بررسی نقش فضای مجازی در شکل گیری فرهنگ جدید ارتباطی و هویت اجتماعی مردم شهر اصفهان
محورهای موضوعی : علوم اجتماعیزینب ابراهیمی درچه 1 , سیدناصر حجازی 2 , محمدعلی چیت ساز 3
1 - گروه علوم اجتماعی ،دانشکده علوم انسانی ،دانشگاه آزاد واحد دهاقان ،ایران
2 - استادیار جامعه شناسی واحد دهاقان،دانشگاه آزاد اسلامی،دهاقان،ایران
3 - استادیار گروه جامعه شناسی دانشگاه دهاقان
کلید واژه: کلید واژه ها: فضای مجازی, فرهنگ جدید ارتباطی, هویت اجتماعی و شبکه های اجتماعی,
چکیده مقاله :
چکیدهاینترنت و دنیای مجازی یکی از ابزارهای ارتباطی مهمی است که توانسته است زندگی روزمره ی افراد را متحول کند و در خلق هویت و فرهنگ نوین نقش بسزایی ایفا کند. اینترنت مردم سراسر جهان را با فرهنگ ها، هویت ها و سبک های گوناگون زندگی، به یک جامعه عظیم جهانی که در آن دیواری وجود ندارد پیوند می دهد. لذا، هدف از پژوهش حاضر بررسی ابعاد نقش دنیای مجازی در شکل گیری فرهنگ جدید ارتباطی و هویت اجتماعی مردم شهر اصفهان می باشد. روش پژوهش، روش پیمایشی مقطعی با دو هدف توصیف و تبیین می باشد. جامعه مورد مطالعه، کلیه زنان و مردان بالای 15 سال شهر اصفهان می باشد. حجم نمونه طبق فرمول کوکران 384 نفر انتخاب شد. ابزار اندازه گیری در این تحقیق شامل پرسشنامه محقق ساخته جهت سنجش شکل گیری فرهنگ جدید ارتباطی، هویت اجتماعی و میزان استفاده از فضای مجازی بوده است. جهت تجزیه و تحلیل از روش های آمار توصیفی(میانگین و انحراف استاندارد) و در سطح آمار استنباطی از تحلیل عاملی تاییدی و روش مدل سازی معادلات ساختاری ( شاخص های برازش مطلق، تطبیقی، مقتصد) استفاده شده است. نتایج نشان داد که فضای مجازی بر شکل گیری فرهنگ های جدید مؤثر است.و هم چنین فضای مجازی بر هویت اجتماعی مؤثر است.
Abstract:Internet and virtual world is one of the important communication tools that succeed to change the daily life of people and have unmatched role in creation the identity and new culture. Internet links the people of all over the world with cultures, identities and different life styles with a enormous society that there is not any wall (barrier). However, the aim of current study is investigation the dimensions of the role of virtual world in shaping new communication culture and social identity of people in Isfahan. The method of study is cross-sectional survey with two targets of describe and explanation. The statistical society contains of all men and women with more than 15 years in Isfahan and 384 of them were selected as our sample. Measuring tool for this study is a questionnaire that was made by researcher to testing the shaping of new communication culture, social identity and the usage level of virtual world. In order to analyzing the data it was used of descriptive statistics (average and standard deviation) and at the level of inferential statistics, confirmatory factor analysis and the method of structural equation modeling were used. The results showed that virtual world is effective on shaping new culture and social identity.
_||_