تأثیر صادرات محصولات فرهنگی بر جهانی سازی
محورهای موضوعی : مدیریت فرهنگیالهه حیدری زاده 1 , فاطمه توحیدی اردهائی 2
1 - مسئول مکاتبات
2 - ندارد
کلید واژه: جهانی سازی, محصولات فرهنگی, فرهنگ تودهای, صنعت فرهنگ,
چکیده مقاله :
این مقاله در راستای بررسی تأثیر صادرات محصولات فرهنگی بر جهانی سازی، ابتدا مفهوم جهانی سازی، عوامل مؤثر بر آن و پیامدهای آن معرفی و سپس ضمن اشاره به نظریه انتقادی در حوزه محصولات فرهنگی و انواع این محصولات به تشریح رابطه پدیده جهانی سازی و محصولات فرهنگی و همچنین رابطه آن با صنعت فرهنگ سازی میپردازد. پژوهش حاضر از نظر هدف کاربردی و از نظر اجراء همبستگی است. نتایج حاصل از اجرای پژوهش نشان میدهد مطابق نظر خبرگان مولفههای مدیریتی فرهنگ، ارزش فرهنگ و بعد ساختاری در رتبههای اول تا سوم تاثیر گذاری قرار دارند. همچنین نتایج پژوهش نشان میدهد که بین صادرات محصولات فرهنگی و بعد ساختاری فرهنگ، بعد مدیریتی فرهنگ و بعد ارزش فرهنگ رابطه معناداری وجود دارد و در ادامه نتایج حاصل از آزمون فرضیه اصلی نشان دهنده آن است که بین صادرات محصولات فرهنگی و جهانی سازی رابطه معناداری وجود دارد.
This research aiming to study the effects of exports of cultural products onglobalization, initially represents the concept of globalization, the factors affecting itand its consequences, and then states the critical theory on the cultural products.Afterwards, the two types of cultural products are introduced and the relation betweenthe phenomenon of globalization and cultural products and also its relation with theculturizing industry are described.This study is functional in terms of purpose and correlational in terms ofimplementing method. The results from the investigation indicates that according tothe viewpoints of the experts, the components of culture management, culture value,and the structural dimension are ranked from first to third in terms of affecting thephenomenon of globalization. The results also show that there is a significant relationbetween exports of cultural products and the dimensions of culture structure, culturemanagement and culture value. It was also proved that there is a significant relationbetween exports of cultural products and the phenomenon of globalization.