بررسی رابطه بین سرمایه اجتماعی بانوان جوان و مشارکت آنان در فعالیتهای ورزشی در شهر یزد
محورهای موضوعی : علوم اجتماعیمحمدتقی ایمان 1 , زهراالسادات بنی فاطمه 2
1 - استاد جامعهشناسی دانشگاه شیراز (نویسنده مسئول)
2 - کارشناسی ارشد مطالعات زنان دانشگاه شیراز
کلید واژه: سرمایه اجتماعی, زنان, مشارکت, یزد, ورزش,
چکیده مقاله :
در دنیای امروز شرکت در فعالیتهای ورزشی، به عنوان یک عنصر اساسی در زندگی افراد به شمار می آید، سرمایه اجتماعی هر فرد مهمترین بستری است که فرد بر اساس آن به مشارکت ورزشی می پردازد. از این جهت، هدف از این تحقیق بررسی رابطه بین سرمایه اجتماعی بانوان جوان و مشارکت آنان در فعالیت های ورزشی است. از نظریه سرمایه بوردیو به عنوان چارچوب نظری این پژوهش استفاده شد و همچنین جامعه آماری را بانوان جوان 18-35 ساله شهر یزد تشکیل داده و برای گردآوری داده ها تعداد 200 نفر از آنان به عنوان نمونه به شیوه نمونه گیری تصادفی انتخاب شدند. یافته ها نشان می دهد که مشارکت ورزشی زنان جوان 18 تا 35 ساله شهر یزد، در سطح متوسطی می باشد. مقایسه میانگین مشارکت ورزشی در میان پاسخگویان بر حسب سن و اشتغال تفاوت معنی داری را نشان می دهد. اما مقایسه میانگین مشارکت ورزشی در میان پاسخگویان بر حسب میزان تحصیلات تفاوت معنی داری وجود ندارد. بر اساس نتایج رگرسیونی، متغیرهای ارتباطات اجتماعی (r=0/280) و هویت اجتماعی (r=0/113) بر متغیر مشارکت ورزشی تاثیر مستقل و معناداری داشتند که در این میان بیشترین تاثیر گذاری مستقیم بر نمره مشارکت ورزشی مربوط به مصرف رسانه ایی (r=0/463) است. در نهایت سرمایه اجتماعی (r=0/944) بیشترین تاثیر مستقیم را بر متغیر مشارکت ورزشی دارد بنابراین با توجه به نتایج تحقیق می توان به این هدف کلی دست یافت که سرمایه اجتماعی بر مشارکت ورزشی زنان جوان شهر یزد تاثیر بسزایی دارد.
In today's world of sports participation as an essential element of life is considered, Social capital is the most important person on the basis of the individual's admission that it pays to sports participation. Therefore, the aim of this study was to investigate the relationship between capital and young women's participation in sports. Bourdieu's theory of capital was used as the theoretical framework. The young women 18- 35 years old population of Yazd and to collect data, 200 of them were selected as examples of sampling. The findings suggest that sports participation for young women 18 to 35 years, the city of Yazd, the average level is. The mean age and employment, sports participation among respondents show a significant difference. But compared to the average sports participation among respondents in terms of education, there is a significant difference. According to the regression results, communication variables (r = 0/280) and social identity (r = 0/113) had a significant independent effect on sports participation variable in the most direct influence on sport participation of media consumption a (r = 0/463) is. Finally, social capital (r = 0/944) has the most direct impact on sports participation variable. Thus, the overall objective of this research can be found in the capital city of Yazd has a considerable impact on the social participation of young women in sports.
_||_