفته و در این رابطه مدیریت بازاریابی فرهنگی، بعنوان کارآمدترین ابزار، معرفی شده است. درادامه، دیدگاههای ناقص سازمان‌های فرهنگی در مورد بازاریابی، مورد تحلیل قرارگرفته و از دیدگاه محققان، چگونگی توسعه مفهوم بازاریابی در سازمان‌های فرهنگی تشریح گردیده است. همچنین به این موضوع پرداخته شده است که در مباحث نوین فرهنگی از جمله در نظریه چرخش فرهنگی، بازاریابی، بعنوان سرآغاز استیلای فرهنگ براقتصاد تلقی می‌شود و بدین لحاظ امروزه پارادایم اقتصاد فرهنگ، تبدیل به پارادایم نوینی تحت عنوان اقتصاد فرهنگی شده است. در پایان، مدیریت بازاریابی فرهنگی، مترادف با مدیریت تقاضاهای فرهنگی محسوب شده و ابعاد مختلف مدیریت بازاریابی فرهنگی تبیین گردیده و در نهایت الگویی راهبردی برای مدیریت بازاریابی فرهنگی ارائه شده است. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        7 - جامعه اطلاعاتی: فرصت‌ها وچالش‌های فراروی ایران
        دکتر محمدمهدی مظاهری داود احمدزاده
        رشد و توسعه ارتباطات و فناوری اطلاعات و بررسی زمینه‌های اجتماعی و بنیان‌های فرهنگی آن به طورکلی و بررسی تحلیل موانع ساختاری آن به طور خاص و ارائه راهکارهایی برای بهبود شرایط برنامه ریزی آینده در ایران، موضوع این مقاله را تشکیل می‌دهد. جامعه اطلاعاتی مبتنی بر فعالیت‌های چکیده کامل
        رشد و توسعه ارتباطات و فناوری اطلاعات و بررسی زمینه‌های اجتماعی و بنیان‌های فرهنگی آن به طورکلی و بررسی تحلیل موانع ساختاری آن به طور خاص و ارائه راهکارهایی برای بهبود شرایط برنامه ریزی آینده در ایران، موضوع این مقاله را تشکیل می‌دهد. جامعه اطلاعاتی مبتنی بر فعالیت‌های متنوعی است که به نحو مستقیم با تولید و گردش اطلاعات مرتبط می‌شود. دانیل بل‌مارتین وصاحب نظران دیگر تعاریفی گوناگون از جامعه اطلاعاتی ارائه کرده‌اند که در این مقاله ذکر گردیده است. در بخش نخست به اجمال پویه شناسی تحول فناوری اطلاعات و دیدگاههای بنیادی جامعه اطلاعاتی توضیح داده شده است. و سابقه موضوع ومحورهای اصلی توسعه و کاربرد فناوری ارتباطات و اطلاعات در دنیا مورد تحلیل قرار گرفته است. در بخش دوم مسایل فناوری درجهان سوم و شکاف دیجیتالی میان جنوب وشمال وشاخص‌های مهم رشد وتوسعه جامعه اطلاعاتی بیان گردیده است. در بخش سوم، ضمن بیان سابقه مطرح شدن مفهوم جامعه اطلاعاتی در ایران به موانع و مشکلات فراروی آن در حوزه فناوری اطلاعات اشاره شده است در این بخش دیوانسالاری و عدم مدیریت واحد به عنوان موانع اصلی در گسترش فناوری ارتباطات واطلاعات لحاظ و مورد بحث واقع شده است در بخش پایانی، ضمن جمع بندی ومروری اجمالی برموضوع، راهبردها و راهکاریی برای عبور از موانع موجود و به کارگیری روش‌های علمی‌ و رویه‌های کارشناسی در رشد فناوری ارتباطات و اطلاعات برای ایران معرفی و توصیه شده است. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        8 - ارائه الگوی مدیریت توسعه فرهنگی درراستای سند چشم انداز 1404
        محسن قدمی میترا آفتاب آذری
        در این مقاله که به شیوه مروری تنظیم گردیده است نخست به طرح موضوع پرداخته و سپس در راستای پاسخگویی به این سوال که با طراحی چه مدلی می‌توان میزان دستیابی به اهداف سند چشم انداز را در خصوص توسعه فرهنگی ارزیابی نموده و مورد سنجش قرار داد. نخست به اهمیت توسعه فرهنگی اشاره شد چکیده کامل
        در این مقاله که به شیوه مروری تنظیم گردیده است نخست به طرح موضوع پرداخته و سپس در راستای پاسخگویی به این سوال که با طراحی چه مدلی می‌توان میزان دستیابی به اهداف سند چشم انداز را در خصوص توسعه فرهنگی ارزیابی نموده و مورد سنجش قرار داد. نخست به اهمیت توسعه فرهنگی اشاره شده و در ادامه نظریات فرهنگی توسعه از دیدگاه صاحبنظران مطرح و سپس ابعاد هشت‌گانه توسعه فرهنگی معرفی و توصیف گردیده و در خاتمه نیز چگونگی ایجاد و پیاده سازی مدل توسعه فرهنگی تبیین شده است. پرونده مقاله