مقدمه و هدف پژوهش: این پژوهش مدل معادلات ساختاری در ارتباط با عوامل مؤثر بر وقف در سازمان اوقاف و امور خیریه در ایران میباشد.
روش پژوهش: کاربردی و نوع دادهها تلفیقی )کمی و کیفی( نحوۀ گردآوری دادهها توصیفی از نوع پیمایشی- همبستگی، روش نمونهگیری تصادفی ساده و ابزار چکیده کامل
مقدمه و هدف پژوهش: این پژوهش مدل معادلات ساختاری در ارتباط با عوامل مؤثر بر وقف در سازمان اوقاف و امور خیریه در ایران میباشد.
روش پژوهش: کاربردی و نوع دادهها تلفیقی )کمی و کیفی( نحوۀ گردآوری دادهها توصیفی از نوع پیمایشی- همبستگی، روش نمونهگیری تصادفی ساده و ابزار گردآوری دادهها مطالعات کتابخآنهای و روش میدانی شامل یک پرسشنامه محقق ساخته بوده است این پرسشنامه دارای 7 مولفه و 56 شاخص براساس مصاحبه با 17 نفر از خبرگان تدوین و سپس براساس یک مطالعه کمِی با 482 نفر نمونه آماری، در نظر گرفته شد. روایی محتوایی پرسشنامه مورد تأیید قرار گرفت. برای بررسی وضعیت موجود از نرمافزار SPSS استفاده شده است. همچنین برای استخراج الگوی نهایی از مدلیابی معادلات ساختاری استفاده شد تحلیلهای معادلات ساختاری توسط نرمافزار AMOS انجام گرفته است.
یافتهها: یافتهها نیز از برازش خوب الگوی ساختاری با دادههای جامعه آماری برخوردار بود و الگوی مذکور تبیین مناسبی در جامعه آماری داشت.
نتیجهگیری: همه عوامل فوق تاثیر معناداری بر توسعه فرهنگ وقف دارند. ضرائب رگرسیونی (ضرائب مسیر) در سطح اطمینان 99 درصد معنادار بوده و نشان از تاثیر مثبت معنیدار بر توسعه فرهنگ وقف دارند
پرونده مقاله
مقدمه و هدف پژوهش: تحقیق حاضر با هدف تحلیل نقش الگوی پایه اسلامی ایرانی پیشرفت در تحول عرصههای راهبردی و ارتقاء پیوستگی مردم و حکومت (مطالعه موردی: نهادهای مردمی - حکومتی و سازمانهای دولتی استان آذربایجان غربی) انجام شد.
روش پژوهش: بر حسب هدف، کاربردی و از نظر نحوه گ چکیده کامل
مقدمه و هدف پژوهش: تحقیق حاضر با هدف تحلیل نقش الگوی پایه اسلامی ایرانی پیشرفت در تحول عرصههای راهبردی و ارتقاء پیوستگی مردم و حکومت (مطالعه موردی: نهادهای مردمی - حکومتی و سازمانهای دولتی استان آذربایجان غربی) انجام شد.
روش پژوهش: بر حسب هدف، کاربردی و از نظر نحوه گردآوری دادهها، توصیفی پیماشی است. جامعه آماری شامل کلیه نیروهای انسانی نهادهای مردمی - حکومتی و سازمانهای دولتی استان آذربایجان غربی به تعداد 86298 نفر که با استفاده از فرمول کوکران 382 نفر با بهرهگیری از روش نمونهگیری تصادفی طبقهبندی شده، انتخاب شدند. گردآوری دادهها با بهرهگیری از ابزار پرسشنامه محقق ساخته روا و دارای ضریب پایایی 887/0 انجام شد. از آمار توصیفی و استنباطی، نرمافزار SPSSV25 و آزمون تی تک نمونهای استفاده شده است.
یافتهها: الگوی پایه اسلامی ایرانی پیشرفت در تحول عرصههای راهبردی (فکر، علم، معنویت، زندگی) و ارتقاء پیوستگی مردم و حکومت (امنیت، استقلال، اقتدار) نقش مثبت و مستقیم دارد.
نتیجهگیری: نگاره نقش الگوی پایه اسلامی ایرانی پیشرفت در تحول عرصههای راهبردی و ارتقاء پیوستگی مردم و حکومت، ترسیم شد.
پرونده مقاله
مقدمه و هدف پژوهش: پژوهش حاضر با هدف بررسی تأثیر هوشمندسازی مدارس و راهبردهای فراشناختی بر سازگاری تحصیلی دانشآموزان انجام گرفت.
روش پژوهش: جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه دانشآموزان متوسطه دوم مدارس هوشمند شهر چمستان بوده است که تعداد آن 279 نفر است. نمونه آماری با چکیده کامل
مقدمه و هدف پژوهش: پژوهش حاضر با هدف بررسی تأثیر هوشمندسازی مدارس و راهبردهای فراشناختی بر سازگاری تحصیلی دانشآموزان انجام گرفت.
روش پژوهش: جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه دانشآموزان متوسطه دوم مدارس هوشمند شهر چمستان بوده است که تعداد آن 279 نفر است. نمونه آماری با توجه به جدول کرجسی مورگان 203 نفر برآورد شده است. روش نمونهگیری در این پژوهش از نوع تصادفی طبقهای بوده است. ابزار اندازهگیری این تحقیق پرسشنامههای استاندارد بوده است که از پرسشنامههای هوشمندسازی مدارس شاویرودی (1392)؛ سازگاری تحصیلی اونیل و سریاک (1984)، محمدی و همکاران (1395)؛ راهبرد فراشناختی اونیل و عابدی (1996)، محمدی و همکاران (1395) اقتباسشده است. جهت تعیین روایی پرسشنامه از روایی صوری استفاده شد. جهت تعیین پایایی از ضریب آلفای کرونباخ استفاده شد و با توجه به اینکه کلیه متغیرها دارای ضریب بیشتر از 7/0 بوده، پایایی آنها تأیید شد. هوشمندسازی مدارس دارای پایایی 78/0 و سازگاری تحصیلی دارای پایایی 73/0 و راهبردهای فراشناختی دارای پایایی 79/0 است. جهت بررسی فرضیات پژوهش از مدلسازی معادلات ساختاری و نرمافزار PLS استفاده شد.
یافتهها: نتایج فرضیه اصلی تحقیق مبنی بر تأثیر هوشمندسازی مدارس و راهبردهای فراشناختی بر سازگاری تحصیلی دانشآموزان تائید شد؛
نتیجهگیری: نتایج فرضیه فرعی اول تحقیق مبنی بر تأثیر هوشمندسازی مدارس بر سازگاری تحصیلی دانشآموزان تأیید شد؛ نتایج فرضیه فرعی دوم مبنی بر تأثیر راهبردهای فراشناختی بر سازگاری تحصیلی دانشآموزان تأیید شد.
پرونده مقاله
مقدمه و هدف پژوهش: شهر خلاق مرکز فناوری و نوآوری، خلاقیت و تبدیل ایده به ثروت قلمداد میشود . حرکت به سمت ایجاد و تحقق آن در توسعه اقتصادی بسیار ضروری است. سنجش میزان برخورداری مناطق 22 گانه شهر تهران در تحقق پذیری شهر خلاق هدف پژوهش است.
روش پژوهش: بهرهمندی از دادهه چکیده کامل
مقدمه و هدف پژوهش: شهر خلاق مرکز فناوری و نوآوری، خلاقیت و تبدیل ایده به ثروت قلمداد میشود . حرکت به سمت ایجاد و تحقق آن در توسعه اقتصادی بسیار ضروری است. سنجش میزان برخورداری مناطق 22 گانه شهر تهران در تحقق پذیری شهر خلاق هدف پژوهش است.
روش پژوهش: بهرهمندی از دادههای ثانویه، تهیه پرسشنامه و استفاده مناسب از نرمافزارSPSS
یافتهها: اولویتبندی بدست آمده از مدل تاپسیس سه سطح مناطق تهران را نمایان میسازد: 1) سطح برخوردار؛ 2) سطح نیمه برخوردار (متوسط)؛ 3) سطح فرو برخوردار (محروم).
نتیجهگیری: نتایج پژوهش نشان میدهد از یک طرف افزایش و بهبود معیارهای شهر خلاق تاثیرات خود را در حرکت محلات شهر به سوی تحقق شهر خلاق میگذارد و از طرف دیگر میزان این تاثیرگذاری بسیار متفاوت است.
پرونده مقاله
مقدمه و هدف پژوهش: در این پژوهش به منظور شناسایی نیازهای آموزشی کارآموزان قضایی، ابتدا به شناسایی شایستگیهای شغلی و سپس تدوین نیازهای آموزشی آنان براساس این شایستگیها پرداخته شده است. جامعه آماری را کارآموزان قضایی مرکز تهران و قم به تعداد 82 نفر تشکیل میدهند. روش ن چکیده کامل
مقدمه و هدف پژوهش: در این پژوهش به منظور شناسایی نیازهای آموزشی کارآموزان قضایی، ابتدا به شناسایی شایستگیهای شغلی و سپس تدوین نیازهای آموزشی آنان براساس این شایستگیها پرداخته شده است. جامعه آماری را کارآموزان قضایی مرکز تهران و قم به تعداد 82 نفر تشکیل میدهند. روش نمونهگیری تصادفی و شامل دورههای کارآموزی شماره 94،200،202،203،98 و دادرسی تهران میباشد که از تمام کارآموزان نظر سنجی شده است. طی مصاحبه با کارآموزان قضایی، اساتید و قضات مهارتهای مورد نیاز کارآموزی قضایی از نظر آنان سوال شد و سپس با توزیع پرسشنامه، میزان نیاز به این مهارتها، نظر سنجی شد.
روش پژوهش: روش تحقیق پژوهش، توصیفی از نوع پیمایشی است و برای گردآوری دادهها از پرسشنامه محقق ساخته استفاده شده است که روایی آن به روش محتوا و پایایی آن با ضریب آلفای کرونباخ تایید شده است. به منظور تجزیه و تحلیل دادهها از آزمون عاملی و تحلیل عاملی با نرمافزار اس. پی. اس. اس. استفاده شده است.
یافتهها: نشان میدهد که مهارتهای شناسایی شده در شایستگیهای فردی، اجتماعی، فرهنگی و شایستگیهای شغلی از جمله نیازهای آموزشی کارآموزان قضایی میباشند.
نتیجهگیری: مهارتهای آشنایی با فرهنگ ملی و منطقهای، فن سخنوری، آشنایی با روانشناسی و روانکاوی، مطالعات اجتماعی، مدیریت خشم و استرس، اداره جلسات، مدیریت قضایی در تعیین نیازهای آموزشی کارآموزان قضایی، بیشترین اهمیت را در میان شاخصهای شناسایی شده در این تحقیق داشتهاند. در میان مهارتهای مرتبط با شایستگیهای شغلی، شاخص آشنایی با فرهنگ و آداب و رسوم منطقه خدمت، اهمیت بالایی را نشان میدهد.
پرونده مقاله
مقدمه و هدف پژوهش: این پژوهش با هدف شناسایی پیشایندها و پسایندهای سیاستگذاری در رسانه ملی بر مبنای مدیریت استراتژیک نوین انجام شدکه از لحاظ هدف، کاربردی و از لحاظ نحوه گردآوری اطلاعات جزء پژوهشهای آمیخته است.
روش پژوهش: جامعه آماری پژوهش خبرگان علمیو تجربی در حوزه ر چکیده کامل
مقدمه و هدف پژوهش: این پژوهش با هدف شناسایی پیشایندها و پسایندهای سیاستگذاری در رسانه ملی بر مبنای مدیریت استراتژیک نوین انجام شدکه از لحاظ هدف، کاربردی و از لحاظ نحوه گردآوری اطلاعات جزء پژوهشهای آمیخته است.
روش پژوهش: جامعه آماری پژوهش خبرگان علمیو تجربی در حوزه رسانه بودند که با استفاده از روش نمونهگیری هدفمند و اصل اشباع 30 نفر حجم نمونه انتخاب شد. جامعه آماری در بخش کمیمدیران و کارشناسان رسانه ملی میباشد که براساس فرمول کوکران 246 نفر حجم نمونه برآورد شد. روایی ﻫﻤﮕﺮا پرسشنامه از طریق محاسبه ﻣﯿﺎﻧﮕﯿﻦ وارﯾﺎﻧﺲ و روایی واﮔﺮا از طریق محاسبه جذر به تایید رسید. پایایی آن از طریق آلفای کرونباخ 968/0 به دست آمد. برای تجزیه و تحلیل دادهها از آزمونهای آلفای کرونباخ، ﻣﯿﺎﻧﮕﯿﻦ وارﯾﺎﻧﺲ اﺳﺘﺨﺮاج ﺷﺪه (AVE)، ماتریس جذر AVE، کولموگروفاسمیرنف، تحلیل عاملی تاییدی و t تکنمونهای استفاده شد.
یافتهها ونتایج: نتایج به دست آمده به شناسایی 18 مولفه و 70 شاخص منجر شد که 14 مؤلفه به عنوان پیشایند شامل آموزش، پیام، سیستم و روش، انسجام، قالب و ساختار، مدیریت دانش، تکنولوژی، ویژگیهای شخصیتی، اعتمادسازی، منابع مالی (اقتصادی)، منابع انسانی (سرمایه فکری)، ارتباطات، یادگیری استراتژیک و تفکر استراتژیک و 4 مؤلفه به عنوان پسایند شامل فرهنگ، جذب مخاطب، خلاقیت و مدیریت تغییر بر سیاستگذاری در رسانه ملی بر مبنای مدیریت استراتژیک نوین تأثیر دارند. علاوه بر این، مدلی پژوهش متشکل از پیشایند و پسایندهای موثر جهت سیاستگذاری بر مبنای مدیریت استراتژیک نوین ارائه شد.
پرونده مقاله
مقدمه و هدف پژوهش: سکوت سازمانی میتواند مانعی بر سر راه ابراز ایدههای افراد در سازمان باشد، بنابراین شناسایی عوامل موثر بر آن و تلاش به منظور رفع آنها، میتواند شرایط ابراز عقاید، بیان ایدهها و ارائه نظرات کارکنان را تسهیل نماید. هدف این پژوهش تبیین نقش متغیرهای هن چکیده کامل
مقدمه و هدف پژوهش: سکوت سازمانی میتواند مانعی بر سر راه ابراز ایدههای افراد در سازمان باشد، بنابراین شناسایی عوامل موثر بر آن و تلاش به منظور رفع آنها، میتواند شرایط ابراز عقاید، بیان ایدهها و ارائه نظرات کارکنان را تسهیل نماید. هدف این پژوهش تبیین نقش متغیرهای هنجاری در سکوت سازمانی میباشد.
روش پژوهش: این پژوهش از نوع پژوهشهای کیفی است که با استفاده از رویکرد مبتنی بر نظریه داده بنیاد انجام شد. دادهها به روش مصاحبه با روش هدایت کلیات و به صورت نیمهساختار یافته گردآوری شد. برای به دست آوردن اعتبار و روایی دادهها از دو روش بازبینی مشارکت کنندگان و مرور خبرگان غیر شرکت کننده در پژوهش استفاده شد. دادهها به روش تحلیل محتوا بررسی شدند. مقوله محوری مطالعه حاضر سکوت سازمانی است که تحلیل و با توجه به شرایط علّی، شرایط زمینهای راهبردهایی تدوین و مدل نهایی براساس آن ارائه شده است.
یافتهها: یافتهها نشان داد متغیرهای هنجاری موثر بر سکوت سازمانی دارای 3 بعد بیاعتمادی، نگرش مدیران و استرس شغلی میباشد.
نتیجهگیری: نتایج این پژوهش نقش متغیرهای هنجاری را در سکوت سازمانی نشان داده است.
پرونده مقاله
مقدمه و هدف پژوهش: هدف پژوهش حاضر، ارائه الگوی مهار پولشویی در نظام بانکی دولت جمهوری اسلامی ایران با تأکید بر عامل فرهنگسازی عمومی میباشد.
روش پژوهش: در این پژوهش ابتدا عوامل مؤثر بر مهار پولشویی بهمنظور فرهنگسازی عمومی از طریق نظرسنجی از خبرگان با استفاده از تک چکیده کامل
مقدمه و هدف پژوهش: هدف پژوهش حاضر، ارائه الگوی مهار پولشویی در نظام بانکی دولت جمهوری اسلامی ایران با تأکید بر عامل فرهنگسازی عمومی میباشد.
روش پژوهش: در این پژوهش ابتدا عوامل مؤثر بر مهار پولشویی بهمنظور فرهنگسازی عمومی از طریق نظرسنجی از خبرگان با استفاده از تکنیک دلفی، مورد شناسایی قرار گرفت و سپس این عوامل در قالب الگوی طراحی شده در جامعه آماری مورد نظر به آزمون گذاشته شد. جامعه آماری پژوهش، کلیه مدیران ارشد شعب بانک ملی استان کرمان به تعداد 321 نفر بودهاند که 200 نفر بهعنوان حجم نمونه انتخاب شدند. ابزار گردآوری اطلاعات، مصاحبه و پرسشنامه (2 پرسشنامه) بود. دادههای پژوهش از طریق نرمافزارهای SPSS و AMOS22 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتهاند.
یافتهها: نتایج تحلیل عاملی نشان میدهد مؤلفههای دور شدن از اقتصاد دولتی و بانکداری الکترونیک بیشترین اهمیت را در تبیین متغیر پولشویی داشتند بهطوری که مؤلفه دورشدن از اقتصاد دولتی 90 درصد و مؤلفه بانکداری الکترونیک 86 درصد تغییرات عوامل مؤثر بر مهار پولشویی را تبیین میکنند.
نتیجهگیری: پولشویی به یکی از مهمترین مباحث در بسیاری از کشورها تبدیل شده است و میتواند آثار به مراتب مخربی برای اقتصاد هر کشوری به دنبال داشته باشد و نهادهای مربوطه باید توجه خاصی در جهت اقدامی برای مبارزه با این موضوع داشته باشند. بدین منظور در راستای فرهنگسازی عمومی مبارزه با این پدیده میتوان اطلاعات پولشویی در اختیار عموم مردم قرار داد تا مردم از جرم پولشویی و روشهای مبارزه با آن آگاه شوند.
پرونده مقاله
مقدمه و هدف پژوهش: پژوهش حاضر با هدف رابطه حکمرانی خوب با توسعه شهر خلاق فرهنگی انجام شد.
روش پژوهش: روش پژوهش، توصیفی - پیمایشی با رویکرد معادلات ساختاری میباشد. جامعه آماری پژوهش، مدیران میانی و پایه ادارات کل دستگاههای اجرایی شهر کرمانشاه با تعداد جامعهی آماری 14 چکیده کامل
مقدمه و هدف پژوهش: پژوهش حاضر با هدف رابطه حکمرانی خوب با توسعه شهر خلاق فرهنگی انجام شد.
روش پژوهش: روش پژوهش، توصیفی - پیمایشی با رویکرد معادلات ساختاری میباشد. جامعه آماری پژوهش، مدیران میانی و پایه ادارات کل دستگاههای اجرایی شهر کرمانشاه با تعداد جامعهی آماری 145 بود، که براساس فرمول کوکران، نمونه برابر با 108 نفر با روش نمونهگیری تصادفی ساده انتخاب گردید. ابزار جمعآوری اطلاعات، پرسشنامه استاندارد حکمرانی حکمرانی خوب OPM و CIPFA (2004) و شهر خلاق فرهنگی محقق ساخته میباشد، که روایی آنها با روایی سازه؛ و پایایی آنها با آلفای کرونباخ و پایایی ترکیبی تأیید شد. دادهها با استفاده از نرمافزار SPSS23 وSMART PLS2 تحلیل شدند. کیفیت مدل اندازهگیری با آزمون cv.com و مدل ساختاری با آزمون cv.red تأیید شد و همچنین کیفیت مدل نهایی پژوهش با توجه به شاخص GOF که 524/0 شده است، نشان داد که مدل از برازش قوی برخوردار است. همچنین مقدار R2 برابر 383/0 شد که قوی ارزیابی میشود.
یافتهها: نتایج فرضیههای پژوهش نشان داد که متغیر حکمرانی خوب بر متغیر شهر خلاق فرهنگی تأثیر مثبت و مستقیم دارد. مؤلفههای حکمرانی خوب شامل: نتیجهگرایی، اثربخشی نقشها و وظایف و پاسخگویی بر شهر خلاق فرهنگی تأثیر مثبت و مستقیم و مؤلفههای ارتقا ارزشها، شفافسازی و ظرفیتسازی بر متغیر شهر خلاق فرهنگی تأثیر نداشتند و همچنین متغیر حکمرانی خوب بر مؤلفههای شهر خلاق فرهنگی (به جز تقویت تکثرگرایی فرهنگی) تأثیر مثبت و مستقیم داشت.
نتیجهگیری: میتوان گفت که توجه به حکمرانی خوب در ادارات و دستگاههای اجرایی، میتواند در بروز شهر خلاق فرهنگی نقش سازندهای داشته باشد.
پرونده مقاله
مقدمه و هدف پژوهش: فرهنگ سازمانی از اساسیترین زمینههای تغییر و تحول در سازمان است. هدف مقاله حاضر طراحی و اعتباریابی الگوی فرهنگ سازمانی برای نظام آموزش عالی ایران است. جامعه آماری شامل 135 نفر از خبرگان آموزش عالی که با روش نمونهگیری تصادفی- طبقهای 100نفر انتخاب و چکیده کامل
مقدمه و هدف پژوهش: فرهنگ سازمانی از اساسیترین زمینههای تغییر و تحول در سازمان است. هدف مقاله حاضر طراحی و اعتباریابی الگوی فرهنگ سازمانی برای نظام آموزش عالی ایران است. جامعه آماری شامل 135 نفر از خبرگان آموزش عالی که با روش نمونهگیری تصادفی- طبقهای 100نفر انتخاب و پرسشنامه مورد تحلیل قرار گرفت روش پژوهش: این پژوهش از نوع ترکیبی است. گرداوری دادهها در این زمینه، طی دو مرحله (کیفی-کمی) انجام شد. در مرحله کیفی پژوهش، از روش زمینهای به جمعآوری دادهها پرداخته شد. در مرحله کمی، بر مبنای یافتههای حاصل از مرحله کیفی، پرسشنامهای حاوی 105سوال طراحی شد، دادهها با نرمافزار SPSS 18 و ایموس 23 در قالب تحلیل تاییدی مرتبه اول و دوم و در چارچوب مدل یابی معادلات ساختاری انجام گردید. یافتهها: پرسشنامهها در اختیار نمونه آماری پژوهش قرار گرفتند و با استفاده از معادلات ساختاری و به کمک تحلیل عاملی تاییدی درجه اول و دوم، اعتبار مدل اصلی و سوالات بررسی آزمون شدند. نتیجهگیری: نتایج بخش کیفی پژوهش، 24 مقوله هستهای و 105 مقوله عمده و 805 مفهوم است. نتایج بخش کمی، تحلیل عاملی مرتبه دوم مقدار CMIN/DF محاسبه شده برابر با 907/1 است. همچنین، مقدار RMSEA برابر با 053/0 است. میزان (GFI)، (AGFI)، (CFI)، (NNFI)، (TLI)، (IFI) و (RFI) نیز در مدل حاضر بالاتر از 90/0 هستند، حاکی از برازش مطلوب دادهها است بکارگیری هریک از ابعاد و مؤلفههای اعتباریابی شده همراه استراتژیهای مناسب اجرایی، میتواند موجب عملکرد بهتر سازمانی برای نظام آموزش عالی ایران گردد.
پرونده مقاله