آخر اخبار المجلة
    مطالعات سیاسی ( علمي بحثي )
  • الأعداد السابقة

    صفحات المجلة

  • مقدمة في المجلة
    علمی

    مجله مطالعات سیاسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد آزادشهر به استناد مصوبات کمیسیون بررسی و تأیید مجلات علمی دانشگاه آزاد اسلامی و بر اساس رأی پنجاه و نهمین جلسه کمیسیون مذکور مورخه 1388/8/4  به درجه علمی-پژوهشی ارتقاء یافت.

    پژوهشگر گرامی

     براساس دستورالعمل اجرایی حمایت مالی نشریات علمی دانشگاه آزاد اسلامی به شماره 10/62815 مورخ 1398/10/4 مقرر گردید در صورت تأیید اولیه توسط سردبیر؛ بابت ارسال هر مقاله جهت داوری مبلغ 1/500/000 ریال و پس از تأیید نهایی، مبلغ 3/500/000 ریال دیگر جهت چاپ مقاله از مولفان محترم دریافت گردد. (لازم به ذکر است در صورتی که مقاله از طرف داوران محترم مردود اعلام شود مبلغ 1/500/000 ریال اولیه قابل بازگشت به مولف نمی‌باشد).

     آثار قابل پذیرش در فصلنامه مطالعات سیاسی: 1) مقالات پژوهشی 2) مقالات ترویجی

    شماره حساب جاری 4-153300-568-010  بانک ملی
    بنام دانشگاه آزاد اسلامی واحد آزادشهر

     


     نویسندگان محترم می‌توانند برای مشابهت‌یابی از سامانه سمیم‌نور (کلیک کنید) برای ارسال گزارش مشابهت‌یابی به فصلنامه استفاده کنند. نویسندگان محترم دقت کنند که حتما باید گزارش PDF مشابهت‌یابی را که از مستقیما مشابهت‌یاب دریافت می‌‌کنند به فصلنامه ارسال نمایند.

     فصلنامه مطالعات سیاسی  اخلاق علمی و نشر را تحت قوانین بین‌المللی کپی رایت و کمیته بین‌المللی اخلاق در انتشارات (COPE) رعایت می‌نماید.


     فصلنامه مطالعات سیاسی به خوانندگان اجازه خواندن، دانلود، کپی، توزیع، چاپ، جستجو و پیوند متن کامل مقالات را داده و خوانندگان برای استفاده از آن‌ها برای هر مقصود قانونی دیگر مجاز می‌باشند.


    نوع دسترسی به مقالات فصلنامه مطالعات سیاسی به‌صورت «باز» می‌باشد. 


     

    مشخصات کلی فصلنامه مطالعات سیاسی

    • کشور محل چاپ: ایران
    • ناشر: انتشارات دانشگاه آزاد اسلامی واحد آزادشهر
    • شاپا: 3122-2008
    • وضعیت دسترسی به مقاله‌ها: دسترسی باز
    • وضعیت چاپ: چاپی و الکترونیکی
    • نرخ پذیرش مقاله‌ها: 10%
    • نوبت‌های چاپ: فصلنامه
    • زبان فصلنامه: فارسی (چکیده انگلیسی)
    • حوزه تخصصی: علوم سیاسی و روابط بین الملل
    • نوع فصلنامه: علمی- پژوهشی دانشگاهی آزاد اسلامی
    • نمایه شده در:  Magiran- Noormags- SID- Civilaca
    • نوع داوری: داوری بسته و حداقل 2 داور برای هر مقاله
    • میانگین بازه زمانی فرایند داوری: حداقل 8 هفته

     

    درج قدردانی از حامی یا تامین کننده اعتبار پژوهش (در صورت وجود) در مقاله

     


    أحدث المقالات المنشورة

    • حرية الوصول المقاله

      1 - جایگاه هوش مصنوعی در گسترش روابط دیپلماتیک و حوزه سیاست خارجی در راستای تحقق سیاست‌‌های کلی فناوری
      زهرا شریف زاده امیرهوشنگ میرکوشش محمدمهدی حسینی
      العدد 4 , المجلد 15 , تابستان 1402
      فناوری های نوین به جهت هوشمند کردن می تواند به عنوان پیشران قدرتمند در تحولات آینده جهان باشد.از آنجایی که هوش مصنوعی علوم اجتماعی و علوم سیاسی را به طور عام و روابط بین الملل را به طور خاص تحت تأثیر قرار داده است لذا در این مقاله جایگاه هوش مصنوعی در گسترش روابط دیپلما أکثر
      فناوری های نوین به جهت هوشمند کردن می تواند به عنوان پیشران قدرتمند در تحولات آینده جهان باشد.از آنجایی که هوش مصنوعی علوم اجتماعی و علوم سیاسی را به طور عام و روابط بین الملل را به طور خاص تحت تأثیر قرار داده است لذا در این مقاله جایگاه هوش مصنوعی در گسترش روابط دیپلماتیک و سیاست خارجی جامعه آماری کلیه اساتید و متخصصین که در زمینه هوش مصنوعی و مطالعات آمریکا دارای دکتری تخصصی و فوق دکتری بودند، می باشد. این تحقیق، نمونه گیری به صورت گلوله برفی خطی انجام شد. ابزار گردآوری داده ها علاوه بر مراجعه به کتب و اسناد موجود، بهره گیری از پرسشنامه بسته در مقیاس لیکرت بود.این پژوهش با تکیه بر روش ترکیبی در سطح توصیفی - تحلیلی می کوشد پاسخگوی این سؤال باشد که جایگاه هوش مصنوعی در روابط بین الملل(مطالعه موردی ایالات متحده آمریکا )در ابعاد سیاست خارجی،اقتصاد،فرهنگی و نظامی چه می باشد؟ و چگونه می توان از این فناوری برتر در جهت تحکیم پایه های سیاسی نظام و روابط دیپلماتیک بهره گرفت؟یافته های تحقیق حاکی از آن است که سرمایه گذاری کلان ایالات متحده در زمینه فناوری های نوین و هوش مصنوعی سبب دستیابی به مزیت رقابتی در این حوزه نسبت به سایر کشورهای توسعه یافته شده و به دنبال آن بهبود وضعیت اقتصادی و توسعه و تحقیق در این کشور فراهم گردیده است.این فناوری نوین در عرصه های مختلف سیاسی، اقتصادی و اجتماعی به قدرت برتر نظام در سطح منطقه و جهان کمک شایانی خواهد نمود. تفاصيل المقالة

    • حرية الوصول المقاله

      2 - نمودهای پوپولیسم در ایران معاصر(بررسی عملکرد حزب توده و روش سیاسی مصدق در دهه بیست شمسی)
      مهدی اخوان خداشهری بابک نادرپور سید عبدالامیر نبوی
      العدد 4 , المجلد 15 , تابستان 1402
      از زمانیکه قدرت مردم در عرصه سیاست موضوعیت پیدا کرد، استفاده و بهره برداری از چنین قدرتی هم مورد توجه سیاستمداران و بازیگران سیاسی قرار گرفت و به تناسب چنین تحولی، اندیشمندان حوزه سیاست برای توسل به قدرت مردم سازوکارهای مختلفی اندیشیدند که از مقبولترین آنها سیستم نمایند أکثر
      از زمانیکه قدرت مردم در عرصه سیاست موضوعیت پیدا کرد، استفاده و بهره برداری از چنین قدرتی هم مورد توجه سیاستمداران و بازیگران سیاسی قرار گرفت و به تناسب چنین تحولی، اندیشمندان حوزه سیاست برای توسل به قدرت مردم سازوکارهای مختلفی اندیشیدند که از مقبولترین آنها سیستم نمایندگی است. از سوی دیگر، یکی از مهمترین آسیب‎ها و چالش‎هایی که نظام سیاسی مبتنی بر نمایندگی تاکنون با آن دست به گریبان بوده، پوپولیسم می باشد. پوپولیسم به معنای توسل بی‎واسطه و بی‎قاعده به قدرت مردم، عارضه‎ای است برای همه نظا‎مهای سیاسی مبتنی بر نمایندگی که به شکل شدید یا ضعیف در آنها دیده می‎شود. در این مقاله تلاش شده است عملکرد حزب توده و روش سیاسی دکتر محمد مصدق در دهه بیست شمسی، از طریق روش کیفی و با بهره‎گیری از نظریات یان ورنر مولر در خصوص پوپولیسم مورد بررسی قرارگیرد. نتایج به دست آمده بیانگر آن است که مجموعه‎ای از ویژگی‎های پوپولیستی مانند توده‎گرایی، غیریت سازی و ایده‌های کلی‎گرایانه بر عملکرد حزب توده و همچنین مواردی از قبیل رفتارهای سیاسی نامتعارف و عامه ‎پسند، بی‎قاعدگی سیاسی و سیاست خیابانی، بر روش سیاسی مصدق تاثیرگذار بوده است. تفاصيل المقالة

    • حرية الوصول المقاله

      3 - بررسی نظام انتخاباتی فرانسه (انتخابات ریاست جمهوری و پارلمان)
      علیرضا صلواتی حجت الله درویش‌پور احمد بخشایش اردستانی مسعود مطلبی
      العدد 4 , المجلد 15 , تابستان 1402
      انتخابات و رای همگانی دارای جایگاه بسیار ویژه‌ای در ساختار سیاسی فرانسه بوده و فرانسویان همواره نسبت به انتخابات با حساسیت ویژه‌ای نگریسته‌اند. از این رو، پژوهش حاضر در صدد بررسی سیستم انتخاباتی جمهوری فرانسه است. سوال اصلی این پژوهش برآنست که سیستم انتخاباتی فرانسه بر أکثر
      انتخابات و رای همگانی دارای جایگاه بسیار ویژه‌ای در ساختار سیاسی فرانسه بوده و فرانسویان همواره نسبت به انتخابات با حساسیت ویژه‌ای نگریسته‌اند. از این رو، پژوهش حاضر در صدد بررسی سیستم انتخاباتی جمهوری فرانسه است. سوال اصلی این پژوهش برآنست که سیستم انتخاباتی فرانسه بر چه مبنایی شکل گرفته است؟ فرضیه این پژوهش نیز بر آنست که سیستم انتخاباتی فرانسه یک سیستم انتخاباتی دو مرحله‌ای با اکثریت مطلق در دوره اول و اکثریت نسبی در دوره دوم انتخابات است. به این معنی که هم در انتخابات ریاست جمهوری و هم انتخابات مجلس ملی، نامزدهای انتخاباتی باید حداقل نیمی از آراء مأخوذه را به خود اختصاص داده، در غیر این صورت انتخابات به مرحله دوم کشیده می‌شود که در انتخابات ریاست جمهوری دو نفر اول و در انتخابات مجلس ملی، نامزدهایی که حداقل 5/12 درصد از آراء ماخوذه را به خود اختصاص داده باشند به مرحله دوم انتخابات راه پیدا می‌کنند. در مرحله دوم که مبتنی بر اکثریت ساده است، نامزدهایی که بیشترین آراء را کسب کنند، پیروز انتخابات می‌شوند. پیچیدگی اصلی انتخابات فرانسه در اختصاص کرسی‌ها به احزاب پیروز در انتخابات مجلس ملی است که کرسی‌ها بر اساس فرمول خاصی بین احزاب پیروز تقسیم می‌شوند و هر چه درصد آراء کسب شده توسط احزاب و ائتلاف‌های انتخاباتی بیشتر باشد، میزان کرسی‌های اختصاص یافته به آنها به طور تصاعدی بالاتر می‌رود. تفاصيل المقالة

    • حرية الوصول المقاله

      4 - قدرت نرم و کنش نامتقارن در سیاست راهبردی ایران
      معصومه رشاد افسانه رشاد
      العدد 4 , المجلد 15 , تابستان 1402
      قدرت نرم یکی از اصلی ترین شاخص های سیاست خارجی و امنیتی ایران است. تجربه نشان داده است که نظامهای سیاسی انقلابی همواره از شاخص های قدرت نرم برای ارتقاء موقعیت منطقه ای و بین المللی خود بهره میگیرند. ایدئولوژی و هویت در زمره نشانه های اصلی قدرت نرم محسوب میشود. زمانی که أکثر
      قدرت نرم یکی از اصلی ترین شاخص های سیاست خارجی و امنیتی ایران است. تجربه نشان داده است که نظامهای سیاسی انقلابی همواره از شاخص های قدرت نرم برای ارتقاء موقعیت منطقه ای و بین المللی خود بهره میگیرند. ایدئولوژی و هویت در زمره نشانه های اصلی قدرت نرم محسوب میشود. زمانی که ایدئولوژی در فضای کنش اجتماعی، منطقه‌ا‌ی و بین‌المللی قرار گیرد، به هویت تبدیل میشود.بنابراین، یکی از اصلی ترین ویژگیهای قدرت نرم ایران را می توان تولید هویت دانست.کاربرد قدرت نرم در سیاست خارجی ایران با شاخص های مربوط به صدور انقلاب با یکدیگر پیوند یافته است. کنش نامتقارن را می توان یکی از شاخص های اصلی رفتار بازیگران انقلابی در سیاست جهانی دانست.صدور انقلاب یکی از نشانه های کنش نامتقارن محسوب می شود.سازمان دهی و هدایت جبهه مقاومت محوریت اصلی کنش نامتقارن در سیاست راهبردی ایران خواهد بود.با توجه به چنین نشانه های می توان این پرسش را مطرح کرد که قدرت نرم و کنش نامتقارن در سیاست راهبردی ایران دارای چه ویژگی های بوده و در چه فرایندی تحقق می یابد.فرضیه مقاله به این موضوع اشاره دارد که قدرت نرم و کنش نامتقارن سیاست راهبردی ایران تابعه ای از ضرورت های هویت مقاومت در محیط منطقه ای خواهد بود.در تنظیم مقاله از رویکرد ساختار ،هویت باری بوزان استفاده می شود. تفاصيل المقالة
    المقالات الأكثر مشاهدة

    • حرية الوصول المقاله

      1 - چالش ها و فرصت های حضور اتباع افغانستان و تأثیر آن بر امنیت ملی جمهوری اسلامی ایران بعد از طالبان
      یدالله محمدی حسن خداوردی گارینه کشیشیان سیرکی مسعود مطلبی
      العدد 46 , المجلد 12 , زمستان 1398
      پدیده مهاجرت در ایران، در کنار ایجاد فرصت در حوزه تبادلات فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی، مشکلاتی از قبیل عدم توازن جمعیتی، افزایش بیکاری و بروز ناامنی را نیز بدنبال داشته است. ایران از سال 1358 تاکنون، تقریباً به طور دائم میزبان حداقل دو میلیون اتباع خارجی و در دوره‌هایی حت أکثر
      پدیده مهاجرت در ایران، در کنار ایجاد فرصت در حوزه تبادلات فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی، مشکلاتی از قبیل عدم توازن جمعیتی، افزایش بیکاری و بروز ناامنی را نیز بدنبال داشته است. ایران از سال 1358 تاکنون، تقریباً به طور دائم میزبان حداقل دو میلیون اتباع خارجی و در دوره‌هایی حتی بیش از چهار میلیون نفر، که غالب آن ها از افغانستان هستند، بوده است. در راستای دستیابی به هدف پژوهش سئوال اصلی تحقیق اینست که حضور اتباع افغانستان چه فرصت‌ها و چالش‌هایی را در حوزه امنیت ملی جمهوری اسلامی ایران به دنبال داشته است؟ در این خصوص، این فرضیه را می‌توان مطرح نمود که حضور اتباع افغانستان بدون مدرک در ایران چالش‌هایی در حوزه‌های مختلف از جمله گسترش قاچاق مواد مخدر و بزهکاری و افزایش آسیب‌های اجتماعی بدنبال داشته است که همگی به صورت مستقیم و غیرمستقیم بر امنیت ملی اثرگذار بوده‌اند. اما حضور نظام‌مند اتباع افغانستان فرصت‌های گوناگونی در بخش‌های امنیتی، سیاسی و اقتصادی از قبیل ایجاد شرایط نفوذ و تأثیر در نخبگان و ساختار قدرت سیاسی افغانستان، ارتقاء قدرت چانه‌زنی ایران در سطح بین‌المللی، و استفاده از کارگر ارزان قیمت در بُعد اقتصادی را درپی داشته است. همچنین نتایج حاصل از این تحقیق نشان می‌دهد قوانین موجود و تشکیلات اداری فعلی آن چنان که باید نتوانسته است پاسخ‌گوی خیل عظیم اتباع افغانستانی در کشور بوده و تعدد مراکز قدرت باعث شده از پتانسیل‌های مثبت حضور این اتباع نتوان آنچنان که شایسته است بهره‌مند شده و چالش‌های گوناگونی را در عرصه امنیتی بدنبال داشته است. تفاصيل المقالة

    • حرية الوصول المقاله

      2 - بررسی نظام انتخاباتی فرانسه (انتخابات ریاست جمهوری و پارلمان)
      علیرضا صلواتی حجت الله درویش‌پور احمد بخشایش اردستانی مسعود مطلبی
      العدد 4 , المجلد 15 , تابستان 1402
      انتخابات و رای همگانی دارای جایگاه بسیار ویژه‌ای در ساختار سیاسی فرانسه بوده و فرانسویان همواره نسبت به انتخابات با حساسیت ویژه‌ای نگریسته‌اند. از این رو، پژوهش حاضر در صدد بررسی سیستم انتخاباتی جمهوری فرانسه است. سوال اصلی این پژوهش برآنست که سیستم انتخاباتی فرانسه بر أکثر
      انتخابات و رای همگانی دارای جایگاه بسیار ویژه‌ای در ساختار سیاسی فرانسه بوده و فرانسویان همواره نسبت به انتخابات با حساسیت ویژه‌ای نگریسته‌اند. از این رو، پژوهش حاضر در صدد بررسی سیستم انتخاباتی جمهوری فرانسه است. سوال اصلی این پژوهش برآنست که سیستم انتخاباتی فرانسه بر چه مبنایی شکل گرفته است؟ فرضیه این پژوهش نیز بر آنست که سیستم انتخاباتی فرانسه یک سیستم انتخاباتی دو مرحله‌ای با اکثریت مطلق در دوره اول و اکثریت نسبی در دوره دوم انتخابات است. به این معنی که هم در انتخابات ریاست جمهوری و هم انتخابات مجلس ملی، نامزدهای انتخاباتی باید حداقل نیمی از آراء مأخوذه را به خود اختصاص داده، در غیر این صورت انتخابات به مرحله دوم کشیده می‌شود که در انتخابات ریاست جمهوری دو نفر اول و در انتخابات مجلس ملی، نامزدهایی که حداقل 5/12 درصد از آراء ماخوذه را به خود اختصاص داده باشند به مرحله دوم انتخابات راه پیدا می‌کنند. در مرحله دوم که مبتنی بر اکثریت ساده است، نامزدهایی که بیشترین آراء را کسب کنند، پیروز انتخابات می‌شوند. پیچیدگی اصلی انتخابات فرانسه در اختصاص کرسی‌ها به احزاب پیروز در انتخابات مجلس ملی است که کرسی‌ها بر اساس فرمول خاصی بین احزاب پیروز تقسیم می‌شوند و هر چه درصد آراء کسب شده توسط احزاب و ائتلاف‌های انتخاباتی بیشتر باشد، میزان کرسی‌های اختصاص یافته به آنها به طور تصاعدی بالاتر می‌رود. تفاصيل المقالة

    • حرية الوصول المقاله

      3 - جایگاه هوش مصنوعی در گسترش روابط دیپلماتیک و حوزه سیاست خارجی در راستای تحقق سیاست‌‌های کلی فناوری
      زهرا شریف زاده امیرهوشنگ میرکوشش محمدمهدی حسینی
      العدد 4 , المجلد 15 , تابستان 1402
      فناوری های نوین به جهت هوشمند کردن می تواند به عنوان پیشران قدرتمند در تحولات آینده جهان باشد.از آنجایی که هوش مصنوعی علوم اجتماعی و علوم سیاسی را به طور عام و روابط بین الملل را به طور خاص تحت تأثیر قرار داده است لذا در این مقاله جایگاه هوش مصنوعی در گسترش روابط دیپلما أکثر
      فناوری های نوین به جهت هوشمند کردن می تواند به عنوان پیشران قدرتمند در تحولات آینده جهان باشد.از آنجایی که هوش مصنوعی علوم اجتماعی و علوم سیاسی را به طور عام و روابط بین الملل را به طور خاص تحت تأثیر قرار داده است لذا در این مقاله جایگاه هوش مصنوعی در گسترش روابط دیپلماتیک و سیاست خارجی جامعه آماری کلیه اساتید و متخصصین که در زمینه هوش مصنوعی و مطالعات آمریکا دارای دکتری تخصصی و فوق دکتری بودند، می باشد. این تحقیق، نمونه گیری به صورت گلوله برفی خطی انجام شد. ابزار گردآوری داده ها علاوه بر مراجعه به کتب و اسناد موجود، بهره گیری از پرسشنامه بسته در مقیاس لیکرت بود.این پژوهش با تکیه بر روش ترکیبی در سطح توصیفی - تحلیلی می کوشد پاسخگوی این سؤال باشد که جایگاه هوش مصنوعی در روابط بین الملل(مطالعه موردی ایالات متحده آمریکا )در ابعاد سیاست خارجی،اقتصاد،فرهنگی و نظامی چه می باشد؟ و چگونه می توان از این فناوری برتر در جهت تحکیم پایه های سیاسی نظام و روابط دیپلماتیک بهره گرفت؟یافته های تحقیق حاکی از آن است که سرمایه گذاری کلان ایالات متحده در زمینه فناوری های نوین و هوش مصنوعی سبب دستیابی به مزیت رقابتی در این حوزه نسبت به سایر کشورهای توسعه یافته شده و به دنبال آن بهبود وضعیت اقتصادی و توسعه و تحقیق در این کشور فراهم گردیده است.این فناوری نوین در عرصه های مختلف سیاسی، اقتصادی و اجتماعی به قدرت برتر نظام در سطح منطقه و جهان کمک شایانی خواهد نمود. تفاصيل المقالة

    • حرية الوصول المقاله

      4 - بررسی نقش نظریه بازی ها و هوش مصنوعی در روابط بین الملل
      زهرا شریف زاده امیرهوشنگ میرکوشش محمدمهدی حسینی
      العدد 2 , المجلد 15 , زمستان 1401
      در بین تمامی طیف‌های رفتاری انسان، شاید سیاست دشوارترین رفتاری است که بتوان آن را به صورت اتوماسیون درآورد. سیاست ذاتاً امر پیچیده‌ای است که پیچیدگی رفتار انسان هم به عنوان یک فرد و هم در ابعاد اجتماعی را منعکس می‌کند. این پیچیدگی در سطح روابط بین الملل بسیار واقعی‌تر ب أکثر
      در بین تمامی طیف‌های رفتاری انسان، شاید سیاست دشوارترین رفتاری است که بتوان آن را به صورت اتوماسیون درآورد. سیاست ذاتاً امر پیچیده‌ای است که پیچیدگی رفتار انسان هم به عنوان یک فرد و هم در ابعاد اجتماعی را منعکس می‌کند. این پیچیدگی در سطح روابط بین الملل بسیار واقعی‌تر به نظر می‌رسد. هوش مصنوعی عرصه ای تأثیرگذار و فراگیر است که دامنه آن تنها به مباحث فنی و مهندسی مربوط نمی‌شود و حوزه های علوم انسانی و به خصوص صلح و امنیت بین المللی را نیز در بر می‌گیرد. استفاده از نظریه بازی‌ها به عنوان بخشی از هوش مصنوعی در حوزه علوم سیاسی و روابط بین‌الملل در قالب حوزه‌های مشترکی از قبیل توزیع عادلانه، اقتصاد سیاسی، انتخاب عمومی، چانه‌زنی جنگ، نظریه سیاست اثباتی و نظریه انتخاب عمومی متمرکز شده است. در هرکدام از این حوزه‌ها، محققان مدل‌های تئوری بازی‌هایی را مطرح کرده‌اند که در آن مدل بازیکنان اغلب در قالب رأی‌دهندگان، دولت‌ها، گروه‌های خاص ذی‌نفع و سیاستمداران نشان داده می‌شوند. از این رو، در تحقیق حاضر به بررسی نقش نظریه بازی‌ها در روابط بین‌الملل پرداخته خواهد شد. تفاصيل المقالة

    • حرية الوصول المقاله

      5 - بررسی تاثیر عوامل گسترش فساد اداری بر شاخص های اقتصادی و ارائه راهکارهای مقابله ای
      عبدالمجید راه پیما حمید پیشگاه هادیان محمدعلی خسروی حسین تفضلی
      العدد 54 , المجلد 14 , زمستان 1400
      فساد ادارای اشکال مختلف و تأثیرات گوناگون، هم بر اقتصاد و هم به طور کلی برجامعه دارد چرا که از رشد اقتصادی جلوگیری می کند و بر عملیات تجاری، اشتغال و سرمایه گذاری تأثیر می گذارد از این رو مقاله حاضر درصدد بررسی بررسی تاثیر عوامل گسترش فساد اداری بر شاخص‌های اقتصادی و ار أکثر
      فساد ادارای اشکال مختلف و تأثیرات گوناگون، هم بر اقتصاد و هم به طور کلی برجامعه دارد چرا که از رشد اقتصادی جلوگیری می کند و بر عملیات تجاری، اشتغال و سرمایه گذاری تأثیر می گذارد از این رو مقاله حاضر درصدد بررسی بررسی تاثیر عوامل گسترش فساد اداری بر شاخص‌های اقتصادی و ارائه راهکارهای مقابله‌ای است از این منظر پس از بسط فضای مفهومی موضوع، به بررسی عوامل موثر بر گسترش فساد خواهد پرداخت. مطابق با مستندات موضوعی ارائه شده در این پژوهش، روش تحقیق، توصیفی- تحلیلی و روش گردآوری اطلاعات در این پژوهش، کتابخانه‌ای می‌باشد. یافته‌های مقاله این است اولا، در بخش مهمترین عوامل موثر بر گسترش فساد می توان به محیط سیاسی و اقتصادی، عادات، آداب و رسوم، سنت و جمعیت شناسی، دین، فقدان دولت الکترونیک، دیوان‌سالاری و ساختار اداری و سیاسی ناکارآمد و مشارکت مدنی و ازادی رسانه‌ها اشاره نمود ثانیا، در حوزه تاثیر فساد بر شاخص‌های اقتصادی می‌توان تأثیر فساد بر مشاغل، تأثیر فساد بر سرمایه گذاری، تخصیص استعدادها و تأثیر فساد بر مالیات برشمرد و ثالثا، در بخش راهکارها نیز می توان به ترویج اخلاقیات در قالب فرهنگ عمومی جامعه، عمومی کردن فرهنگ مبارزه با فساد، تقویت سطح آگاهی عمومی، تقویت نگرش و باورهای دینی کارکنان و مدیران، قانون گرایی کارکنان و مدیران و نهادینه سازی فرهنگ نقد و نقادی اشاره نمود. تفاصيل المقالة

    • حرية الوصول المقاله

      6 - نمودهای پوپولیسم در ایران معاصر(بررسی عملکرد حزب توده و روش سیاسی مصدق در دهه بیست شمسی)
      مهدی اخوان خداشهری بابک نادرپور سید عبدالامیر نبوی
      العدد 4 , المجلد 15 , تابستان 1402
      از زمانیکه قدرت مردم در عرصه سیاست موضوعیت پیدا کرد، استفاده و بهره برداری از چنین قدرتی هم مورد توجه سیاستمداران و بازیگران سیاسی قرار گرفت و به تناسب چنین تحولی، اندیشمندان حوزه سیاست برای توسل به قدرت مردم سازوکارهای مختلفی اندیشیدند که از مقبولترین آنها سیستم نمایند أکثر
      از زمانیکه قدرت مردم در عرصه سیاست موضوعیت پیدا کرد، استفاده و بهره برداری از چنین قدرتی هم مورد توجه سیاستمداران و بازیگران سیاسی قرار گرفت و به تناسب چنین تحولی، اندیشمندان حوزه سیاست برای توسل به قدرت مردم سازوکارهای مختلفی اندیشیدند که از مقبولترین آنها سیستم نمایندگی است. از سوی دیگر، یکی از مهمترین آسیب‎ها و چالش‎هایی که نظام سیاسی مبتنی بر نمایندگی تاکنون با آن دست به گریبان بوده، پوپولیسم می باشد. پوپولیسم به معنای توسل بی‎واسطه و بی‎قاعده به قدرت مردم، عارضه‎ای است برای همه نظا‎مهای سیاسی مبتنی بر نمایندگی که به شکل شدید یا ضعیف در آنها دیده می‎شود. در این مقاله تلاش شده است عملکرد حزب توده و روش سیاسی دکتر محمد مصدق در دهه بیست شمسی، از طریق روش کیفی و با بهره‎گیری از نظریات یان ورنر مولر در خصوص پوپولیسم مورد بررسی قرارگیرد. نتایج به دست آمده بیانگر آن است که مجموعه‎ای از ویژگی‎های پوپولیستی مانند توده‎گرایی، غیریت سازی و ایده‌های کلی‎گرایانه بر عملکرد حزب توده و همچنین مواردی از قبیل رفتارهای سیاسی نامتعارف و عامه ‎پسند، بی‎قاعدگی سیاسی و سیاست خیابانی، بر روش سیاسی مصدق تاثیرگذار بوده است. تفاصيل المقالة

    • حرية الوصول المقاله

      7 - ﻧﻘﺶ اﻋﺘﺪال در اﻧﺪﯾﺸﻪ و اﻓﮑﺎر ﺳﻌﺪی
      سید علیرضا ازغندی علی جان مرادی جو
      العدد 36 , المجلد 9 , تابستان 1396

    • حرية الوصول المقاله

      8 - مفهوم شناسی نام های احزاب سیاسی از خلال سیر تقابل جناح های راست و چپ در جمهوری پنجم فرانسه
      هادی دولت آبادی محمد تقی غلامی
      العدد 45 , المجلد 12 , پاییز 1398
      تقابل جناح های راست و چپ در فرانسه از انقلاب 1789 تا کنون همواره با فراز و نشیب هایی همراه بوده است. این تقابل پس از طی دوره های مختلف و در پی برآمدن نظام های سلطنتی و جمهوری های چهارگانه فرانسه و پس از گذر از وقایع گوناگون تاریخی و سیاسی سرانجام در جمهوری پنجم فرانسه ب أکثر
      تقابل جناح های راست و چپ در فرانسه از انقلاب 1789 تا کنون همواره با فراز و نشیب هایی همراه بوده است. این تقابل پس از طی دوره های مختلف و در پی برآمدن نظام های سلطنتی و جمهوری های چهارگانه فرانسه و پس از گذر از وقایع گوناگون تاریخی و سیاسی سرانجام در جمهوری پنجم فرانسه به عنصر اصلی مبارزات سیاسی احزاب تبدیل می شود. هر چند ژنرال دوگل با گفتمان مخالفت با احزاب سیاسی به قدرت رسید، اما سرانجام برای حفظ قدرت تن به فعالیت حزبی داد. بدین سان انتخابات های مختلف ریاست جمهوری و مجلس قانون گذاری فرانسه در عصر جمهوری پنجم به صحنه ی مبارزات انتخاباتی میان گلیست ها که جناح راست را نمایندگی می کردند و جناح چپ دربرگیرنده ی کمونیست ها و سوسیالیست ها بدل شد. از دوگل گرفته تا پمپیدو، ژیسکاردستن، میتران، شیراک، سارکوزی، اولاند و تاحدودی مکرون، همگی با فعالیت در برنامه ی حزبی نسبتاً مشخصی به ریاست قدرت اجرایی در فرانسه رسیده اند. نکته ی قابل تامل آن است که در طیف راست، تشکیلات سیاسی، با توجه به شرایط سیاسی و اجتماعی، در بازه های زمانی گوناگون برچیده شده و جای خود را به احزابی با نام های جدید، گاه با همان افراد و تقریباً همان برنامه ها، می دادند. این تغییر نام ها گویی به رویکردی پایدار در میان جناح راست تبدیل شده و برگزیدن واژگانی مانند اتحاد، نشان از هدف گذاری مشخصی برای کسب آرای شهروندان در ذیل بیرقی گسترده تر دارد. در جناح چپ فرانسه اما جنبه ی ایدئولوژیک دست برتر را در مقایسه با نام های جذاب و گذرای احزاب راست گرا دارد. تفاصيل المقالة

    • حرية الوصول المقاله

      9 - تبیین حقوقی کنترل امنیت تنگه هرمز در حقوق بین الملل
      مهدی صالحی
      العدد 48 , المجلد 12 , تابستان 1399
      امنیت ایران و منطقه به یکدیگر وابسته است و حقوق بین الملل دریاها هم جز در مواقع خاصی در هنگام منازعات مسلحانه و آن هم به طور محدود از طریق بازرسی کشتی ها، این امر را نمی پذیرد. یافته ها نشان می دهد که مساله حاکمیت دولتها بر دریاهای مجاور سرزمین آنها از دیرباز فکر حقوقدا أکثر
      امنیت ایران و منطقه به یکدیگر وابسته است و حقوق بین الملل دریاها هم جز در مواقع خاصی در هنگام منازعات مسلحانه و آن هم به طور محدود از طریق بازرسی کشتی ها، این امر را نمی پذیرد. یافته ها نشان می دهد که مساله حاکمیت دولتها بر دریاهای مجاور سرزمین آنها از دیرباز فکر حقوقدانان و سیاستمداران را به خود معطوف کرده نظریه ها و دکترین های مختلفی دراین زمینه ارائه شده است.تنگه هرمز از اهمیت‌ خاص‌ امنیتی‌ در سطح بین المللی برخوردار است و این تنگه مهم ترین گلوگاه حمل ونقل جهان است و کشورهای منطقه‌ و ‌‌جـهان‌ از حـیث صادرات و واردات به آن وابسته اند. مهم ترین دلیل برتری آن‌ نسبت‌ به‌ دیگر تنگه ها قرار داشتن در منطقه ی استراتژیکی خلیج فارس میباشد که به عنوان منطقه‌ ای که بیش ترین ذخایر اثـبات شـده ی انرژی را در خود جای داده‌ است بر اهمیت این‌ تنگه‌ می افزاید. متغیر مستقل در‌ این‌ تحقیق ،تـنگه هـرمز بوده و امنیت ملی‌ کشور‌ نیز متغیر وابسته به‌ آن مـی باشد، هدف ، شناسایی نقش تنگه هرمز در تأمین امنیت‌ جمهوری‌ اسلامی ایران است . روش تحقیق در این مـقاله ، تـوصیفی - تحلیلی بوده و بـا اسـتفاده از اسـناد و منـابع کتابخانه ای و بهره مندی از کتب و مقالات در دسترس تـهیه شـده است .کلید واژگان:تنگه هرمز- امنیت ملی- حقوق بین الملل- خلیج فارس-جمهوری اسلامی ایران تفاصيل المقالة

    • حرية الوصول المقاله

      10 - دکترین اتحاد پیرامونی و امنیت اسرائیل
      مهدیه شادمانی عنایت الله یزدانی
      العدد 40 , المجلد 10 , تابستان 1397
      از ابتدای تاسیس رژیم صهیونیستی، خطر انزوا تهدید جدی برای دولتمردان آن بوده است. با توجـه به این تهدید، دیوید بن گوریون دکترین اتحاد پیرامونی را در جهت خروج از انزوا در برابر اتحاد دول عربی مطرح کرد. چارچوب اصلی این دکترین گسترش روابط با دولتهای مسلمان غیرعرب بود. 3رکـن أکثر
      از ابتدای تاسیس رژیم صهیونیستی، خطر انزوا تهدید جدی برای دولتمردان آن بوده است. با توجـه به این تهدید، دیوید بن گوریون دکترین اتحاد پیرامونی را در جهت خروج از انزوا در برابر اتحاد دول عربی مطرح کرد. چارچوب اصلی این دکترین گسترش روابط با دولتهای مسلمان غیرعرب بود. 3رکـن اصلی استراتژی پیرامونی اسرائیل، بر ارکان نظامی، اطلاعاتی و دیپلماسی استوار بوده که در پیشـبرد آن از راهبردهای غافلگیری، انتقال جنگ به داخل سرزمین دشمن و ابتکار عمل بهره گرفته شـد. باتوجـه به این استراتژی، اسرائیل در جهت بقاء و دوام خود نیاز جـدی بـه همکـاری نظـامی بـا یـک ابرقـدرت منطقه ای داشت. بنابراین جهت اجرای این راهبرد با کشورهای پیرامون مرزهـای اعـراب مثـل ترکیـه، ایران و اتیوپی متحد شد و امروز پس از 6دهه، این دکترین با تغییـرات منـابع تهدیـد پـی گیـری مـی شود. این پژوهش به دنبال این است که تا چه میزان دکترین اتحاد پیرامونی در امنیـت و بقـاء اسـرائیل تاثیر گذار بوده است. نوشتار حاضر بنیان پژوهشی خود را به منظور بررسـی دکتـرین اتحـاد پیرامـون و متغیرهای تهدیدزا علیه اسرائیل، بنیان نظری موازنه تهدید استفان والت قرار داده و تـلاش کـرده ابعـاد اتحاد پیرامونی را از زمان 1950و متغیرهای تهدید زا در طـول 68سـال از زمـان تاسـیس را بررسـی کند. تفاصيل المقالة
    أوراق في انتظار النشر

    • حرية الوصول المقاله

      1 - تأثیر سیاست‌های قومی جمهوری اسلامی بر فرایند همگرایی اقوام استان گلستان
      محمود آبیل مسعود مطلبی محمد مهدی نادری
      چکیده سیاست قومی مجموعه‌ای از استراتژی‌های دولت‌ها برای تنظیم روابط در سه سطح درون قومی، بین قومی و میان اقوام و حکومت است. هدف از انجام پژوهش ، تاثیر سیاست‌های قومی بر فرایند همگرایی اقوام استان گلستان است. پژوهش از نظر هدف کاربردی و از نظر ماهیت داده ها از نوع کمی و ا أکثر
      چکیده سیاست قومی مجموعه‌ای از استراتژی‌های دولت‌ها برای تنظیم روابط در سه سطح درون قومی، بین قومی و میان اقوام و حکومت است. هدف از انجام پژوهش ، تاثیر سیاست‌های قومی بر فرایند همگرایی اقوام استان گلستان است. پژوهش از نظر هدف کاربردی و از نظر ماهیت داده ها از نوع کمی و از نظر روش گردآوری داده ها، توصیفی- پیمایشی می باشد. جامعه آماری جمعیت 18 سال بالاتر استان گلستان، که تعداد آن‌ها مطابق سرشماری 1395 حدود1250000 نفر می‌باشد. حجم نمونه بر اساس فرمول کوکران تعداد 384 نفر که آزمودنی‌ها در قالب نمونه‌گیری خوشه‌ای به‌صورت نمونه‌های در دسترس موردمطالعه قرار گرفتند. ابزار گردآوری اطلاعات، پرسشنامه محقق ساخته، که روایی آن مبتنی بر توافق داوران و پایایی آن توسط آلفای کرونباخ مورد تأیید قرار گرفت. تجزیه و تحلیل داده ها توسط spss26 انجام گرفت. یافته های حاصل از بکارگیری آزمون T-Testنشان داد نمره میانگین کل همگرایی پاسخگویان بر اساس ابعاد 6گانه تاریخی، جغرافیایی، اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و سیاسی 13/12 می‌باشد که کمتر از میانگین فرض شده یعنی 15 است و این نشان از آن دارد که سیاست‌های جمهوری اسلامی در تقویت همگرایی اقوام استان گلستان نقش اثرگذاری نداشته، نتایج آزمون ANOVA نشان داد بین اقوام استان گلستان به لحاظ میزان همگرایی هیچ‌گونه تفاوت معناداری وجود ندارد.واژگان کلیدی: سیاست‌های قومی، همگرایی، استان گلستان تفاصيل المقالة

    • حرية الوصول المقاله

      2 - بررسی روابط علی معیارهای توسعه نظام آموزش عالی ایران با رویکرد آینده پژوهی
      مجتبی طبری سپیده مدانلو جویباری مسعود یوسف زاده محمدرضا باقرزاده
      هدف کلی تحقیق حاضر، بررسی روابط علی معیارهای توسعه نظام آموزش عالی ایران با رویکرد آینده پژوهی بود. این تحقیق از نظر هدف، کاربردی است که با رویکرد آمیخته (کیفی و کمی) با طرح اکتشافی انجام شد. جامعه آماری تحقیق را اعضای هیات علمی و خبرگان پنل آینده‌پژوهی و کارکنان دانشگ أکثر
      هدف کلی تحقیق حاضر، بررسی روابط علی معیارهای توسعه نظام آموزش عالی ایران با رویکرد آینده پژوهی بود. این تحقیق از نظر هدف، کاربردی است که با رویکرد آمیخته (کیفی و کمی) با طرح اکتشافی انجام شد. جامعه آماری تحقیق را اعضای هیات علمی و خبرگان پنل آینده‌پژوهی و کارکنان دانشگاه‌های آزاد اسلامی منطقه3 کشور در بخش کمی و کیفی به تعداد 20 نفر و 5878 نفر تشکیل ‌دادند. در بخش کیفی از روش نمونه‌گیری هدفمند 15 نفر و در بخش کمی با روش نمونه‌گیری تصادفی طبقه‌ای و براساس فرمول کوکران تعداد 361 نفر به عنوان نمونه انتخاب شدند. مطابق با نتایج 2 معیار راهبردی و ساختاری به ترتیب با ضرایب 958/0 و 917/0 شناسایی شد. همچنین برای معیار راهبردی، 5 زیر معیار مدیریت دانش(923/0)، تجاری‌سازی دانش(904/0)، بین‌المللی‌سازی(863/0)، استراتژی دانشگاه(822/0) و استعدادیابی پژوهشی (811/0) و برای معیار ساختاری، 5 زیرمعیار منابع مالی(825/0)، فرهنگ سازمانی آینده‌گرا(810/0)، زیرساخت‌های دانشگاه(798/0)، ساختار سازمانی چابک(760/0) و استقلال دانشگاه(756/0) شناسایی گردید. تفاصيل المقالة

    • حرية الوصول المقاله

      3 - تاثیر سرمایه اجتماعی برابعاد هویت ملی جوانان شرق استان گلستان
      ابوالفضل حسینی نیا آذر اسکندری شهرزاد بذرافشان رحمت اله امیراحمدی
      مفهوم هویت به عنوان یک مقوله اجتماعی مهم ترین نیازهای روانی انسان و پیش نیاز هرگونه زندگی اجتماعی است که دارای ابعاد و سطوح مختلفی ازجمله ملی، فرهنگی ،اجتماعی،دینی تمدنی و غیره میباشد بعد هویت ملی به دلیل ایجاد انسجام و همبستگی ملی از جایگاه ویژه ای برخوردار است.این پزو أکثر
      مفهوم هویت به عنوان یک مقوله اجتماعی مهم ترین نیازهای روانی انسان و پیش نیاز هرگونه زندگی اجتماعی است که دارای ابعاد و سطوح مختلفی ازجمله ملی، فرهنگی ،اجتماعی،دینی تمدنی و غیره میباشد بعد هویت ملی به دلیل ایجاد انسجام و همبستگی ملی از جایگاه ویژه ای برخوردار است.این پزوهش با هدف مطالعه تاثیر سرمایه اجتماعی برابعاد هویت ملی جوانان شرق استان گلستان با جامعه اماری 280 هزارنفر ی،از جوانان 18تا30 ساله ساکنین شرق استان گلستان ، با استفاده از جدول گرجسی مورگان با حجم نمونه 390 نفر توسط ابزار پرسشنامه و روش پیمایشی مورد مطالعه قرار گرفته است. یافته های پژوهش نشان می دهد میانگین سرمایه اجتماعی در جامعه مورد مطالعه 3 از 5 است که نشان از سرمایه اجتماعی بالاتر از متوسط است .نتایج حاصل از آزمون های آماری نشان می دهد بین سرمایه اجتماعی و ابعاد هویت ملی جوانان رابطه وجود دارد . رابطه سرمایه اجتماعی با ا بعاد "ملی، قومی ،مدرن و دینی "هویت اجتماعی جوانان، متوسط و مثبت است اما رابطه آن با بعد قومی هویت اجتماعی جوانان قوی تر و مثبت تر است.نتایج آزمون تحلیل مسیر نیز نشان داد ،ابعاد سرمایه اجتماعی رابطه مستقیم و معناداری با هویت اجتماعی پاسخگویان دارد. باتوجه به یافته های تحقیق می توان نتیجه گرفت، سرمایه اجتماعی نقش کلیدی در تقویت هویت ملی دارد و از طریق بهبود سرمایه اجتماعی می توان بنیان های هویت ملی جوانان ساکن در مناطق شرق استان گلستان را تقویت نمود. تفاصيل المقالة

    • حرية الوصول المقاله

      4 - سنجش مطلو بیت سیاستگذاری در مدیریت شهری-مطالعه موردی شورا و شهرداری شهر گرگان (96-92) از نظر متخصصان عمرا ن ، معماری و شهرسازی
      حسین ربیعی عبدالرضا بای قربانعلی گنجی
      این مقاله با عنوان سنجش مطلوبیت عملکرد شورا و شهرداری گرگان طی دوره (1396-1392) از نظر متخصصان عمران ، معماری ، شهرسازی مورد بررسی قرار گرفت تا سطح رضایتمندی متخصصان رشته‌های مذکور از سیاستگذاری و عملکرد شورا و شهرداری گرگان سنجیده شود. روش اجرا تحقیق میدانی بوده و دید أکثر
      این مقاله با عنوان سنجش مطلوبیت عملکرد شورا و شهرداری گرگان طی دوره (1396-1392) از نظر متخصصان عمران ، معماری ، شهرسازی مورد بررسی قرار گرفت تا سطح رضایتمندی متخصصان رشته‌های مذکور از سیاستگذاری و عملکرد شورا و شهرداری گرگان سنجیده شود. روش اجرا تحقیق میدانی بوده و دیدگاه ها و نظریات متخصصان با توجه به پروژه های اجرایی در زمینه های عمرانی ، معماری و شهرسازی ارزیابی گردیداست. جامعه آماری را اعضای انجمن ها و فعالان و صاحب نظران بخش‌های عمرانی ، معماری و شهرسازی تشکیل می‌دهند. نتایج این بررسی ها نشان می‌دهد: مقدار آماری آزمون ضریب همبستگی اسپیرمن بین دو متغیر رضایتمندی متخصصان شهرسازی و سیاست‌های شورا وشهرداری در امور شهرسازی 0.849 می‌باشد که این نشان‌دهنده همبستگی مثبت بین این دو متغیر است. همچنین مقدار آماری آزمون ضریب همبستگی اسپیرمن بین دو متغیر رضایتمندی متخصصان عمران و معماری و خط مشی شورا و شهرداری در پروژه‌های عمرانی و معماری شهری 0.623 می‌باشد که این نشان‌دهنده همبستگی مثبت بین این دو متغیر است. تفاصيل المقالة

    • حرية الوصول المقاله

      5 - بررسی تاثیرات سیاست پولی بر ثبات مالی در 9 کشور نوظهور اقتصادی آسیا
      آلاء اصغرزاده فرهاد رهبر میر حسین موسوی
      در دهه‌های اخیر بروز و گسترش بحران‌های مالی بر روی اقتصاد بسیاری از کشورها تأثیرات مستقیم و غیرمستقیم خود را نمایان نموده است. بنابراین ضروری است که به‌منظور مقابله با این بحران، مجموعه سیاست‌های منظمی در تمامی کشورهایی که به‌طور مستقیم یا غیرمستقیم تحت تأثیر قرار گرفته أکثر
      در دهه‌های اخیر بروز و گسترش بحران‌های مالی بر روی اقتصاد بسیاری از کشورها تأثیرات مستقیم و غیرمستقیم خود را نمایان نموده است. بنابراین ضروری است که به‌منظور مقابله با این بحران، مجموعه سیاست‌های منظمی در تمامی کشورهایی که به‌طور مستقیم یا غیرمستقیم تحت تأثیر قرار گرفته‌اند اتخاذ گردد. اگرچه این کشورها برای رهایی از بحران، نیازمند اجرای تعدیلات مالی می‌باشند، اما شدت این تعدیل بستگی به شرایط خاص اقتصادی کشورها دارد. در نهاد سیاست‌گذاری پولی، بانک مرکزی، و سیستم‌های مالی نقش مهمی را در توسعه اقتصادی بازی می‌کنند. از جمله می‌توان به تخصیص منابع در طول زمان، بین سرمایه‌گذاری‌های مختلف اشاره نمود. به طوریکه نمای صحیح سیستم مالی به اقتصاد اجازه می‌دهد که به سطح بالایی از رشد دست یابد، به شرط آنکه سایر شرایط اقتصاد کلان نیز در ثبات باشد.این مطالعه در قالب نوآوری روشی، برای اندازه گیری بی ثباتی مالی روشی جایگزین ارایه نموده است که مبتنی بر تجزیه و تحلیل عاملی از شاخص های مختلف است. بر این اساس با استقاده از روش‌های آماری و مدلهای اقتصاد سنجی از جمله "مدل پانل پویا"، رابطه بین سیاست پولی با شاخص بی ثباتی مالی در برخی از کشورهای آسیایی نوظهور طی دوره 2018-2007 ارزیابی شده است. نتایج حاصل از این ارزیابی و برازش الگو، نشان دهنده رابطه منفی بین سیاست پولی بانک مرکزی و بی ثباتی مالی است. تفاصيل المقالة

    ابر واژگان

  • الناشر
    دانشگاه آزاد اسلامی واحد آزادشهر
    المدير المسئول
    رئیس التحرير
    ردمد: 2008-3122

    فترة النشر: فصلنامه
    البريد الإلکتروني
    pol.studies@gmail.com
    العنوان
    آدرس : استان گلستان، شهرستان آزادشهر، خیابان شهید رجایی، صندوق پستی 131، کد پستی 89985-49617 شماره تماس     01735734602 pol.studies@gmail.com
    الهاتف
    الرمز البريدي

    البحث

    مفهرسات هذه المجلة

    إحصاء المقالات

    عدد الدورات 15
    عدد الأرقام 61
    المقالات المنشورة 445
    عدد المؤلفين 1535
    آراء المقالة 25651
    عدد مرات تنزيل المقالات 8589
    عدد المقالات المقدمة 1158
    عدد المقالات المرفوضة 106
    عدد المقالات المقبولة 466
    درصد پذیرش 34 %
    وقت تسجيل الدخول(یوم) 178
    عدد الحکم 34
    آخرین به روزرسانی 28/12/45