موفقیت تحصیلی: نقش سبکهای مقابله با تنیدگی و اهمال کاری تحصیلی
محورهای موضوعی : علوم تربیتیسهراب عبدی زرین 1 , طاهره نوری 2 , نظام الدین قاسمی 3
1 - استادیار گروه علوم تربیتی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه قم، قم، ایران.
2 - گروه مشاوره، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران.
3 - استادیار گروه روانشناسی، دانشگاه سلمان فارسی، کازرون، ایران.
کلید واژه: سبکهای مقابله با تنیدگی, موفقیت تحصیلی, اهمال کاری تحصیلی,
چکیده مقاله :
هدف از پژوهش حاضر بررسی ارتباط بین سبکهای سهگانه مقابله با تنیدگی و ابعاد اهمالکاری تحصیلی با موفقیت تحصیلی در دانشجویان دانشگاه اصفهان بود. پژوهش حاضر توصیفی و از نوع همبستگی بود بدین صورت که از بین کلیه دانشجویان مقطع کارشناسی دانشگاه اصفهان تعداد 190 نفر به روش نمونه گیری تصادفی خوشهای انتخاب شدند و مقیاس اهمالکاری تحصیلی سولومون و راثبلوم نسخه دانشجویی (1984) و پرسشنامه سبکهای مقابله با موقعیتهای تنشزا (اندلر و پارکر، 1990) را تکمیل نمودند. همینطور از معدل تحصیلی دانشجویان به عنوان ملاک موفقیت تحصیلی استفاده شد. به منظور تحلیل دادهها، با استفاده از نرم افزار SPSS-22 از آزمون همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون گام به گام استفاده شد. تحلیل یافتهها نشان دادکه بین سبک مقابلهای مسئلهمدار و موفقیت تحصیلی رابطه مثبت و معنادار وجود دارد(04/0P<). با این وجود رابطه معناداری بین سبک مقابلهای هیجانی و سبک مقابلهای اجتنابی با موفقیت تحصیلی بدست نیامد. همچنین یافته ها نشان داد که از بین ابعاد سهگانه اهمالکاری تحصیلی تنها بعد اهمالکاری در آماده سازی تکالیف درسی با موفقیت تحصیلی رابطه منفی و معنادار دارد(001/0P<). نتایج تحلیل رگرسیون نشان داد که اهمالکاری در آماده سازی تکالیف درسی و سبک مقابلهای مسئلهمدار به ترتیب بیشترین سهم را در پیش بینی موفقیت تحصیلی دارا بودند. نتایج این پژوهش حاکی از اهمیت سبک مقابلهای مسئلهمدار در پیش بینی افزایش موفقیت تحصیلی بود و لزوم توجه مسئولین مربوطه دانشگاهها در آموزش سبکهای مقابله ای کارآمد به دانشجویان را نشان داد.
The purpose of the present study was to determine the relationship between stress-coping styles and academic procrastination with academic achievement in bachelor students in University of Isfahan. The present study was correlation study that multistage cluster random sampling was used to select 190 subjects from all bachelor students in University of Isfahan. The participants fulfilled Procrastination Assessment Scale-student (PASS; Solomon and RuthBloom, 1984) and Copping Inventory for Stressful Situation (CISS; Endler and parker, 1990). For academic achievement were used students’ scores mean. For analysis of data was used SPSS-22 software with Pearson Correlation Coefficient and Stepwise Multiple Regression. Data analysis revealed that there is a positive and significant relation between task-oriented coping style and academic achievement. However there was no significant relation between emotions oriented coping style and academic achievement. Finding also indicated that there was a negative and significant relation between making the assignment ready dimension of academic procrastination and academic achievement. Regression analysis showed that procrastination in making the assignment ready and task oriented coping style have respectively the most effect on academic achievement. The results indicated to important role of task oriented coping style on predicting academic achievement and the need to teach the effective coping style to students.
_||_