مقدمة في المجلة
علمی
فصلنامه علمی مهارت های روانشناسی تربیتی
فصلنامه در ارزیابی شهریور 1402 سازمان مرکزی دانشگاه آزاد اسلامی موفق به کسب امتیاز A 82 گردید.
برابر بخشنامه 32/9740 /ص، دارای 2/4 امتیاز برای دفاع دانشجویان دکتری دانشگاه آزاد اسلامی
براساس دستورالعمل اجرایی حمایت مالی نشریات علمی دانشگاه آزاد اسلامی به شماره 10/62815 مورخ 1398/10/4 مقرر گردید در صورت تأیید اولیه توسط سردبیر، بابت ارسال هر مقاله جهت داوری مبلغ 1/500/000 ریال و پس از تأیید نهایی، مبلغ 3/500/000 ریال جهت چاپ مقاله از نویسندگان محترم مقالات دریافت گردد. لازم به ذکر است در صورتی که مقاله از طرف داوران محترم مردود اعلام شود مبلغ 1/500/000 ریال اولیه قابل بازگشت به نویسنده نمیباشد.
شماره حساب بانک ملی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تنکابن 0104200214003
-
حرية الوصول المقاله
1 - اثربخشی بستهی آموزشی مهارتهای استدلال و تفکر یانگ بر بیثباتی خلق و خو و ادراک شایستگی اجتماعی در کودکان دارای اختلال نقص توجه- بیش فعالی
میعاد سیفی پور ایلناز سجادیان محمد علی نادیالعدد 1 , المجلد 15 , بهار 1403پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی بستهی آموزشی مهارتهای استدلال و تفکر یانگ بر بیثباتی خلق و خو و ادراک شایستگی اجتماعی در کودکان دارای اختلال نقص توجه- بیش فعالی انجام شد. روش پژوهش نیمه آزمایشی با طرح پیشآزمون، پسآزمون و پیگیری با گروه کنترل بود. جامعه آماری پژوهش أکثرپژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی بستهی آموزشی مهارتهای استدلال و تفکر یانگ بر بیثباتی خلق و خو و ادراک شایستگی اجتماعی در کودکان دارای اختلال نقص توجه- بیش فعالی انجام شد. روش پژوهش نیمه آزمایشی با طرح پیشآزمون، پسآزمون و پیگیری با گروه کنترل بود. جامعه آماری پژوهش کودکان 8 تا 12 سال دارای علائم اختلال نقص توجه-بیش فعالی بودندکه در پاییز 1400 به مراکز تخصصی کاردرمانی شهر اصفهان مراجعه کرده بودند. از میان آنها 30 کودک به شیوه هدفمند انتخاب و به صورت تصادفی در دو گروه 15 نفره (آزمایش و کنترل) قرار گرفتند. ابزار پژوهش شامل چک لیست تنظیم هیجان (شیلدز و کیکتی، 1998) و مقیاس شایستگی اجتماعی (پرندین، 1385) بود. گروه آزمایش طی 8 جلسه 60 دقیقهای تحت آموزش مهارتهای استدلال و تفکر یانگ قرار گرفتند و گروه کنترل مداخلهای دریافت نکرد. دادهها با استفاده از تحلیل واریانس اندازه های تکراری تحلیل شد. نتایج حاکی از تأثیر معنادار و باثبات بستهی مهارت های تفکر و استدلال یانگ بر بیثباتی خلق و خو و ادراک شایستگی اجتماعی بود (001/0>p). بنابراین میتوان برای کاهش بیثباتی خلق و خو و بهبود شایستگی اجتماعی کودکان دارای اختلال نقص توجه-بیش فعالی از بسته آموزشی مهارتهای تفکر و استدلال یانگ استفاده نمود. تفاصيل المقالة
-
حرية الوصول المقاله
1 - پیشبینی ویژگیهای شخصیت خودشیفته بر اساس سبکهای دلبستگی و باورهای تربیتی والدین
باران مرادی مژگان سپاه منصورالعدد 3 , المجلد 9 , پاییز 1397هدف پژوهش حاضر پیش بینی ویژگی های شخصیت خودشیفته بر اساس سبکهای دلبستگی و باورهای تربیتی والدین بود. روش پژوهش حاضر توصیفی از نوع همبستگی و جامعه پژوهش حاضر شامل کلیه دانشجویان دانشگاه ازاد اسلامی واحد کرج بود .با استفاده از روش نمونه گیری در دسترس 253 دانشجو به همراه م أکثرهدف پژوهش حاضر پیش بینی ویژگی های شخصیت خودشیفته بر اساس سبکهای دلبستگی و باورهای تربیتی والدین بود. روش پژوهش حاضر توصیفی از نوع همبستگی و جامعه پژوهش حاضر شامل کلیه دانشجویان دانشگاه ازاد اسلامی واحد کرج بود .با استفاده از روش نمونه گیری در دسترس 253 دانشجو به همراه مادرانشان انتخاب و به پرسشنامه های شخصیت خودشیفته، پرسشنامه سبکهای دلبستگی والر، فرالی و برنان و پرسشنامه باورهای تربیتی والدین،پاسخ دادند. جهت تجزیه و تحلیل داده ها از آمار توصیفی و رگرسیون چندگانه استفاده شد. نتایج نشان داد بین شخصیت خودشیفته بادلبستگی ایمن رابطه منفی و با دلبستگی اجتنابی و دلبستگی اضطرابی رابطه مثبت معنادار وجود دارد. همچنین بین شخصیت خودشیفته و باور رشد بر اثر تنبیه و باور رشد بر اثر قوانین رابطه مثبت معنادار در حالیکه بین شخصیت خودشیفته و باور رشد بر اثر ژنتیک ، باور رشد مبتنی بر محیط ، باور رشد مبتنی بر اثر رشد و باور رشد بر اثر تقویت رابطه معنادار مشاهده نشد.سایرنتایج نشان داد سبک های دلبستگی و باورهای تربیتی والدین قادر به پیش بینی ویزگی های شخصیت خودشیفته می باشند .واژه های کلیدی: ویژگی های شخصیت خودشیفته، سبک های دلبستگی، باورهای تربیتی تفاصيل المقالة -
حرية الوصول المقاله
2 - رابطه خودکارآمدی معلمان با کیفیت زندگی در مدرسه، انگیزه پیشرفت و پیشرفت تحصیلی دانشآموزان
حسین مومنی مهمویی مرتضی کرمی علی مشهدیالعدد 2 , المجلد 8 , تابستان 1396هدف این پژوهش بررسی رابطه خودکارآمدی معلمان با کیفیت زندگی در مدرسه، انگیزه پیشرفت و پیشرفت تحصیلی دانشآموزان پسر پایه پنجم ابتدایی شهرستان تربت حیدریه است. این تحقیق توصیفی و از نوع همبستگی می باشد. جامعه آماری کلیه معلمان (42 نفر) و دانشآموزان پسر پایه پنجم ابتدایی أکثرهدف این پژوهش بررسی رابطه خودکارآمدی معلمان با کیفیت زندگی در مدرسه، انگیزه پیشرفت و پیشرفت تحصیلی دانشآموزان پسر پایه پنجم ابتدایی شهرستان تربت حیدریه است. این تحقیق توصیفی و از نوع همبستگی می باشد. جامعه آماری کلیه معلمان (42 نفر) و دانشآموزان پسر پایه پنجم ابتدایی (1297 نفر) بودند. کل گروه معلمان (به روش سرشماری) و 295 دانشآموز با توجه به جدول مورگان و از طریق روش نمونهگیری تصادفی ساده (از هر کلاس 7 نفر) به عنوان نمونه انتخاب شدند. از ابزارهای اندازهگیری پرسشنامه خودکارآمدی شان- مورن (2002)، کیفیت زندگی دانشآموزان در مدرسه اندرسون و بروک (2000)، انگیزه پیشرفت هرمنس (1997) و نمرات دروس علوم تجربی، ریاضی و فارسی استفاده شد. جهت تحلیل دادهها ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون استفاده شد. نتایج نشان داد که بین خودکارآمدی معلمان و کیفیت زندگی در مدرسه و پیشرفت تحصیلی دانشآموزان رابطه مثبت و معنادار وجود دارد (05/0 >P). بین خودکارآمدی معلمان با انگیزه پیشرفت دانشآموزان رابطه وجود ندارد (05/0< P). بین انگیزه پیشرفت و پیشرفت تحصیلی دروس فارسی، علوم تجربی و ریاضی رابطه منفی معناداری وجود دارد (05/0 >P). بین کیفیت زندگی در مدرسه و پیشرفت تحصیلی دروس فارسی، علوم تجربی و ریاضی رابطه مثبت معناداری وجود دارد (05/0 >P). بین انگیزه پیشرفت با کیفیت زندگی، رضایت کلی، رابطه با معلم، همبستگی اجتماعی، موفقیت و ماجرا و فرصت رابطه معناداری وجود ندارد (05/0p>)، اما بین انگیزه پیشرفت با عاطفه منفی، رابطه منفی معناداری وجود دارد (05/0>p). خودکارآمدی معلمان قادر است 013/0 تغییرات کیفیت زندگی در مدرسه و 037/0 تغییرات پیشرفت تحصیلی دانشآموزان را تبیین کند. تفاصيل المقالة -
حرية الوصول المقاله
3 - مهارت های رفتاری کنترل خشم با رویکرد منابع دینی
سید محمد حسین موسوی محمد زارعی فرشته محمدیالعدد 3 , المجلد 9 , پاییز 1397خشم یکی از هیجانات انسان است که به رغم فوائد،در صورت عدم کنترل و مدیریت تحت بینش های عقلی و شرعی می تواند به آسیب های فردی، اجتماعی، تنش ها، نزاع ها و سایر جرایم بینجامد،.از این رو لازم است تا برای پیشگری از این حوادث راهکارهایی ارائه گردد،انسان ها دارای سه لایه ، بینش، أکثرخشم یکی از هیجانات انسان است که به رغم فوائد،در صورت عدم کنترل و مدیریت تحت بینش های عقلی و شرعی می تواند به آسیب های فردی، اجتماعی، تنش ها، نزاع ها و سایر جرایم بینجامد،.از این رو لازم است تا برای پیشگری از این حوادث راهکارهایی ارائه گردد،انسان ها دارای سه لایه ، بینش، گرایش، کنش می باشند. در آموزه های قرآن و روایات جهت کنترل خشم راهکارهایی در سه حیطه ابعاد انسان؛ بینش ها، گرایش ها و رفتارها بیان شده است. اما به جهت گستردگی بحث تحقیق حاضر با روش توصیفی – تحلیلی تنها به مهارت های کنشی (رفتاری) کنترل خشم می پردازد. از این رهگذر با تکیه بر قرآن کریم و سیره اهل بیت علیهم السلام و منابع روان شناسی به عنوان منابع فرعی مهارت ها و روش های مناسبی را برای کنترل عوامل خشم مطرح کرده اند این راهکارارا در یک دسته بندی می توان به دو دسته تقسیم نمود مقابله های رفتاری نظیر ورزش، صله رحم، تغییر حالات وضعیت بدن و... مقابله های معنوی نظیر وضو گرفتن، تغذیه مناسب و... ، شناخت این مهارت ها و روش ها مورد بحث این پروژه تحقیقاتی می باشد تفاصيل المقالة -
حرية الوصول المقاله
4 - رابطه الگوهای فرزندپروری والدین با سازگاری اجتماعی دانشآموزان
پروانه دودمان عباس قلتاشالعدد 2 , المجلد 8 , تابستان 1396هدف از این پژوهش تبیین رابطه الگوهای فرزندپروری والدین با سازگاری اجتماعی دانشآموزان مقطع متوسطه دوم شهر لامرد بوده است. پژوهش حاضر به روش همبستگی انجام شد. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه دانشآموزان مقطع متوسطه دوم شهر لامرد بوده اند. در این پژوهش از روش نمونهگیری تصادف أکثرهدف از این پژوهش تبیین رابطه الگوهای فرزندپروری والدین با سازگاری اجتماعی دانشآموزان مقطع متوسطه دوم شهر لامرد بوده است. پژوهش حاضر به روش همبستگی انجام شد. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه دانشآموزان مقطع متوسطه دوم شهر لامرد بوده اند. در این پژوهش از روش نمونهگیری تصادفی طبقه ای برای تعیین نمونه مورد نظر استفاده شد که بر حسب جدول کرجسی و مورگان 80 نفر از دانشآموزان به عنوان نمونه آماری انتخاب گردید. ابزار پژوهش در این تحقیق شامل دو پرسشنامه استاندارد پرسشنامه شیوه فرزندپروری بامریند (1991) و سازگاری اجتماعی بل (1961) بوده است. روایی پرسشنامههای مذکور بر مبنای دیدگاه خبرگان و پایایی آنان نیز بر اساس ضریب الفای کرونباخ برای پرسشنامه شیوه فرزندپروری 809/0 و سازگاری اجتماعی بل 944/0 مورد ارزیابی و محاسبه گردید که بیانگر پایایی مطلوب پرسشنامه پژوهش میباشد. در این پژوهش از روش آزمون همبستگی پیرسون استفاده شده است. نتایج حاصل از این پژوهش نشان داد که الگوهای فرزندپروری والدین با سازگاری اجتماعی دانشآموزن دوره متوسطه دوم شهر لامرد رابطه معناداری وجود دارد. تفاصيل المقالة -
حرية الوصول المقاله
5 - هنجاریابی مقیاس چند بعدی اضطراب کودکان در بین دانش آموزان شهر تنکابن
العدد 2 , المجلد 5 , تابستان 1393پژوهش حاضر باهدف هنجاریابی مقیاس چندبعدی اضطراب کودکان برای دانش آموزان ایرانی انجام شد.در این پژوهش، پس از برگردان نسخه اصلی مقیاس چندبعدی اضطراب کودکان به زبان فارسی و بازترجمه و اصلاح آن، فرم نهایی برای اجرا تهیه شد.آزمودنیها دانشآموزان 16-10 سال(353 دختر، 347 پسر) أکثرپژوهش حاضر باهدف هنجاریابی مقیاس چندبعدی اضطراب کودکان برای دانش آموزان ایرانی انجام شد.در این پژوهش، پس از برگردان نسخه اصلی مقیاس چندبعدی اضطراب کودکان به زبان فارسی و بازترجمه و اصلاح آن، فرم نهایی برای اجرا تهیه شد.آزمودنیها دانشآموزان 16-10 سال(353 دختر، 347 پسر) در شهرتنکابن بودند که به روش نمونهگیری چند مرحلهای (طبقهای و تصادفی خوشهای)انتخاب شدند. دانشآموزان جهت بررسی روایی همگرا به پرسشنامه مقیاس تجدید نظر شده اضطراب آشکار کودکان پاسخ دادند. بررسی میزان پایایی مقیاس با روش آلفای کرونباخ انجام شد. برای محاسبه روایی مقیاس، تحلیل عاملی به روش تحلیل مولفههای اصلی به کار برده شد.از نمره تراز شده Z و T برای تهیه جدول هنجار استفاده گردید. ضریب آلفای کرونباخ برای کل مقیاس برابر با 91/0 به دست آمد. تحلیل عامل اکتشافی با استفاده از چرخش واریماکس، 8عامل برجسته را نشان داد. ضریب همبستگی بین نمرهی کلی مقیاس چند بعدی اضطراب کودکان و نمرهی کلی مقیاس تجدید نظر شده اضطراب آشکار کودکان، معنادار گردید. مقیاس چندبعدی اضطراب کودکان برای دانشآموزان ایرانی، دارای روایی و همسانی درونی مطلوبی است و میتوان آن را در موارد پژوهشی به کار برد. تفاصيل المقالة -
حرية الوصول المقاله
6 - اثربخشی درمان شناختی-رفتاری بر دلزدگی زناشویی، رضایت زناشویی و صمیمیت زوجین
بهزاد کریمی جواد خلعتبریالعدد 1 , المجلد 8 , بهار 1396هدف پژوهش حاضر، اثربخشی درمان شناختی-رفتاری بر دل زدگی زناشویی، رضایت زناشویی و صمیمیت زوجین بود. طرح پژوهش از نوع طرح های پژوهشی آزمایشی (پیش آزمون- پس آزمون با گروه کنترل) بود. جامعه آماری مورد نظر شامل زوجین مراجعه کننده به مراکز مشاوره شهر رشت در سال 1395 بودند که ا أکثرهدف پژوهش حاضر، اثربخشی درمان شناختی-رفتاری بر دل زدگی زناشویی، رضایت زناشویی و صمیمیت زوجین بود. طرح پژوهش از نوع طرح های پژوهشی آزمایشی (پیش آزمون- پس آزمون با گروه کنترل) بود. جامعه آماری مورد نظر شامل زوجین مراجعه کننده به مراکز مشاوره شهر رشت در سال 1395 بودند که از میان آن ها، 48 نفر به صورت تصادفی در گروه آزمایش (16 نفر) و یک گروه کنترل (16 نفر) قرار گرفتند. برنامۀ شناختی-رفتاری طی 8 جلسه ی و به صورت هفتگی اجرا شد. آزمودنی ها به پرسش نامه های رضایت زناشویی کانزاس، پزسشنامه دلزدگی زناشویی و پرسشنامه صمیمیت زناشویی پاسخ دادند. داده ها به کمک آزمون تحلیل کواریانس تک متغیره و چند متغیره مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج نشان داد که گروه به صورت معناداری روی دلزدگی زناشویی و مولفه های آن (01/0 < P)، رضایت زناشویی (01/0 < P) و صمیمیت زناشویی (01/0 < P ) تاثیر دارد. به این ترتیب که میانگین نمرات گروه شناختی-رفتاری در مقایسه با گروه کنترل در پایان آموزش در هر سه متغیر بالاتر بود (01/0P<). رویکرد شناختی-رفتاری می توانند در زمینه روابط زناشویی یک مداخله مناسب به حساب بیاید و به جوانب مختلف این رابطه بپردازد. امّا در عین حال، به نظر می رسد که رویکرد شناختی-رفتاری دارای اثرگذاری بهتری در زمینه هایی که نیاز به مداخله شناختی بیشتری دارد، است. تفاصيل المقالة -
حرية الوصول المقاله
7 - رضایت از زندگی و کیفیت زندگی در فرزندان طلاق
احمد اسمعلی لیلا راستگار علی افشاریالعدد 2 , المجلد 7 , تابستان 1395پژوهش حاضر به بررسی رضایت از زندگی و کیفیت زندگی در فرزندان طلاق می پردازد. جامعه آماری پژوهش حاضر، کلیه دانش آموزان شهر تبریز بود. نمونه مورد مطالعه شامل40 نفر دانش آموز بود که 20 نفر از آنها با والدین خود زندگی می کردند و والدین 20 نفر دیگر آنها طلاق گرفته بودند. آنه أکثرپژوهش حاضر به بررسی رضایت از زندگی و کیفیت زندگی در فرزندان طلاق می پردازد. جامعه آماری پژوهش حاضر، کلیه دانش آموزان شهر تبریز بود. نمونه مورد مطالعه شامل40 نفر دانش آموز بود که 20 نفر از آنها با والدین خود زندگی می کردند و والدین 20 نفر دیگر آنها طلاق گرفته بودند. آنها به روش نمونه گیری خوشه ای تصادفی انتخاب شدند. طرح تحقیق پژوهش حاضر علی مقایسه ای و ابزارهای مورد استفاده در این پژوهش، پرسشنامه جمعیت شناختی، رضایت از زندگی داینر و همکاران و مقیاس کوتاه کیفیت زندگی سازمان جهانی بهداشت بود که توسط دانش آموزان تکمیل گردید. به منظور تجزیه و تحلیل اطلاعات حاصل از پژوهش، از روش تحلیل واریانس یک طرفه استفاده شد. نتایج حاصله از تجزیه و تحلیل داده ها نشان داد که در متغیرهای رضایت اززندگی و کیفیت زندگی بین فرزندانی که والدین آنها از هم طلاق گرفتند و فرزندانی که با والدین خود زندگی می کنند، تفاوت معنی داری وجود دارد. تفاصيل المقالة -
حرية الوصول المقاله
8 - ارتباط تصویر بدنی و آمادگی جسمانی با افسردگی، اضطرب و تنش در دانش آموزان دختر شهرستان نور
فاطمه مجتهدزاده علی اکبر مشایخالعدد 4 , المجلد 12 , زمستان 1400هدف تحقیق آن است که ارتباط تصویر بدنی و آمادگی جسمانی دختران در مقطع متوسطه اول با افسردگی، اضطراب و تنش را مورد بررسی قرار دهد. جامعه آماری کل دانش ﺁﻣﻮﺯان ﻧﻮﺟﻮﺍﻥ ﺩﺧﺘﺮ ﺳﻨﻴﻦ 13 ﺗا 15 ﺳال متوسطه اول شهرستان نور استان مازندران در سال تحصیلی99-1398 بود که 100 ﺩﺍﻧﺶﺁﻣﻮﺯ با رو أکثرهدف تحقیق آن است که ارتباط تصویر بدنی و آمادگی جسمانی دختران در مقطع متوسطه اول با افسردگی، اضطراب و تنش را مورد بررسی قرار دهد. جامعه آماری کل دانش ﺁﻣﻮﺯان ﻧﻮﺟﻮﺍﻥ ﺩﺧﺘﺮ ﺳﻨﻴﻦ 13 ﺗا 15 ﺳال متوسطه اول شهرستان نور استان مازندران در سال تحصیلی99-1398 بود که 100 ﺩﺍﻧﺶﺁﻣﻮﺯ با روش نمونه گیری خوشه ای انتخاب شدند. از فاکتورهای آمادگی جسمانی ایفرد، پرسشنامه اطلاعات فردی – اجتماعی شرکت کنندگان، پرسشنامه روابط چند بعدی بدن و پرسش نامه افسردگی اضطراب و تنش برای گرداوری اطلاعات استفاده شد. نتیجه آزمون همبستگی پیرسون نشان داد که بین تصویر بدنی ﺩﺍﻧﺶ ﺁﻣﻮﺯان ﺩﺧﺘﺮ و اضطراب، افسردگی و تنش آنان ارتباط معنی دار و معکوس وجود دارد. همچنین بین کاهش رضایت از تصویر بدنی در اثر اضافه وزن و افسردگی، اضطراب و تنش، ارتباط معنی دار وجود دارد. چاقی علاوه بر مشکلات جسمی، مشکلات روحی را نیز به همراه دارد. بنابراین توجه و درمان مشکلات روحی علاوه بر مشکلات جسمی چاقی دارای اهمیت است. سطوح آمادگی جسمانی با میزان افسردگی، اضطراب و تنش دختران نوجوان ارتباط معنادار دارد. تفاصيل المقالة -
حرية الوصول المقاله
9 - تعیین اثرات آموزش تعهد و پذیرش بر امید به زندگی و سلامت روانی زنان مطلقه
مریم شجاعیانالعدد 4 , المجلد 6 , زمستان 1394طلاق، از جمله عوامل گسیختگی و از هم پاشیدگی کانون خانواده است که عواقب بسیاری را برای افراد جامعه داشته و می تواند منشاء بسیاری از آسیب های اجتماعی شود. هدف از انجام این پژوهش اثربخشی آموزش تعهد و پذیرش بر امید به زندگی و سلامت روانی زنان مطلقه بود. این تحقیق از نوع آزم أکثرطلاق، از جمله عوامل گسیختگی و از هم پاشیدگی کانون خانواده است که عواقب بسیاری را برای افراد جامعه داشته و می تواند منشاء بسیاری از آسیب های اجتماعی شود. هدف از انجام این پژوهش اثربخشی آموزش تعهد و پذیرش بر امید به زندگی و سلامت روانی زنان مطلقه بود. این تحقیق از نوع آزمایشی و طرح پژوهش پیش آزمون و پس آزمون با گروه کنترل بوده است. جامعه آماری تحقیق را کلیه زنان طلاق گرفته ای تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی(ره) شهر تهران در مناطق 22 گانه و نمونه آماری پژوهش نمونه به روش نمونه گیری تصادفی ساده تعداد 30 نفر انتخاب و در دو گروه 15 نفره آزمایش و کنترل جایگزین شده اند. از پرسشنامه های سلامت روانی و امید به زندگی برای جمع آوری داده و آمار توصیفی(میانگین و انحراف معیار) و استنباطی(تجزیه و تحلیل واریانس چند متغیره استفاده شد. نتایج نشان داد که آموزش تعهد و پذیرش بر امید به زندگی و سلامت روانی زنان مطلقه موثر است. می توان نتیجه گرفت که با به کارگیری درمان تعهد و پذیرش سطح امید به زندگی و سلامت روانی زنان مطلقه را بهبود بخشید. تفاصيل المقالة -
حرية الوصول المقاله
10 - رابطه بین تاب آوری روانی و میزان سخت رویی با نشانگان وانمود گرایی در دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد تنکابن
جواد خلعتبریالعدد 3 , المجلد 5 , پاییز 1393نشانگان وانمود گرایی (ایمپاستر) یک اختلال روانشناختی که در آن فرد دلایل موفقیت های خود را به شانس نسبت می دهد وخود را سزاوار موفقیت های به دست آمده نمی داند هرچندطوری رفتارمی کند که دیگران اوراباهوش وشایسته بدانند. از سوی دیگرسخت رویی به عنوان یک ویژگی شخصیتی محافظت کنن أکثرنشانگان وانمود گرایی (ایمپاستر) یک اختلال روانشناختی که در آن فرد دلایل موفقیت های خود را به شانس نسبت می دهد وخود را سزاوار موفقیت های به دست آمده نمی داند هرچندطوری رفتارمی کند که دیگران اوراباهوش وشایسته بدانند. از سوی دیگرسخت رویی به عنوان یک ویژگی شخصیتی محافظت کننده در برابر فشارهای زندگی است که دارای سه مولفه ی تعهد، کنترل، چالش می باشد.ازطرفی تاب آوری الگوهای رفتاری مثبت وشایستگی های عملی است که فرد در موقعیت های استرس آمیز هنگام مواجه با گرفتاری های نشان می دهد.این پژوهش با هدف بررسی رابطه بین تاب آوری وسخت رویی با نشانگان وانمود گرایی ( ایمپاستر) انجام پذیرفت. جامعه آماری این پژوهش افرادی است که دارای اعتیاد در سال 93– 1392 در شهر های غرب استان مازندران که از طریق روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای تعداد 150 نفر به عنوان گروه نمونه انتخاب شدند ابزار تحقیق عبارت بودند از مقیاس وانمود گرایی کلانس (1985) ، مقیاس تاب آوری کانر دیویدسون (2003) ، مقیاس سخت رویی اهواز (1377). نتایج نشان می دهد که بین تاب آوری ونشانگان وانمود گرایی یک رابطه معنادار منفی ومعکوس وجود دارد که این ارتباط منفی ومعکوس در مورد متغیرهای سخت رویی ونشانگان وانمود گرایی هم صادق است . افراد دارای نشانگان وانمودگرایی ( ایمپاستر) علی رغم وجود شواهد بیرونی موفقیت ها در درون سازی موفقیت های خود ناتوان هستند وهر قدر که تاب آوری کم تر باشد ، به همان نسبت وانمود گرایی بیشتر است وبالعکس ودر مورد سخت رویی نیز همین گونه است. تفاصيل المقالة