ارایه الگوی مدل مدیریت استراتژیک در آموزشهای فنی و حرفهای با تاکید بر مولفههای اجتماعی
محورهای موضوعی : علوم اجتماعیذبیحاله رحیمی 1 , مسلم صالحی 2 , مژگان امیریان زاده 3 , عبادالله احمدی 4
1 - دانشجوی دوره دکتری تخصصی مدیریت آموزشی، دانشکده علوم تربیتی، واحد مرودشت، دانشگاه آزاد اسلامی، مرودشت، ایران
2 - استادیار گروه علوم تربیتی، واحد مرودشت، دانشگاه آزاد اسلامی، مرودشت،
3 - استادیار گروه علوم تربیتی، واحد مرودشت، دانشگاه آزاد اسلامی، مرودشت، ایران
4 - استادیار گروه علوم تربیتی، واحد مرودشت، دانشگاه آزاد اسلامی، مرودشت، ایران
کلید واژه: مدیریت استراتژیک, الگو, آموزش فنی و حرفهای, مؤلفههای اجتماعی,
چکیده مقاله :
چکیده:تحقیق حاضر با هدف ارائه الگوی مدیریت استراتژیک در آموزشهای فنی و حرفهای با تأکید بر مؤلفههای اجتماعی اجرا گردید. نوع طرح، کیفی است و به منظور تحلیل، دستهبندی و تلخیص دادهها از روش تحلیل مضمون (شبکه مضامین) استفاده شد. جامعه آماری تحقیق شامل صاحبنظران سازمان آموزش فنی و حرفهای کشور بود. مشارکتکنندگان در تحقیق شامل تعداد 13 نفر بودند که به روش هدفمند و بر اساس معیار تجربه و تخصص انتخاب گردیدند. برای جمعآوری دادهها، از ابزار مصاحبه ساختارنیافته و نیمساختاریافته استفاده شد و فرایند جمع-آوری دادهها با استفاده از تکنیک اشباع نظری تا رسیدن به مرحله تکرار و اشباع انجام گرفت. جهت اعتباریابی دادهها از روش سه سویهسازی استفاده شد. به منظور تصمیمگیری و بررسی میزان اجماع نظر متخصصین از شاخص روایی محتوا (CVI) و ضریب نسبی روایی (CVR) و جهت بررسی پایایی از ضریب هولستی استفاده گردید. با پایان یافتن فرایند تحلیل مضمون، بر پایۀ مضامین استخراج شده و مبانی نظری تحقیق، الگوی پژوهش ارائه گردید. براساس یافتههای تحقیق، تعداد هشت مضمون فراگیر، شامل مقاصد استراتژیک، بررسی محیط بیرونی، بررسی محیط داخلی، تحلیل استراتژیک، اهداف آموزشی، برنامههای آموزش فنی و حرفهای، اجرای برنامههای آموزش فنی وحرفهای و ارزیابی و همچنین تعداد 33 مضمون سازماندهنده و 160 مضمون پایه، برای الگوی مدیریت استراتژیک در آموزشهای فنی و حرفهای با تأکید بر مؤلفههای اجتماعی شناسایی شد. مطابق نتایج تحقیق، این الگو میتواند چارچوب مناسبی را برای اجرای مدیریت استراتژیک در آموزشهای مهارتی فراهم نماید.
AbstractThe purpose of this study was to development of a strategic management pattern in technical and vocational Training with emphasis on social components. The type of design is qualitative and for analyzing, categorizing and tabling the data, the method of thematic analysis (theme network) was used. The statistical population of the study consisted of the experts of the organization of vocational and training of the country.The participants in the study included 13 people who were selected in a targeted way and based on the criteria of experience and expertise. Structured and semi-structured interviewing tools were used for data collection and the data gathering process was performed using theoretical saturation technique to reach the repeat and saturation stage.Three methods were used to validate the data.The content validity index (CVI) and relative validity coefficient (CVR) were used to decide on the consensus of experts and to assess the reliability of the Holstein coefficient. By the end of the process of thematic analysis, based on the themes and the theoretical foundations of the research,the pattern of the research was designed. Based on the findings of the research, eight comprehensive themes including strategic objectives,external environment,internal environment assessment, strategic analysis, Trainingal objectives, technical and vocational training programs, implementation of technical and professional training programs, and evaluation There were also 33 organizing themes and 160 basic themes for the strategic management pattern in technical and vocational Training. According to the results of the research, this pattern could provide a suitable framework for implementing strategic management in the training curriculum.
_||_