پژوهش حاضربا هدف تبیین وضعیت رهبری تحولی و رابطهی آن با رفتار نوآورانه مدیران مدارس هوشمند انجام شده است. روش پژوهش توصیفی و از نوع همبستگی است و جامعه آماری، شامل کلیه معلمان مدارس هوشمند ابتدایی و متوسطه نواحی یک و دو آموزش و پرورش شهر ارومیه به تعداد 935 نفر می باش چکیده کامل
پژوهش حاضربا هدف تبیین وضعیت رهبری تحولی و رابطهی آن با رفتار نوآورانه مدیران مدارس هوشمند انجام شده است. روش پژوهش توصیفی و از نوع همبستگی است و جامعه آماری، شامل کلیه معلمان مدارس هوشمند ابتدایی و متوسطه نواحی یک و دو آموزش و پرورش شهر ارومیه به تعداد 935 نفر می باشد که از میان آنها نمونهای به حجم 272 نفر به روش نمونه گیری خوشه ای چند مرحله ای انتخاب شدهاند. برای گردآوری دادهها از پرسشنامه سنجش ویژگیهای رهبری تحولآفرین مطابق با تئوری بس و آوولیو(2000) و پرسشنامه سنجشرفتارهای نوآورانه کانتر(1988)، استفاده شده است. روایی پرسشنامهها به شیوه روایی صوری مورد تایید متخصصان مدیریت آموزشی قرار گرفته و ضرایب پایایی با روش آلفای کرونباخ برای ابزار رهبری تحولآفرین و رفتارهای نوآوری به ترتیب 92/0 و 95/0 تعیین گردیده است. برای تجزیه و تحلیل دادهها از آمار توصیفی(فراوانی، درصد فراوانی میانگین و انحراف استاندارد) و آمار استنباطی(تیتک نمونه ای، ضریب همبستگی پیرسون، رگرسیون چند گانه وتحلیل واریانس یک طرفه) استفاده شد. نتایج پژوهش نشان داد که از دیدگاه اکثر معلمان، مدیران مدارس هوشمند از ویژگیهای رهبری تحول آفرین و همچنین رفتارهای نوآورانه در حدّ متوسط بهرهمند هستند. بین متغیر رهبری تحولآفرین از یک طرف و ابعاد پنجگانهی آن از طرف دیگر، با رفتارهای نوآورانهی مدیران مدارس هوشمند، در سطح اطمینان 99% ، رابطهی مثبت و نسبتاً قوی وجود دارد. از بین مؤلفه های پنجگانهی رهبری ، مؤلفه ترغیب ذهنی، با ضریب بتای 762/0 بیشترین نقش را در پیشبینی رفتار نوآورانه دارد و ویژگیهای آرمانی در اولویت دوم قرار دارد.
پرونده مقاله
هدف این تحقیق، شناسایی شایستگیهای پژوهشی مورد نیاز و متناسب با دوره دوم ابتدایی است. در این تحقیق، با استفاده از رویکرد طراحی یا ایجاد یک مدل از پایه(الگوی بیهام و مایر)، این شایستگیها طی پنج گام شناسایی شدند. در گام اول، تعداد 105 شایستگی از نظرات 24 صاحبنظر استخراج چکیده کامل
هدف این تحقیق، شناسایی شایستگیهای پژوهشی مورد نیاز و متناسب با دوره دوم ابتدایی است. در این تحقیق، با استفاده از رویکرد طراحی یا ایجاد یک مدل از پایه(الگوی بیهام و مایر)، این شایستگیها طی پنج گام شناسایی شدند. در گام اول، تعداد 105 شایستگی از نظرات 24 صاحبنظر استخراج گردید. در گام دوم، تعداد 49 شایستگی در مصاحبه های نیمه ساختار یافته با 14 متخصص و معلم خبره، به دست آمد. در گام سوم، برای تلخیص و دستهبندی 154 شایستگی پژوهشی فوق، از تکنیک دلفی استفاده شد؛ که در نتیجه نظرسنجیهای انجام شده از 10 متخصص علوم تربیتی و روان شناسی، 18 شایستگی پژوهشی مورد نیاز دوره دوم ابتدایی، شناسایی شدند. سپس برای هر شایستگی، سه سطح تعریف و مصادیق عملکردی هر سطح مشخص گردید و متخصصان، سطح متناسب با دوره دوم ابتدایی را تعیین نمودند. در مرحله چهارم، شایستگیهای پژوهشی شناسایی شده توسط 6 متخصص علوم تربیتی و روان شناسی با ضریب کاپای کوهن اعتباریابی شدند و در مرحله آخر، چارچوب ساختاری شایستگیهای پژوهشی مورد نیاز و متناسب با دوره دوم ابتدایی ترسیم گردید. این شایستگی ها با توجه به ماهیتشان در سه دسته شامل شایستگی های فنی و تکنیکی(نوشتن سؤال تحقیق، طراحی تحقیق، جمع آوری اطلاعات، تجزیه و تحلیل داده ها، جمع بندی و نتیجه گیری، تنظیم و ارائه گزارش، ارزیابی تحقیق)، شایستگی های فردی و شخصیتی(کنجکاوی، علاقه مندی و انگیزه، تلاش و پشتکار، سعه صدر و تحمل شکست، خودکارآمدی، برقراری ارتباط و همکاری) و شایستگی های ادراکی(تصمیم گیری، استدلال، پیش بینی، مقایسه کردن، تفکر) قرار گرفتند.
پرونده مقاله
هدف این پژوهش تاثیر مهارتهای نفوذ سازمانی بر استراتژیهای تصمیمگیری در سازمان آموزش و پرورش استان مازندران به منظور ارائه مدل بود این پژوهش از نظر هدف کاربردی و از نظر روش پیمایشی است. جامعه آماری شامل مدیران و معاونین ادارات آموزش و پرورش و مدیران دبیرستانهای استان چکیده کامل
هدف این پژوهش تاثیر مهارتهای نفوذ سازمانی بر استراتژیهای تصمیمگیری در سازمان آموزش و پرورش استان مازندران به منظور ارائه مدل بود این پژوهش از نظر هدف کاربردی و از نظر روش پیمایشی است. جامعه آماری شامل مدیران و معاونین ادارات آموزش و پرورش و مدیران دبیرستانهای استان مازندران در سال 1397 که دارای حکم رسمی بوده و تعداد آنها 1412 میباشند که با استفاده از جدول کرجسی مورگان و روش نمونهگیری خوشهای و طبقهای بر اساس سمت، تعداد 306 نفر بهعنوان حجم نمونه انتخاب شدند. که آمار آنها به تفکیک برای جامعه مدیران 58 نفر، معاونین 116 نفر و مدیران دبیرستانها132نفر میباشد. روش گردآوری دادهها کتابخانهای و ابزار اندازهگیری پرسشنامه استاندارد بود. به منظور محاسبه پایایی از طریق ضریب آلفای کرونباخ (نفوذ سازمانی برابر 76/0 و برای استراتژیهای تصمیمگیری برابر 87/0) پایایی پژوهش مورد تأیید قرار گرفت. برای تحلیل دادهها با توجه به سؤالهای پژوهش از روش-های آمار توصیفی و استنباطی و با استفاده از نرمافزارهای Excel وSpss و Amos استفاده شد. نتایج نشان داد که با استفاده از تحلیل عاملی اکتشافی3 بعد اصلی مهارتهای نفوذ سازمانی شامل، توانایی شبکهسازی، نفوذ بین فردی، هوشیاری اجتماعی و 2 بعد اصلی استراتژیهای تصمیمگیری، منطقی بودن و احساسی بودن شناسایی شد. همینطور ابعاد مهارتهای نفوذ سازمانی بر استراتژیهای تصمیمگیری اثر قابل توجهی دارد و بخش مهمی از استراتژیهای تصمیمگیری در سازمان آموزش و پرورش استان مازندران مربوط به ابعاد مهارتهای نفوذ سازمانی میباشد.
پرونده مقاله
هدف پژوهش حاضـر، تأثیر استفاده از اسکــرچ در آموزش برنامه نویسی بر انگیزش تحصیلــی این درس بود. این پژوهش به روش شبه آزمایشی و طرح پیش آزمون ، پس آزمون با گروه کنترل انجام شد. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه دانش آموزان هنرستان های دخترانه شهرستان سبزوار متشکل از 225 نفر د چکیده کامل
هدف پژوهش حاضـر، تأثیر استفاده از اسکــرچ در آموزش برنامه نویسی بر انگیزش تحصیلــی این درس بود. این پژوهش به روش شبه آزمایشی و طرح پیش آزمون ، پس آزمون با گروه کنترل انجام شد. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه دانش آموزان هنرستان های دخترانه شهرستان سبزوار متشکل از 225 نفر در سال تحصیلی 95-1394 بود. که با روش نمونه گیری خوشه ای، دو کلاس 20 نفره به عنوان نمونه آماری انتخاب شده و به تصادف در دو گروه آزمایش و گواه تقسیم شدند. در گروه آزمایش، درس برنامه نویسی با استفاده از نرم افزار اسکرچ به مدت 12 جلسه ی 90 دقیقه ای آموزش داده شد. درحالی که گروه گواه، به شیوه معمول سخنرانی آموزش دیدند. ابزار پژوهش پرسشنامه انگیــزه تحصیلــی هارتر(1981) بود که برای سنجش انگیزش تحصیلی دانش آموزان در دو مرحله پیش آزمون و پس آزمون به هر دو گروه داده شد. داده های حاصل از جمع آوری پرسشنامه ها با استفاده از آزمون کواریانس مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج پژوهش پس از استفاده از نرم افزار اسکرچ تفاوت معنا داری بین نمرات انگیزش تحصیلی دانش آموزان گروه آزمایش در مقایسه با گروه گواه را نشان داد. یافته های پژوهش تأثیر مثبت آموزش با استفاده از نرم افزار اسکرچ بر انگیزش تحصیلی درس برنامه نویسی دانش آموزان دختر هنرستان، در گروه آزمایش را تأیید کردند.
پرونده مقاله
پژوهش حاضر با هدف بررسی عوامل مؤثر بر کیفیت زندگی کارکنان آموزش و پرورش شهر کوثر انجام شد. این پژوهش به روش پیمایشی انجام شد و در جهت ارتقاء روایی سنجههای پرسشنامه از اعتبار صوری استفاده شد و قابلیت اعتماد نیز با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ برای کلیه متغیرها بالاتر ا چکیده کامل
پژوهش حاضر با هدف بررسی عوامل مؤثر بر کیفیت زندگی کارکنان آموزش و پرورش شهر کوثر انجام شد. این پژوهش به روش پیمایشی انجام شد و در جهت ارتقاء روایی سنجههای پرسشنامه از اعتبار صوری استفاده شد و قابلیت اعتماد نیز با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ برای کلیه متغیرها بالاتر از 70/0 به دست آمد. جامعه آماری مورد مطالعه این تحقیق را کارکنان آموزش و پرورش شهر کوثر تشکیل میدهند حجم جمعیت آماری طبق آمار اداره کل آموزش و پروش 380 نفر است. برای انتخاب حجم نمونه در بین افراد جامعه آماری از فرمول عمومی کوکران استفاده گردید. بدین ترتیب بر طبق فرمول کوکران تعداد 191 نفر به عنوان حجم نمونه به دست آمد. از آنجا که جامعه آماری وسیع و گسترده میباشد در این تحقیق از روش نمونه گیری تصادفی ساده استفاده شده است. برای تجزیه و تحلیل دادهها با استفاده از دو شیوه آمار توصیفی و استنباطی و با بهرهگیری از نرمافزار spss، پس از تهیه جدول ماتریس، اطلاعات در قالب جداول یکبعدی و دوبعدی تنظیم شد. یافتههای پژوهش نشانگر این بودند که کیفیت زندگی کارکنان آموزش و پرورش شهر کوثر متوسط رو به پایین میباشد و بین متغیرهای مستقل سبک زندگی، سرمایه اجتماعی، سرمایه فرهنگی و سرمایه اقتصادی با متغیر وابسته (کیفیت زندگی کارکنان) رابطه معنیداری وجود دارد.
پرونده مقاله
این مقاله به بررسی مهارتهای زندگی نسل دیجیتال میپردازد از نظر هدف اکتشافی و روش آن توصیفی پیمایشی است. در این پژوهش ابتدا ابعاد کلیدی مهارتهای زندگی بر اساس مبانی نظری و پیشینه پژوهش در ایران و جهان شناسایی شدند که شامل ابعاد شناختی، سلامت و بهداشت، فن آوری و اطلاعات چکیده کامل
این مقاله به بررسی مهارتهای زندگی نسل دیجیتال میپردازد از نظر هدف اکتشافی و روش آن توصیفی پیمایشی است. در این پژوهش ابتدا ابعاد کلیدی مهارتهای زندگی بر اساس مبانی نظری و پیشینه پژوهش در ایران و جهان شناسایی شدند که شامل ابعاد شناختی، سلامت و بهداشت، فن آوری و اطلاعات، سواد رسانه، سواد زیست محیطی، مهارتهای کار و زندگی؛ فرهنگی، مهارتهای اجتماعی میشدند. سپس پرسش نامهای بر مبنای طیف 10تایی تدوین شد. روایی محتوایی پرسش نامه با توجه به دیدگاه متخصصان آموزشی و ضریب پایایی نیز با اجرا بین 40 نفر به صورت آزمایشی 973/0 بدست آمد. جامعه آماری دانشآموزان دختر دوره متوسطه و هنرستانهای شهر تهران بوده که در مجموع 257385 می باشد و 20925 کلاس درس در این مقطع وجود دارد، نمونه آماری بر اساس روش خوشه ای چند مرحله ای تعیین شد. برای تحلیل دادهها از تحلیل عامل اکتشافی، آزمون t، آزمون فریدمن استفاده شد. نتایج تحلیلها نشان می دهد که بین وضعیت موجود و مطلوب مهارتهای زندگی تفاوت معناداری وجود دارد و اولویت بندی مهارتهای زندگی نسل دیجیتال از نظر دانشآموزان و معلمان به ترتیب عبارت است از مهارتهای فردی با ضریب آلفای 965/0، سواد رسانه و اطلاعات 918/0:α، سواد اقتصادی 893/0:α و سوادهای قرن 877، 21:α.
پرونده مقاله
چکیده هدف پژوهش نیمه تجربی حاضر بررسی تأثیر آموزش تفکر مبتنی بر داستانهای دینی بر کیفیت زندگی دانشجو معلمان دانشگاه فرهنگیان دانشور نیشابوراست. جامعه آماری پژوهش کلیه دانشجویان مرکز آموزش عالی دانشور نیشابور در سال تحصیلی 95-1394 به تعداد 313 دانشجو میباشد. با استفاد چکیده کامل
چکیده هدف پژوهش نیمه تجربی حاضر بررسی تأثیر آموزش تفکر مبتنی بر داستانهای دینی بر کیفیت زندگی دانشجو معلمان دانشگاه فرهنگیان دانشور نیشابوراست. جامعه آماری پژوهش کلیه دانشجویان مرکز آموزش عالی دانشور نیشابور در سال تحصیلی 95-1394 به تعداد 313 دانشجو میباشد. با استفاده از روش نمونهگیری خوشهای چندمرحلهای 2 کلاس به تعداد 60 نفر بهعنوان نمونه آماری انتخاب و به شکل تصادفی به دو گروه 30 نفری آزمایش و کنترل تقسیم شده و در ابتدای پژوهش به پرسشنامه 26 سؤالی کیفیت بهداشت جهانی پاسخ دادند.جهت تحلیل دادهها از نرمافزار spss استفاده شد.یافتههای تحقیق نشان داد:آموزش تفکر مبتنی بر داستانهای دینی بر کیفیت زندگی دانشجو معلمان (مؤلفه سلامت جسم) تأثیر معنیداری دارد.آموزش تفکر مبتنی بر داستانهای دینی بر کیفیت زندگی دانشجو معلمان (مؤلفه سلامت روان) تأثیر معنیداری دارد.آموزش تفکر مبتنی بر داستانهای دینی بر کیفیت زندگی دانشجو معلمان (مؤلفه روابط اجتماعی) تأثیر معنیداری ندارد.آموزش تفکر مبتنی بر داستانهای دینی بر کیفیت زندگی دانشجو معلمان (مؤلفه سلامت محیط) تأثیر معنیداری ندارد.همچنین یافتهها نشان داد؛ آموزش تفکر مبتنی بر داستانهای دینی میتواند بر بهبود کیفیت زندگی دانشجو معلمان تأثیر معنیداری بگذارد.
پرونده مقاله
هدف از پژوهش حاضر بررسی ارتباط بین سبکهای سهگانه مقابله با تنیدگی و ابعاد اهمالکاری تحصیلی با موفقیت تحصیلی در دانشجویان دانشگاه اصفهان بود. پژوهش حاضر توصیفی و از نوع همبستگی بود بدین صورت که از بین کلیه دانشجویان مقطع کارشناسی دانشگاه اصفهان تعداد 190 نفر به روش نم چکیده کامل
هدف از پژوهش حاضر بررسی ارتباط بین سبکهای سهگانه مقابله با تنیدگی و ابعاد اهمالکاری تحصیلی با موفقیت تحصیلی در دانشجویان دانشگاه اصفهان بود. پژوهش حاضر توصیفی و از نوع همبستگی بود بدین صورت که از بین کلیه دانشجویان مقطع کارشناسی دانشگاه اصفهان تعداد 190 نفر به روش نمونه گیری تصادفی خوشهای انتخاب شدند و مقیاس اهمالکاری تحصیلی سولومون و راثبلوم نسخه دانشجویی (1984) و پرسشنامه سبکهای مقابله با موقعیتهای تنشزا (اندلر و پارکر، 1990) را تکمیل نمودند. همینطور از معدل تحصیلی دانشجویان به عنوان ملاک موفقیت تحصیلی استفاده شد. به منظور تحلیل دادهها، با استفاده از نرم افزار SPSS-22 از آزمون همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون گام به گام استفاده شد. تحلیل یافتهها نشان دادکه بین سبک مقابلهای مسئلهمدار و موفقیت تحصیلی رابطه مثبت و معنادار وجود دارد(04/0P<). با این وجود رابطه معناداری بین سبک مقابلهای هیجانی و سبک مقابلهای اجتنابی با موفقیت تحصیلی بدست نیامد. همچنین یافته ها نشان داد که از بین ابعاد سهگانه اهمالکاری تحصیلی تنها بعد اهمالکاری در آماده سازی تکالیف درسی با موفقیت تحصیلی رابطه منفی و معنادار دارد(001/0P<). نتایج تحلیل رگرسیون نشان داد که اهمالکاری در آماده سازی تکالیف درسی و سبک مقابلهای مسئلهمدار به ترتیب بیشترین سهم را در پیش بینی موفقیت تحصیلی دارا بودند. نتایج این پژوهش حاکی از اهمیت سبک مقابلهای مسئلهمدار در پیش بینی افزایش موفقیت تحصیلی بود و لزوم توجه مسئولین مربوطه دانشگاهها در آموزش سبکهای مقابله ای کارآمد به دانشجویان را نشان داد.
پرونده مقاله
هدف پژوهش حاضر مقایسه باورهای هوشی و بلوغ هیجانی دانش آموزان دختر و پسر متوسطه دوم شهر ایلام است. روش پژوهش از نوع علی- مقایسهای و جامعه آماری را کلیهی دانشآموزان پسر و دختر مدارس متوسط دوم شهر ایلام در سال تحصیلی 1396-1395 به تعداد 10496 نفر تشکیل داد. حجم نمونه از چکیده کامل
هدف پژوهش حاضر مقایسه باورهای هوشی و بلوغ هیجانی دانش آموزان دختر و پسر متوسطه دوم شهر ایلام است. روش پژوهش از نوع علی- مقایسهای و جامعه آماری را کلیهی دانشآموزان پسر و دختر مدارس متوسط دوم شهر ایلام در سال تحصیلی 1396-1395 به تعداد 10496 نفر تشکیل داد. حجم نمونه از طریق جدول کرجسی و مورگان، تعداد 374 دانشآموز تعیین گردید روش نمونهگیری تصادفی خوشهای چند مرحلهای بوده که مقیاس باورهای هوشی دوپیرات و مارین(2005) و مقیاس بلوغ هیجانی یاشویر سینگ و ماهیش بهار گاوا (1991) را تکمیل کردند. برای تجزیه و تحلیل دادهها، از آمار توصیفی(میانگین و انحراف معیار) و تحلیل واریانس چندمتغیره (MANOVA) استفاده شده است. یافته ها نشان داد، در بین دانشآموزان پسر و دختر مدارس متوسطه دوم شهر ایلام در بلوغ هیجانی و باورهای هوشی تفاوت معناداری وجود دارد و دختران گروه نمونه، در مقایسه با پسران، دارای بلوغ هیجانی پایینتر و باورهای هوشی بیشتری هستند. همچنین، عامل جسنیت به عنوان متغیر تاثیرگذار به میزان 6/4 درصد واریانس عدم ثبات عاطفی، 4/5 درصد واریانس بازگشت عاطفی، 3/4 درصد واریانس فروپاشی شخصیت، 7/6 درصد واریانس ناسازگاری اجتماعی، 6/3 درصد واریانس فقدان استقلال، 8/2 درصد واریانس باورهای هوشی افزایشی و 6/2 درصد واریانس باورهای هوشی ذاتی را تبیین میکند. بنابراین، تحولات جنسیتی در حوزهی آموزش و پرورش نمیتوان محدود و منحصر به تحولات کمی و افزایش چشمگیر نسبت به دانشآموزان دختر دانست.
پرونده مقاله