نیازسنجی آموزش کارآموزان قضایی براساس رویکرد شایستگیهای فردی، اجتماعی، فرهنگی و شغلی در نظام قضایی ایران (مطالعه موردی مرکز کارآموزی تهران و قم)
محورهای موضوعی : مدیریت فرهنگیشیما شبانی 1 , علیرضا چناری 2 , کوروش پارسا 3
1 - دانشجوی دکتری، مدیریت آموزشی، واحد رودهن، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران.
2 - استادیار و عضو هیات علمی،گروه علوم تربیتی، واحد رودهن، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران (نویسنده مسئول).
3 - استادیار و عضو هیات علمی،گروه علوم تربیتی، واحد رودهن، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
کلید واژه: شایستگی فرهنگی اجتماعی, کارآموزان قضایی, نیازسنجی آموزشی, شغلی,
چکیده مقاله :
مقدمه و هدف پژوهش: در این پژوهش به منظور شناسایی نیازهای آموزشی کارآموزان قضایی، ابتدا به شناسایی شایستگیهای شغلی و سپس تدوین نیازهای آموزشی آنان براساس این شایستگیها پرداخته شده است. جامعه آماری را کارآموزان قضایی مرکز تهران و قم به تعداد 82 نفر تشکیل میدهند. روش نمونهگیری تصادفی و شامل دورههای کارآموزی شماره 94،200،202،203،98 و دادرسی تهران میباشد که از تمام کارآموزان نظر سنجی شده است. طی مصاحبه با کارآموزان قضایی، اساتید و قضات مهارتهای مورد نیاز کارآموزی قضایی از نظر آنان سوال شد و سپس با توزیع پرسشنامه، میزان نیاز به این مهارتها، نظر سنجی شد. روش پژوهش: روش تحقیق پژوهش، توصیفی از نوع پیمایشی است و برای گردآوری دادهها از پرسشنامه محقق ساخته استفاده شده است که روایی آن به روش محتوا و پایایی آن با ضریب آلفای کرونباخ تایید شده است. به منظور تجزیه و تحلیل دادهها از آزمون عاملی و تحلیل عاملی با نرمافزار اس. پی. اس. اس. استفاده شده است. یافتهها: نشان میدهد که مهارتهای شناسایی شده در شایستگیهای فردی، اجتماعی، فرهنگی و شایستگیهای شغلی از جمله نیازهای آموزشی کارآموزان قضایی میباشند. نتیجهگیری: مهارتهای آشنایی با فرهنگ ملی و منطقهای، فن سخنوری، آشنایی با روانشناسی و روانکاوی، مطالعات اجتماعی، مدیریت خشم و استرس، اداره جلسات، مدیریت قضایی در تعیین نیازهای آموزشی کارآموزان قضایی، بیشترین اهمیت را در میان شاخصهای شناسایی شده در این تحقیق داشتهاند. در میان مهارتهای مرتبط با شایستگیهای شغلی، شاخص آشنایی با فرهنگ و آداب و رسوم منطقه خدمت، اهمیت بالایی را نشان میدهد.
study, in order to identify the educational needs of judicial trainees, first to identify job competencies and then formulate their training needs based on these competencies. Been paid. The statistical population of this study consisted of 82 judicial trainees from Tehran and Qom They are selected by random sampling method and include internship courses No. 194, 200, 202, 203, 98 and Tehran Teaching, which is surveyed by all trainees. During interviews with judicial trainees, professors and judges, they were first asked about the skills required for judicial internships and a list of skills was prepared, and then the questionnaire was distributed by distributing a questionnaire. The research method is a survey description and a researcher-made questionnaire was used to collect the data, the validity of which was confirmed by the content method and its reliability by Cronbach's alpha coefficient. In order to analyze the data from T test and factor analysis with S software. P. S. S. Used. Results: It shows that the skills identified in individual, social, cultural competencies and job competencies are among the educational needs of judicial trainees. Acquaintance skills with national and regional culture, eloquence, familiarity with psychology and psychoanalysis, social studies and considerations, anger management, how to manage meetings, judicial management in determining the educational needs of judicial trainees, the most important the identified indicators In this research, they have. Among the skills related to job competencies, the index of familiarity with the culture and customs of the service area is of great importance.
آرمانی، مانی و خسروی محبوبه (۱۳۹۲). اعتبارسنجی الگوی آموزش نیروی انسانی با رویکرد شایستگی، فصلنامه بهبود و حول، سال ۲۳. شماره ۷۱.
اوتار خانی، علی و علائدینی، امیر اردلان (۱۳۹۰). بررسی رابطه تأمین نیاز افراد حرفهای منابع انسانی به ابزارهای مدیریت منابع انسانی الکترونیکی با شایستگیها و نقشهای آنان در سازمان، چشمانداز مدیریت دولتی سال دوم.
ابراهیم بای سلامی، ابراهیم (1388). طبقهبندی و ظرح جامع مشاغل حقوق، موسسه دانش پارسیان، چاپ اول.
ابراهیمیان، دکتر نجاتاله، دیگران (1396). تحقیقات قضایی (گزارش دوره کارآموزی سال 2011 مدرسه ملی علوم قضایی فرانسه)، پژوهشگاه قوه قضائیه.
حاجی کریمی، عباسعلی، رضائیان، علی، هادیزاده مقدم، اکرم، بنیادی نائینی، علی (۱۳۹۰). بررسی تأثیر شایستگیهای هوش عاطفی، شناختی و اجتماعی در شایستگیهای مدیران منابع انسانی بخش دولتی ایران، اندیشه مدیریت راهبردی، سال پنجم، شماره اول.
داناییفرد، ح، عادل آذر، شیرزادی، م (۱۳۹۱). چارچوبی برای شناسایی شایستگیهای خطمشی گذاری ملی، فصلنامه مجلس و راهبرد، سال ۱۹.
دیانتی، م، عرفانی، م (۱۳۸۸). شایستگی مفاهیم و کاربردها، تدبیر، شماره ۲۰۶.
زنجیرانی، د، اشتیاقیان، نه راز نهان، فی (۱۳۹۱). رویکرد چند معیاره و تلفیقی نیازسنجی آموزشی بر مبنای تحلیل شایستگیهای کارکنان، رویکردهای نوین آموزشی، سال ۷، شماره ۱.
عباسزادگان، م. ترکزاده، ج (۱۳۷۹). نیاز سنجی آموزشی در سازمان، تهران، انتشارات آدینه.
عریضی، ح (۱۳۸۴). پیشنهاد طرح، سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران.
عباسپور، عباس و دیگران (1393). طرح پژوهشی "توسعه نظام جامع و یکپارچه آموز بدو خدمت قضات" پژوهشکده مطالعات پایه پژوهشگاه قوه قضائیه.
فتحی واجارگاه، کوروش (۱۳۸۱). نیاز سنجی آموزشی (الگوها و فنون)، تهران، انتشارات آییژه.
فتحی، ن، شعبانی راوری، ع (۱۳۸۶). الگوی علمی و تجربی پرورش مدیران آینده سایپا.
قرایی پوره ر، سید جوادین، سید ر (۱۳۸۲). ارزیابی شایستگیهای مدیران ساپکو به روش باز خور ۳۶۰ درجه، پایان نامه کارشناسی ارشد دانشگاه امام صادق.
کرمی، م، صالحی عمران، ا، خشنودیفر، 5 (۱۳۹۱). نیازسنجی آموزشی مدیران شرکت برق منطقهای مازندران مبتنی بر الگوی شایستگی، دو فصلنامه مطالعات برنامهریزی آموزشی، شماره ۲.
میرسپاسی، ن، غلامزاده، د (۱۳۸۸). طراحی الگوی شایستگی برای پرورش مدیران در بخش دولتی ایران (مطالعه موردی: مدیران میانی بخش صنعت)، پژوهشهای مدیریت، شماره ۸۳.
مومنی مهموئی، ح، شریعتمداری، ع، نادری، ع (۱۳۸۹). برنامه درسی مبتنی بر شایستگی در آموزش عالی، پژوهشنامه تربیتی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد بجنورد، شماره ۱۷.
مصدقخواه، م، ساکت چقوش، ع (۱۳۹۰). طراحی الگوی ارزیابی عملکرد کارکنان نهادهای ارزش محور مطالعه موردی، سازمان بسیج مستضعفان، دو فصلنامه علمی پژوهشی مدیریت اسلامی، سال ۱۹، شماره ۱
مومنی مهموئی، ح، کاظمپور، ا، تفرشی ،م (1390). برنامهریزی درسی مبتنی بر شایستگی راهبردی مطلوب برای توسعه شایستگیهای اساسی، فصلنامه راهبردهای آموزش دوره 4.
گودرزی، محمود، کوزهچیان، هاشم و احسانی، محمد (۱۳۸۲). طراحی و تبیین الگوی مهارتهای سه گانه مدیریتی مدیران سازمان تربیت بدنی جمهوری اسلامی، حرکت، شماره ۲۱.
ناصحیفر، و، سعادت، محمدرضا و معصومزاده، ابوالفضل (۱۳۸۹). الگوی ارزیابی قابلیتها و شایستگیهای مدیران وزارت بازرگانی، بررسیهای بازرگانی، شماره ۴۱.
Boyatzis, R E (2007). The Competent Manager: a Model For Effective Performance, Mcber and Co/ Wiley.
Draganidis, F & Mentzas, G (2006). Competency Based Management: A Review of Systems and Approaches, Information Management & Computer Security, Vol 14.
Emad, G, Wolff Michael R (2008). Contradictions in the practices of training for andassessment of competency: A case study from the maritime domain, Training.
Hamblin, A.C (1974). Evaluation and control of training. Maidenhead: McGraw-Hill. Maccllend. Testing for Competence Rather than Intelligence, American Psychologist, Vol 28.
Oshins, M (2002). Identifying a Competency Model for Hotel Managers, B.A. State University of New York at Binghamton.
Spencer, L & Spencer, S (1993). Competence at Work-models for Superior Performance, Johan Wiley & Sons: New York.
Xuejun Qiao, J (2009). Managerial Competencies for Middle Managers: Some EmpiricalFindings from China, Journal of European Industrial Training, Vol 33.
Zook, A (2006). Military Competency-Based Human Capital Management A Step Toward the Future, U.S. Army War College, Carlisle Barracks, Carlisle, PA
_||_