بررسی روابط علی معیارهای توسعه نظام آموزش عالی ایران با رویکرد آینده پژوهی
مجتبی طبری
1
(
دانشیار گروه مدیریت دانشگاه آزاد اسلامی واحد قائم شهر، ایران
)
سپیده مدانلو جویباری
2
(
دانشجوی دکتری مدیریت دانشگاه آزاد اسلامی واحد قائم شهر، ایران،
)
مسعود یوسف زاده
3
(
استادیار گروه مدیریت آموزشی دانشگاه آزاد اسلامی واحد قائم شهر، ایران،
)
محمدرضا باقرزاده
4
(
استادیار گروه مدیریت دانشگاه آزاد اسلامی واحد قائم شهر، ایران
)
الکلمات المفتاحية: بینالمللیسازی, توسعه آموزش عالی, استراتژی دانشگاه, تجاریسازی دانش, استعدادیابی پژوهشی,
ملخص المقالة :
هدف کلی تحقیق حاضر، بررسی روابط علی معیارهای توسعه نظام آموزش عالی ایران با رویکرد آینده پژوهی بود. این تحقیق از نظر هدف، کاربردی است که با رویکرد آمیخته (کیفی و کمی) با طرح اکتشافی انجام شد. جامعه آماری تحقیق را اعضای هیات علمی و خبرگان پنل آیندهپژوهی و کارکنان دانشگاههای آزاد اسلامی منطقه3 کشور در بخش کمی و کیفی به تعداد 20 نفر و 5878 نفر تشکیل دادند. در بخش کیفی از روش نمونهگیری هدفمند 15 نفر و در بخش کمی با روش نمونهگیری تصادفی طبقهای و براساس فرمول کوکران تعداد 361 نفر به عنوان نمونه انتخاب شدند. مطابق با نتایج 2 معیار راهبردی و ساختاری به ترتیب با ضرایب 958/0 و 917/0 شناسایی شد. همچنین برای معیار راهبردی، 5 زیر معیار مدیریت دانش(923/0)، تجاریسازی دانش(904/0)، بینالمللیسازی(863/0)، استراتژی دانشگاه(822/0) و استعدادیابی پژوهشی (811/0) و برای معیار ساختاری، 5 زیرمعیار منابع مالی(825/0)، فرهنگ سازمانی آیندهگرا(810/0)، زیرساختهای دانشگاه(798/0)، ساختار سازمانی چابک(760/0) و استقلال دانشگاه(756/0) شناسایی گردید.