آخر اخبار المجلة
    مطالعات رفتاری در مدیریت ( علمي بحثي )
  • الأعداد السابقة

    صفحات المجلة

  • مقدمة في المجلة
    علمی

    بسم الله الرحمن الرحیم

     

    فصلنامه «مطالعات رفتاری در مدیریت» دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شمال به استناد تصویب نوزدهمین جلسه‌ی کمسیون بررسی و تایید مجله‌های علمی دانشگاه آزاد اسلامی مورخ 08/09/1399 مجوز انتشار دریافت نموده است.

     

    عنوان خلاصه استاندارد: مطالعات رفتاری در مدیریت

    ناشر: دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شمال

    ترتیب انتشار: فصلنامه  

    زبان انتشار: فارسی با چکیده انگلیسی

    میانگین زمان اولین تصمیم گیری: 1 هفته

    نوع داوری:  دو سو کور

    میانگین زمان داوری: 5 هفته

    نرخ پذیرش: 20 درصد

     

    نویسندگان محترم می‌بایست مقالات خود را بصورت الکترونیکی در صفحه "ارسال مقاله" ثبت نموده و روند داوری را پی گیری نمایند.

    مقاله باید تحقیقی و حاصل کار پژوهشی در یکی از فرمت­‌های مقاله پژوهشی، گزارش موردی، مقاله مروری، یاداشت فنی، مقاله کوتاه و نامه به سردبیر نویسنده (نویسنده­‌گان) باشد. 

    مقالات واصله پس از داوری کامل و اصلاحات لازم در صورت تائید به چاپ می‌رسد.

    سیاست نشریه، انتخاب برترین مقالات و سرعت بخشیدن به فرآیند داوری است تا در اسرع زمان نتایج داوری به نویسندگان اعلام گردد.

    برای آغاز فرآیند بررسی مقاله، ارسال فایل‌های زیر الزامی است:

    1) فایل اصلی مقاله 

    2) فایل مشخصات نویسندگان (مشخصات نویسندگان Cover Letter)

    3) فرم تکمیل شده تعهدنامه

    4) فرم تکمیل شده فرم تعارض منافع

    5) ویرایش متن با نرم افزار ویراستیار (Virastyar)

    6) ارسال نتیجه مشابهت یابی از قسمت ارسال فایل­ های تکمیلی/اضافی (نرم افزار مشابهت یاب سمیم نور)

    لطفاً برای آشنایی با نحوه تنظیم و ارسال فایل‌های فوق، پیش از ارسال مقاله، بخش راهنمای نویسندگان به‌دقت مطالعه شود.

    دسترسی به مقالات این نشریه آزاد بوده و استفاده از مقالات برای کلیه نویسندگان و کاربران با ذکر منبع بلامانع است.

    دسترسی به مقالات این سایت آزاد است.دسترسی به مقالات این سایت آزاد است.

    این نشریه با احترام به قوانین اخلاق در نشریات تابع قوانین کمیته اخلاق در نشر (COPE) می‌­باشد و از آیین­ نامه اجرایی قانون پیشگیری و مقابله با تقلب در آثار علمی پیروی می­ نماید.

     

    این نشریه تحت مجوز (CC- By 4.0)  منتشر می‌شود و افراد فقط در صورت استناد به مقاله اصلی منتشر شده در این نشریه می‌­توانند مطالب آن را مورد استفاده قرار دهند.

     

    ********************************************************************

     

    پژوهشگر گرامی

    براساس دستورالعمل اجرایی حمایت مالی نشریات علمی دانشگاه آزاد اسلامی به شماره 10/62815 مورخ 1398/10/4 مقرر گردید مبلغ 5/000/000 ریال بعد از تایید نهایی مقاله جهت داوری و چاپ مقاله از مولفان محترم دریافت گردد. 

    لطفا هزینه به شماره حساب 0103589308004 بانک ملی بنام دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شمال واریز و فیش را  به صورت فایل اسکن شده در فایل پیوست بر روی پرونده مقاله آپلود نمایید.


    أحدث المقالات المنشورة

    • حرية الوصول المقاله

      1 - ارائه مدل رفتار مصرف کننده در ایجاد دلبستگی به برند با تاکید بر مولفه بسته‌بندی: یک مطالعه کیفی در شرکت‌های صنایع غذایی
      مازیار قاسم زاده سنگرودی کریم حمدی شادان وهاب زاده منشی
      العدد 37 , المجلد 15 , بهار 1403
      این مطالعه با هدف ارائه مدل رفتار مصرف‌کننده در ایجاد دلبستگی به برند با تاکید بر مولفه بسته‌بندی: یک مطالعه کیفی در شرکت‌های صنایع غذایی انجام شده است. تحقیق حاضر از لحاظ هدف، از نوع تحقیقات کاربردی- توسعه‌ای و از لحاظ روش جمع‌آوری داده‌ها روش تحقیق کیفی است. برای انتخ أکثر
      این مطالعه با هدف ارائه مدل رفتار مصرف‌کننده در ایجاد دلبستگی به برند با تاکید بر مولفه بسته‌بندی: یک مطالعه کیفی در شرکت‌های صنایع غذایی انجام شده است. تحقیق حاضر از لحاظ هدف، از نوع تحقیقات کاربردی- توسعه‌ای و از لحاظ روش جمع‌آوری داده‌ها روش تحقیق کیفی است. برای انتخاب جامعه آماری در بخش کیفی پژوهش، و ایجاد مولفه های مدل نهایی الگو، پژوهشگر تلاش دارد تا با مصاحبه با خبرگان و مدیران و کارشناسان ارشد حوزه شرکت‌های صنایع غذایی است که با 12 نفر خبره حجم نمونه بر اساس رسیدن به اشباع نظری با 12 مصاحبه‌ تعیین شد. ابزار اصلی گردآوری داده‌ها در بخش میدانی شامل مصاحبه نیمه‌ساختاریافته است. برای تحلیل داده‌ها از روش تحلیل مضمون کیفی و نرم افزار مکس.کیو.دی.ای استفاده شده است. بر اساس نتایج حاصل از تحلیل کیفی سه دسته از مقوله‌های فراگیر شامل بسته‌بندی، دلبستگی به برند و رفتار مصرف‌کننده بعنوان مولفه‌های اصلی شناسایی شدند. بسته‌بندی شامل عوامل ارتباطی، عوامل لجستیکی، عوامل اقتصادی، عوامل زیست محیطی و مسئولیت اجتماعی، شناسایی شدند. در رابطه با دلسبتگی به برند، وفاداری به برند، آگاهی از برند، کیفیت ادراک شده و تداعی‌های برند شناسایی شدند. نهایتادر رابطه با رفتار مصرف‌کننده عوامل شخصی، فرهنگی، روانشناختی (انگیزشی) و آمیخته بازاریابی شناسایی شدند. تفاصيل المقالة
    المقالات الأكثر مشاهدة

    • حرية الوصول المقاله

      1 - بررسی تأثیر رفتار فرهنگ بازاریابی کشور میزبان بر سهام سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی
      مصطفی حیدری هراتمه
      العدد 21 , المجلد 11 , بهار 1399
      بر اساس مطالعات موجود، نگرش کلی مشتریان در هنگام تصمیم‌گیری خرید بر روی FDI در آن کشور تأثیر می‌گذارد. به طور خاص، به نظر می‌رسد در کشورهایی که مشتریان تاکید بیشتری بر هزینه محصول نسبت به عملکرد و ویژگی‌های محصول دارند، FDI افزایش می‌یابد. همچنین شواهد جزئی نشان می‌دهد أکثر
      بر اساس مطالعات موجود، نگرش کلی مشتریان در هنگام تصمیم‌گیری خرید بر روی FDI در آن کشور تأثیر می‌گذارد. به طور خاص، به نظر می‌رسد در کشورهایی که مشتریان تاکید بیشتری بر هزینه محصول نسبت به عملکرد و ویژگی‌های محصول دارند، FDI افزایش می‌یابد. همچنین شواهد جزئی نشان می‌دهد که FDI در کشورهایی که شرکت‌ها به نیازهای مشتری حساس هستند افزایش و تأکید بر حفظ مشتری را افزایش می‌دهد. اگر چه شواهد در جهت گیری مشتریان شرکت‌ها نامشخص است، بنابراین تحقیق حاضر با هدف بررسی تأثیر رفتار فرهنگ بازاریابی کشور میزبان بر سهام سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی در یک دوره زمانی ده ساله 1385 – 1395 در نمونه ایی مشتمل بر 52 کشور در حال توسعه تبیین گردید و با استفاده از الگوی اقتصادسنجی در چهار مدل با تکنیک Baltagi - Wu GLS مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج نشان داد که الف) سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی در کشورهایی با اندازه بازار بزرگ و حاکمیت خوب دولتی باقی می‌ماند و از نظر منابع دانش غنی خواهند بود. بر خلاف فرضیه FDI که در تعرفه‌ها مطرح می‌شود، ناکارآمد بودن موانع تجاری به طور مثبت با سهام FDI رابطه دارد، که این بدان معنی است که کشور برای رقابت خارجی آزاد،FDI بیشتر دریافت و نگهداری می‌کند؛ ب) بین گرایش مشتری و سهام سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی، رابطه مثبت و معنادار ناچیز وجود دارد؛ ج) افزایش پیچیدگی خریدار نسبت به مقادیر FDI در یک کشور منفی است. به این ترتیب، تأکید خریداران بر عملکرد محصول، پایین تر از آن است که سهام FDI در یک کشور باشد؛ د) شیوه‌های بازاریابی شرکت‌ها و رفتار خریداران در یک کشور به احتمال زیاد توجه شرکت‌های چند ملیتی به سرمایه‌گذاری در آن کشور را جلب می‌کند. تفاصيل المقالة

    • حرية الوصول المقاله

      2 - بررسی تأثیر ایجاد کنجکاوی ناشی از تبلیغات بر رفتار مصرف کننده ورزشی
      مصطفی حیدری هراتمه
      العدد 23 , المجلد 11 , پاییز 1399
      صنعت ورزش تاثیر قابل توجهی بر جامعه هر کشوری دارد به گونه ایی که اندازه ان بیش از صنعت اتومبیل و فیلم سازی در بسیاری از کشورهای پیشرفته می رسد، علاوه بر این، فعالیت‌های ورزشی گوناگون، مانند مشارکت ورزشی، حضور در ورزش و نگاه کردن یا گوش دادن به ورزش از طریق رسانه‌های جمع أکثر
      صنعت ورزش تاثیر قابل توجهی بر جامعه هر کشوری دارد به گونه ایی که اندازه ان بیش از صنعت اتومبیل و فیلم سازی در بسیاری از کشورهای پیشرفته می رسد، علاوه بر این، فعالیت‌های ورزشی گوناگون، مانند مشارکت ورزشی، حضور در ورزش و نگاه کردن یا گوش دادن به ورزش از طریق رسانه‌های جمعی، محبوب ترین فعالیت‌های تقریبی در زندگی روزانه افراد دیده شده اند. بنابراین به واسطه اهمیت موضوع هدف این تحقیق بررسی تاثیر ایجاد کنجکاوی ناشی از تبلیغات بر رفتار مصرف کننده ورزشی بر اساس مدل (2002) Menon and Soman ادر نظر گرفته شد . با استفاده از تبلیغات شبیه سازی و انجام دو مطالعه جداگانه ، 150 نفر از مصرف کنندگان ورزشی به عنوان نمونه تحقیق از جامعه مصرف کنندگان ورزشی در استان اصفهان منظور گردید جهت تجزیه و تحلیل داده ها از یک ANOVA یک طرفه ، رگرسیون‌های چندگانه و مدلسازی معادلات ساختاری استفاده گردید . نتایح نشان داد : الف ) شکاف دانش به صورت مثبتی بر کنجکاوی ایجاد شده تاثیر دارد علاوه بر این، کنجکاوی ایجاد شده بر قصد رفتاری تاثیر مثبتی دارد ب ) با توجه به نقش میانجی کنجکاوی ایجاد شده، شکاف دانش به صورت قابل توجهی بر کنجکاوی ایجاد شده تاثیر داشته که به نوبه خود بر قصد رفتاری تاثیر معنی داری خواهد داشت. ج ) برانگیختن کنجکاوی به طور کامل تاثیر شکاف دانش بر قصد رفتاری را نشان می‌دهد. . بنابراین هر سه فرضیه تایید و حمایت گردید .بر اساس یافته‌های نحقیق نیاز به استراتژی های بازاریابی جدید لازم است چرا که بازاریابان ورزشی ممکن است نیازمند ارائه اطلاعات یا تبلیغاتی باشند که یک شکاف دانش متوسط را برای افرادی که در حال حاضر مصرف کننده ورزش نیستند ارائه دهند. اگر یک سطح متوسط از شکاف دانش ارائه شود، افراد بیشتر احتمال دارد که به دنبال اطلاعاتی برای پر کردن شکاف بین آنچه میدانند و آنچه می‌خواهند بدانند باشد. این پژوهش برای دانش افزایی می‌تواند در افزایش حضور در رخدادهای ورزشی و مخاطبین ورزشی بزرگتر نتیجه دهد. تفاصيل المقالة

    • حرية الوصول المقاله

      3 - بررسی روابط درک سیاست سازمانی، پنهان سازی دانش و خلاقیت کارکنان (نقش تعدیلگری تعهد حرفه‌ای)
      مصطفی حیدری هراتمه
      العدد 11 , المجلد 6 , تابستان 1394
      هدف تحقیق بررسی روابط بین روابط درک سیاست سازمانی، پنهان سازی دانش و خلاقیت کارمند با نقش تعدیل کننده‌ی تعهد حرفه‌ای می‌باشد. در این راستا 260 عضو هیئت علمی از دانشگاه‌های تهران به عنوان نمونه تحقیق تعیین گردید. داده ها با استفاده از پرسشنامه‌های پنج گزیته ایی درک سیاست أکثر
      هدف تحقیق بررسی روابط بین روابط درک سیاست سازمانی، پنهان سازی دانش و خلاقیت کارمند با نقش تعدیل کننده‌ی تعهد حرفه‌ای می‌باشد. در این راستا 260 عضو هیئت علمی از دانشگاه‌های تهران به عنوان نمونه تحقیق تعیین گردید. داده ها با استفاده از پرسشنامه‌های پنج گزیته ایی درک سیاست سازمانی با 12 گویه‌ی مقیاس ادراک سیاست سازمانی توسعه یافته توسط کاجمار و فریس (1991)، پنهان سازی دانش با سه گویه‌ی اقتباس شده از مطالعه‌ی سرنکو و بونتیس(2016)، خلاقیت کارمند با 13 گویه‌ی توسعه یافته توسط ژوو و جورج (2001) و تعهد حرفه‌ای به وسیله‌ی 5 گویه‌ی اقتباس شده از مطالعه‌ی چانگ و چوی (2007)، جمع آوری و فرضیه ها با استفاده از روش معادلات ساختاری مورد آزمایش قرار گرفتند. نتایج نشان داد‌: الف) درک سیاست سازمانی، پنهان سازی دانش را به صورت مثبت و به نوبه‌ی خود، خلاقیت کارمند را به صورت منفی تحت تاثیر قرار می‌دهد ب) پنهان سازی دانش موجب انتقال تاثیر منفی درک سیاست سازمانی بر خلاقیت کارکنان می‌شود، به این معنا که مدیران باید در سازمان‌های خود، اشتراک گذاری دانش را تشویق کنند ج) تعهد حرفه‌ای، رابطه‌ی مثبت بین درک سیاست سازمانی و پنهان سازی دانش را تعدیل می‌کند. افراد با سطح بالایی از تعهد حرفه‌ای، بیشتر متمایلند تا برای دستیابی به اهداف شغلی خود حتی در یک محیط کاری سیاسی، کمتر درگیر رفتارهای پنهان سازی دانش شوند. نهایتا اینکه درک سیاست سازمانی می‌تواند افراد را در پنهان سازی دانش دعوت به مشارکت و نوعی از رفتار دانش متقابل را ایجاد و در کنار تعهد حرفه ایی موجب به وجود آمدن خلاقیتِ پنهان کننده‌ی دانش شود. تفاصيل المقالة

    • حرية الوصول المقاله

      4 - بررسی تأثیر رفتار شناسی مالی بر ظهور بازارهای سرمایه‌ای (بیمه و سهام)
      مصطفی حیدری هراتمه
      العدد 19 , المجلد 10 , بهار 1398
      اگر چه نظریه بازار کارامد که تفسیر رفتار بازار را به شکل مطلوب، ممکن می‌سازد اما برتری خود را از دست داده و فرضیه عقلانیت قادر به توضیح فرار بودن مفرط حجم بازده و مبادلات ثبت شده در بازارهای سرمایه‌ای توسعه یافته و در حال ظهور نیست. از نگاه رفتار شناسی بازار می‌توان به أکثر
      اگر چه نظریه بازار کارامد که تفسیر رفتار بازار را به شکل مطلوب، ممکن می‌سازد اما برتری خود را از دست داده و فرضیه عقلانیت قادر به توضیح فرار بودن مفرط حجم بازده و مبادلات ثبت شده در بازارهای سرمایه‌ای توسعه یافته و در حال ظهور نیست. از نگاه رفتار شناسی بازار می‌توان به فهم بهتر چگونگی واکنش نشان دادن عوامل بازار کمک‌ نمود. در این تحقیق فاکتورهایی بررسی می‌شود که می‌توانند تحول حجم مبادلات بازار سرمایه‌ای نوظهور سهام و بیمه را توضیح دهند. بنابراین در یک دوره زمانی چهار ساله (91 الی 94) تأثیر سرمایه‌گذارانی بررسی می‌شود که رفتار تجاری خود را بر مبنای انتظارات عقلانی بنا می‌کنند و همچنین سرمایه‌گذارانی که اشتباهات رفتاری که متغیرهای مستقلی در حجم تجاری هستند را به عنوان متغیرهای وابسته نشان می‌دهند. نتایج نشان می‌دهند: الف) انتظارات عقلانی سرمایه‌گذار در بازار سرمایه‌ای نمی‌تواند تغییرپذیری حجم مبادلات را به دنبال داشته باشد اما تحت تأثیر رفتار غیرعقلانی قرار می‌گیرد. بنابراین می‌توان فرضیه عقلانیت را برای هر دو بازار سهام و بیمه رد کرد؛ ب) در بازار سهام سرمایه‌گذاران بدبین بیشترین تأثیر را روی حجم مبادلات دارند در حالیکه در بازار بیمه این سرمایه‌گذاران خوش‌بین هستند که در مقیاس بیشتری روی فعالیت بازار تأثیر می‌گذارند؛ ج) بازار سهام نسبت به آینده، سیاست، رسانه و غیره بدگمان هستند. به این معنی که سرمایه‌گذاران نفرت قابل توجهی نسبت به خطر کردن دارند. آنها بعد از هر بحران یا زیان صرف نظر اینکه چه میزان قابل توجه می‌تواند باشد واکنش منفی دارند. تفاصيل المقالة

    • حرية الوصول المقاله

      5 - عنوان مقاله: بررسی پژوهش‌های معماری سازمانی در ایران: یک مرور نظامند
      سیمین مؤمن زاده عاطفه زارعی سیدعلی اکبر فامیل روحانی
      العدد 31 , المجلد 13 , پاییز 1401
      هدف: هدف اصلی پژوهش حاضر تحلیل کمی و کیفی پژوهش‌های معماری سازمانی در ایران است که در پایگاه‌های داده داخلی طی دو دهه گذشته منتشر شده‌اند.روش پژوهش: این پژوهش از نوع مروری نظام مند است که 70 پژوهش از طریق جستجو در 4 پایگاه داده داخلی بازیابی شدند که در نهایت 70 پژوهش به أکثر
      هدف: هدف اصلی پژوهش حاضر تحلیل کمی و کیفی پژوهش‌های معماری سازمانی در ایران است که در پایگاه‌های داده داخلی طی دو دهه گذشته منتشر شده‌اند.روش پژوهش: این پژوهش از نوع مروری نظام مند است که 70 پژوهش از طریق جستجو در 4 پایگاه داده داخلی بازیابی شدند که در نهایت 70 پژوهش به عنوان مطالعه اولیه انتخاب شد.یافته‌ها: جهت تحلیل کمی، پژوهش‌ها از نظر توزیع فراوانی در پایگاه‌های داده، سال انتشار، نوع سازمان، روش پژوهش و موضوع پژوهش بررسی شدند. به منظور تحلیل کیفی پژوهش‌های هدف در 7 سطح سیاست‌ها، بازیگران و ساختارهای حکومت؛ چارچوب‌ها و روش‌های معماری؛ اصول و استانداردهای معماری؛ پیاده سازی ها؛ نظارت؛ امکانسنجی و پژوهش‌های چندموضوعی گروه بندی شدند. یافته‌ها نشان داد پژوهش‌ها در ایران توجه بیشتری به"چارچوب‌ها و روشهای معماری" و "نظارت بر معماری سازمانی" در مقایسه با سایر سطوح دارند.نتیجه گیری: این پژوهش مبانی علمی قابل توجهی برای سازمانهایی که به دنبال روش و ابزار مناسب برای مدیریت و نظارت در زمینه معماری سازمانی هستند، فراهم می‌کند که در صرفه‌جویی به لحاظ هزینه و زمان تأثیر بسزایی دارد. تفاصيل المقالة

    • حرية الوصول المقاله

      6 - بررسی تأثیر مدیریت منابع انسانی سبز بر رفتار سبز با تأکید برنقش میانجی مسئولیت اجتماعی سازمان و جو روانی سبز
      سلیمان احمد زاده اکبر جانعلی زاده کاری سمیرا قاسم زاده
      العدد 36 , المجلد 14 , زمستان 1402
      چکیدهاین تحقیق با هدف بررسی تأثیر مدیریت منابع انسانی سبز بر رفتار سبز با تأکید بر نقش میانجی مسئولیت اجتماعی سازمان و جو روانی سبز انجام شده است.این پژوهش از نظر هدف کاربردی، از نظر شیوه جمع‌آوری داده‌ها توصیفی از نوع همبستگی است. جامعه آماری این پژوهش شامل کارکنان شهر أکثر
      چکیدهاین تحقیق با هدف بررسی تأثیر مدیریت منابع انسانی سبز بر رفتار سبز با تأکید بر نقش میانجی مسئولیت اجتماعی سازمان و جو روانی سبز انجام شده است.این پژوهش از نظر هدف کاربردی، از نظر شیوه جمع‌آوری داده‌ها توصیفی از نوع همبستگی است. جامعه آماری این پژوهش شامل کارکنان شهرداری ارومیه به تعداد4700 نفر که 300 نفر به عنوان نمونه آماری و که به شیوه نمونه‌گیری تصادفی ساده انتخاب شدند. ابزار جمع‌آوری داده‌ها از پرسشنامه و برای تحلیل داده‌ها به منظور آزمون فرضیه‌ها از مدل سازی معادلات ساختاری باکمک نرم افزارsmart PLS3 استفاده شده است. نتایج تحلیل داده‌ها نشان داد 1) مدیریت منابع انسانی سبزاز طریق جو روانی سبزمسئولیت اجتماعی بر رفتار سبز تأثیر معنادار دارد. 2) مدیریت منابع انسانی سبز بر جو روانی سبز و مسئولیت اجتماعی تأثیر معنادار دارد. 3) مسئولیت اجتماعی سازمان و جو روانی سبز بر رفتار سبز تأثیر معنادار دارد. (P-Value ≥ 0.05). بنابراین می توان نتیجه گرفت که مدیریت منابع انسانی به صورت مستقیم و غیرمستقیم از طریق جو روانی سبز و مسئولیت اجتماعی سبز بر بر رفتار سبز کارکنان تأثیر مثبت دارد. تفاصيل المقالة

    • حرية الوصول المقاله

      7 - شناسایی عوامل مؤثر بر نگهداشت کارکنان خلاق در صنعت بانکداری ایران (مورد مطالعه: بانک رفاه کارگران استان کهگیلویه و بویراحمد)
      غلامعلی رضاپور مهدی باقری پروانه گلرد
      العدد 29 , المجلد 13 , بهار 1401
      هدف پژوهش حاضر، شناسایی عوامل مؤثر بر نگهداشت کارکنان خلاق در صنعت بانکداری ایران (مورد مطالعه بانک رفاه کارگران استان کهگیلویه و بویراحمد) است.در روش تحقیق از رویکرد تحقیقات ترکیبی (کیفی-کمّی) از نوع متوالی-اکتشافی استفاده شده است. جامعه آماری در بخش کیفی شامل خبرگان ( أکثر
      هدف پژوهش حاضر، شناسایی عوامل مؤثر بر نگهداشت کارکنان خلاق در صنعت بانکداری ایران (مورد مطالعه بانک رفاه کارگران استان کهگیلویه و بویراحمد) است.در روش تحقیق از رویکرد تحقیقات ترکیبی (کیفی-کمّی) از نوع متوالی-اکتشافی استفاده شده است. جامعه آماری در بخش کیفی شامل خبرگان (مدیران شعب بانک رفاه و اساتید عضو هیات علمی در رشته مدیریت) می‎باشند. روش نمونه گیری ،در بخش کیفی از نوع هدفمند با استفاده از تکنیک گلوله برفی و با توجه به شاخص اشباع نظری انجام شد و شامل کارشناسان مدیران شعب بانک رفاه و اعضای هیات علمی متخصص می‎باشد در بخش کمی نیز جامعه آماری عبارتند از کلیه مدیران، معاونان و کارکنان شعب بانک رفاه در استان کهگیلویه و بویر احمد می باشند. تعداد کارکنان و مدیران جمعا 120 نفر می باشد در بخش کمی نیز روش نمونه گیری بصـــورت تصادفی طبقه ای متناســـب با حجم جامعه آماری می باشد و 100 نفر به عنوان نمونه آماری انتخاب شدند برای جمع آوری داده های مربوط به الگوی نگهداشت کارکنان خلاق از پرسشنامه محقق ساخته 67 سوالی استفاده گردید. با توجه به مطالعه گسترده و نبود ابزار استاندارد جهت سنجش، محقق بعد از مطالعه نظریات و انجام مصاحبه نیمه ساختار یافته به ساخت پرسشنامه با استفاده از روش تحلیل عاملی پرداخته است. جهت تجزیه و تحلیل داده های کیفی پژوهش از روش تحلیل محتوا استفاده شد جهت تجزیه و تحلیل داده های کمی پژوهش از نرم افزار Spss و pls در دو سطح آمار توصیفی و استنباطی استفاده شد. در نهایت با استفاده از آزمون مدل سازی معادلات ساختاری، داده های پژوهش، به منظور برازندگی مدل مفهومی پژوهش مورد سنجش قرار گرفت. یافته های پژوهش نشان داد برای نگهداشت کارکنان اخلاق، در صنعت بانکداری، 67 شاخص بااهمیت وجود دارند که می باید مورد توجه قرار گیرند، این 67 شاخص در 13 مؤلفه و این 13 مؤلفه در 4 دسته عامل کلی، عوامل مدیریت و رهبری، انگیزشی، سازمانی و فردی جای گرفته اند. همچنین در بخش رتبه بندی عوامل مشخص شده است که عوامل مدیریت و رهبری در رتبه نخست اهمیت قرار گرفته است. تفاصيل المقالة

    • حرية الوصول المقاله

      8 - تبیین الگوی رهبری تحول‌آفرین و مدیریت تجدیدشونده با رویکرد آینده‌پژوهی تعبیری به مضامین فرهنگ و عرفان ایرانی
      رهنما فرید داود کیا کجوری محمد جواد تقی پوریان سعید اسلامی
      العدد 28 , المجلد 12 , زمستان 1400
      رهبری سازمان از مباحث مهم و دارای تنوع و پیچیدگی در حوزه سازمان و مدیریت به شمار می‌آید.در آینده‌پژوهی تعبیری با استدلال استعاری، هدف پیش‌بینی نیست بلکه بصیرت یافتن است.ازآنجایی‌که هر استعاره پردازی جدید درباره سازمان و رهبری، باعث می‌شود که علاوه بر اتخاذ نگاهی جدید به أکثر
      رهبری سازمان از مباحث مهم و دارای تنوع و پیچیدگی در حوزه سازمان و مدیریت به شمار می‌آید.در آینده‌پژوهی تعبیری با استدلال استعاری، هدف پیش‌بینی نیست بلکه بصیرت یافتن است.ازآنجایی‌که هر استعاره پردازی جدید درباره سازمان و رهبری، باعث می‌شود که علاوه بر اتخاذ نگاهی جدید به پدیده سازمان، کنشی متناسب با آن و افق‌های جدید برای رهبری و اداره آن تجلی و ظهور یابد، این پژوهش بر اساس روش کیفی- کمّی با رویکرد توصیفی- تحلیلی تلاش دارد که از مضامین و مفاهیم غنی و مهم همانند جشن نوروز و فرشکرد که از فرهنگ ایران باستان نشات می‌گیرند، در استعاره پردازی مفاهیم رهبری تحول‌آفرین و مدیریت تجدیدشونده استفاده شود.نتایج تحقیق نشان می‌دهد مطابق با مفهوم اوستایی فرشکرد و نوزایی و تجدید حیات طبیعت در بهار، سازمان‌ها و افراد نیز بایستی به احیاء و تجدیدقوا بپردازند.لذا استعاره پردازی رهبری تحول‌آفرین بهاری و مدیریت تجدیدشونده مبتنی بر مضامین ایرانی نوروز، انارام و ققنوس و فرشکرد می‌تواند مبتنی بر مضامین ایرانی و الگویی بومی مورد استفاده قرار گیرند. تفاصيل المقالة

    • حرية الوصول المقاله

      9 - مساله مکان‌یابی پوششی مراکز امدادی در رفتار مدیریت لجستیک بشردوستانه با عملیات نجات مبتنی بر پهپاد در شرایط عدم قطعیت
      امین فروغی بابک فرهنگ مقدم محمد حسن بهزادی فرزاد موحدی سبحانی
      العدد 34 , المجلد 14 , تابستان 1402
      بلایای طبیعی به دلیل ماهیت غیرمنتظره بودن و وسعت وقایع، تنوع و مقدار تدارکات و خدمات مورد نیاز قربانیان، نیازمند بسیج فوری و اقدام ذینفعان متعدد است. تمرکز عملیات‌های امداد بحران بر طراحی حمل و نقل مواد کمکهای اولیه، غذا، تجهیزات و پرسنل نجات از نقاط عرضه به تعداد زیادی أکثر
      بلایای طبیعی به دلیل ماهیت غیرمنتظره بودن و وسعت وقایع، تنوع و مقدار تدارکات و خدمات مورد نیاز قربانیان، نیازمند بسیج فوری و اقدام ذینفعان متعدد است. تمرکز عملیات‌های امداد بحران بر طراحی حمل و نقل مواد کمکهای اولیه، غذا، تجهیزات و پرسنل نجات از نقاط عرضه به تعداد زیادی از گره‌های مقصد که در سراسر ناحیه بحران از نظر جغرافیایی پراکنده شده‌اند و تخلیه و انتقال سریع افراد آسیب دیده از بحران به مراکز پزشکی و پناهگاه‌های امن می‌باشد. لذا از مسائل مهم و کارآمد در حمل و نقل بشردوستانه، مساله مسیریابی وسیله نقلیه امدادی است. در این مقاله، مساله مکان‌یابی تسهیلات فازی متراکم با ظرفیت چند سطحی در عملیات نجات مبتنی بر پهپاد مورد مطالعه قرار می‌گیرد. هدف این مساله تعیین بهترین مکان‌ها برای راه‌اندازی و سوخت‌گیری جایگاه‌ها به‌گونه‌ای است که زمان انتظار حادثه دیدگان برای دریافت امداد مورد نیاز از یک آستانه مشخص فراتر نرود. به دلیل ماهیت غیر قطعی بحران در مدل پیشنهادی تقاضا فازی در نظر گرفته شده است سپس این مدل فازی با استفاده از روش خیمنز به مدل قطعی تبدیل شده است. در نهایت مدل ریاضی پیشنهادی با استفاده از الگوریتم NSGA-II حل و نتایج ارائه گردید. تفاصيل المقالة

    • حرية الوصول المقاله

      10 - بررسی تأثیر اقدامات مدیریت منابع انسانی سبز بر عملکرد زیست محیطی سازمان با توجه به نقش میانجی فرهنگ سازمانی سبز
      بابک رضایی اردشیر بذرکار
      العدد 29 , المجلد 13 , بهار 1401
      هدف از پژوهش حاضر بررسی تأثیر اقدامات مدیریت منابع انسانی سبز بر عملکرد زیست محیطی سازمان با توجه به نقش میانجی فرهنگ سازمانی سبز بود. پژوهش حاضر بر اساس هدف از نوع تحقیقات کاربردی و به لحاظ روش گردآوری و تحلیل داده‌ها از نوع پیمایشی- همبستگی بود. جامعه آماری این پژوهش أکثر
      هدف از پژوهش حاضر بررسی تأثیر اقدامات مدیریت منابع انسانی سبز بر عملکرد زیست محیطی سازمان با توجه به نقش میانجی فرهنگ سازمانی سبز بود. پژوهش حاضر بر اساس هدف از نوع تحقیقات کاربردی و به لحاظ روش گردآوری و تحلیل داده‌ها از نوع پیمایشی- همبستگی بود. جامعه آماری این پژوهش را مدیران و کارشناسان مدیریت منابع انسانی گروه خودرو سازی سایپا به تعداد 120 نفر تشکیل دادند. ابزار گردآوری داده‌ها سه پرسشنامه در رابطه با اقدامات مدیریت منابع انسانی، فرهنگ سازمانی سبز و عملکرد زیست محیطی بود. بعد از تأیید روایی، پایایی پرسشنامه‌ها نیز با استفاده از ضریب آلفا کرونباخ به ترتیب 960/0، 975/0 و 944/0 محاسبه شد. جهت تجزیه و تحلیل داده‌ها از روش مدل سازی معاد لات ساختاری با کمک نرم افزار اسمارت پی آل اس استفاده گردید. یافته‌ها نشان داد که اقدامات مدیریت منابع انسانی سبز 582/0 درصد از تغییرات مربوط به متغیر عملکرد زیست محیطی و 619/0 درصد از تغییرات مربوط به متغیر فرهنگ سازمانی سبز را به طور مستقیم تبیین می‌کنند. همچنین فرهنگ سازمانی سبز نیز 657/0 درصد از تغییرات مربوط به متغیر عملکرد زیست محیطی را به طور مستقیم تبیین می‌کند. تفاصيل المقالة
    أوراق في انتظار النشر

    • حرية الوصول المقاله

      1 - تاثیرآموزش های مهارتی کوتاه مدت بر شایستگی‌های رفتاری مربیان مهد کودک در شهرستان مینودشت
      مهدی جعفریان
      این تحقیق در راستای بررسی تاثیر آموزش های مهارتی کوتاه مدت بر شایستگی‌های رفتاری مربیان مهد کودک در شهرستان مینودشت انجام شده است. روش تحقیق به کار گرفته شده در این پژوهش از نظر هدف کاربردی، از نظر نوع داده ها کمی و از نظر نحوه گردآوری داده ها، توصیفی و از نوع همبستگی ا أکثر
      این تحقیق در راستای بررسی تاثیر آموزش های مهارتی کوتاه مدت بر شایستگی‌های رفتاری مربیان مهد کودک در شهرستان مینودشت انجام شده است. روش تحقیق به کار گرفته شده در این پژوهش از نظر هدف کاربردی، از نظر نوع داده ها کمی و از نظر نحوه گردآوری داده ها، توصیفی و از نوع همبستگی است. جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه مربیان مهد کودک شرکت کننده در دوره های آموزش های مهارتی کوتاه مدت شهر شهرستان مینودشت در سال 1401 می باشند که تعداد مربیان آموزش دیده حدود 132 نفر بوده است. به علت محدود بودن جامعه آماری، برای حجم نمونه از تمام شماری استفاده شده و سپس با استفاده از پرسشنامه محقق ساخته در سه بعد و 21 گویه براساس مقیاس پنج گزینه ای لیکرت، و گویه های مستخرجه مورد پرسش قرار گرفته اند. در بخش آمار توصیفی نیز، توصیف داده ها در دو بخش متغیرهای زمینه ای و متغیر های اصلی ارائه گردیده و در بخش آمار استنباطی، جهت بررسی فرضیه ها از آزمون ناپارامتری همبستگی اسپیرمن استفاده شده است. با توجه به داده های تحقیق می توان گفت، آموزش های مهارتی کوتاه مدت بر شایستگی‌های رفتاری مربیان مهد کودک در شهرستان مینودشت اثر مثبت و معنی داری دارد. تفاصيل المقالة

    ابر واژگان

  • البريد الإلکتروني
    behavioral.studiess@gmail.com
    العنوان
    تهران -بزرگراه شهید بابایی (غرب به شرق)- خروجی حکیمیه- خیابان شهید صدوقی- بلوار شهید عباسپور- دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شمال. دانشکده مدیریت. طبقه دوم. بال شرقیکدپستی:۱۶۵۱۱۵۳۳۱۱شماره تماس: 02177009801دورنگار:02177009848ایمیل نشریه:jbsm@iau-tnb.ac.ir behavioral.studiess@gmail.com  
    الهاتف

    البحث

    مفهرسات هذه المجلة

    إحصاء المقالات

    عدد الدورات 15
    عدد الأرقام 38
    المقالات المنشورة 250
    عدد المؤلفين 960
    آراء المقالة 21574
    عدد مرات تنزيل المقالات 6276
    عدد المقالات المقدمة 666
    عدد المقالات المرفوضة 201
    عدد المقالات المقبولة 444
    درصد پذیرش 63 %
    وقت تسجيل الدخول(یوم) 90
    عدد الحکم 24
    آخرین به روزرسانی 29/12/45